Το μόνο σίγουρο ο ήλιος, ζητούμενο η τεχνογνωσία

Τι προσφέρει και τι αγνοεί το Σχέδιο Κινήτρων για την οπτικοακουστική βιομηχανία
  • Στη χώρα μας, οι ελαιώνες καταλαμβάνουν μια από τις τρεις μεγαλύτερες εκτάσεις γης για την καλλιέργεια προϊόντων, και η ελιά είναι από τα κυριότερα κυπριακά γεωργικά προϊόντα ήδη από το 1960. Τα αιωνόβια ελαιόδεντρα αποτελούν, δε, συνήθη εικόνα σε αυτό το “χρυσοπράσινο φύλλο”. Όλα αυτά -και μια γερή δόση έμπνευσης- οδήγησαν τον Κυπριακό Οργανισμό Προώθησης Επενδύσεων [εφεξής ΚΟΠΕ], να δώσει το όνομα Olivewood στη νεογέννητη κυπριακή οπτικοακουστική βιομηχανία που η παρούσα κυβέρνηση ευελπιστεί να αναπτύξει μέσα από ένα Σχέδιο Κινήτρων, με σκοπό την προσέλκυση διεθνών παραγωγών. 

    Αν και πάγιο αίτημα των κινηματογραφιστών της Κύπρου εδώ και πάρα πολλά χρόνια, με πρώτο εκφραστή της ιδέας τον Άντη Χατζηκωστή και συντάκτη ενός αρχικού σχεδίου τον Κρις Οικονομίδη ύστερα από αίτημα του πρώην Προέδρου Τάσσου Παπαδόπουλου, το εν λόγω Σχέδιο βρήκε ευήκοα ώτα μόλις τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα να εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο του Νίκου Αναστασιάδη το 2017. Προχθές, Παρασκευή, εγκρίθηκε από την ολομέλεια της Βουλής των Αντιπροσώπων και το φορολογικό σκέλος του Σχεδίου. Ο ΚΟΠΕ τέθηκε επικεφαλής της προσπάθειας ανάπτυξης της οπτικοακουστικής βιομηχανίας, μέσα από το εν λόγω Σχέδιο, οι ρίζες του οποίου εντοπίζονται -ως ιδέα- στις αρχές του 2000 και ως μελέτη το 2008. Μια δεκαετία αργότερα, το Σχέδιο -κατά πολύ συρρικνωμένο από την αρχική ιδέα- παρουσιάστηκε στις 10 Οκτωβρίου 2018 στο πρώτο Cyprus Film Summit που διοργάνωσαν ο ΚΟΠΕ, ο Κυπριακός Οργανισμός Τουρισμού [ΚΟΤ] και το Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών, με την εντυπωσιακή συμμετοχή 67 εκπροσώπων εταιρειών παραγωγής από την Ευρώπη [Ιταλία, Γερμανία, Σουηδία, Ολλανδία, Γαλλία, Ισπανία, Ελβετία, Βέλγιο, Ουκρανία, Τσεχία, Εσθονία, Πορτογαλία, Λιθουανία] και το Ντουμπάι, την Αυστραλία, την Αίγυπτο, τη Ρωσία και τη Βόρεια Αμερική. Πέραν των 100 επαγγελματιών από τον χώρο της κινηματογραφικής και τηλεοπτικής παραγωγής της Κύπρου παρακολούθησαν, επίσης, το συνέδριο. “Από πλευράς συμμετοχής, υπήρξε απόλυτη επιτυχία, σύμφωνα με τους στόχους που είχαμε θέσει”, τονίζει στο “Π” ο ανώτερος λειτουργός του ΚΟΠΕ Λευτέρης Σ. Ελευθερίου.

    Στην καλή οργάνωση και την εντυπωσιακή προσέλευση επαγγελματιών από τον διεθνή χώρο αναφέρεται, σχετικά με το συνέδριο, και η Ένωση Σκηνοθετών Κύπρου [εφεξής ΕΣΚ], η οποία ωστόσο εκφράζει τη γενικότερη δυσαρέσκειά της από το Σχέδιο Κινήτρων για την ανάπτυξη οπτικοακουστικής βιομηχανίας στην Κύπρο αλλά και από τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζεται η τοπική κοινότητα των κινηματογραφιστών.

