Φώτης Νικολάου: «Τα ‘Τάματα’ είναι μία ανάλυση στην αντρική ψυχοσύνθεση»

Έξι άντρες αναζητούν την καινούργια τους πίστη, σε ένα παιχνίδι μοναξιάς, στο πλαίσιο της χορευτικής παράστασης του Φώτη Νικολάου

Συνέντευξη στην Κατερίνα Μιχάηλου

Με έντονη κινησιολογία, το νέο έργο του Φώτη Νικολάου, έρχεται να δώσει φως σε σκοτεινές πτυχές της ανθρώπινης ψυχολογίας, δίνοντας έμφαση στο αρσενικό φύλο. Με τη γυναίκα να χαρακτηρίζεται πολλές φορές ως το αδύναμο φύλο, οι άντρες χάνουν το δικαίωμά τους  να εκδηλώσουν την όποια αδυναμία τους.

Σε αυτό το σκεπτικό, βασίστηκε και η χορογραφία του Φώτη Νικολάου, ο οποίος μίλησε στον «Π» για τα «Τάματα», έτσι όπως ονομάζεται το νέο του εγχείρημα.

Τι αφορά η συγκεκριμένη παράσταση;

Στην παράσταση έξι άντρες εκφράζουν ένα παράπονο για το γεγονός ότι καμιά φορά, δεν έχουμε το δικαίωμα να στεναχωρηθούμε, να αισθανθούμε αδύναμοι. Γίνεται λοιπόν μία ανάλυση στην αντρική ψυχοσύνθεση και μέσα από αυτό το συναίσθημα οι ίδιοι έρχονται αντιμέτωποι με τη μοναξιά. Ο καθένας νομίζει ότι υποφέρει μόνος του. Εντούτοις, μέσα από αυτή τη μοναξιά ξεκινά μια διαδικασία στη διάρκεια της οποίας ανακαλύπτουν ότι δεν είναι μόνοι. Οι άντρες αυτοί τότε συναντιούνται. Ωστόσο οι συναντήσεις αυτές φέρνουν πολλές φορές μία πάλη μεταξύ τους, θέλοντας ο καθένας να δημιουργήσει το χώρο του. Τολμούν όμως στη συνέχεια, να αγαπηθούν μεταξύ τους. Κι εδώ τοποθετείται ο όρος «τάματα». Οι άντρες αυτοί τολμούν να ξαναεπιθυμήσουν την καινούργια τους πίστη και πράγματα που πίστευαν ότι είχαν χάσει από τη ζωή τους.

Η τέχνη με άφησε ελεύθερο να αισθανθώ και να μην ντρέπομαι να αισθανθώ

Αυτή η σκέψη ότι ένας άντρας δεν μπορεί να εκδηλώσει την στεναχώρια του γιατί θα φανεί αδύναμος, είναι κάτι που πέρασε κι από το δικό σας μυαλό;

Το έχω αισθανθεί μικρότερος. Ωστόσο η τέχνη μου άνοιξε δρόμους συναισθηματικά που δεν γνώριζα καν ότι υπήρχαν. Η τέχνη με άφησε ελεύθερο να αισθανθώ και να μην ντρέπομαι να αισθανθώ. Οπότε πλέον δεν το βλέπω ως ένα προσωπικό βίωμα, αλλά σαν κάτι γενικότερο. Ωστόσο, η έννοια της μοναξιάς υπάρχει στη ζωή μας γενικά. Όλοι ζούμε στιγμές μοναχικές. Πρέπει να μάθουμε να περνάμε καλά με αυτές, γιατί έχουμε ανάγκη και τη μοναξιά και την ησυχία.

Πολλές φορές εμείς οι γυναίκες μπορεί να κρίνουμε ένα άνδρα, επειδή είναι πιο ευάλωτος συναισθηματικά. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι αυτή είναι μία παράσταση που απευθύνεται σε γυναίκες;

Πολύ πιθανόν. Εντούτοις οι άντρες έχουν τη διάθεση να εκτεθούν με θάρρος. Στη διάρκεια του έργου αφήνουν το συναίσθημα να ξεχυθεί πραγματικά.

Πώς προσεγγίσατε τους χορευτές σας, για τη δημιουργία αυτού του έργου;

Το έργο αυτό είναι πολύ κινησιολογικό, αλλά ταυτόχρονα ήθελα να εστιάσω στην ερμηνεία και στο συναίσθημα. Ο τρόπος που το επικοινώνησα αυτό με τους χορευτές μου είναι κυρίως μέσα από κείμενα και ποιήματα τα οποία ενέπνευσαν εμένα να φτιάξω αυτό το έργο. Αυτά τα κείμενα τα μοιραζόμουν με τους χορευτές, όχι για να τους διδάξω κάτι συγκεκριμένο, αντιθέτως για να βρεθούν στην ίδια συναισθηματική κατάσταση, την οποία ο καθένας θα εκφράσει με τον τρόπο που ο ίδιος αισθάνεται.

