“Μια ταινία είναι σαν τη ζωή την ίδια”

Η κυπριακή ταινία "Άρια" στο Sundance Film Festival
  • Η Μυρσίνη Αριστείδου μιλά για τη νέα της ταινία και για το νόημα που προσδίδει σε κάθε της σκηνοθετική δουλειά

    Στο διαγωνιστικό τμήμα του Sundance Film Festival, ενός από τα σπουδαιότερα φεστιβάλ κινηματογράφου στον κόσμο με νεανική ορμή και σύγχρονο βλέμμα, θα προβληθεί η νέα μικρού μήκους ταινία της Μυρσίνης Αριστείδου “Άρια”.

    Πρόκειται για την πρώτη κυπριακή ταινία που εντάσσεται στο διαγωνιστικό κομμάτι του δημοφιλούς φεστιβάλ, το οποίο ξεκίνησε το 1978 με ιδρυτή τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ. Η ταινία “Άρια” είναι μια γαλλοκυπριακή παραγωγή, σε συμπαραγωγή των Canal+, Region ile de France και Γαλλικού Κέντρου Κινηματογράφου της Γαλλίας (CNC – Cosip) με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου. Tην ταινία στήριξε οικονομικά και ο γνωστός Αμερικανός σκηνοθέτης Σπάικ Λι.

    Η νέα επιτυχία της Μυρσίνης Αριστείδου έρχεται έναν χρόνο μετά τη βράβευση της προηγούμενής της ταινίας “Σεμέλη” (2015), με το βραβείο, μεταξύ άλλων, της Κριτικής Επιτροπής Καλύτερης Ταινίας στη Berlinale Generation Kplus το 2016 και Καλύτερης Κυπριακής Ταινίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Κύπρου 2016.

    Άλλα έργα της σκηνοθέτιδας είναι το ντοκιμαντέρ Ma’ (2014) γυρισμένο στην Αργεντινή, και η βραβευμένη ταινία μικρού μήκους της Not Now (2013).

    Κατ’ αρχάς θα θέλαμε να μάθουμε για την καινούργια σου ταινία. Η “Άρια” όπως και η “Σεμέλη” αφηγείται τη σχέση μεταξύ ενός κοριτσιού και του πατέρα της. Η σχέση πατέρα-κόρης φαίνεται ότι σας αφορά ιδιαίτερα.

    Όλες οι ανθρώπινες σχέσεις με αφορούν ιδιαίτερα… και ιδιαίτερα η σχέση με τον εαυτό μας, που αναπόφευκτα αντικατοπτρίζεται στις σχέσεις μας καθημερινά. Η σχέση με τους γονείς είναι καθοριστικής αξίας, ουσίας και υπόδειγμα στη δημιουργία των υπόλοιπων σχέσεων, και ιδιαίτερα στη σχέση μας με τον εαυτό μας.

    Η “Άρια” κατ’ ακρίβεια δεν έχει να κάνει άμεσα με τη σχέση με τον πατέρα, τουλάχιστον όχι όσο η “Σεμέλη”. Περισσότερο πραγματεύεται τη σχέση με τον εαυτό της και με αυτούς που την περιβάλλουν, γνωστούς και άγνωστους στην καθημερινότητά της. Η σχέση με τον πατέρα είναι η αφορμή ή ίσως μια σπίθα για την εξέλιξη της ιστορίας.

    Τον ρόλο του πατέρα τόσο στη “Σεμέλη” όσο και στην “Άρια” κρατά ο ίδιος ηθοποιός.

    Πέρα από τον Γιάννη Στάνκογλου που υποδύεται τον ρόλο του πατέρα, οι υπόλοιποι ηθοποιοί είναι συνεργασίες για πρώτη φορά. Με τον πρωταγωνιστικό ρόλο της “Άριας” να υποδύεται η νεαρή Χρύσα Πλατσατούρα, τον ρόλο του Τζίμη ο Τάκης Σπυριδάκης και τον ρόλο της Κινέζας μετανάστριας η Audrey Giacomini. Και οφείλω ένα ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ στη Λυδία Γεωργανά, για την υπεράνθρωπη στήριξη και την υπομονή της, για τα κάστινγκ των ταινιών μου.

    Η “Σεμέλη” γυρίστηκε στην Κύπρο. Ωστόσο οι ήρωες και κατ’ επέκταση το cast δεν μιλούν την κυπριακή διάλεκτο. Ήταν μια συνειδητή επιλογή; 

    Ήταν επιλογή και αναπόφευκτα συνειδητή.