    Ήλιος βασιλιάς

    “Αν μια παραγωγή χρειάζεται μια πόλη με χιονισμένο σκηνικό ή μια πόλη γεμάτη ουρανοξύστες για γυρίσματα, σίγουρα η Κύπρος δεν προσφέρεται”, σημειώνει ο κ. Ελευθερίου. Σύμφωνα με τον ίδιο, το μεγάλο πλεονέκτημα της Κύπρου σε σχέση με άλλες χώρες που έχουν επίσης αναπτύξει παρόμοια σχέδια κινήτρων για την προσέλκυση διεθνών παραγωγών, είναι η ηλιοφάνεια. “Όταν θα βγει το επιχειρηματικό πλάνο μιας ταινίας, με συγκεκριμένες ημερομηνίες αρχής και τέλους των γυρισμάτων, εάν ο καιρός είναι τόσο κακός που μεταθέτει τα γυρίσματα, αυτό σημαίνει πολύ μεγάλο κόστος για τον παραγωγό”, εξηγεί. “Βεβαίως έχουμε βροχές στην Κύπρο αλλά είναι πολύ πιο μειωμένη η πιθανότητα να βρέξει εδώ απ’ ό,τι στο Βερολίνο ή στο Λονδίνο. Η ηλιοφάνεια είναι καθημερινό φαινόμενο στην Κύπρο”, λέει ο κ. Ελευθερίου, σχολιάζοντας την ποιότητα του φυσικού φωτός στην Κύπρο και συγκρίνοντάς το με το φυσικό φως στο Λος Άντζελες “που θεωρείται το ιδανικό μέρος για να γυρίσει κανείς ταινία. Οπότε αυτοί που ξέρουν από ταινίες μπορούν να εκτιμήσουν το πόσο καλή είναι η Κύπρος σε αυτό το θέμα”.

    Η Μάλτα και η Ελλάδα θεωρούνται οι χώρες με ανταγωνιστικό “πακέτο”, ενώ έχουν παρόμοια χαρακτηριστικά -θάλασσα, κλιματικές συνθήκες κ.λπ.- με την Κύπρο. Η Μάλτα έχει πολλή υποδομή καθώς εδώ και πολλά χρόνια αναπτύσσεται στον τομέα των οπτικοακουστικών. Η Ελλάδα ενέκρινε πριν έναν χρόνο περίπου το δικό της, πολύ καλό, Σχέδιο Κινήτρων. “Δεν είναι όμως τόσο ‘μπασμένη’ στον χώρο όσο η Μάλτα ή η Ιταλία, η Ισπανία ή η Πορτογαλία, χώρες με τρομερή παράδοση, τόσο από πλευράς προσέλκυσης ξένων παραγωγών όσο και από πλευράς υποδομής”, επισημαίνει ο κ. Ελευθερίου. Εκτός από την ηλιοφάνεια, ο κ. Ελευθερίου θεωρεί σημαντικό πλεονέκτημα για την Κύπρο το ότι η επιστροφή μετρητών και φόρων μπορεί να φτάσει μέχρι το 35%, “από τα πιο υψηλά ποσοστά στην Ευρώπη”, διευκρινίζει. “Το πρόγραμμα που έχουμε ανακοινώσει έχει εγκριθεί από τον Έφορο Κρατικών Ενισχύσεων και έχει κοινοποιηθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως ένα πρόγραμμα πλήρως ευθυγραμμισμένο με τις ευρωπαϊκές οδηγίες και όπως το προβλέπει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αυτή τη στιγμή απαντούμε σε ερωτήσεις διάφορων ενδιαφερόμενων και θέλουμε να πιστεύουμε ότι κάποια στιγμή θα καταλήξουν και θα θέλουν να έρθουν στην Κύπρο για τις παραγωγές τους.”
    Συγκεκριμένα, υπάρχει χειροπιαστό ενδιαφέρον ήδη από παραγωγούς από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ελβετία, την Ιταλία και την Ινδία.

