«To Buffer Fringe είναι επανάσταση»

Άνθρωποι και χώροι από τις δύο πλευρές της νεκρής ζώνης επιστρατεύονται για το φετινό Φεστιβάλ Παραστατικών Τεχνών Buffer Fringe, μια διοργάνωση του Σπιτιού της Συνεργασίας που ξεκίνησε ως δικοινοτική και ξεπέρασε τα κυπριακά σύνορα

Ξεκίνησε με χαρακτήρα δικοινοτικό κι ας μην ήταν αυτή η πρόθεσή του. Συνήθως δικοινοτικές βαφτίζονται από τους απ’ έξω όσες δράσεις προσδοκούν τη συμμετοχή ανθρώπων και από τις δύο κοινότητες. Όποιες κι αν είναι αυτές οι δράσεις, από το να πιουν μαζί καφέ δύο άνθρωποι μέχρι ένα ολόκληρο φεστιβάλ.

Το Φεστιβάλ Παραστατικών Τεχνών Buffer Fringe ξεκίνησε το 2014 με σκοπό να φέρει κοντά τις δύο κοινότητες, μέσα από μια πολιτιστική δράση. Με αυτόν τον τρόπο, το Σπίτι της Συνεργασίας -διοργανωτής του φεστιβάλ- καθιστούσε για μια ακόμα φορά τον πολιτισμό ένα ισχυρό εργαλείο στα χέρια του για την επαφή των ανθρώπων στη μια και την άλλη πλευρά της διαχωριστικής γραμμής του νησιού.

Η πρώτη διοργάνωση πραγματοποιήθηκε στη μεσαιωνική τάφρο, πίσω από το Σπίτι της Συνεργασίας, στη νεκρή ζώνη του Λήδρα Πάλας. Η δεύτερη ανοίχτηκε σε διάφορους χώρους στη μια και την άλλη πλευρά της παλιάς Λευκωσίας. Στις πρώτες αυτές διοργανώσεις, όπου συμμετείχαν καλλιτέχνες από όλη την Κύπρο αλλά και το εξωτερικό, συμμετείχε ως περφόρμερ και ο ένας από τους δύο επιμελητές της φετινής διοργάνωσης, ο Ιζέλ Σεϊλανί.

«Ήδη από την πρώτη διοργάνωση το κοινό έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον», σημειώνει. «Και για τη δική μας περφόρμανς είχαμε πολύ θετικά σχόλια. Το καλύτερο ήταν πως τη δεύτερη χρονιά έρχονταν επειδή είδαν την πρώτη μας δουλειά και επεδίωξαν να δουν τη συνέχεια». Στις δουλειές του Ιζέλ Σεϊλανί συμμετείχαν τόσο Τουρκοκύπριοι όσο και Ελληνοκύπριοι περφόρμερ αλλά και χορευτές από την Παλαιστίνη και την Τουρκία. «Η βασική ιδέα του φεστιβάλ είναι να βρισκόμαστε μαζί, να δημιουργούμε μαζί, να επικοινωνούμε μαζί και να μιλάμε την ίδια γλώσσα – δεν εννοώ να εκφέρουμε τις ίδιες λέξεις, μιλάω για τη γλώσσα του σώματος και της συνεννόησης, της σύμπλευσης και της σύμπραξης για τον ίδιο σκοπό, τις ίδιες αξίες, με κοινό αποτέλεσμα».

Στην τέταρτη χρονιά διοργάνωσής του, ποια είναι η προσδοκία του φεστιβάλ και του Σπιτιού της Συνεργασίας από αυτό; Η δημιουργία ενός κοινού στοιχείου κουλτούρας, απαντά η καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ και περφόρμερ Χαραλαμπία Θεοφάνους. Και εξηγεί: «Υπάρχουν πολλά κοινά στοιχεία που μοιραζόμαστε και τα αποκαλούμε κουλτούρα. Ωστόσο, στην Κύπρο πολλοί άνθρωποι δεν μοιραζόμαστε την κουλτούρα μας και δεν αναφέρομαι μόνο στους Ελληνοκύπριους και στους Τουρκοκύπριους. Θέλουμε, λοιπόν, να αρχίσουμε να μοιραζόμαστε κοινά πράγματα, να ανυπομονούμε για τα ίδια πράγματα, να ανυπομονούμε, για παράδειγμα, γι’ αυτό το φεστιβάλ που δεν ανήκει στον ένα ή τον άλλο αλλά και στους δυο μας. Θέλουμε να γίνει ένα στοιχείο του πολιτισμού μας που μοιραζόμαστε, που δεν συμβαίνει έξω από μας αλλά είναι μέρος όλων μας».

