“Ψηφιακή Ελλάδα” για τις τέχνες και τον πολιτισμό

Με αφορμή το διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ και Πολιτισμού, ΑΕΙ – Cinefest 2018, που πραγματοποιήθηκε στην Κύπρο με τη στήριξη του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης της Ελληνικής Δημοκρατίας, είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με την προϊσταμένη του Γραφείου Τύπου και Επικοινωνίας της πρεσβείας της Ελλάδας στην Κύπρο δρ Αικατερίνη Λάμπρου. Με την ευθύτητα, την ειλικρίνεια αλλά και την ευαισθησία που τη διακρίνουν, η δρ Λάμπρου μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις και το όραμά της σε σχέση τα θέματα που αφορούν τις τέχνες και τον πολιτισμό.

“Ψηφιακή Ελλάδα” είναι το όνομα μιας φιλόδοξης δράσης που βλέπουμε να υλοποιείται το τελευταίο διάστημα, δίνοντας παράλληλα πολύ ενθαρρυντικά μηνύματα για το μέλλον. Πείτε μας λίγα λόγια για τη δράση αυτή. 

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας δεν συνιστά ένα αόριστο όραμα, αλλά απτές δράσεις που υλοποιούνται ταχύτατα και αναδεικνύονται σε ένα ισχυρό αναπτυξιακό εργαλείο. Ενδεικτικά, με την πρωτοβουλία “Ψηφιακή Ελλάδα”, το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης (ΨΗΠΤΕ) της Ελλάδας ‘έδωσε φωνή’ σε πάνω από 100 Start-ups από τον ευρύτερο χώρο της ψηφιακής τεχνολογίας και ειδικότερα των πολιτιστικών-δημιουργικών βιομηχανιών και του οπτικοακουστικού τομέα, για να προβάλουν τις καινοτόμες ιδέες τους. Αυτή η πρωτοβουλία αποτελεί μέρος μιας ολοκληρωμένης δέσμης καινοτόμων και φιλόδοξων δράσεων για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας που σχεδιάζει και υλοποιεί με ταχύτατους ρυθμούς το Υπουργείο ΨΗΠΤΕ, με πρωτεργάτες τον υπουργό Νίκο Παππά, τον υφυπουργό Λευτέρη Κρέτσο και τον γενικό γραμματέα Ψηφιακής Πολιτικής Στέλιο Ράλλη. Ο οδικός χάρτης για την ψηφιακή ανάπτυξη της χώρας είναι η Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική 2016-2021[1]. Σε αυτήν περιγράφονται συγκεκριμένες δράσεις σε επτά τομείς παρέμβασης που αναβαθμίζουν τις ψηφιακές υποδομές και τις ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες σε πολίτες και επιχειρήσεις.

Ποιους τομείς αφορά το σύνολό της γενικά και πώς συνδέεται η δράση “Ψηφιακή Ελλάδα” με τις τέχνες και τον πολιτισμό;

Οι δράσεις εκτείνονται σε ένα ευρύ πεδίο πολιτικών προς όφελος των πολιτών, των επιχειρήσεων και πλείστων φορέων και υπηρεσιών, που περιλαμβάνουν από την προώθηση νέου νομικού πλαισίου μέχρι την εκπροσώπηση της χώρας σε ευρωπαϊκά και διεθνή όργανα, τη συμμετοχή σε εκθέσεις και την ανάπτυξη επαφών και δικτύων συνεργειών στο εξωτερικό, μέσα και από το έργο των 25 Γραφείων Τύπου και Επικοινωνίας σε ελληνικές διπλωματικές αρχές. Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει να γίνει στο νομοθετικό πλαίσιο υποστήριξης της Οπτικοακουστικής και Δημιουργικής Βιομηχανίας (Ν. 4487/2017)1 και την ψηφιακή, fast-speed διαδικασία υποβολής αιτήσεων μέσω του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ)2.

Ο υφυπουργός Λευτέρης Κρέτσος, σε πρόσφατες δημόσιες δηλώσεις του έχει αναφέρει χαρακτηριστικά πως η οπτικοακουστική βιομηχανία και όσοι εμπλέκονται σε αυτήν θα αποτελέσουν κεντρικό μοχλό ανάπτυξης στη μεταμνημονιακή Ελλάδα, καθώς πρόκειται για έναν “ταχύτατα αναπτυσσόμενο κλάδο οικονομικής δραστηριότητας, που ενσωματώνει νέες τεχνολογίες και διευρύνεται συνεχώς παγκοσμίως, ανοίγοντας νέα πεδία στην καλλιτεχνική δημιουργία. Είναι ο κλάδος με την υψηλότερη πολλαπλασιαστική προστιθέμενη αξία, αφορά πάνω από 150 επαγγελματικές κατηγορίες και είναι το επαγγελματικό πεδίο όπου παρατηρούνται πολύ υψηλά ποσοστά συμμετοχής των νέων και των γυναικών”, ενώ η θέσπιση κινήτρων λειτούργησε ως καταλύτης για την ανάπτυξη της σχετικής βιομηχανίας.