    Κύπριοι στην αντίπερα όχθη

    Ήδη από την έναρξη της διαδικασίας υλοποίησης του Σχεδίου, η τοπική κινηματογραφική κοινότητα εξέφρασε τη δυσαρέσκειά της για τον τρόπο με τον οποίο το κράτος χειρίζεται το θέμα. Η επαφή του κράτους με την ΕΣΚ υπήρξε επιφανειακή ακόμη και στα στάδια της διαβούλευσης, προτού ακόμη το Σχέδιο πάρει την τελική του μορφή. Εξάλλου, είναι εμφανής η οικονομικής φύσης προσέγγιση του Σχεδίου εκ μέρους της παρούσας κυβέρνησης. Για την ιστορία, αξίζει να αναφερθεί πως όταν ο σκηνοθέτης και παραγωγός Κρις Οικονομίδης ετοίμασε, το 2009, την πρώτη πρόταση για την ανάπτυξη της οπτικοακουστικής βιομηχανίας στην Κύπρο, η προσέγγισή του ήταν ολιστική. Περιλάμβανε, μάλιστα, τη δημιουργία Σχολής Κινηματογράφου. Η σημερινή προσέγγιση του Σχεδίου είναι αποκλειστικά επενδυτική. Ακόμη και η Συμβουλευτική Επιτροπή Κινηματογράφου [ΣΕΚιν], που ανήκει στις Πολιτιστικές Υπηρεσίες και αποτελεί το κατεξοχήν αρμόδιο σώμα για την παραγωγή του κυπριακού κινηματογράφου αλλά και τη δικτύωση με το εξωτερικό, δεν είχε σημαντική εμπλοκή στη διαμόρφωση του Σχεδίου. “Το Σχέδιο είναι πάρα πολύ φιλικό προς τους Κύπριους επαγγελματίες γιατί προβλέπει ότι, ακόμη και μεγάλη παραγωγή του Χόλιγουντ να έρθει, πρέπει να προσλάβει Κύπριους επαγγελματίες, τόσο above the line [πρόκειται για τα επαγγέλματα σκηνοθέτη, σκηνογράφου, διευθυντή φωτογραφίας, φωτιστή κ.λπ.] όσο και below the line [τεχνικοί, κομπάρσοι κ.λπ.]”, αντιτείνει ο κ. Ελευθερίου. Ωστόσο οι αριθμοί είναι τουλάχιστον απογοητευτικοί. Αναφέρεται συγκεκριμένα στο Σχέδιο: “Πριν την έναρξη της κινηματογράφησης/μαγνητοσκόπησης στην Κυπριακή Δημοκρατία, ο Αιτητής δεσμεύεται να προσλάβει τοπικό προσωπικό στην παραγωγή ως ακολούθως:

    1. τουλάχιστον 1 Κύπριο/α ή Ευρωπαίο πολίτη κάτοικο Κύπρου στην ομάδα παραγωγής επιπέδου πάνω από τη γραμμή (above the line)
    2. τουλάχιστον 2 Κύπριους/ες ή Ευρωπαίους πολίτες κάτοικους Κύπρου επιπέδου πάνω από τη γραμμή (above the line) [σ.σ. στη δημιουργική ομάδα]
    3. τουλάχιστον 3 Κύπριους/ες ή Ευρωπαίους πολίτες κάτοικους Κύπρου εκτός κομπάρσων επιπέδου κάτω από τη γραμμή (below the line)”.

    Φως, θάλασσα, μνημεία

    Κατά τη διάρκεια του πρώτου Cyprus Film Summit, οι 67 διεθνείς επισκέπτες ξεναγήθηκαν σε ολόκληρη την Κύπρο για δύο μέρες, για να πάρουν μια γεύση του τοπίου και των πιθανών τοποθεσιών για γυρίσματα: Από τη Λευκωσία στην Πάφο, από την Αλυκή της Λάρνακας στα δάση του Τροόδους, από τη σύγχρονη Λεμεσό στα γραφικά χωριά και από τα αρχαία μνημεία στις βυζαντινές εκκλησίες. Παραγωγές ή προτάσεις για παραγωγή ταινιών, ντοκιμαντέρ, τηλεταινιών ή σειρών προϋπήρχαν του Σχεδίου, εξ ου και ο λόγος για τον οποίο επέμενε η τοπική κινηματογραφική κοινότητα ότι η ανάπτυξη της οπτικοακουστικής βιομηχανίας είναι εφικτή. Ωστόσο παλαιότερα οι διεθνείς παράγοντες συναντούσαν διαφόρων ειδών προβλήματα, ανάμεσα σε αυτά η έκδοση αδειών για τη χρήση διάφορων χώρων. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα καναλιού που θέλησε να κάνει γυρίσματα σε αρχαιολογικό χώρο και βρήκε απέναντί του το Τμήμα Αρχαιοτήτων. Ο κ. Ελευθερίου θεωρεί ότι δεν θα υφίστανται, πια, τέτοιου είδους προσκόμματα. “Ως οργανισμός έχουμε κάνει μια σύσκεψη με διάφορους φορείς από τους οποίους είναι πιθανό να ζητηθεί η άδεια για τα γυρίσματα” [Τμήμα Αρχαιοτήτων, Αστυνομία, δήμοι μεταξύ άλλων]. Με τη δημιουργία του Σχεδίου, ο ΚΟΠΕ είναι ο φορέας στον οποίο θα απευθύνονται οι ενδιαφερόμενοι για την έκδοση σχετικών αδειών, είτε για τη χρήση αρχαιολογικών ή άλλων χώρων, για το κλείσιμο δρόμων κ.ο.κ. Μάλιστα οι παραγωγοί που θα υποβάλλουν αίτηση για να επωφεληθούν από τα κίνητρα που προσφέρει το Σχέδιο, οφείλουν να αναφέρουν εξαρχής τις άδειες που θα χρειαστούν και από ποιους φορείς.

