Τάσος Αναστασιάδης: Ο πρωτοπόρος των κυπριακών κόμικ

Δημοσίευσε το πρώτο βιβλίο κόμικ στην Κύπρο, σχεδίασε τον πρώτο κυπριακό υπερήρωα, εικονογράφησε ένα graphic novel με θέμα τον φασισμό και τώρα ετοιμάζει το Eyekon, ένα νέο comic convention στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, στα τέλη Μαΐου

Ο Τάσος Αναστασιάδης είναι επίκουρος καθηγητής και αντιπρόεδρος του Τμήματος Τεχνών του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου. Το 2004 ξεκίνησε τη δημοσίευση του περιοδικού Plastic Comics, του πρώτου βιβλίου κόμικ που δημιουργήθηκε και δημοσιεύθηκε στην Κύπρο. Το 2006 και το 2009 κέρδισε διακρίσεις για επαγγελματίες καλλιτέχνες στα Ετήσια Ελληνικά Διαγωνιστικά Κόμικ στην Ελλάδα. Το 2013 συνδημιούργησε τον Uni-Man, τον πρώτο υπερήρωα της Κύπρου. Ο Uni-Man εμφανίστηκε στο Whispers, την πρώτη κυπριακή μικρού μήκους ταινία με θέμα σούπερ-ήρωες σε σκηνοθεσία Ανδρέα Κυριακού. Φέτος, το 2018, από κοινού με τον Μέλανδρο Γκανά και με τη συνεργασία του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου ετοιμάζει ένα νέο Comic Convention, το Eyekon, που θα ανοίξει τις πύλες του για το κοινό το διήμερο 26 & 27 Μαΐου.

Όταν το 2004 ξεκίνησες τη δημοσίευση του περιοδικού Plastic Comics ουσιαστικά έπλεες σε αχαρτογράφητα νερά. Πόσο δύσκολο ήταν το εγχείρημα αυτό και ποια ήταν τελικά η αποδοχή του κόσμου;

Η δυσκολία βρισκόταν στο γεγονός ότι κανείς δεν το είχε ποτέ τολμήσει στην Κύπρο και φάνταζε ως κάτι αβέβαιο. Στην πορεία ήταν πιο εύκολο απ ό΄,τι θα νόμιζε κανείς, γιατί πρώτη φορά έβγαινε κάτι τέτοιο στην Κύπρο και ο κόσμος είχε την περιέργεια να δει τι είναι. Στην Ελλάδα δε, το κοινό το αγκάλιασε πολύ και με αποκαλούσαν ο Κύπριος που κάνει κόμικ! Το δύσκολο, αλλά και η πρόκληση ήταν να συνεχίσω να το κάνω, βελτιώνοντας ταυτόχρονα την εικονογράφηση και το κείμενο, καθώς τα κόμικ δεν είναι το άμεσο επάγγελμά μου. Είμαι επίκουρος καθηγητής Γραφικών Τεχνών στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρο και τα κόμικ τα δημιουργώ όποτε μπορώ να βρω ελεύθερη ώρα.
Σήμερα, 14 χρόνια μετά την κυκλοφορία του Plastic Comics, έχει αλλάξει κάτι σε σχέση με τη στάση του κοινού της Κύπρου απέναντι στα κόμικ και τι είναι αυτό;

Ο κόσμος σήμερα δείχνει να είναι πολύ πιο δεκτικός στα κόμικ και αυτό οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στο διαδίκτυο αλλά και στον κινηματογράφο, όπου βγαίνουν όλο και πιο πολλά έργα, με θέμα τα κόμικ. Επίσης τα εκπαιδευτικά ιδρύματα άρχισαν να κάνουν χρήση των κόμικ για εκπαιδευτικούς σκοπούς και γενικότερα ο κόσμος αντιλαμβάνεται ότι τα κόμικ δεν είναι μόνο ένα μέσο διασκέδασης αλλά και επικοινωνίας ιδεών και αντιλήψεων.

Από την ακαδημαϊκή σου θέση, τι έχεις αποκομίσει από την επαφή και την αλληλεπίδρασή σου με τους νέους φοιτητές και μελλοντικά εκκολαπτόμενους δημιουργούς;

Στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου υπάρχει ένα πολύ γόνιμο έδαφος δημιουργίας και διδακτικής και οι νέοι γραφίστες μας διακατέχονται από μια ζωντάνια για δημιουργία. Θα έλεγα μάλιστα ότι μετά την οικονομική κρίση, αυτή η ζωντάνια αυξήθηκε διότι οι νέοι κατάλαβαν ότι είναι καλύτερο να κυνηγήσουν τα όνειρά τους πάρα μια ‘σίγουρη’ θέση εργασίας. Η επαφή αυτή μου δίνει ενέργεια και ενθάρρυνση να δημιουργώ αλλά και να θέλω να μοιραστώ μαζί τους τις δημιουργικές μου εμπειρίες με στόχο ότι μια μέρα θα πάρουν τη σκυτάλη από μένα και θα προχωρήσουν σε νέους δημιουργικούς ορίζοντες εξελίσσοντας το ταλέντο τους.

Ποιοι είναι οι δημιουργοί κόμικ που θεωρείς ότι σε έχουν επηρεάσει στον μεγαλύτερο βαθμό, τόσο προσωπικά, όσο και καλλιτεχνικά – δημιουργικά και γιατί;

Με έχουν επηρεάσει πάρα πολλοί αλλά οφείλω να αναφέρω τους Don Lawrence, Frank Miller, John Buscema, Jack Kirby, Ashley Wood και Mike Mignola.

