Ο Τάσος Αναστασιάδης ξεκίνησε τα Plastic Comics όταν το συγκεκριμένο είδος τέχνης στην Κύπρο οι περισσότεροι το ξέραμε από ορισμένα περιοδικά και χαρακτήρες από την Ελλάδα και όλοι έβλεπαν τα κόμικ απλώς ως παιδικό είδος. Ο Μέλανδρος Γκανάς έκανε το γενναίο βήμα να δημιουργήσει περίπου δέκα χρόνια πριν στη Θεσσαλία τις «Εκδόσεις του Κάμπου».

Μαζί δημιούργησαν τη νέα προσθήκη στο ολοένα μεγαλύτερο ημερολόγιο της σκηνής του κόμικ στην Κύπρο με το Eyekon Comic Con, που προσγειώνεται το επόμενο Σαββατοκύριακο στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Ποιοι όμως είναι οι δύο διοργανωτές, ο ένας από το νησί και ο άλλος από τον κάμπο;

Αυτήν την αύξηση των φεστιβάλ, των μαγαζιών και των πρωτοβουλιών που σχετίζονται με την geeky κουλτούρα που βλέπουμε τελευταία πού την αποδίδετε;

Μέλανδρος: Είναι λογικό να υπάρχει αύξηση από τη στιγμή κιόλας που αναγνωρίστηκαν τα κόμικς ως η 9η κατά σειρά τέχνη. Πλέον, όλο και περισσότερος κόσμος διαβάζει κόμικς – ή θέλει να λέει πως διαβάζει graphic novels. Ο κινηματογράφος, και αυτός από τη μεριά του, όλο και πιο πολύ δανείζεται ήρωες και θεματικές από αυτά (αν και πάντα υπήρχε αυτό το πάρε-δώσε, απλώς πλέον γίνεται ένας μεγάλος χαμός) το ίδιο και στον χώρο του gaming κ.ο.κ.
Τάσος: Νομίζω είναι κάτι που πάντα υπήρχε, απλώς ο κόσμος δεν ήξερε πώς να το εκδηλώσει, και ευκαιρίες σαν το φεστιβάλ μας τους δίνει τη δυνατότητα να το δείξουν έμπρακτα. Ο κόσμος σήμερα δείχνει να είναι πιο πολύ δεκτικός στα κόμικς και αυτό οφείλεται και πάρα πολύ στο διαδίκτυο και στον κινηματογράφο.

Διαβάστε ακόμη: Ηλίας Κυριαζής, Μιχάλης Διαλυνάς και Γιάννης Ρουμπούλιας στο 1ο Eyekon Comic Con

Πώς βλέπετε την κυπριακή κόμικ παραγωγή να εξελίσσεται; Γιατί άργησε τόσο πολύ να πάρει μπρος η συγκεκριμένη τέχνη στην Κύπρο;

Τάσος: Σιγά-σιγά μέσα από διαφορά events και φεστιβάλ που διοργανώναμε φάνηκε ότι πολλοί νέοι ήθελαν απλώς μια ενθάρρυνση και ευκαιρία να κάνουν τα δικά τους κόμικς. Χαίρομαι πολύ που σήμερα βλέπω τόσους νέους να θέλουν να δημιουργούν και χαίρομαι όταν έρχονται και μου λένε ‘ξέρεις εγώ διάβαζα τα κόμικς σου’! Είναι μεγάλη μου τιμή και χαρά.
Μέλανδρος: Ως Eyekon Comic Con, με την υποστήριξη του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, υπάρχει η θέληση αλλά και η διάθεση να αλλάξουμε τα πράγματα και να βοηθήσουμε στην παιδεία των κόμικς στην Κύπρο. Ήδη έχουμε ξεκινήσει διάφορα προγράμματα με μαθητές και σχολεία, ενώ στο διήμερο του ECC θα υπάρχουν πολλές εκθέσεις με έργα δημιουργών artist alley με καλλιτέχνες, αλλά και δωρεάν panels, q&a’s, workshops, masterclasses κ.ά. Ποτέ δεν είναι αργά, αλλά μαζί με τις δικές μας προσπάθειες και των δημιουργών, χρειάζεται και η υποστήριξη του κόσμου.