    “Να είμαστε έτοιμοι”

    Η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων σε αυτό το νέο επενδυτικό εγχείρημα της Κύπρου, είναι σημαντική ως προς το τελικό αποτέλεσμα. “Αυτή τη στιγμή θέλουμε να προβάλλουμε προς τα έξω την αξιοπιστία και την ετοιμότητά μας”, αναφέρει ο κ. Ελευθερίου κληθείς να σχολιάσει τους στόχους του Σχεδίου. “Δεν έχει σημασία αν θα έρθουν πέντε ταινίες, ή τρεις. Θέλουμε να υπάρχει μια αξιοπιστία και ετοιμότητα και να έχουμε την έξωθεν καλή μαρτυρία ότι ‘κύριε, θα πας στην Κύπρο, θα κάνεις μια καλή ταινία, δεν θα σε ταλαιπωρήσουν’. Δεν θα σου πουν ‘το Κούριο είναι κλειστό, δεν θα σου ανοίξουμε’. Υπάρχουν μεγάλες παραγωγές με τις οποίες μιλούμε, δεν ξέρουμε πότε θα έρθουν, οι ίδιοι θα αποφασίσουν. Θέλουμε όμως να είμαστε έτοιμοι έτσι ώστε όταν έρθουν, να νιώσουν ευπρόσδεκτοι και να τους συμπεριφερθούμε επαγγελματικά. Αυτό θέλουμε, σε αυτό το στάδιο. Δεν μετρά η ποσότητα αλλά η ποιότητα.”
    Το Σχέδιο Κινήτρων για την ανάπτυξη οπτικοακουστικής βιομηχανίας στην Κύπρο έχει διάρκεια μέχρι τον Δεκέμβριο 2020 με ετήσιο προϋπολογισμό ύψους 1,5 εκατ. ευρώ. Θα είναι το Olivewood τόσο καρποφόρο όσο τα 10 χιλιάδες εκτάρια γη που καταλαμβάνουν τα κυπριακά ελιόδεντρα; Θα χρειαστούν χρόνια μέχρι να απαντηθεί το ερώτημα. Ας έχουμε, πάντως, κατά νου πως τη δεύτερη μεγαλύτερη έκταση καλλιεργήσιμης γης στην Κύπρο καταλαμβάνουν τα χωράφια με χλωρό χόρτο για σανό.

    Ένωση Σκηνοθετών: “Η ενδυνάμωση της τοπικής βιομηχανίας θα συμβάλει στην επιτυχία του Σχεδίου”

    Απογοητευμένοι δηλώνουν οι ντόπιοι κινηματογραφιστές από την κυβέρνηση σε σχέση με το Σχέδιο Κινήτρων, καθώς θεωρούν ότι η επιτυχία του Σχεδίου είναι αλληλένδετη με την ανάπτυξη του τοπικού σινεμά, κάτι που δεν φαίνεται να απασχολεί αυτή τη στιγμή. Εκ μέρους της Ένωσης Σκηνοθετών Κύπρου, η γραμματέας του διοικητικού συμβουλίου και σκηνοθέτιδα Έλενα Αλωνεύτη απάντησε στα σχετικά ερωτήματα του “Π”. 

