Δελτία παραπόνων

Τζέφρυ Ευγενίδης – Εκδόσεις Πατάκη

“Το διήγημα είναι πιο δύσκολο είδος από πολλές απόψεις. Έχεις λίγο χώρο για να δουλέψεις. Πρέπει να μπαίνεις στο κλίμα της ιστορίας και να βγαίνεις μέσα σε λίγο χρόνο. Ωστόσο, κάποιες από αυτές τις ιστορίες είναι αρκετά μεγάλες. Νομίζω ότι υπάρχουν δύο είδη διηγημάτων. Το ένα αναφέρεται σε ένα μικρό χρονικό διάστημα, μία ημέρα ή μία εβδομάδα, και υπαινίσσεται ένα μεγαλύτερο αφήγημα, ακόμη και μια ζωή. Το άλλο αναφέρεται σε μια ολόκληρη ζωή παραλείποντας τα πάντα εκτός από τα πιο σημαντικά γεγονότα. Οι πρώτες μου ιστορίες ανήκαν στην πρώτη κατηγορία και οι πιο ύστερες, αυτές που έγραψα μετά από τα μυθιστορήματά μου, ανήκουν στη δεύτερη. Αυτές τις τελευταίες, τις είχα στο μυαλό μου ως μυθιστορήματα που έπειτα συμπύκνωσα σε 30 ή 40 σελίδες”, εξομολογείται ο Τζέφρυ Ευγενίδης για το νέο του βιβλίο.

Δέκα εκτεταμένες ιστορίες απαρτίζουν το τελευταίο βιβλίο του διάσημου Αμερικανού συγγραφέα και είναι η πρώτη συλλογή διηγημάτων του που περιλαμβάνει ιστορίες οι οποίες έχουν γραφτεί τα τελευταία είκοσι δύο χρόνια και έχουν σχεδόν όλες δημοσιευθεί σε γνωστά αμερικανικά περιοδικά, όπως ο NewYorker, τα οποία απευθύνονται στο καλλιεργημένο αναγνωστικό κοινό τής πρωτοποριακής αμερικανικής λογοτεχνίας, και καλύπτουν όλη τη διάρκεια της συγγραφικής του παραγωγής και αναδεικνύουν τη θεματική ποικιλότητά της.

Το “Middlesex”, οι “Αυτόχειρες παρθένοι” και το “Σενάριο γάμου” ανέδειξαν τον Ευγενίδη ως έναν ιδιοφυή παρατηρητή της κρίσης που συνταράζει την εφηβεία, της ενδοσκόπησης που οδηγεί στη γνώση του εαυτού μας, της αγάπης στην οικογένεια και του τι σημαίνει να είναι κανείς Αμερικανός στις μέρες μας. Οι ιστορίες στα “Δελτία παραπόνων” εξερευνούν εξίσου πλούσια και ενδιαφέροντα εδάφη. Από τις κωμικές “αναπαραγωγικές” σκηνές του “Πουάρ” μέχρι την ονειρική, συγκινητική περιγραφή ενός νεαρού ταξιδιώτη που αναζητεί τη φώτιση στο “Air Mail”, αυτή η συλλογή διηγημάτων μιλάει για ήρωες παγιδευμένους σε έκτακτες, προσωπικές και εθνικές, καταστάσεις.

Συναντάμε έναν αποτυχημένο ποιητή, ο οποίος, φθονώντας τα πλούτη των άλλων, κατά τη διάρκεια της κτηματομεσιτικής φούσκας, γίνεται καταχραστής, έναν κλαβιχορδίστα, του οποίου τα όνειρα για την τέχνη βουλιάζουν κάτω από τις υποχρεώσεις του γάμου και της πατρότητας, και στην “Έγκαιρη καταγγελία”, μια μαθήτρια λυκείου, της οποίας η επιθυμία να γλυτώσει από τις απαγορεύσεις των μεταναστών γονιών της την οδηγεί σε μια δραστική απόφαση που ανατρέπει τη ζωή ενός μεσόκοπου ακαδημαϊκού. Συναρπαστικά αφηγημένες, υπέροχα γραμμένες και γεμάτες από πυκνά νοήματα παρά την αβίαστη χάρη με την οποία περιγράφονται, αυτές οι ιστορίες καταγράφουν την εξέλιξη και την ωρίμανση ενός μεγάλου Αμερικανού συγγραφέα.