Η έκδοση ενός εντύπου είναι από μόνη της δύσκολη δουλειά, ιδιαίτερα μια έκδοση κόμικς που αφορά εξειδικευμένο ακροατήριο σε εποχή όπου οι εκδοτικοί οίκοι περνούν δύσκολα. Έχετε και οι δύο εμπειρία στον συγκεκριμένο τομέα – πώς συγκρίνονται Κύπρος και Ελλάδα;

Τάσος: Όταν είχα εκδώσει το πρώτο κόμικ της Κύπρου, το Plastic Comics, κάνεις δεν το είχε τολμήσει στην Κύπρο και φάνταζε ως κάτι αβέβαιο. Στην πορεία ήταν πιο εύκολο απ’ ό,τι θα νόμιζε κάνεις γιατί πρώτη φορά έβγαινε κάτι τέτοιο στην Κύπρο και ο κόσμος είχε την περιέργεια να δει τι είναι. Στην Ελλάδα δε, το κοινό το αγκάλιασε πολύ. Η Ελλάδα είναι σίγουρα πολύ πιο μπροστά στα κόμικς και η αγορά είναι αρκετά πιο μεγάλη, αλλά φαίνεται πως και στην Κύπρο σιγά-σιγά μεγαλώνει αυτό το κοινό. Είμαι βέβαιος πως και με άλλα παρόμοια events σαν το δικό μας αυτή η κουλτούρα θα μεγαλώσει. Όσον αφορά τους εκδοτικούς οίκους, εγώ θα πω πως πλέον με τη δυνατότητα που δίνει η τεχνολογία και το διαδίκτυο οι δημιουργοί μπορούν να βγάζουν τα δικά τους κόμικς, είτε έντυπα είτε ψηφιακά, πολύ πιο άνετα και εύκολα.
Μέλανδρος: Και πάλι δεν μπορώ να μιλήσω για την Κύπρο, διότι έχω πολύ μικρή εμπειρία στον χώρο των εκδόσεων εδώ. Το μόνο που μπορώ να βάλω σαν δεδομένο στη συζήτηση είναι πως σε μια προσπάθειά μου να τυπώσω κάποιο από τα βιβλία μου στην Κύπρο, οι τιμές ήταν υψηλές και δεν έβρισκα μεγάλη ποικιλία χαρτιού (μπορούσαν να μου παραγγείλουν βέβαια, αλλά και πάλι οι τιμές ξέφευγαν). Να μιλήσω όμως για την Ελλάδα και να πω για άλλη μια φορά πως μέσα στην κρίση και ενώ οι εκδοτικοί οίκοι δεν δίνουν τόσες πολλές ευκαιρίες σε πολλούς καλλιτέχνες, η σκηνή μεγαλώνει όλο και περισσότερο και κάθε χρόνο έχουμε μεγαλύτερο αριθμό έντυπων εκδόσεων. Δύο κατ’ εμέ τα βασικά συστατικά, οι αυτοεκδόσεις και τα festivals / conventions που γίνονται όλο τον χρόνο. Αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα γίνονται τρία μεγάλα cons σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και ακόμα περισσότερα φεστιβάλ με κόμικς σε όλη τη χώρα. Άρα, μπορεί ο δημιουργός να τυπώσει μόνος του τη δουλειά του και να πάει να την προωθήσει σε κάποιο από τα events, αλλά και ο αναγνώστης/fan του είδους να μην περιμένει μια φορά τον χρόνο για να πάει να δει κάποιο κόμικ δρώμενο.

Τι χαρακτηρίζει την κυπριακή παραγωγή μέχρι σήμερα, ποιες τάσεις βλέπετε να επικρατούν στις ιστορίες, στο σχεδιαστικό στυλ και τη θεματολογία;

Μέλανδρος: Δεν θα ήθελα να πέσω στο λάθος να βρω διαφορές και ομοιότητες μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου, διότι, πρώτον, δεν υπάρχει κάποια μεγάλη κυπριακή παραγωγή κόμικς στην Κύπρο για να μπορώ να βρω βασικές διαφορές. Τα μισά κόμικς τα έχει κάνει ο Τάσος, το άλλο 1/3 οι Copper Mouflon και κάποια σκόρπια τεύχη διάφοροι δημιουργοί που δεν μπορείς να βρεις πουθενά το έργο τους τυπωμένο. Άρα είναι άδικο να κρίνω από 3-4 ονόματα και να μιλήσω για τάσεις και θεματολογία. Ελπίζω σε 2-3 χρόνια να έχουμε κάνει κάτι και να μπορούμε να ξανασυζητήσουμε σε νέα βάση.