    Σχετικά με το Film Summit, στο οποίο αναφέρουν ότι δεν έχουν προσκληθεί ως Σώμα -ο κ. Ελευθερίου απορρίπτει τον ισχυρισμό σημειώνοντας μάλιστα ότι η ΕΣΚ ήταν η πρώτη από τους Κύπριους συμμετέχοντες στο συνέδριο που προσκλήθηκε-, σημειώνουν την καλή οργάνωση και την εντυπωσιακή προσέλευση επαγγελματιών από τον διεθνή χώρο αλλά θίγουν και τα τρωτά: ότι το πρόγραμμα δεν διαμορφώθηκε με τρόπο που να προωθηθεί ουσιαστικά το networking μεταξύ των ξένων και εγχώριων επαγγελματιών και ότι η σύνθεση του πάνελ συζήτησης κατέδειξε “μια σημαντική οργανωτική ανεπάρκεια: παραγνωρίστηκε η ύπαρξη των υποδομών που είναι κατάλληλες για κινηματογράφο ενώ υπερτονίστηκαν οι αντίστοιχες δυνατότητες στην τηλεόραση, κάτι που δεν άφησε καλές εντυπώσεις”.

    Ποιες είναι οι θέσεις της ΕΣΚ σχετικά με το Σχέδιο Κινήτρων; Ως Ένωση Σκηνοθετών Κύπρου έχουμε πολλές φορές δηλώσει δημόσια τη στήριξή μας στο Σχέδιο Κινήτρων. Έχουμε όμως εκφράσει και την απογοήτευσή μας γιατί το Σχέδιο εστιάστηκε μόνο στο οικονομικό κομμάτι της προσέλκυσης ξένων παραγωγών, χωρίς σοβαρές πρόνοιες για την ανάπτυξη της τοπικής βιομηχανίας που είναι απαραίτητη για την υποστήριξη τέτοιων απαιτητικών παραγωγών. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να υποστηριχθεί η τοπική βιομηχανία με κίνητρα για εξειδίκευση και εκπαίδευση επαγγελματιών, σε διάφορες ειδικότητες του κλάδου ασχέτως της νομικής τους οντότητας, για να μπορούν να αναβαθμίσουν τον εξοπλισμό, το προσωπικό και τις υπηρεσίες τους.

    Το σχέδιο θα προσελκύσει μεγάλες παραγωγές που έχουν μεγάλες απαιτήσεις [εξειδικευμένα άτομα, συνεργεία, εξοπλισμό, κ.λπ.] κάτι σχεδόν ανύπαρκτο στην Κύπρο διότι ουσιαστική κινηματογραφική βιομηχανία δεν υπάρχει. Είναι λοιπόν εξαιρετικά σημαντικό να ενισχυθεί και να υποστηριχτεί η τοπική βιομηχανία, με οποιοδήποτε δυνατό τρόπο, για να μην καταλήξουμε να χάνουμε παραγωγές διότι απλά δεν μπορέσαμε να ανταποκριθούμε ως Κύπρος στις ανάγκες των ξένων παραγωγών.

    Είναι ικανοποιημένη η ΕΣΚ από τον τρόπο με τον οποίο χειρίζεται το θέμα η κυβέρνηση; Το σχέδιο έγινε δυστυχώς χωρίς διαβούλευση με την Ένωση Σκηνοθετών, που είναι και το μόνο οργανωμένο σύνολο που αντιπροσωπεύει τους επαγγελματίες του χώρου. Υπάρχουν πολλά σημεία στο σχέδιο που χρήζουν βελτίωσης που μόνο οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο μπορούν να γνωρίζουν. Η κυβέρνηση επέδειξε μια παράξενη επιμονή όσον αφορά τη μη συμμετοχή της Ένωσης Σκηνοθετών στην Επιτροπή Αξιολόγησης, προβάλλοντας διάφορες δικαιολογίες που δεν ευσταθούν. Τη συμμετοχή μας στην Επιτροπή Αξιολόγησης υποστηρίζουν και οι περισσότεροι βουλευτές της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών. Η κυβέρνηση αποφεύγει έντεχνα να απαντήσει αν θα επωφεληθούν οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί ή αν τα άτομα που επιλέγηκαν να ετοιμάσουν το Σχέδιο Κινήτρων θα μπορούν συμμετέχουν και οι ίδιοι στο Σχέδιο Κινήτρων.