    Η Μυρσίνη Αριστείδου

    Η πρώτη σου μικρού μήκους ταινία βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Βερολίνου και η δεύτερη κατέλαβε μια θέση στο διαγωνιστικό της Βενετίας και τώρα στο διαγωνιστικό του Sundance. Τι πιστεύεις ότι εκτιμούν περισσότερο οι κριτικοί στη δουλειά σου; 

    Μια ταινία, για μένα, δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια συλλογή στιγμών που συνδυάζονται και διατάσσονται, η μια μετά την άλλη, για να δημιουργήσουν ένα σύνολο. Μια τοποθέτηση από στιγμές που όταν συναρμολογηθούν με έναν συγκεκριμένο τρόπο δημιουργούν ένα νόημα. Από ενέργεια σε ενέργεια, με αυτή την έννοια, μια ταινία, είναι κάτι σαν τη ζωή την ίδια. Την παρατηρείς, τη βιώνεις, την αγαπάς και ίσως να γνωρίζεις τι να αναμένεις, αλλά ακόμη και στις καλύτερες των περιπτώσεων, δεν μπορείς να το προσδιορίσεις ή να το προβλέψεις. Έτσι λοιπόν είναι που ανακαλύπτεις και δημιουργείς νέες μορφές, ήχους και εικόνες, εναρμονίζοντας αυτά τα κομμάτια ζωής, ως συγγραφέας, ως σκηνοθέτης, ως άνθρωπος. Αποδέχεσαι τις στιγμές σου με έναν τρόπο ο οποίος δεν έχει ιδωθεί, ειπωθεί ή γίνει προηγουμένως αντιληπτός. Και συνειδητοποιημένος στο παρόν, τολμάς να δώσεις μια νέα σημασία στις πιο μικρές λεπτομέρειες και στην ιστορία της ζωής της ίδιας.

    Ετοιμάζεις την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία σου. Τι μπορείς να μας πεις γι’ αυτήν;

    Η ταινία θα γυριστεί στην Κύπρο, και είμαι πολύ ευγνώμων που θα έχω τη στήριξη από τους ανθρώπους μου και τον τόπο μου για να την πραγματοποιήσω.

    Η υπόθεση

    Αθήνα σήμερα. Η νεαρή Άρια, που εργάζεται στο σουβλατζίδικο του Τζίμη, περιμένει να πάει για μάθημα οδήγησης με τον πατέρα της. Όταν αυτός φθάνει, δεν είναι για να την πάρει μάθημα, αντιθέτως, της φορτώνει την επίβλεψη μιας νεαρής Κινέζας μετανάστριας, αδήλωτου επαγγέλματος, που δεν μιλά ούτε ελληνικά ούτε αγγλικά. Οι ήχοι, τα βλέμματα, οι κινήσεις και τα ξεθωριασμένα χρώματα της σημερινής Αθήνας, αυτό το τσουχτερό απόγευμα του Φλεβάρη αφηγούνται την ιστορία της Άριας, της Λου και του Πέτρου. Τη στιγμή που όλα τα στοιχεία και οι λεπτές αποχρώσεις της σχέσης αλλά και της σύγκρουσης θα δέσουν μαζί, η πόλη μετατρέπεται σε υπόκρουση της ζωής τους.

    + Το φεστιβάλ Sundance θα διεξαχθεί φέτος στη Γιούτα των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής από τις 18 μέχρι τις 28 Ιανουαρίου 2018. Στο φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνονται 110 ταινίες μεγάλου και 69 μικρού μήκους από δεκάδες χώρες του κόσμου

    • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

      Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

    You May Also Like

    «Το τελευταίο σημείωμα» στους κινηματογράφους

    Σκηνοθεσία: Παντελής Βούλγαρης Παίζουν οι: Ανδρέας Κωνσταντίνου, Αντρέ Χένικε, Μέλια Κράιλινγκ κ.ά. Τέσσερα χρόνια ...

    Πρώτες τοποθετήσεις από την «ομάδα του Φυτωρίου»

    Συνέντευξη στη Χριστίνα Λάμπρου / Φωτογραφία ©ΕΙ.ΚΑ «Ο Κύπριος καλλιτέχνης αποδείχτηκε ότι παράγει έργο ...

    Toubanaki and the Buzz Bastardz

    Υπάρχει μια φανερή διεθνής τάση να αναμειγνύεται η παραδοσιακή μουσική μιας χώρας με στοιχεία ...

    Γεωργία Ντέτσερ: 20 χρόνια [στο] Ριάλτο

    “Είναι μια πορεία με πολλές απαιτήσεις και σκαμπανεβάσματα, αλλά που σου προσφέρει πολλές χαρές, ...

    Γιόσι Μαντμόνι : Στο Ισραήλ, η τέχνη συμβαδίζει με τα μεγάλα ακροατήρια

    Γράφει η Μερόπη Μωυσέως, Ο Ισραηλινός σκηνοθέτης παρουσίασε την ταινία του Restoration στο φεστιβάλ ...

    Σοφία Παπάζογλου: Μας πήρε και μας σήκωσε η ποπ

    Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως Οι μουσικές συγγένειες της Σοφίας Παπάζογλου με τους εγχώριους “Μακάμ” ...

    X