Ο Βιμ Βέντερς εξηγεί πώς τα κινητά τηλέφωνα σκότωσαν τη φωτογραφία

Το BBC News συνάντησε τον Βιμ Βέντερς σε μία από τις εκθέσεις των Polaroid φωτογραφιών του. Ο γερμανός φωτογράφος και σκηνοθέτης («Παρίσι – Τέξας», «Το αλάτι της γης», «Ένας Αμερικανός φίλος») μίλησε για το πώς τα κινητά – κάμερες έχουν επηρεάσει την φωτογραφική τέχνη κάνοντας τους πάντες φωτογράφους και συγχρόνως κανέναν με αποτέλεσμα η φωτογραφία να είναι πιο ζωντανή, αλλά και πιο νεκρή από ποτέ. Η αντίφαση αυτή είναι αποτέλεσμα του ότι, αν και βγάζουμε περισσότερες φωτογραφίες από ποτέ, κανένας δεν τις κοιτάει πραγματικά – ούτε καν αυτοί που τις τραβάνε -, ενώ καμία από αυτές δεν τυπώνονται.

Όταν ερωτήθηκε σχετικά με το κατά πόσο πιστεύει ότι τα φίλτρα και οι διάφορες εφαρμογές έχουν κάνει την φωτογραφία πιο δημιουργική από ποτέ, απάντησε ότι με βάση την εμπειρία του «όσο λιγότερα σου δίνονται, τόσο πιο δημιουργικός αναγκάζεσαι να γίνεις. Το ότι μπορείς να μετατρέψεις μία φωτογραφία στο ακριβώς αντίθετο της δεν είναι αναγκαστικά σημάδι δημιουργικότητας». Επιπλέον, για την επεξεργασία της φωτογραφίας σχολιάζει ότι πλέον οι άνθρωποι με το που κοιτάνε μία φωτογραφία θεωρούν ότι κάτι έχει «πειραχτεί» σε αυτήν · ωστόσο ο πρωταρχικός σκοπός της δημιουργίας της φωτογραφικής τέχνης αποτελούσε το να αναπαρασταθεί η πραγματικότητα με έναν πιο γνήσιο τρόπο απ’ ότι στη ζωγραφική. Όσο για τις selfies, αν και ομολογεί ότι και ίδιος βγάζει, αρνείται να τις θεωρήσει φωτογραφίες και τις εξισώνει με το να κοιτάμε τον εαυτό μας στον καθρέφτη.

Στο τέλος της συνέντευξής του, ο Βέντερς χαρακτηρίζει την φωτογράφιση από κινητό ως «μία νέα δραστηριότητα που μοιάζει πολύ με φωτογραφία, αλλά πλέον δεν είναι φωτογραφία» και μας καλεί να βρούμε μία νέα ονομασία για αυτήν. Αξίζει να σημειωθεί ότι αρκετοί χρήστες ανταποκρίθηκαν στην δοκιμασία του και πρότειναν ονόματα, όπως «Phone – no – graphy» και «Faux – tography», αλλά ήταν πολλοί και αυτοί που σχολίασαν ότι παρόμοια κριτική ασκήθηκε και στην τέχνη της φωτογραφίας από ζωγράφους στο ξεκίνημα της, καθώς και ότι υπάρχουν περιπτώσεις που φωτογραφίες τραβηγμένες από κινητά μπορούν να θεωρηθούν τέχνη.

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Μιχάλης Αναστασιάδης | A balancing Act /Μια πράξη εξισορρόπησης

Στο πλαίσιο του Nicosia Pop Up Festival 2017, ο σημαντικός Κύπριος ντιζάινερ Μιχάλης Αναστασιάδης ...

Θέατρο «της σιωπής»

Τους τελευταίους μήνες κάθε Σάββατο πρωί στο Λήδρα Πάλας επικρατούσε σιωπή. Σε αίθουσα του ...

«Ο Μιχάλης ήταν φίλος και πηγή έμπνευσης»

Η κ. Ανδρούλλα Βασιλείου, Επίτροπος της ΕΕ αρμόδιος για τον πολιτισμό, απέτισε φόρο τιμής ...

Τα αποτελέσματα του 1ου Παγκύπριου Μαθητικού Διαγωνισμού Φωτογραφίας

Tο Τμήμα Λευκωσίας της Φωτογραφικής Εταιρείας Κύπρου, με συγκρατημένη αισιοδοξία, προκήρυξε, πριν μερικούς μήνες, ...

Tokyo Tonight

Το βίντεο της Αικατερίνης Γεγησίαν με τίτλο Tokyo Tonight δίνει συνέχεια στην ομαδική έκθεση ...

Η Κύπρος σε εικόνες, στο Βερολίνο

Στην υπαίθρια έκθεση Wall on Wall και στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού παρουσιάζεται η Κύπρος ...

X