Μπαρόκ

Αμάντα Μιχαλοπούλου – Εκδόσεις Καστανιώτη

Το νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου είναι ένα αναπάντεχο μυθιστόρημα “ανηλικίωσης”, μια περιπετειώδης αναζήτηση του εαυτού και των αντανακλάσεών του. Η ηρωίδα της μικραίνει αντί να μεγαλώνει, και μαζί της στενεύει και ο τόπος. Η Ελλάδα ονειρεύεται την Ευρώπη, οι συνταγματάρχες επιστρέφουν και το κορίτσι μπουσουλάει σε ένα κτήμα που δεν δόθηκε ακόμα για αντιπαροχή. Τι θα γίνει μετά; Κι αν το σασπένς δεν βρίσκεται στο τέλος, αλλά στην αρχή των πραγμάτων;
Ένα μυθιστόρημα το οποίο ουσιαστικά αποτελείται από 50 διηγήματα και κάθε ένα από αυτά θα μπορούσε να αποτελεί και μια φωτογραφία ή έναν σταθμό από τον κάθε χρόνο ζωής της συγγραφέως με αντίστροφη όμως φορά.

Αυτό το βιβλίο δεν μοιάζει με κανένα προηγούμενό της και την ίδια στιγμή περιέχει στοιχεία από όλα τα προηγούμενά της. Ένας πειραματισμός της συγγραφέως με τις τεχνικές του μυθιστορήματος, με την έννοια του αφηγηματικού χρόνου, με τους ήρωες ως πολλαπλά είδωλά της και με την ίδια ως μυθιστορηματική ηρωίδα.

Το “Μπαρόκ” ξεκινάει in media res. Και η αφήγηση ξετυλίγεται προς τα πίσω, στην αφετηρία της ζωής της, με μια απορριπτική διάθεση προς τη νοσταλγία. Αντιθέτως, όσο πιο κοντά φτάνει στο παρελθόν τόσο μεγαλύτερη αισιοδοξία αποπνέει. Μέσα σε πενήντα μικρά κεφάλαια -όσα και τα χρόνια της ζωής της- η Μιχαλοπούλου γράφει αναμνήσεις πάνω σε ένα παλίμψηστο. Όχι για να επιχειρήσει μια ελεγχόμενη αυτοανάλυση, αλλά για να συμπεριλάβει όσο το δυνατόν περισσότερους άλλους.

Ένα μυθιστόρημα γεμάτο συμβολισμούς και παράδοξα. Μικρές ιστορίες που αποτελούν στιγμιότυπα ζωής, γεμάτα έντονα συναισθήματα, αντιφάσεις, αντιθέσεις φωτός και σκιάς, και τα οποία σε προκαλούν να τα αποκρυπτογραφήσεις, να βρεις τους συσχετισμούς, να επαναπροσδιορίσεις αξίες και στάσεις. “Το μυθιστόρημα είναι ελαστικό είδος. Χωράει ολόκληρες ζωές, ανέκδοτα, ταξίδια, δράματα, δευτεραγωνιστές, θανάτους, δολοφονίες, ατυχήματα, ειδύλλια, καλό και καλό σεξ, πλήξη, δράση, τα πάντα. Διαφωνώ με όσους λένε ότι το μυθιστόρημα έχει πεθάνει, ίσα-ίσα ανανεώνεται διαρκώς και ακολουθεί τον τρόπο που ζούμε, την περιπλοκότητα της ζωής, το hypertext. Με ενδιαφέρει ιδιαίτερα η στιγμή που ο αναγνώστης σηκώνει το βλέμμα από το βιβλίο και σκέφτεται τη δική του ζωή. Η φράση ‘αυτό μου συνέβη κι εμένα’ είναι η μεγαλύτερη απόδειξη ότι ανήκουμε στο ίδιο είδος συγγραφείς και αναγνώστες. Κι ότι αυτό που κάνουμε τελικά μέσω της τέχνης είναι να εξετάζουμε τη ζωή μας με ψυχαναλυτικά, ηθικά, κοινωνικά, πολιτικά, ακόμη και ανθρωπολογικά κριτήρια. Καταλήγουμε πίσω στον εαυτό μας όχι από ναρκισσισμό, αλλά από ανάγκη να μάθουμε, να καταλάβουμε. Όλοι είμαστε ήρωες της ζωής μας, ακόμη και όταν το ξεχνάμε. Σε κάθε ανθρώπινο βίο υπάρχουν στιγμές σπαρακτικές και άλλες μονότονες, εναλλαγές της τονικότητας, της πλοκής και των πρωταγωνιστών. Το ζήτημα είναι να τιμήσουμε τη ζωή μας, να διυλίσουμε τον μύθο της, να την αντιληφθούμε ως μυθιστόρημα”, εξομολογείται η Αμάντα.