Το γραφικό για τη φετινή αφίσα της διοργάνωσης σχεδίασε ο Φίλιππος Βασιλειάδης

[Χαμένες] ευκαιρίες

Στις αιτήσεις που δέχτηκε φέτος το Buffer Fringe -το οποίο έχει πια ξεφύγει από τα σύνορα της Κύπρου και φιλοξενεί παραγωγές από όλο τον κόσμο- οι ελληνοκυπριακές συμμετοχές ήταν κατά πολύ περισσότερες από τις τουρκοκυπριακές. Ο κ. Σεϊλανί εξηγεί πόσο συμβάλλει το γεγονός ότι στον βορρά η θεατρική παιδεία είναι κλασική, ενώ το σύγχρονο θέατρο σχεδόν ανύπαρκτο. Έτσι, με το Buffer Fringe να έχει έναν ξεκάθαρα σύγχρονο -έως και πειραματικό- χαρακτήρα, μερίδα των καλλιτεχνών δεν θέλει να έχει επαφή, ενώ άλλοι «αντιλαμβάνονται περί τίνος πρόκειται, το σέβονται, έρχονται στις παραστάσεις, αλλά δεν βλέπουν τους εαυτούς τους να συμμετέχουν σ’ αυτό». Οι περφόρμερ, από την άλλη, νιώθουν πιο οικεία, λόγω της οικουμενικής γλώσσας του χορού και ευκολότερα αιτούνται τη συμμετοχή τους.

Για τους Ελληνοκύπριους, από την άλλη, το Buffer Fringe προσφέρει μια σειρά από ευκαιρίες που δεν προσφέρονται σε άλλα φεστιβάλ σύγχρονου χορού και παραστατικών τεχνών. Η Εύη Δημητρίου, συνεπιμελήτρια του φεστιβάλ με τον Ιζέλ Σεϊλανί, χορογράφος και χορεύτρια που επίσης συμμετείχε στη διοργάνωση την περσινή χρονιά, σημειώνει: «Τα υπόλοιπα φεστιβάλ ζητούν νέα κομμάτια και αυτό εξελίσσεται σε κάτι καταστροφικό γιατί καλείσαι συνεχώς να παράγεις νέα δουλειά και δεν εστιάζεις στην έρευνά σου, δεν εξελίσσεις τα υφιστάμενά σου έργα που μπορούν να εξελιχθούν ύστερα από μια, δύο, πέντε παραστάσεις. Το Buffer Fringe είναι μια μεγάλη ευκαιρία για να δείξει κανείς ξανά τη δουλειά του. Το προβληματικό είναι πως οι χορογράφοι είναι συνηθισμένοι να παράγουν μικρά κομμάτια, γιατί αυτά τους ζητούνται περισσότερο. Το Buffer Fringe ζητά έργα μεγαλύτερα σε διάρκεια. Και δίνει την ευκαιρία στους δημιουργούς να αιτηθούν με μικρά έργα και να τα αναπτύξουν».

Εν τέλει, το Buffer Fringe είναι μια ευκαιρία που αν δεν την εκμεταλλευτεί κανείς, είναι χαμένη. Όχι μόνο για τους περφόρμερ αλλά και για το κοινό που «θέλουμε να έρθει σε επαφή με δράσεις που θα το προκαλέσουν, που θα το κάνουν να διερωτηθεί και να αμφισβητήσει υφιστάμενες καταστάσεις, να εφεύρει νέους τρόπους ζωής και σκέψης πέρα από κάθε υφιστάμενη έννοια και όρο», σχολιάζει η Χαϊριγέ Ρουζγκάρ, λειτουργός επικοινωνίας του φεστιβάλ και του Σπιτιού της Συνεργασίας.

«Θεωρώ ότι αυτό το φεστιβάλ είναι επανάσταση!» καταλήγει ο Ιζέλ Σεϊλανί. «Θα μπορούσε το Σπίτι της Συνεργασίας να κάνει ένα μπάρμπεκιου σε έναν κοινό χώρο και να πάνε χιλιάδες άνθρωποι, αλλά αυτό είναι κάτι άλλο: εδώ έχεις ανθρώπους που έχουν κάτι να πουν, έχεις ένα κοινό που θέλει να ακούσει και θέλει να μιλήσει. Είναι επανάσταση!»