Καμιά φορά φεύγεις από μία παράσταση χωρίς να καταλάβεις, αλλά κουβαλάς κάτι στο σπίτι. Έτσι λειτουργεί ο χορός, πιο ύπουλα.

Γιατί θεωρείτε ότι το κοινό δεν επιλέγει συχνά να παρακολουθήσει μια χορευτική παράσταση;

Γιατί ο χορός είναι μια τέχνη πολύ αφαιρετική. Ακόμη και το θεατρόφιλο κοινό, πολύ συχνά δυσκολεύεται να παρακολουθήσει χορό. Καμιά φορά ο χορός τρομάζει το κοινό. Αυτό συμβαίνει γιατί οι θεατές συχνά νομίζουν ότι πρέπει να καταλάβουν κάτι. Στο χορό δεν πρέπει να καταλάβουμε κάτι, αλλά να αισθανθούμε κάτι. Είναι όπως οι σχέσεις, όταν γνωρίζεις κάποιο άτομο στην αρχή δεν μπορείς να το καταλάβεις, μπορείς όμως να αισθανθείς κάτι. Έτσι είναι,  θέλει χρόνο η μαγιά για να φουσκώσει. Καμιά φορά φεύγεις από μία παράσταση χωρίς να καταλάβεις, αλλά κουβαλάς κάτι στο σπίτι. Έτσι λειτουργεί ο χορός, πιο ύπουλα.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ   

Σύλληψη – Χορογραφία:  Φώτης Νικολάου

Μουσική:  Δημήτρης Σπύρου

Σκηνικά:  Έλενα Κοτασβήλι, Αλέξης Βαγιανός

Κοστούμια:  Κωνσταντίνα Ανδρέου

Φωτισμοί:  Παναγιώτης Μανούσης

Promo videos:  Νίκος Νικολόπουλος

Γραφικά:  Χρήστος Γεωργίου, Τάσος Γκοβάτσος

Χορευτές – Ερμηνευτές:

Τάσος Καραχανίδης

Πάνος Μαλακτός

Φώτης Νικολάου

Γιάννης Οικονομίδης

Αλέξανδρος Σταυρόπουλος

Δημήτρης Σπύρου

 

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ: 

  • 28 Νοεμβρίου 2018

Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ, Αίθουσα Εύης Γαβριηλίδης

Προπώληση – Κρατήσεις:  Ταμείο ΘΟΚ, Γρηγόρη Αυξεντίου 9, Λευκωσία, Τηλ. 77 77 27 17

(ώρες λειτουργίας Τρίτη – Κυριακή 10:00-13:30, 16:00 -18:00)

info@thoc.org.cy

  • 4 Δεκεμβρίου 2018

Θέατρο Ριάλτο – Λεμεσός

Κρατήσεις:  Θέατρο Ριάλτο, Πλατεία Ηρώων, Λεμεσός, Τηλ: 77 77 77 45

info@rialto.com.cy

Ώρα έναρξης:  20:30

Τιμές εισιτηρίων:  Κανονικό €12, Μειωμένο €8 (συνταξιούχοι, μαθητές, χορευτές, χορογράφοι)

 

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Addio Addio Amore | A piece for Pina του Δάφνι Κόκκινου

Ένα εισιτήριο χωρίς επιστροφή προς ένα εκφραστικό ταξίδι που αντανακλά την Ιαπωνία, την Ινδία, ...

Έλενα Αντωνίου in situ

Ύστερα από 34 ώρες και έξι μέρες στις αίθουσες του Αρχαιολογικού Μουσείου της επαρχίας ...

Ο Λαογραφικός Όμιλος Λεμεσού στο European Youth Event – Strasbourg EYE 2018

Ο Λαογραφικός Όμιλος Λεμεσού έχει επιλεγεί να συμμετάσχει με την νεανική του ομάδα στις ...

Όλοι μιλούν για το Relic

Το Open House Festival τον προσκάλεσε και το Θέατρο Ριάλτο φιλοξενεί την Κυριακή 8 ...

Bραβείο Ευρώπη για το θέατρο στο Δημήτρη Παπαϊωάννου

Το ειδικό «Bραβείο Ευρώπη για το θέατρο» απονεμήθηκε στον Έλληνα χορογράφο και σκηνοθέτη Δημήτρη ...

Θερμό χειροκρότημα για τον Δημήτρη Παπαϊωάννου

Το παρατεταμένο χειροκρότημα του κοινού απέσπασε το βράδυ Σαββάτου ο Δημήτρης Παπαϊωάννου για τη ...

X