Η ηγεσία του υπουργείου θεωρεί κομβικής σημασίας προτεραιότητα για το άμεσο μέλλον και τη δημιουργία film offices σε κάθε περιφέρεια και σε μεγάλους δήμους. Τα film offices είναι δομές που διαχειρίζονται τα αιτήματα κινηματογράφησης και διασυνδέουν όλους τους επαγγελματίες και φορείς που σχετίζονται με την εκτέλεση μιας παραγωγής – εστίαση, καταλύματα, τεχνικές και ασφαλιστικές υπηρεσίες, βεστιάρια, λογιστικές υπηρεσίες, φωτογράφοι, ηχολήπτες, οπερατέρ, ηθοποιοί, καταστήματα επίπλων, εταιρείες επικοινωνίας, τυπογραφεία, ακαδημαϊκά ιδρύματα κ.ο.κ.

Στις άμεσες προτεραιότητές του υπουργείου περιλαμβάνεται επίσης η καταπολέμηση της πειρατείας οπτικοακουστικού σήματος και παραγωγών μέσω διαδικτύου, που πλήττει τόσο τις υγιείς επιχειρήσεις του κλάδου όσο και τους δημιουργούς, καθώς και ο περιορισμός των προβλημάτων ρευστότητας με την παροχή μιας δέσμης δανείων και εγγυοδοσιών στους παραγωγούς.

Το ΑΕΙ – Cinefest 2018 είναι ένα διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ και Πολιτισμού που πραγματοποιείται στην Κύπρο και στηρίζεται από το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης της Ελληνικής Δημοκρατίας. Πόσο σημαντική θεωρείτε την υποστήριξη και την ενθάρρυνση τέτοιου είδους εκδηλώσεων πολιτιστικού χαρακτήρα και στο εξωτερικό;

Η ηγεσία και τα στελέχη του Υπουργείου ΨΗΠΤΕ αφουγκράζονται τον δημιουργικό παλμό γύρω τους και προσπαθούν να στηρίζουν έμπρακτα αξιόλογες πρωτοβουλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό στους τομείς αρμοδιότητάς μας, με έμφαση στην Οπτικοακουστική και υπόλοιπες Δημιουργικές Βιομηχανίες. Φεστιβάλ, εκθεσιακά περίπτερα, επισκέψεις σε ξένα στούντιο παραγωγής ο/α έργων, μνημόνια συνεργασίας και συμπράξεις στην ψηφιοποίηση, τα ΜΜΕ και την Ο/Α Βιομηχανία είναι μερικές από τις δράσεις μας στο εξωτερικό. Στο 1ο ΑΕΙ – Cinefest 2018 (19-23/9), με εμπνευστή και καλλιτεχνικό διευθυντή τον Σταύρο Παπαγεωργίου, παρέστησαν και μίλησαν για το έργο τους τρεις σύγχρονοι Έλληνες δημιουργοί, η Ελένη Κωνσταντινίδου, ο Γιάννης Ξηρουχάκης και ο Δημήτρης Τράγγαλος.

Ακόμη, κρίθηκε χρήσιμο να παρουσιαστεί στην Κύπρο το ελληνικό πλαίσιο υποστήριξης οπτικοακουστικών παραγωγών στην Ελλάδα3. Ο υφυπουργός Λευτέρης Κρέτσος, είχε αναφέρει πως το επενδυτικό κίνητρο για τις οπτικοακουστικές παραγωγές στην Ελλάδα καθίσταται πιο ανταγωνιστικό σε σχέση με αντίστοιχα καθεστώτα άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Καλούμε και τους Κύπριους δημιουργούς να αξιοποιήσουν την υποστήριξη, να υποβάλουν αιτήματα στο ΕΚΟΜΕ και να δώσουν “σάρκα” στα σενάρια τους σε πανέμορφους χώρους στην Ελλάδα!

Ποιοι είναι οι στόχοι του εν λόγω προγράμματος και ποιο το προσωπικό σας όραμα σε σχέση με αυτό;

