Το Ευρωκοινοβούλιο επιμένει

Για την ακρόαση του facebook από τους επικεφαλής των ευρωομάδων, εκεί που ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ απάντησε σε όσες ερωτήσεις του άρεσαν και όπως του άρεσε, στις 22 Μαΐου, τα είπαμε αναλυτικά. Κι επειδή οι ευρωβουλευτές δεν έμειναν ευχαριστημένοι, αποφάσισαν να διενεργήσουν άλλες τρεις ακροάσεις όπου θα ακούσουν τόσο στελέχη του facebook όσο και άλλους ειδικούς, όπως δημοσιογράφους, φορείς, ΜΚΟ, νομικούς κ.λπ. Στόχος ήταν να προσδιορίσουν τα αποτελέσματα της κακής χρήσης των δεδομένων για τους Ευρωπαίους πολίτες.

Η πρώτη ακρόαση έλαβε χώρα στις 4 Ιουνίου και ασχολήθηκε με τη χαρτογράφηση του σκανδάλου της Cambridge Analytica. Η δεύτερη ακρόαση, που έλαβε χώρα στις 25 Ιουνίου, δεν ξεκίνησε καλά γιατί αμέσως προηγουμένως οι ευρωβουλευτές εξέφρασαν την απογοήτευσή τους για το γεγονός ότι το facebook δεν έστειλε τους ομιλητές που του ζητήθηκαν. Στη διάρκειά της, οι ευρωβουλευτές αξιολόγησαν τον αντίκτυπο στην προστασία της ιδιωτικής ζωής και των δεδομένων, στις εκλογικές διαδικασίες, στην εμπιστοσύνη των καταναλωτών στις ψηφιακές πλατφόρμες και στην ασφάλεια στον κυβερνοχώρο.

Λίγες μέρες μετά, το facebook ανακοίνωσε σχεδόν ταυτόχρονα με το twitter ότι θέτει στη διάθεση των χρηστών νέα εργαλεία που βελτιώνουν τη διαφάνεια, όσον αφορά τις πολιτικές και άλλες διαφημίσεις που προβάλλουν. Το twitter δήλωσε ότι δημιούργησε ένα Κέντρο Διαφάνειας Διαφημίσεων, το οποίο επιτρέπει στο κοινό από οπουδήποτε στον κόσμο να βλέπει μια βάση δεδομένων που περιλαμβάνει κάθε διαφήμιση η οποία “τρέχει” στην πλατφόρμα του. Όμως, προς το παρόν, δεν μπορεί κάποιος χρήστης να ψάξει “θεματικά” τη βάση δεδομένων για να βρει π.χ. πόσες και ποιες διαφημίσεις “τρέχουν” προς υποστήριξη του Προέδρου Τραμπ ή κατά της μετανάστευσης ή κατά του ελέγχου των όπλων. Το twitter έκανε λόγο για ένα πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση της διαφάνειας, υποσχόμενο περισσότερα στο μέλλον.

Το facebook, το οποίο είχε κάνει δημόσια μια ανάλογη βάση πολιτικών διαφημίσεων τον Μάιο, έκανε γνωστό ότι θα δώσει τη δυνατότητα στους χρήστες να βλέπουν επιπρόσθετες πληροφορίες (π.χ. ποιος είναι ο αγοραστής των διαφημίσεων) για όλα τα διαφημιστικά μηνύματα σε όλες τις πλατφόρμες που ελέγχει (facebook, Instagram, Messenger). Κάθε ιστοσελίδα του facebook θα φέρει πλέον την ένδειξη “Πληροφορίες και Διαφημίσεις” (Info and Ads), πάνω στην οποία αν κάνει “κλικ” ο χρήστης θα μπορεί να δει κάθε διαφήμιση που “τρέχει” στη συγκεκριμένη σελίδα, καθώς και πληροφορίες για την ίδια τη σελίδα, όπως από ποιον δημιουργήθηκε, τυχόν αλλαγές στο όνομά της κ.ά. Έτσι, οι χρήστες θα μπορούν να πάρουν μια ιδέα για το ποιος βρίσκεται πίσω από κάθε διαφήμιση, αλλά και για κάθε σελίδα λογαριασμού που δημιουργούν εταιρείες, οργανισμοί κ.ά., κάτι χρήσιμο από άποψη διαφάνειας, ιδίως ενόψει των ενδιάμεσων εκλογών στις ΗΠΑ.

Ταυτόχρονα έχει ξεκινήσει το ίδιο μια μεγάλη διαφημιστική καμπάνια στο Ηνωμένο Βασίλειο. Όπου και να γυρίσεις το κεφάλι σου ή όπου και να διαβάσεις, υπάρχει η εξής ανακοίνωση: “Τα fake news δεν είναι φίλοι μας. Έχουμε αναλάβει την υποχρέωση να μειώσουμε τη διάδοσή τους. Έτσι δουλεύουμε με περισσότερους ελεγκτές δεδομένων παγκόσμια, βελτιώνοντας την τεχνολογία μας και δίνοντάς σας τεκμηρίωση για τα άρθρα στο News Feed σας”.

Η τρίτη ακρόαση έλαβε χώρα την περασμένη Τρίτη και σε αυτήν ο Ρίτσαρντ Άλαν, αντιπρόεδρος Λύσεων Πολιτικής στο facebook, απάντησε σε ερωτήσεις για το πώς η εταιρεία σκοπεύει να συμμορφωθεί πλήρως με την ευρωπαϊκή νομοθεσία προστασίας των δεδομένων καθώς και για το πώς σχεδιάζει να αποτρέψει παρόμοια “ολισθήματα” με εκείνα της Cambridge Analytica στο μέλλον.

Μέχρι στιγμής πάντως ένα είναι σίγουρο: το Ευρωκοινοβούλιο είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικό προς το facebook και μοιάζει να επιμένει σε αυτήν τη στάση.

You May Also Like

Ο Πούτιν, ο Τραμπ και το Μουντιάλ

Η Ρωσία δέχθηκε “25 εκατομμύρια κυβερνοεπιθέσεις” κατά τη διάρκεια του Μουντιάλ, διαβεβαίωσε ο Ρώσος ...

Τι μας «σερβίρισαν» πριν τις εκλογές

Οι περισσότεροι από μας γνωρίζουν, ίσως, τους ακτιβιστές της Avaaz από την ηλεκτρονική πλατφόρμα ...

LinkedIn σε καιρούς κρίσης

@valia_kaimaki Έχω ανοιχτό μπροστά μου το LinkedIn. Άλλο ένα κοινωνικό δίκτυο, στο οποίο είμαι ...

Το ροδάκινο της Λίζο

Δεν πάει πολύς καιρός που η διαδοχή μού πέταξε στη μούρη ένα επιθετικό: «Ε, ...

Η φοβία των βιντεοπαιχνιδιών

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Πολύ συχνά αναφέρουμε τις αρνητικές επιπτώσεις από τη ...

Από τον καουμπόη του Marlboro στους Instagram Influencers

Την περασμένη εβδομάδα στην πολιτική αντιπαράθεση στην Ελλάδα μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και Νέας Δημοκρατίας κυριάρχησε ...

X