«Past Present»: έκθεση από την ομάδα Arts Ceramica

Την πρώτη της έκθεση στην Κύπρο διοργανώνει η ομάδα Arts Ceramica, με τίτλο «Past Present», το Σάββατο 1η Δεκεμβρίου, στις 19:30, στο Diatehnon Arts & Culture στη Λεμεσό. Την έκθεση επιμελείται ο Μανώλης Χατζημανώλης.

Η ομάδα Arts Ceramica αποτελείται από Κύπριους και Πολωνούς καλλιτέχνες των οποίων η δουλειά εστιάζει στην ερευνητική δημιουργία μέσα από την κεραμική τέχνη. Δημιουργήθηκε τον Απρίλιο του 2018 με πρωτοβουλία της κεραμίστριας Εβελίνας Μπιρούτ – Χατζημανώλη και 4 άλλων αποφοίτων του κλάδου Ceramic Art & Design της Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Wroclaw της Πολωνίας. Στόχος της ομάδας είναι η έρευνα και καταγραφή αρχαίων, παραδοσιακών αλλά και σύγχρονων τεχνικών κεραμικής, από διάφορες χώρες και παραδόσεις και η αξιοποίηση τους για τη δημιουργία χρηστικών και διακοσμητικών αντικειμένων που να μπορούν να αντεπεξέλθουν, τόσο πρακτικά όσο και αισθητικά, στις ανάγκες του σήμερα.

Η έκθεση αποτελεί ένα διάλογο ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν από τον οποίο επιδιώκεται η ανάδειξη των τεχνικών, καθώς και του αισθητικού χαρακτήρα της Κυπριακής Κεραμικής Τέχνης, μέσα σε ένα σύγχρονο πλαίσιο, εστιάζοντας κυρίως στην Εποχή του Χαλκού, την Κύπρο – Γεωμετρική και την Μεσαιωνική Περίοδο. Yπερβαίνοντας τις έννοιες του ‘παλαιού’ και του ‘μουσειακού’ και μέσα από την ελεύθερη και δημιουργική αξιοποίηση των τεχνικών, της φόρμας, των διακοσμητικών στοιχείων και της χρηστικότητας των αρχαίων αγγείων και έργων, τα αντικείμενα του παρελθόντος τροποποιoύνται, τοποθετούνται στο παρόν και γίνονται οικεία, χωρίς να χάσουν τον χαρακτήρα τους.

Οι έξι καλλιτέχνες που λαμβάνουν μέρος στην έκθεση προσεγγίζουν το θέμα με την προσωπική τους αισθητική, εστιάζοντας σε διαφορετικές εποχές και τεχνοτροπίες, αναδεικνύοντας ο καθένας μέσα από τα έργα του τα στοιχεία που τον ενδιαφέρουν.

Τα σφαιροειδή αγγεία με τα μικρά στόμια, που μπορούν χρησιμοποιηθούν ως βάζα, της Marta Pazdur, παραπέμπουν με τη αρμονία και τη συμμετρία της φόρμα τους, τόσο στον κάθετο όσο και στον οριζόντιο άξονα, στους αμφορείς της Κύπρο – Γεωμετρικής περιόδου. Στην εξωτερική τους επιφάνεια γίνεται ένα χρωματικό και υφολογικό παιχνίδι ανάμεσα στις περιοχές οι οποίες έχουν εφυαλωθεί και σε αυτές που δεν έχουν. Το πρασινωπό υάλωμα στις αποχρώσεις του σκουριασμένου χαλκού σβήνει απαλά μέσα στο κεραμιδί χρώμα του ψημένου κόκκινου πηλού, το οποίο έχει το χρώμα του λόγω του οξειδίου του σιδήρου, θυμίζοντας έντονα τα ηφαιστειογενή πετρώματα της περιοχής του Τροόδους.

Οι οργανικές φόρμες στα δοχεία από τερακότα της Katarzyna Mazurek είναι φανερά επηρεασμένες από τον εκφραστικό νατουραλισμό της Εποχής του Χαλκού. Φτιαγμένα από ντόπιο Κυπριακό κόκκινο πηλό και ακολουθώντας τις τεχνικές της εποχής του Χαλκού είναι ψημένα σε υπαίθριο καμίνι με αποξηραμένα φύκια. Η ελευθερία στην ανάπτυξη της
φόρμας έχει ως αποτέλεσμα χαριτωμένα αγγεία με πολλαπλά στόμια και πόδια που θυμίζουν ζώα, διακλαδώσεις δέντρων και ζωτικά όργανα.