Μέλανδρε, έστησες μια εκδοτική μακριά από αυτό που θεωρείται «κέντρο» της χώρας και του παζαριού. Ζούμε λίγο και στην εποχή της αποκέντρωσης;
Παλαιότερα σίγουρα όλα ήταν πιο δύσκολα για όποιον ασχολείτο με κόμικς. Είτε για να εκδώσει, είτε για να βρει να διαβάσει, είτε για να βρει κάποια έκθεση, είτε ακόμα για να βρει κάποιον άλλον που να διαβάζει κόμικς. Δεν συζητάμε για κοινότητες ανθρώπων και διάφορες ομάδες. Αυτά δεν υπήρχαν ούτε στη φαντασία μας. Τα τελευταία χρόνια, με την όλο και αυξανόμενη διάδοση των κόμικς σε συνδυασμό με το ίντερνετ, ήρθαν τα πάνω-κάτω. Και αυτό είναι το θέμα, ότι ο καθένας μας μπορεί να πραγματοποιήσει όποιο όνειρό του θέλει, αρκεί να πιστεύει σε αυτό και να προσπαθεί.

+ Eyekon Comic Con το Σάββατο 26/5 και Κυριακή 27/5 στους χώρους του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου. Είσοδος: 5 ευρώ (ημέρα), 7 ευρώ (διήμερο). Είσοδος ελεύθερη για μαθητές έως 17 ετών. Πληροφορίες: facebook.com/EyekonComicCon.

  • Γιώργος Κακούρης

    Γεννήθηκε στις ΗΠΑ το 1982. Σπούδασε δημοσιογραφία και πολιτικές επιστήμες στα πανεπιστήμια NYU της Νέας Υόρκης και UCL του Λονδίνου. Εργάζεται ως δημοσιογράφος από το 2005 ως συνεργάτης και από το 2009 μόνιμα στην εφημερίδα «Πολίτης» καλύπτοντας πολιτικά και διεθνή θέματα. Αρθρογραφεί κάθε Κυριακή στο πολιτιστικό ένθετο «Παράθυρο» και ραδιοφωνεί κάθε Σάββατο στην εκπομπή «Καζαντί» στον «Πολίτη 107,6» | kakouris.g@politis-news.com |@nekatomenos

You May Also Like

Marina Abramovic: The Artist Is Present

Γράφει η Χριστίνα Λάμπρου “Κοίτα με στα μάτια!”, λέει η Μαρίνα Αμπράμοβιτς στο φιλότεχνο ...

Γιαέλ Νταγιάν : “Ο Κακογιάννης ήταν ένας παγκόσμιος διανοούμενος”

Συνέντευξη στον Γιώργο Κακούρη Η Γιαέλ Νταγιάν μιλά για τον Μιχάλη Κακογιάννη, την Αθήνα ...

Το «Προσωρινό Μουσείο» του Φάνου Κυριάκου

Συνέντευξη στη Χριστίνα Λάμπρου Στήνοντας ένα «Προσωρινό Μουσείο» στο πλαίσιο του Pop Up Nicosia, ...

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΓΑΡΗΣ : Σχεδιασμός με αναφορά την ανθρώπινη εμπειρία

Συνέντευξη στην Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά / @mak.adcy “Η γλώσσα της χαρακτικής είναι η πρωτογενής καλλιτεχνική ...

Νίκος Χαραλάμπους: «Είμαι ένας ευγενικός loser με καλές προθέσεις»

Συνέντευξη: Βαρβάρα Χριστοφόρου | Φωτογραφίες ©Ελένη Παπαδοπούλου Ο Νίκος Χαραλάμπους, ο θεατράνθρωπος που δικαίως ...

Μιχάλης Κούλουμος: Σε όλες τις φωτογραφίες είμαστε εμείς

Με αφορμή την πρόσφατη πρώτη του ατομική έκθεση με τίτλο: “Από την Πάφο στα ...

X