    Χρειάζεται βελτιώσεις ή/και αλλαγές το Σχέδιο; Σε συναντήσεις μας με το Υπουργείο Οικονομικών κάναμε πολλές εισηγήσεις, μεταξύ αυτών και τη δέσμευση από την αιτούμενη Εταιρεία Παραγωγής για τη διασφάλιση ποσοστού συμμετοχής Κύπριων επαγγελματιών του χώρου στις παραγωγές. Αναφέραμε ότι το κριτήριο που πρέπει να πληρούν οι δικαιούχοι παραγωγοί ώστε να αιτηθούν (2 παραγωγές τα τελευταία 5 χρόνια) είναι αυστηρό, ακόμα και σε σχέση με τα κριτήρια σε νομοσχέδια κίνητρων που προσφέρουν άλλες χώρες όπως π.χ. στη Γερμανία που το ελάχιστο κριτήριο είναι 1 παραγωγή τα τελευταία 5 χρόνια.

    Είναι λογικό ότι στην πορεία θα προκύψουν βελτιώσεις και αλλαγές και ελπίζουμε ότι σε αυτές θα συμπεριληφθούν και προτάσεις και εισηγήσεις από επαγγελματίες του χώρου. Ένα όμως σημαντικό σημείο είναι ότι με τη μη συμμετοχή επαγγελματιών του κλάδου στην επιτροπή αξιολόγησης δεν θα υπάρχει άμεση και έγκυρη πληροφόρηση για γρήγορο εντοπισμό των προβληματικών προνοιών του Σχεδίου.

    Είναι προσανατολισμένο στη σωστή κατεύθυνση;

    Το Σχέδιο Κινήτρων είναι πολύ ανταγωνιστικό με άλλες χώρες και ο πρωταρχικός σκοπός δημιουργίας του είναι το οικονομικό όφελος της χώρας μας. Αν το σχέδιο λειτουργήσει σωστά η Κύπρος μπορεί να μπει δυναμικά στον χάρτη των διεθνών κινηματογραφικών παραγωγών. Σε κάθε χώρα που έχει εφαρμόσει σχέδιο κινήτρων, θεμέλιό του αποτελεί η τοπική βιομηχανία η οποία ενδυναμώνεται παράλληλα με τη δημιουργία του Σχεδίου ή έχει προηγηθεί η ενδυνάμωσή της. Στη δική μας περίπτωση δεν ισχύει κανένα από τα δύο. Θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα νομοθετικό σχέδιο που να ενδυναμώσει την τοπική βιομηχανία. Αυτό θα συμβάλει στην επιτυχία του Σχεδίου και στην προσέλκυση ξένων παραγωγών.

    Τι ρόλο μπορεί να παίξει η τοπική κινηματογραφική κοινότητα σε σχέση με την ανάπτυξη του οπτικοακουστικού τομέα και της υλοποίησης διεθνών παραγωγών στην Κύπρο;

    Τα κύρια κριτήρια που καθορίζουν μια χώρα ως ελκυστικό προορισμό για παραγωγές δεν είναι μόνο οι τοποθεσίες, ο εξοπλισμός και το κόστος, αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό. Χωρίς τη συμμετοχή των Κύπριων επαγγελματιών του οπτικοακουστικού χώρου δεν μπορούν να υλοποιηθούν επιτυχώς διεθνείς παραγωγές στο νησί μας. Οι ξένοι παραγωγοί θα χρειαστούν μεγάλο αριθμό συνεργατών για να διεκπεραιώσουν τις ταινίες τους αλλά αυτή τη στιγμή στην Κύπρο η υποδομή της οπτικοακουστικής βιομηχανίας είναι σχεδόν ανύπαρκτη.

    Πώς θα επιλέξει ένας παραγωγός να επανέλθει με καινούργια αίτηση όταν αντιληφθεί ότι δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες παραγωγής;
    Όσο δελεαστικά και να είναι τα οικονομικά κίνητρα, όταν η τοπική βιομηχανία δεν είναι ενδυναμωμένη και στελεχωμένη, το κόστος μιας παραγωγής αυξάνεται αισθητά, και αυτό μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την Κύπρο ως χώρα επιλογής για παραγωγές/συμπαραγωγές.
    Παρόμοια σχέδια φορολογικών κινήτρων σε άλλες χώρες, που συμπεριλαμβάνουν και σχέδιο εκπαίδευσης, δείχνουν μεγαλύτερη αύξηση σε αιτήσεις ταινιών παραγωγής και εντυπωσιακή άνοδο στο επίπεδο υπηρεσιών από τοπικούς επαγγελματίες.

