Απεβίωσε η Γαλλίδα σκηνοθέτρια Μαρσελίν Λοριντάν-Ιβένς

  • Η γαλλίδα σκηνοθέτρια, ηθοποιός και συγγραφέας Μαρσελίν Λοριντάν-Ιβένς, επιζήσασα του Άουσβιτς-Μπίρκεναου κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου, απεβίωσε την Τρίτη στο Παρίσι, ενημέρωσε το Γαλλικό Πρακτορείο εκ μέρους της οικογένειάς της ο δικηγόρος Ζαν Βέιγ.

    Ήταν πολύ γνωστή στη Γαλλία, μεταξύ άλλων διότι εξορίστηκε σε αυτό το στρατόπεδο συγκέντρωσης και εξόντωσης μαζί με τη Σιμόν Βέιγ, τη μαχητική φεμινίστρια και πολιτικό που έδωσε σκληρή μάχη για την αποποινικοποίηση της άμβλωσης στη Γαλλία όταν έγινε υπουργός Υγείας το 1974.

    «Ήταν συντρόφισσα στην εξορία, στο στρατόπεδο συγκέντρωσης με τη μητέρα, κι αυτό το επεισόδιο της ζωής τους, μολονότι πολύ δύσκολο, τις έκανε φίλες για πάντα», σημείωσε ο Βέιγ, η μητέρα του οποίου απεβίωσε τον Ιούνιο του 2017 και η σορός της έχει ενταφιαστεί στο Πάνθεον στο Παρίσι.

    «Η Μαρσελίν ήταν άνθρωπος με τρομερή ζωτικότητα. Είχαμε πολύ στενή σχέση, σχεδόν συγγενική. Ο αδελφός μου κι εγώ ήμασταν πολύ κοντά της, η παρουσία της ήταν σημαντική για εμάς», συμπλήρωσε ο δικηγόρος.

    Η σκηνοθέτρια, παραγωγός και συγγραφέας κατήγγειλε πάντα την αδικία και τη βία, αφού μετατράπηκε σε μαχήτρια για όλη της τη μετά τον εκτοπισμό της, σε ηλικία 15 ετών, στο Άουσβιτς-Μπίρκεναου.

    Η Μαρσελίν κι ο πατέρας της, μέλος της γαλλικής αντίστασης, συνελήφθησαν στην Μπολέν (νοτιοανατολική Γαλλία) από την Γκεστάπο τον Φεβρουάριο του 1944. Έπειτα από τη μεταγωγή τους στο στρατόπεδο του Ντρανσί, στα προάστια του Παρισιού, εξορίστηκαν στο Άουσβιτς-Μπίρκεναου τον Απρίλιο.

    Η Μαρσελίν Λοριντάν ήταν ανάμεσα στους κρατούμενους που μετήχθησαν, καθώς πλησίαζε ο Κόκκινος Στρατός, στο στρατόπεδο Μπέργκεν-Μπέλσεν, κατόπιν στο Τερίριενστατ.

    Τη 10η Μαΐου 1945, δύο ημέρες μετά τη συνθηκολόγηση της ναζιστικής Γερμανίας, είδε τον πρώτο σοβιετικό στρατιώτη, πάνω σε μια μοτοσικλέτα, με την κόκκινη σημαία.

    Μετά τον πόλεμο, σύχναζε στη Cinematheque του Παρισιού και δακτυλογραφούσε χειρόγραφα του σημειολόγου Ρολάν Μπαρτ.

    Την είσοδό της στον κόσμο του κινηματογράφου την έκανε χάρη στον φιλόσοφο Εντγκάρ Μορέν, ο οποίος της ανέθεσε τον ρόλο της αφηγήτριας στο ντοκιμαντέρ «Χρονικό Ενός Καλοκαιριού» (Chronique d’un ete) το 1961.

    Απέκτησε φήμη κυρίως για τα ντοκιμαντέρ για το Βιετνάμ και την Κίνα του Μάο που γύρισαν με τον δεύτερο σύζυγό της, τον Ολλανδό Γιόρες Ιβένς.

    • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

      Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

    You May Also Like

    «Είμαστε Κύπριοι»

    Το Ινστιτούτο Γκαίτε Κύπρου παρουσιάζει έκθεση με φωτογραφίες της Lisa Fuhr συνοδευόμενες από αναφορές ...

    To νέο λογότυπο του Θεάτρου Ριάλτο

    Μια ανάσα πριν την καινούρια χρονιά το θέατρο ΡΙΑΛΤΟ αλλάζει όψη στο οπτικό και ...

    ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΥΤΟΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΥ|Μέρα 25η

    Της Βίκυς Περικλέους /Εικαστικός, Επίκουρη Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Frederick Alex: ‘It’s funny how the colours ...

    Ακύρωση παραστάσεων «Πράγματα δικά μου, αληθινά»

    Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου ανακοινώνει ότι οι προγραμματισμένες για σήμερα Παρασκευή 31 Ιανουαρίου, Σάββατο ...

    Στας Παράσκος, ο αναρχιστής – διανοούμενος

    Παθιασμένος με την τέχνη μέχρι τέλους, ο μεγάλος δάσκαλος Στας Παράσκος έφυγε από τη ...

    «Όραμα και δημιουργία» στη Λεβέντειο Πινακοθήκη

    Την προσωπική ιστορία του ιδρυτή της, Αναστάσιου Γ. Λεβέντη, στη Δυτική Αφρική παρουσιάζει στη ...

    X