Μπαρόκ σημαίνει να ζεις αποφασιστικά, να ζεις δραματικά, να τεντώνεσαι στα ξέστρωτα σεντόνια. Μπαρόκ σημαίνει να γίνεις ο Δαβίδ του Μπερνίνι τη στιγμή που ρίχνει την πέτρα. Μπαρόκ σημαίνει να τραγουδάς μόνος σου πάνω στο ηλίθιο basso continuo… να νιώσεις τον παλμό, να αισθανθείς τι σημαίνει το “μπαρόκ” για εσένα. Να μάθεις, δηλαδή, να ζεις τις στιγμές με ένταση, να κάνεις λάθη, να ρισκάρεις, να ακολουθείς τις πιο τρελές σου σκέψεις, να κατακλύζεσαι από φόβους αλλά και να τους κοιτάς κατάματα, να τολμάς να δοκιμάσεις όσα ονειρεύεσαι. “Μπαρόκ” σημαίνει να κινείσαι έξω από τα ασφαλή περιγράμματα που έχουν καθοριστεί ερήμην σου.

Η Μιχαλοπούλου μας αφηγείται τη ζωή της; Είναι άραγε αυτή η δική της πορεία; Δεν γνωρίζω προσωπικά τη συγγραφέα, αλλά για παν ενδεχόμενο θα τη ρωτήσω στην παρουσίαση του βιβλίου της που θα γίνει στη Λευκωσία, στο Βιβλιοπωλείο Rivergate, στις 21 Νοεμβρίου 2018, στις 7.00 μ.μ.

You May Also Like

Γιώργος Σκαμπαρδώνης: «Το γράψιμο είναι τρόπος ζωής»

Η γραφή, ως “τρόπος θέασης του κόσμου και ως τρόπος ζωής”, είναι ένα από ...

Αφιέρωμα στον Κ.Π. Καβάφη στο ψηφιακό κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση

Ογδόντα επτά χρόνια συμπληρώθηκαν χθές 29 Απριλίου από τον θάνατο του Κωνσταντίνου Καβάφη (29 ...

Συζητήσεις με φίλους

Σάλλυ Ρούνεϋ Εκδόσεις Πατάκη Γραμμένο με ρεαλισμό και ευφυή αίσθηση του χιούμορ, το μυθιστόρημα ...

Η «Φόνισσα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη επί σκηνής

Τα τελευταία χρόνια το Θέατρο «Κράμα» καταγράφει στο ενεργητικό του αξιόλογες παραγωγές («Γυάλινος κόσμος», ...

Απάντηση στο ποίημα «Στετέ», του Λιπέρτη

Γράφει ο Ερωτόκριτος, 16 ετών Απάντηση στο ποίημα «Στετέ», του Λιπέρτη Στετέ μου μεν ...

Κοραλία Δημητριάδης: Το πιο δυνατό όπλο της γυναίκας είναι η φωνή της

Συνέντευξη στη Θεοδώρα Χρυσοστόμου/Φωτογραφία Ελένη Παπαδοπούλου «Just give me the Pills» ονομάζεται η νέα ...

X