Το “Press” μιλά για τη φάρα που θες και δεν θες να γνωρίσεις, τους δημοσιογράφους

Δύσκολο πράγμα να αναφέρεσαι σε σειρές που έχουν σχέση με τη δημοσιογραφία, όπως η τελευταία μίνι σειρά “Press” του BBC. Κυρίως, γιατί ξέρεις ως δημοσιογράφος πως το παιχνίδι δεν παίζεται έτσι ακριβώς όπως το βλέπεις στις σειρές που έχουν σχέση με τα μέσα ενημέρωσης: Όλοι βαριόμαστε, σιχαινόμαστε με τις συσκέψεις, δεν πάμε σε γκλάμουρους καφετέριες για να δούμε άλλους συναδέλφους αντίπαλων Μέσων, δεν κλείνουμε τη μέρα μας με ένα ποτήρι ουίσκι αγναντεύοντας τον Σηκουάνα (ούτε καν τον Πηδκιά).

Κανείς όμως δεν ξέρει, πλην των ανθρώπων του χώρου, πώς είναι αυτή η έρμη δημοσιογραφία στην Κύπρο, στην Ελλάδα ή σε όποια άλλη χώρα πάρουμε ως παράδειγμα, αφού πρέπει να αποδεικνύεις σε φίλους και γνωστούς πως δεν είσαι ελέφαντας: πως δεν τα παίρνεις, πως δεν σου επιβάλλουν τι να γράφεις, πως μπορείς να διαχωρίσεις τη θέση σου από τη γραμμή της εφημερίδας. Η δημοσιογραφία είναι όλα αυτά που βλέπεις στις σειρές και ταυτόχρονα τίποτα απ’ όλα αυτά.

Και ας ξεκινήσουμε από τα απλά. Οι δημοσιογράφοι δεν είναι εδώ για να αλλάξουν τον κόσμο. Είναι εδώ για να μεταφέρουν μια είδηση, να πουν δυο πράγματα στο κοινό περισσότερα απ’ όσα ξέρει. Δεν είναι η αποστολή τους η αλήθεια, όπως ουτοπικά παρουσιάστηκε λόγου χάρη στο εξαιρετικό -μόνο από άποψη σπιρτάδας και ερμηνείας- “Newsroom” του HBO. Ούτε είναι πάντα η μάχη της ηθικής ανηθικότητας, όπως παρουσιάζεται και στο “Press”.

Αν το μεταφέρουμε στην Κύπρο, στο “Press” θα ήταν ο Άριστος Μιχαηλίδης του “Φιλελευθέρου” και ο Κώστας Κωνσταντίνου του “Πολίτη”. Δεν θα συναντηθούν ποτέ. Δεν θα συμφωνήσουν ποτέ. Θα συνυπάρχουν όμως για πάντα σε έναν κόσμο στον οποίο, όπως και στην πραγματική ζωή, οφείλεις να επιλέξεις τη μεριά που θες να ακολουθήσεις.

Αν κάνει κάτι καλά η σειρά του BBC είναι η πραγματική μάχη, το κυνήγι της είδησης και το άγχος γύρω από αυτήν. Έστω και αν μιλάμε για το κυνήγι μέσα από τις πιο τυπικές διασκέψεις Τύπου ή ακόμη και από τις πιο μπουρδολογικές και από καφενείο συνεδριάσεις της Βουλής.

Τεχνηέντως στο “Press” παρακολουθούμε την αρχετυπική σύγκρουση ακεραιότητας – διαφθοράς που ζούμε όλη στην καθημερινότητά μας (π.χ. να πάρω τηλ. τον τάδε για να βάλω το παιδί μου στο Δημόσιο), αλλά γίνεται πιο ελκυστική όταν τη βλέπεις μέσα από τα μάτια δύο αντίπαλων Μέσων: Από τη μια η σκανδαλοθηρική “Post”, η οποία παρουσιάζει την είδηση χωρίς φραγμούς, και από την άλλη η “Herald”, ιδεαλιστική και αφοσιωμένη στο ρεπορτάζ. Σαν να λέμε δηλαδή “Guardian” και “Sun” αν είμαστε στη Βρετανία, “Τα Νέα” και “Εφημερίδα των Συντακτών” αν είμαστε στην Ελλάδα, “Πολίτης” και “Φιλελεύθερος” αν είμαστε στην Κύπρο. Φυσικά, σε Ελλάδα και Κύπρο η μάχη είναι περισσότερο συγκρουσιακά πολιτική για δεξιούς και αριστερούς, για “όχι” και “ναι”, αν όχι ακόμη και πατριωτική.

Στο “Press” δεν περιορίζονται στη μάχη του καλού με το κακό, αφού η μάχη δεν ήταν ποτέ τόσο απλή. Ακόμη και οι πιο κίτρινοι δημοσιογράφοι έχουν στιγμές ηθικής διαύγειας, ακόμη και οι πιο ηθικοί έχουν στιγμές της απόλυτης κατάπτωσης και σκύβουν το κεφάλι για χάρη της ιντριγκαδόρικης είδησης. Άλλοτε ρεαλιστικό, άλλοτε όσο πρέπει μυθοπλαστικό, το “Press” στο τέλος της ημέρας είναι μια αλληγορία του post truth πολέμου, των fake news, της προπαγάνδας και των συμφερόντων, αλλά ταυτόχρονα και η αποτύπωση της αλήθειας που ούτε οι δημοσιογράφοι, ούτε το κοινό θέλει να παραδεχτεί: Οι αντιθετικές δυνάμεις στον πραγματικό κόσμο αλληλοσυμπληρώνονται, αλληλοπροσδιορίζονται και, τηρουμένης μιας ισορροπίας, η μία αποτελεί προϋπόθεση για την ύπαρξη της άλλης.

  • Μιχάλης Σταύρου

    Γεννήθηκε (1983), μπλα μπλα, σχολείο μπλα μπλα, πανεπιστήμιο για τα Μέσα Ενημέρωσης (Πάντειο) μπλα, μπλα, δημοσιογραφία σε τηλεόραση, sites, εφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνο. Πλέον ενεργός «Πολίτης». Γράφει για όσα του αρέσουν και όσα τον εκνευρίζουν.

You May Also Like

Το «The Terror» είναι η σειρά που θα σε παγώσει

Στην ίσως πιο γοητευτική εποχή της βρετανικής κουλτούρας, τον 19ο αιώνα, μας μεταφέρει το ...

Το La Casa έπεσε στη… λούμπα των χρημάτων. Και κάηκε!

Στην πρώτη σεζόν του «La Casa» μέσα από αυτή τη στήλη γράφαμε για τον ...

Το «Wild Bill» μάς συστήνει ένα νέο είδος αστυνομικής σειράς

Δεν έχετε αναλυτή αίματος; Ρωτάει με ύφος, «πού με φέρατε; πού κατάντησα;» ο πολύ ...

Sharp objects: Οι πληγές μένουν πάντα ανοιχτές

Κάθε καλοκαίρι η τηλεόραση μπαίνει στο mute και εμείς ψάχνουμε δολοφόνους από ενδιαφέρουσες σειρές ...

Game of Thrones: Αυτός ο χειμώνας δεν ήρθε ποτέ

Περιμέναμε εναγωνίως να έρθει αυτός ο χειμώνας και δυστυχώς μας προέκυψαν ανομβρίες, καλοκαιρία. Το ...

Who is America? Η πραγματικότητα ξεπερνά τη σάτιρα

Ταλέντο και ευφυΐα. Αυτά τα δύο χρειάζονται για να μπορείς να κάνεις μια πετυχημένη ...

X