Αντιπροσωπευτικά δείγματα τριών καταξιωμένων εκπροσώπων της κυπριακής γλυπτικής του 20ού αιώνα παρουσιάζει ο πολυχώρος Γκαράζ στη νέα του έκθεση, με τίτλο «Επιτελέσεις».

Πρόκειται για έργα των Νίκου Δυμιώτη, Δημήτρη Κωνσταντίνου και Ανδρέα Σαββίδη, από τους σημαντικότερους γλύπτες της δεύτερης γενιάς Κυπρίων καλλιτεχνών.

Στην ίδια έκθεση θα παρουσιαστούν οι γλυπτικές αναζητήσεις και οι πειραματισμοί δύο -κατά κύριο λόγο- ζωγράφων της ίδιας γενιάς: του Λευτέρη Οικονόμου και του Στας Παράσκου. Για τους δύο καλλιτέχνες «η γλυπτική αποτέλεσε εναλλακτική εικαστική έκφραση πλάι στην κυρίως ζωγραφική πρακτική τους», σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση για την έκθεση, την οποία επιμελείται η Δήμητρα Ιγνατίου.

Δημήτρης Κωνσταντίνου, Χειροκίνητο κινητικό, 1960, σίδηρος, 41 x 41 x 41 εκ. © Μαρίνα Σφικτού

Τα έργα στην έκθεση «αντικατοπτρίζουν τις τάσεις, τις αντιλήψεις και την εικαστική προσέγγιση καθενός από αυτούς, εντός μιας συγκεκριμένης χρονικότητας και χρονολογίας», αναφέρεται ακόμα. Προϋπόθεση για την επιλογή των συγκεκριμένων γλυπτών υπήρξε η παραγωγή τους εντός του χρονικού ορίζοντα που ορίζεται συγκαταβατικά από την έναρξη της δεκαετίας 1960 μέχρι και το τέλος της δεκαετίας του 1970.

Λευτέρης Οικονόμου, Ιντεργκράφιγκ, 1976, πέτρα, 24 x 32 x 10 εκ. © Μαρίνα Σφικτού

«Η επιλογή των έργων δεν υπαγορεύεται από μια συγκεκριμένη, κοινή θεματική αλλά έχει ως γνώμονα την παρουσίαση πολλαπλών αποδόσεων ποικίλων, αν και συχνά ταυτόσημων ή συγκλινουσών, θεματικών που απασχόλησαν τους συγκεκριμένους δημιουργούς. Επιδιώκεται ο εντοπισμός και η ανάδειξη αντιθέσεων και κοινών αναφορών μεταξύ τους αλλά και ο συσχετισμός επιρροών και επιδράσεων που απορρέουν από αυτά και οι οποίες συνειδητά ή συνειρμικά αποκρυσταλλώνονται στη σύγχρονη κυπριακή γλυπτική παραγωγή των τελευταίων 20 χρόνων. Βασικό κριτήριο για την επιλογή των έργων υπήρξε η εκπροσώπηση και ομαδοποίηση διαφορετικών και συχνά αντιφατικών προσεγγίσεων ως προς την επιλογή των υλικών, την κλίμακα, τις γλυπτικές ποιότητες, την τεχνική, την απόδοση των μορφών και τις πλαστικές αξίες – παράμετροι που ορίζουν τις επιτελέσεις της φόρμας.»

Νίκος Δυμιώτης, Πενταδάκτυλος, π. 1978, μάρμαρο, 19 x 26 x 14 εκ. © Μαρίνα Σφικτού

«Μέσα από την έκθεση επαναπλαισιώνονται και επανασυστήνονται όχι μόνο η δουλειά των συμμετεχόντων καλλιτεχνών αλλά και οι προσεγγίσεις, οι πειραματισμοί και οι γλυπτικές και εννοιολογικές αξίες που υπαγόρευσαν την απόδοση της φόρμας σε μια περίοδο καθοριστική για την εξέλιξη της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας στην Κύπρο.»

Στας Παράσκος, Άτιτλο, 1980-82, ορείχαλκος, 18.5 εκ. (ύψος) © Μαρίνα Σφικτού

«Χωρίς να επιδιώκει την εξαντλητική επισκόπηση ή χαρτογράφηση της γλυπτικής παραγωγής στην Κύπρο εντός της οριοθετημένης χρονικής περιόδου, η έκθεση σκιαγραφεί την πολυπρισματική φυσιογνωμία της σύγχρονης Κυπριακής γλυπτικής κατά την περίοδο της διαμόρφωσής της, καλώντας μας να επανεξετάσουμε υπό νέο φως και εντός της σύγχρονης συνθήκης τις γεωμορφολογίες της φόρμας που προκύπτουν από τις αναζητήσεις σημαντικών εκπροσώπων της.»

+ Εγκαίνια στις 20 Απριλίου 20108, στις 20:00 στον πολυχώρο Γκαράζ [Αμμοχώστου 16, 1016 Λευκωσία – πάροδος έναντι Πύλης Αμμοχώστου]. Η έκθεση θα παραμείνει μέχρι τις 19 Μαΐου 2018. Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 17:00-20:00 | Σάβ.: 10:00-12:00 και 17:00-20:00 και κατόπιν ραντεβού. 

ΑΡΧΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Ανδρέας Σαββίδης, Στον χώρο, 1969-70, ξύλο, πολυουρεθάνη και χρώμα, μεταβλητές διαστάσεις © Μαρίνα Σφικτού

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Ξενάγηση και διάλεξη για τη «Χρυσή Συλλογή» στη Λεβέντειο Πινακοθήκη

Η Λευκή Μιχαηλίδη και η Ελένη Ζαπίτη, επιμελήτριες της Χρυσής Συλλογής της Λεβέντειου Πινακοθήκης, ...

Ένας Μπάνκσι στο Τόκιο; Ο δήμος διενεργεί έρευνα

Η πόλη του Τόκιο προσπαθεί να εξακριβώσει αν το έργο που δείχνει έναν ποντικό ...

Obs-cu-ra | Πορτρέτα πανδημίας από τη Βραζιλία

Μπορούμε να πούμε ότι η ιστορία της φωτογραφίας σχετίζεται άμεσα με την άποψη ενός ...

Ψευδής Ρομαντισμός | Έκθεση του Δημήτρη Νεοκλέους

Fake: Είναι η ψευδής γνώση, η ψευδής πληροφορία, η ψευδής εμπειρία μέσα από ορισμένες ...

Έργα τέχνης σε δημόσια κτήρια: «Το κράτος αδυνατεί»

Νίπτει τας χείρας του το Υπουργικό Συμβούλιο σχετικά με την παραβίαση -εκ μέρους του ...

Αναδρομική έκθεση του φωτογράφου Don McCullin στην Tate Britain

Το Ηνωμένο Βασίλειο γιορτάζει έναν από τους πιο σπουδαίους φωτορεπόρτερ του, τον Ντον Μακάλιν ...

X