Όσα θα δούμε

Το φεστιβάλ ξεκινά στις 8 Νοεμβρίου στις 19:00 με μια περφόρμανς από την ομάδα en.act των Δημήτρη Χειμώνα, Έλενας Καλλινίκου και Μαρίνας Μακρή στην πλατεία Αράστα [κατεχόμενη Λευκωσία]. Θα ακολουθήσει μια συναυλία στο Σπίτι της Συνεργασίας με τις Παυλίνα Κωνσταντοπούλου και Lutfiye Ozipek στις 20:00.

Την Πέμπτη 9 Νοεμβρίου θα δοθούν παραστάσεις στην πλατεία Σελιμιγιέ/ Αγίας Σοφίας, από τις 16:00 με το έργο Refugio των Αλέξανδρου Μιχαήλ και Γιάννη Παππά, στο Μπέτεσταν στις 19:30 με το Molt [Hermes Pittakos, Federica Dauri, Lisa Stertz], το Closer 2.0 που αποτελεί μια συνεργασία του Ιάπωνα Chihiro Ito με τον Τουρκοκύπριο μουσικό Nihat Agdac και το Rite of Spring, επίσης από την Ιαπωνία [Yukio Suzuki Projects].

Την Παρασκευή 10 Νοεμβρίου θα γίνει προβολή στο Σπίτι της Συνεργασίας στις 12:00 σε συνεργασία με το Stockholm Fringe Festival, ενώ οι παραστάσεις θα ξεκινήσουν στις 16:00 στην πλατεία Φανερωμένης με το έργο Refugio. Στις 19:30 στον χώρο Γκαράζ [πλησίον Πύλης Αμμοχώστου] η θεατρική ομάδα Παράκαιροι θα παρουσιάσει το έργο Πολυκουτακία, ενώ θα δούμε και τα έργα Eggsistentialism [Joanne Ryan], SOIRT [Andreia Soares, Ines Ribeiro, Rafaela Silva, Catarina Corujeira] και Generation Y [Teatro En Vilo].

Το Σάββατο 11 Νοεμβρίου, τελευταία μέρα του φεστιβάλ, θα γίνει προβολή στις 12:00 στο Σπίτι της Συνεργασίας, ενώ στο Μπέτεσταν από τις 19:00 θα δοθούν οι παραστάσεις Nefes από το Studio 21, Manlike της Μιλένα Ούγκρεν Κούλας με τον Γιώργο Κούλα και Through & Out του Jorge Crecis. Η αυλαία του φετινού Buffer Fringe θα πέσει με ένα πάρτι στο Πανταπουλία [κατεχόμενη Λευκωσία] στις 22:00, με μουσική από τους Radio Pangea, Dj NiKoulla P. Katsikoronou και Atesh K. & Argy K.

+ Πληροφορίες τηλ. 22445740 και διαδικτυακά στο home4cooperation.info/Buffer-Fringe.

  • Μερόπη Μωυσέως

    Σπούδασε στο τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Καλύπτει το πολιτιστικό ρεπορτάζ στο Παράθυρο της εφημερίδας Πολίτης από το 2005. Ζει στη Λευκωσία | meropi.m@politis-news.com

You May Also Like

“Γεια σου, είμαι ο Κυριάκος Σταυρινός”

Συστάσεις για έναν από τους πρώτους άντρες καλλιτέχνες του σύγχρονου χορού στην Κύπρο, τον ...

Το έργο «Όρος» από τις Ασώματες Δυνάμεις ταξιδεύει στην Ινδία

Στην Καλκούτα της Ινδίας ταξιδεύει το χορογραφικό έργο της Μάχης Δημητριάδου Lindahl «Όρος / ...

Τούλα Λιασή: Με την αγάπη του αδελφού της, Γιαννάκη

Μια επιγραφή/υπογραφή από μπλε νέον δεσπόζει στον χώρο όπου παρουσιάζεται η έκθεση της Τούλας ...

Bill Viola: Για τη μυστήρια μπλε λάμψη

[nggallery id=12]   Συνέντευξη στη Χριστίνα Λάμπρου, 12.6.2011 Ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες στον ...

Μια Συναυλία για την ειρήνη και τον διάλογο από τη ΣΟΚ

Στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 20 χρόνια λειτουργίας του Θεάτρου Ριάλτου διοργανώνεται συναυλία ...

Suzelle Poole: Μπαλαρίνα ετών 77

Η Suzelle Poole ξεκίνησε να χορεύει σε ηλικία 7 ετών στο Λονδίνο. Έκτοτε, χορεύει ...

X