Οι φανατικοί αναγνώστες του Ευγενίδη θα αναγνωρίσουν στον Μίτσελ του “Air Mail” τον Μίτσελ Γκραμμάτικους από το Σενάριο γάμου, με πάνω-κάτω την ίδια ιδιοσυγκρασία, πλην όμως με διαφορετικό τέλος, όπως και στον δόκτορα Πήτερ Λους του “Χρησμικού Αιδοίου” τον γιατρό σεξολόγο από το Middlesex, με ειδίκευση στον ερμαφροδιτισμό και με την ίδια θεωρία σχετικά με την ανατροφή που καθορίζει τη φυλετική ταυτότητα του ατόμου. Οι ήρωες του Ευγενίδη έχουν πάντα κάτι πρωτότυπο και σπαρακτικό…είναι ανικανοποίητοι, καταθλιπτικοί, κουρασμένοι. Οι αναγνώστες δεν πρόκειται να τους ερωτευθούν, να σαγηνευθούν από αυτούς ή να νιώσουν πρόσκαιρες συγκινήσεις διαβάζοντας τις ιστορίες τους. Είναι όμως πιθανόν να τους κατανοήσουν πραγματικά.

Κριτικές του βιβλίου:

“Αν το πιο αξιοθαύμαστο επίτευγμα του Ευγενίδη είναι το εύρος των φωνών του, αυτές οι φωνές είναι ριζωμένες σε χαρακτήρες και τα “Δελτία παραπόνων” είναι η κιβωτός αυτού του ανθρώπινου ψηφιδωτού που ο ίδιος έφερε στη ζωή”. Los Angeles Review of Books

“Οι πειραματισμοί του Ευγενίδη είναι διακριτικοί, χωρίς υποσημειώσεις και τυπογραφικά ευρήματα. Κι όμως, με κάθε του βιβλίο επινοεί ξανά τον εαυτό του. Είναι γνήσια αυθεντικός”. RUTH FRANKLIN, The New Republic

“Οι χαρακτήρες στα “Δελτία παραπόνων” ζουν τις ζωές τους εν μέσω προσωπικών κρίσεων. Ο Ευγενίδης εξερευνά την ανθρώπινη φύση και τη φύση των σχέσεων. Βγάζει το καλό και το κακό, αποδεικνύοντας ότι αυτός ο σπουδαίος μυθιστοριογράφος είναι εξίσου σπουδαίος διηγηματογράφος”. The Washington Book Review

“Ο Ευγενίδης έχει αποδειχθεί ότι είναι ο μεγάλος Αμερικανός συγγραφέας, που πολλοί από μας υποπτευόμασταν ότι είναι”. JEFF TURRENTINE, Los Angeles Times Book Review
“Ο Ευγενίδης γράφει με συνέπεια, βάθος και αγάπη για την πολυπλοκότητα της ζωής μας”. Kirkus Reviews

You May Also Like

Τι έμαθα περπατώντας στον κόσμο

Της Λένας Διβάνη Εκδόσεις Καστανιώτη Το νέο βιβλίο της πολυδιαβασμένης συγγραφέα Λένας Διβάνη είναι ...

«Αστικές και άλλες αδέσποτες ιστορίες» του Μιχάλη Βρυωνίδη

Γράφει η Ρένα Χόπλαρου Ο Μιχάλης Βρυωνίδης εξέδωσε πρόσφατα ένα βιβλιαράκι με «Αστικές και ...

Δωρεά από την Ύπατη Αρμοστεία Ινδίας στο Πανεπιστήμιο Κύπρου

Η Ύπατη Αρμοστεία της Ινδίας δώρισε στο Πανεπιστήμιο Κύπρου αριθμό βιβλίων με θέμα τον ...

Η Απεργία των ψηφοφόρων

Η Απεργία των ψηφοφόρων Octave Mirbeau -Εκδόσεις Άγρα- σελ. 40 […] Είναι καλό να ...

Η Ι. Ηλιοπούλου για τον Οδυσσέα Ελύτη, 23 χρόνια από τον θάνατό του

Μαγεύτηκε από τα χρώματα του Αιγαίου και μάγεψε και τον κόσμο κάνοντάς τα ποίηση. ...

Ροζ Στόρι

Ροζ Στόρι Γεωργία Δεμίρη – Εκδόσεις Ψυχογιός Όμορφες καλοκαιρινές νύχτες, έναστρες, σε πιάνει μια ...

X