    Διαχρονικά, ως επαγγελματίες του χώρου, νιώθουμε ότι η βιομηχανία μας δεν στηρίζεται επαρκώς από το κράτος. Πρέπει να ενισχυθεί άμεσα το κονδύλι της ΣΕΚιν για να αναπτυχθεί ο κινηματογράφος και να δημιουργηθεί μια κρατική στρατηγική για την ανάπτυξη του οπτικοακουστικού τομέα και της κινηματογραφικής παιδείας.

    Μάριος Πιπερίδης: “Θα περάσουν αρκετά χρόνια για να μπορέσουμε να γίνουμε ανταγωνιστικοί έναντι άλλων αγορών”

    Ο Μάριος Πιπερίδης είναι σκηνοθέτης και παραγωγός. Η πρώτη του, μεγάλου μήκους, ταινία Smuggling Hendrix έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Tribeca [ΗΠΑ] και απέσπασε το βραβείο Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας. Η διπλή του ιδιότητα, του σκηνοθέτη και παραγωγού, του επιτρέπει να έχει μια ολοκληρωμένη εικόνα για το Σχέδιο Κινήτρων και ζητήσαμε [και] τη δική του γνώμη γι’ αυτό.

    Ποια η άποψη σας για το Σχέδιο Κινήτρων και τι βελτιώσεις -αν χρειάζονται- θα προτείνατε; Σίγουρα χαιρετίζουμε το σχέδιο για τα κίνητρα. Έχει χρόνια που παλεύουμε για να γίνει και να πείσουμε για τα οφέλη που θα υπάρξουν τόσο στον τομέα του κινηματογράφου όσο και σε επιμέρους τομείς και για την Κύπρο γενικότερα. Ήδη υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για παραγωγές από το εξωτερικό. Το σημαντικό αυτή τη στιγμή είναι να ξεκινήσει αμέσως να μπαίνει σε εφαρμογή και στη συνέχεια να μπορεί να αναβαθμίζεται και να μπορούν να γίνονται βελτιώσεις ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύψουν. Είναι σημαντικό να υπάρχει διάλογος. Να ακούγεται και να λαμβάνεται υπόψη η άποψη των επαγγελματιών που δουλεύουν στον χώρο και έχουν τις απαραίτητες γνώσεις και πείρα. Σε αυτό τον τομέα δεν έγινε σωστή διαβούλευση από την αρχή. Ελπίζω πως θα γίνει στο μέλλον.

    Δίνει αρκετά κίνητρα για να είναι ανταγωνιστικό έναντι άλλων αγορών;
    Δυστυχώς θα περάσουν αρκετά χρόνια για να μπορέσουμε να γίνουμε ανταγωνιστικοί έναντι άλλων αγορών, αφού σε πολλές άλλες χώρες τα κίνητρα υπάρχουν εδώ και χρόνια. Πολλές χώρες προσφέρουν σχεδόν τα ίδια ποσοστά με εμάς, έχουν όμως πολύ περισσότερα να προσφέρουν σε τεχνογνωσία, υπηρεσίες, εξειδικευμένο προσωπικό, κινηματογραφικό εξοπλισμό, στούντιο, bank guarantees, κ.λπ. Η Ελλάδα π.χ. προσφέρει επίσης 35% cash rebate, ενώ έχουν στον προϋπολογισμό τους για τα επόμενα τέσσερα χρόνια 75 εκατομμύρια μόνο για το πρόγραμμα κινήτρων! Με το 1,5 εκατομμύριο τον χρόνο που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην Κύπρο είναι πολύ δύσκολο να είμαστε ανταγωνιστικοί. Είναι όμως μια πολύ καλή αρχή και ένα μεγάλο βήμα για τον κινηματογράφο στην Κύπρο. Το πιο σημαντικό πλεονέκτημα που έχουμε σε σύγκριση με άλλες αγορές και πρέπει να εκμεταλλευτούμε είναι οι καλές καιρικές συνθήκες τη χειμερινή περίοδο.

