Μα τι στο καλό γίνεται με το La Casa de Papel;

  • Στην Ισπανία πήγε άκλαυτη, το Netflix όμως κατάφερε να την αναστήσει. Είναι όντως τόσο καλή σειρά ή είχαν δίκιο οι τηλεθεατές στην Ισπανία και δεν της έδωσαν τόσο μεγάλη αξία;
    Οκτώ ληστές παίρνουν ομήρους και κλείνονται στο Βασιλικό Νομισματοκοπείο της Ισπανίας, καθώς ένας αρχικακοποιός παρασύρει την Αστυνομία να εκτελέσει το σχέδιό του. Είναι η τέλεια ληστεία, το τέλειο σχέδιο. Αυτή είναι η υπόθεση της σειράς με τρεις αράδες. Σκοπός είναι να παρατείνουν με τεχνάσματα την παραμονή τους μέσα. Ώστε να τυπώνουν, να τυπώνουν, να τυπώνουν πενηντάευρα, μέχρι να φτάσουν τα δύο δισ. ευρώ και να αποδράσουν.

    Θα μιλούσαμε για μια απλή σειρά, αν το “La Casa de Papel” δεν είχε μέσα το πολιτικό μήνυμα, δεν προσπαθούσε μέσω των χαρακτήρων να εμβαθύνει στο κατά πόσο η πολιτική μπορεί να επηρεάσει τις αποφάσεις των πολιτών. Γιατί αυτό που προσπαθεί να κάνει η ομάδα δεν είναι να κλέψει λεφτά. Θέλει να τυπώσει λεφτά. Κι ο καθηγητής θα εξηγήσει ότι αυτό που επιχειρούν να κάνουν, το έκανε τα περασμένα χρόνια η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Κι όχι για ένα και δύο δις, αλλά για πάνω από εκατό δις τη χρονιά. Η Ευρώπη το ονόμασε ένεση ρευστότητας για τις τράπεζες, ενώ ο καθηγητής θέλει να δώσει τα λεφτά στην αληθινή οικονομία. Και εκεί είναι η ουσία στο γιατί το κοινό έπαθε τρέλα με αυτή τη σειρά. Χτύπησε φλέβα… χρυσού. Μπήκε κάπου ανάμεσα στην οικονομική κρίση και στην αμφισβήτηση της Ένωσης και επιχείρησε να αποδείξει πως όλο αυτό που ζούμε ενδεχομένως να είναι μια φούσκα.
    Οι Ισπανοί συνδυάζουν έξυπνο, καλοδουλεμένο σενάριο και χαρακτήρες, με ερμηνείες δυναμικές ή ζεστές, γεμάτες ρεαλισμό και εξαιρετική κινηματογράφηση, με όλα τα επιμέρους, σκηνοθεσία, φωτογραφία, σκηνικά, μοντάζ, να μην έχουν τίποτα να ζηλέψουν από μεγάλες χολιγουντιανές παραγωγές. Άλλωστε, τα τελευταία χρόνια απέδειξαν πως μπορούν άνετα οι δικές τους παραγωγές αστυνομικού μυστηρίου να σταθούν επάξια κόντρα στις αμερικανικές. Το είδαμε να συμβαίνει με το Celda. Συνεπώς, το γεγονός ότι ξέρουν να κεντρίζουν το ενδιαφέρον του κοινού δεν ήταν αυτό που προκάλεσε έκπληξη. Και το “La Casa” έχει όλα εκείνα τα στοιχεία που θα σε κάνουν να δεις με μανία μια σειρά: Έχει την εξερεύνηση ενός άγνωστου κόσμου, όπως είναι αυτός της Κεντρικής Τράπεζας, έχει την αγωνία της διαπραγμάτευσης του καθηγητή με την Αστυνομία, έχει λεφτά, σεξ. Τι άλλο να θέλει ένας θεατής;

    Εκεί που δεν καταφέρνει η σειρά να πιάσει τον στόχο της είναι το βαθύτερο νόημα. Αν δηλαδή μπορεί ο μέσος άνθρωπος να μπει σε αυτό το σύστημα, μπορεί να το διαταράξει ή απλώς μένει στο στοιχείο της αντίδρασης. Μέχρι στιγμής, το σχέδιο του καθηγητή δεν προχωρεί, ώστε να δούμε αν όντως υπάρξει κοινωνική αντίδραση και φαίνεται εδώ η αδυναμία της σειράς να μπορέσει να δώσει το πραγματικό πολιτικό της στίγμα, αφού δεν μπορεί να υπολογίσει τις συνέπειες της διαταραχής της αγοράς σε περίπτωση που κάποιος απλός πολίτης μπορεί να τυπώσει νομίσματα που έχουν πραγματική αξία στην αγορά. Επειδή όμως το σύστημα είναι τόσο προστατευμένο, ώστε να δούμε ποτέ να γίνεται πράξη όλο αυτό που περιγράφεται στη σειρά, γιατί να μην το απολαύσουμε έστω και στη μυθοπλασία;

    • Μιχάλης Σταύρου

      Γεννήθηκε (1983), μπλα μπλα, σχολείο μπλα μπλα, πανεπιστήμιο για τα Μέσα Ενημέρωσης (Πάντειο) μπλα, μπλα, δημοσιογραφία σε τηλεόραση, sites, εφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνο. Πλέον ενεργός «Πολίτης». Γράφει για όσα του αρέσουν και όσα τον εκνευρίζουν.

    You May Also Like

    To “The good cop” είναι τόσο κακή σειρά, όσο είναι και καλή

    Δεν έχουμε καταλάβει τι παίζει ακριβώς με το “The good cop”. Τη μια θέλεις ...

    Το «Wild Bill» μάς συστήνει ένα νέο είδος αστυνομικής σειράς

    Δεν έχετε αναλυτή αίματος; Ρωτάει με ύφος, «πού με φέρατε; πού κατάντησα;» ο πολύ ...

    Game of Thrones: Αυτός ο χειμώνας δεν ήρθε ποτέ

    Περιμέναμε εναγωνίως να έρθει αυτός ο χειμώνας και δυστυχώς μας προέκυψαν ανομβρίες, καλοκαιρία. Το ...

    Hard Sun: Μπάτσοι γουρούνια… μελλοντολόγοι

    Ας ξεκινήσουμε από μερικά κλισέ. Που θα τα καταρρίψουμε στην πορεία. Όπως ακριβώς κάνει ...

    Το Good omens είναι μια διαολεμένη σειρά που δεν θα άντεχε ο Μόρφου

    Και καλά, αυτός ο Θεός γιατί δεν έβαλε πιο ψηλά εκείνο το δέντρο; Δεν ...

    Waco: Τα γεγονότα λένε πάντα την αλήθεια

    Στη δεκαετία του ’90, ο David Koresh είχε πειστεί πως είναι ο αμνός του ...

    X