Το προσωπικό μου όραμα ως σύμβουλος Τύπου και Επικοινωνίας που έχω την τύχη και την τιμή να υπηρετώ πάνω από 20 χρόνια σε θέσεις στην κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου ΨΗΠΤΕ και στο εξωτερικό είναι η προβολή της σύγχρονης, ψηφιακής Ελλάδας που (ξανα)βγαίνει στον κόσμο, τολμά, καινοτομεί, χτίζει δίκτυα, συνδιαλέγεται με ξένους -φυσικούς και ψηφιακούς- εταίρους και πρωτοπορεί. Μέσα από το πρόγραμμα στηρίζει την παραγωγή οπτικοακουστικών έργων, είτε μυθοπλασίας είτε ντοκιμαντέρ σε μία χώρα που αποτελεί ολόκληρη ένα μοναδικό φυσικό και ιστορικό σκηνικό.
Το ΑΕΙ – Cinefest 2018 φιλοδοξεί να αποτελέσει έναν σταθερό αγωγό προώθησης και διάδοσης της πολιτισμικής κληρονομιάς της Κύπρου και ευρύτερα της Ανατολικής Μεσογείου, μέσα από τον κινηματογράφο αρχαιολογικού, εθνογραφικού και ιστορικού περιεχομένου, συνοδευόμενο από ένα πλούσιο πρόγραμμα διαλόγου, ενημέρωσης και πολιτιστικών δράσεων. Δεν μπορούσε παρά να μας βρει αρωγούς και ευχόμαστε την ετήσια θεσμοθέτησή του. Ηγεσία και στελέχη του Υπουργείου ΨΗΠΤΕ επιδιώκουμε να μην μένουμε σε μεγαλόπνοες ανακοινώσεις, αλλά με προγραμματισμό και ευαισθησία να δρομολογούμε και να υλοποιούμε, μακριά από εσωστρεφείς και γραφειοκρατικές διαδικασίες, ίδιες πρωτοβουλίες και συμμετοχή σε φιλόδοξες, καινοτόμες δράσεις ήδη καταξιωμένες ή φιλόδοξες και καινοτόμες στο εξωτερικό.

Ως προϊσταμένη του Γραφείου Τύπου και Επικοινωνίας Πρεσβείας της Ελλάδας στην Κύπρο και εκπροσωπώντας τη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας παρευρεθήκατε και στηρίξατε το 4ο Συνέδριο Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου. Τι αποκομίσατε από την εμπειρία σας αυτή και ποια μηνύματα αισιοδοξίας θεωρείτε ότι πρέπει να περάσουν όχι μόνο στους δημιουργούς αλλά και στο κοινό σε σχέση τον πολιτισμό και τις τέχνες. 

Έμπνευση, χαρά, αισιοδοξία, δημιουργία, αλληλεγγύη, μάθηση είναι οι πρώτες λέξεις που μου έρχονται στον νου, όταν σκέφτομαι την υποστήριξή μας στο 4ο Συνέδριο Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου. Εύχομαι να έχετε κάθε χρόνο τόση συσσωρευμένη δύναμη και γνώση, και μέσα από τα βήματα μπροστά του ελληνικού και κυπριακού Δημοσίου και των ιδιωτικών φορέων και πολιτών να προχωράμε μπροστά, και γιατί όχι να πρωτοπορούμε!

  • Αγγελική ΜΚ Αθανασιάδη

    Σπούδασε γραφιστική στην Αθήνα, εργάζεται ως Visual Designer από το 1999 και είναι ιδρυτικό μέλος του Visual Communication Designers' Club. Από τον Ιούλιο του 2014, αρθρογραφεί για την οπτική επικοινωνία μέσω της στήλης Γραφιστορίες. Είναι ιδρύτρια και Creative Director του ετήσιου Συνεδρίου Σχεδιαστών Οπτικής Επικοινωνίας Graphic Stories Cyprus και συνδιοργανώτρια του Behance Portfolio Reviews Cyprus.

You May Also Like

ΠΑΝΟΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ: Η τριλογία μιας γεμάτης ζωής

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως | Φωτογραφία ©Ελένη Παπαδοπούλου Μεγαλώνοντας ως νομάδας, αλλάζοντας σπίτια συχνά ...

Αλκυόνη Παπαδάκη: Ζωή από μελάνι

Συνέντευξη στο Δημήτρη Γεωργίου Μία σχέση «καθοριστική» στη ζωή του κάθε ανθρώπου, τη σχέση ...

Άλκης Χατζηανδρέου:Untitled (No 10)

Συνέντευξη στη Χριστίνα Λάμπρου Μια αναμέτρηση με την ορατή και αόρατη πραγματικότητα του καθημερινού ...

2014 “Έτος Μόντη” : Ο παππούς μου ο Κώστας Μόντης

Μια συνομιλία του Κώστα Μόντη, εγγονού του ποιητή και εκτελεστικού διευθυντή του Ιδρύματος Μόντη, ...

Milton Glaser: Ο γραφίστας της Νέας Υόρκης

Κυκλοφορεί αυτό το διάστημα από τις εκδόσεις Abrams Books το βιβλίο Milton Glaser Posters, ...

Γιάννης Καλπούζος: «Κάθε βιβλίο είναι κι ένας άλλος κόσμος»

Μια μίνι περιοδεία στην Κύπρο ξεκίνησε τη Δευτέρα 7 Μαΐου ο Γιάννης Καλπούζος, για ...

X