Οι λιτές και απέριττες φόρμες στα επιμηκυμένα κυλινδρικά δοχεία της Εβελίνας Μπιρούτ Χατζημανώλη παραπέμπουν σε επιτύμβιες στήλες. Η κάθετη εγχάρακτη διακόσμηση στην επιφάνεια που δίνει την αίσθηση πάπυρου με σύμβολα της Κύπρο – Μινωικής γραφής, έχει ως σημείο αναφοράς τους ενεπίγραφους λίθους. Η πυκνότητα των συμβόλων στη διακόσμηση του αγγείου ανεπαίσθητα ανακαλεί την εμπειρία της υπερφόρτωσης από πληροφορίες από αναρτήσεις, πινακίδες, έντυπα, κα. Παράλληλα η ιδέα του εγχάρακτου ‘κειμένου’ υπενθυμίζει το γεγονός ότι ενώ πολιτισμοί και οι άνθρωποι παρέρχονται, τα λόγια μένουν.

Τα πεπλατυσμένα δοχεία της Anna Krycia με τους κοντούς σχεδόν ανεπαίσθητους λαιμούς, φτιαγμένα από μαύρο και βαθύ κόκκινο πηλό, διακρίνονται από την απλότητα της φόρμας τους εμπνευσμένη από τα Κυπριακά ειδώλια, καθώς και την τραχιά – βραχώδη υφή της χωρίς εφυάλωση επιφάνειας τους. Η φόρμα τους παραπέμπει στα φλασκιά των προσκυνητών της Αρχαϊκής περιόδου, τα οποία ήταν δημοφιλή ανάμεσα στους αρχαίους πολιτισμούς της Εγγύς και της Μέσης Ανατολής.
Αντίστοιχα, τα φλασκιά της Paulina Skwarska με τις πεπλατυσμένες σφαιροειδείς τους φόρμες είναι και αυτά εμπνευσμένα από την Κυπρο – Γεωμετρική περίοδο. Αντικαθιστά την γραμμική ζωγραφική διακόσμηση με ομόκεντρους κύκλους που ακολουθούν την σφαιρική φόρμα των δοχείων, η οποία κυριαρχεί στη περίοδο αυτή, με σπείρες και αρμονικά πλέγματα από επικαλυπτόμενους κύκλους που δημιουργούνται από μικρά ίσα στο μέγεθος δισκία από πηλό. Τα ανάγλυφα που σχηματίζονται θυμίζουν άνθη ηλιοτροπίου.

Τέλος, ο Μανώλης Χατζημανώλης συνδυάζει την τεχνική της βυζαντινής ζωγραφικής με την μεσαιωνική τεχνική του sgraffito (εγχάρακτη ζωγραφική) με αυτοσχεδιασμούς σε επιτοίχιες κεραμικές πλάκες, σε μια προσπάθεια αναζήτησης ενός αρχέτυπου ανθρώπινου προσώπου.

Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό καθημερινά από τις 10:00 – 20:00 μέχρι τις 10/12/18.

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

« FORGET ME NOT … ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ »

Μέλη της εταιρείας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα «Κύπριοι Χαράκτες» παρουσιάζουν έργα τους στο πλάισιο των ...

«H Αθήνα μέσα από τα Φωτογραφικά Αρχεία του Μουσείου Μπενάκη»

Η έκθεση «Η Αθήνα μέσα από τα Φωτογραφικά Αρχεία του Μουσείου Μπενάκη» φιλοξενείται στον ...

«Διαυγές Όνειρο» από τους Πανίκο Τεμπριώτη και Γιώργο Κούμουρο

Η Γκαλερί Opus 39 παρουσιάζει τη νέα εικαστική πρόταση «Διαυγές Όνειρο» από τους Πανίκο ...

Έκθεση φωτογραφίας από τη Δάφνη Γεωργιάδη

«Τρία συν ένα» είναι ο τίτλος έκθεσης φωτογραφίας της αρχιτέκτονα Δάφνης Γεωργιάδη, που θα ...

Έκθεση φοιτητών Πανεπιστημίου Λευκωσίας

Τα προγράμματα Γραφική Επικοινωνία, Εφαρμοσμένα Πολυμέσα, και Καλές Τέχνες, του Πανεπιστημίου Λευκωσίας παρουσιάζουν στις ...

Χρωματικές αξίες στην ποίηση του Μιχάλη Πασιαρδή

Μια διάλεξη με θέμα «Χρωματικές αξίες στην ποίηση του Μιχάλη Πασιαρδή» θα δώσει τον ...

X