    Πώς βοηθά την τοπική κινηματογραφική κοινότητα αυτό το Σχέδιο;
    Πέραν των θέσεων εργασίας [σε πολλούς τομείς, όχι μόνο στον κινηματογράφο], θα υπάρξει περιθώριο για ανάπτυξη των εταιρειών παραγωγής, μεταφορά τεχνογνωσίας, επένδυση και αναβάθμιση του κινηματογραφικού εξοπλισμού που υπάρχει αυτή τη στιγμή, συνεργασίες και συμπαραγωγές με εταιρείες παραγωγής του εξωτερικού, κ.λπ.

    Ως παραγωγός είστε ικανοποιημένος από αυτό;
    Ως παραγωγός είμαι αρχικά ικανοποιημένος γιατί μας δίνει τη δυνατότητα να μπορέσουμε να πείσουμε ξένους παραγωγούς να μεταφέρουν τις δουλειές τους στην Κύπρο. Στο παρελθόν χάσαμε πολλές παραγωγές λόγω αυτής της έλλειψης.

    Ως σκηνοθέτης;
    Ο κινηματογράφος είναι μια βιομηχανία κουλτούρας [creative industry]. Για να πετύχει το Σχέδιο των Κινήτρων πρέπει και το πενιχρό κονδύλι που υπάρχει στο Υπουργείο Παιδείας για τον κινηματογράφο να αυξηθεί το συντομότερο για να μπορεί να στηρίξει και να δώσει ώθηση στην εγχώρια παραγωγή. Πρέπει τα δύο σχέδια να αναπτύσσονται ταυτόχρονα. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να γίνει αυτό. Με 1-2 κυπριακές ταινίες τον χρόνο δεν μπορείς να συναγωνιστείς χώρες όπως η Γερμανία ή Γαλλία με παραγωγή 250-300 ταινιών τον χρόνο. Ούτε ακόμα και πιο μικρές χώρες με παραγωγή 50-60 ταινιών. Πρέπει σταδιακά να είμαστε σε θέση να παράγουμε 8-10 ταινίες τον χρόνο για να μπορούμε να έχουμε κάποια μικρή παρουσία στον διεθνή χώρο. Όταν υπάρξει σοβαρή παρουσία του κυπριακού κινηματογράφο στο εξωτερικό, τόσο σε φεστιβάλ όσο και σε αίθουσες, τότε θα αρχίσουν να βλέπουν την Κύπρο και ως προορισμό ξένων κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών.

    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Απο τα γυρίσματα της ταινίας “Εντυπώσεις ενός πνιγμένου” του Κύρου Παπαβασιλείου

    • Μερόπη Μωυσέως

      Σπούδασε στο τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Καλύπτει το πολιτιστικό ρεπορτάζ στο Παράθυρο της εφημερίδας Πολίτης από το 2005. Ζει στη Λευκωσία | meropi.m@politis-news.com

    You May Also Like

    Νυκτόβια Πλάσματα (Nocturnal Animals, Αμερική, 2016)

    Διάρκεια: 116 λεπτά Είδος Ταινίας: Δραματική, θρίλερ Γλώσσες: Αγγλικά, με ελληνικούς υπότιτλους Σκηνοθεσία: Τομ ...

    Ο Άλμπερτ Λι γενικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Χονγκ Κονγκ

    Ο πρώην διευθύνων σύμβουλος του κινηματογραφικού στούντιο, Emperor Motion Pictures, Άλμπερτ Λι ορίστηκε εκτελεστικός ...

    Η ηθοποιός Λίντα Κάρτερ απέκτησε αστέρι στο Χόλιγουντ

    Η Αμερικανίδα ηθοποιός, Λίντα Κάρτερ, γνωστή από τον ρόλο της ως τηλεοπτική υπερηρωίδα «Wonder ...

    “Φιλιά εις τα παιδιά” του Βασίλη Λουλέ

    Με την ευκαιρία της Διεθνούς Ημέρας Μνήμης του Ολοκαυτώματος, η Πρεσβεία του Ισραήλ στην ...

    1ο «Cyprus Film Summit» στο «Φιλοξένια»

    Το 1ο «Cyprus Film Summit» διοργανώνουν στις 10 Οκτωβρίου στο Συνεδριακό Κέντρο «Φιλοξενία», στη ...

    Το ντοκιμαντέρ «Ο δρόμος μας» στο Πάνθεον

    «Ο δρόμος μας» είναι ο τίτλος του ντοκιμαντέρ που δημιούργησε η σκηνοθετική ομάδα των ...

    X