Ανάμεσα στην ευρωπαϊκή και την αμερικανική σχολή κόμικ, ποια θεωρείς ότι είναι αυτή που σε εκφράζει περισσότερο; Τι διαφορές θα εντόπιζες ανάμεσα σε αυτές;

Μου αρέσουν και οι δύο και δεν μπορώ να επιλέξω μόνο μια. Η αμερικανική είναι το πιο κλασικό, αν θέλεις, στυλ εικονογράφησης και γραψίματος ενώ το ευρωπαϊκό εκφράζει κάτι το πιο ‘ψαγμένο’ και κουλτουριάρικο αν και μεταξύ τους έχουν και πάρα πολλά κοινά στοιχεία. I like’em both!

Το 2014, δημοσίευσες το πρώτο σου γραφικό μυθιστόρημα με τίτλο Fascista, ποια είναι η βασική ιδέα πίσω από αυτό και ποια τα μηνύματα που ήθελες να περάσεις;

Το Fascista στοχεύει στην ενημέρωση του κοινού για όλες τις μορφές του φασισμού. H ιστορία του επιδιώκει την εξάλειψη όλων των φασιστικών ιδεών και επιχειρεί να αναδείξει τις αξίες της ευρωπαϊκής κουλτούρας και παράδοσης, όπως είναι η ελευθερία του λόγου, η δικαιοσύνη, η ανεκτικότητα και η αποδοχή.

Τι περιλαμβάνουν τα μελλοντικά σου σχέδια όσον αφορά τη δημιουργία κόμικ και σε ποια πρότζεκτ εργάζεσαι σήμερα; 

Αυτή τη στιγμή εργάζομαι πάνω στη σειρά κόμικ με τίτλο The Traveler που είναι μια συνεργασία με τον Neil Gibson, ιδιοκτήτη και εκδότη κόμικ T-Pub στο Λονδίνο. Επίσης ετοιμάζω την επαναφορά της Νάσιας, της πρώτης μου ηρωίδας στα Plastic Comics.

Φέτος σε βρίσκουμε να ετοιμάζεις ένα νέο μεγάλο φεστιβάλ κόμικ, σε συνεργασία με τον Μένανδρο Γκανά και το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, το Eyekon. Τι περιμένουμε από αυτή την πρωτοβουλία και τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα του φεστιβάλ;

Το Eyekon Comic Con είναι μια διοργάνωση που εστιάζει αποκλειστικά στον χώρο της 9ης Τέχνης. Συνδιοργανώνεται από την ομάδα του Eyekon και το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου και θα λάβει χώρα στις 26 & 27 Μαΐου, στους χώρους του πανεπιστημίου. Στο Eyekon Comic Con θα μπορέσετε να θαυμάσετε διεθνώς αναγνωρισμένους καλλιτέχνες, αλλά και πολλούς local δημιουργούς, εκθέσεις κόμικ και εικονογράφησης, την πρώτη παγκύπρια έκθεση συλλεκτικών ελληνικών κόμικ, workshops, masterclasses, προβολές ταινιών, animations και πολλά άλλα.

Πρόσφατα συμμετείχες στο 4ο Συνέδριο Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου, Graphic Stories Cyprus, ως ομιλητής και καθοδηγητής εργαστηρίου. Τι αποκόμισες από την εμπειρία σου αυτή και πώς θα αξιολογούσες την όλη διοργάνωση; 

Ήταν μια θαυμάσια εμπειρία και μου άφησε υπέροχες αναμνήσεις! Γνώρισα καινούργιο κόσμο και δημιουργούς και μέσα από το εργαστήρι δημιουργίας κόμικ μπόρεσα να μεταδώσω το πάθος και την αγάπη μου για τα κόμικ. Γενικά ήταν μια υπεροχή διοργάνωση!

  • Αγγελική ΜΚ Αθανασιάδη

    Σπούδασε γραφιστική στην Αθήνα, εργάζεται ως Visual Designer από το 1999 και είναι ιδρυτικό μέλος του Visual Communication Designers' Club. Από τον Ιούλιο του 2014, αρθρογραφεί για την οπτική επικοινωνία μέσω της στήλης Γραφιστορίες. Είναι ιδρύτρια και Creative Director του ετήσιου Συνεδρίου Σχεδιαστών Οπτικής Επικοινωνίας Graphic Stories Cyprus και συνδιοργανώτρια του Behance Portfolio Reviews Cyprus.

You May Also Like

Graphic Stories Cyprus 2016

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου – Καρρά | @aggeliki.mk Η Συνάντηση Σχεδιαστών Οπτικής Επικοινωνίας στην ...

Design… φθηνό, ποιοτικό και γρήγορο;

Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά aggeliki.mk@gmail.com Είναι κοινή πεποίθηση μεταξύ των επαγγελματιών σχεδιαστών οπτικής επικοινωνίας ότι το ...

Επιστροφή στα θρανία

Γράφει η Αγγελική ΜΚ Αθανασιάδη Κεφάλαιο Πελάτης, με «Π» κεφαλαίο παρακαλώ. Τι κεφάλαιο δηλαδή; ...

Graphic Stories Cyprus 2016 – Τα εργαστήρια

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου – Καρρά «Το design δημιουργεί κουλτούρα, η κουλτούρα διαμορφώνει τις ...

Cheapart Cyprus 2015 | Nicosia – Limassol

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά | @aggeliki.mk Το καλοκαίρι δεν είναι μόνο η εποχή που ...

Τρεις εκθέσεις στο 3ο Graphic Stories Cyprus 2017

Γράφει η Αγγελική ΜΚ Αθανασιάδη | @aggeliki.mk «Πιστεύω ότι μια έκθεση τέχνης μπορεί να ...

X