Βeetroot Design Group | Δημιουργία εν τη ενώσει

Οι Beetroot Design Group είναι ένα διεθνώς αναγνωρισμένο και πολυβραβευμένο δημιουργικό γραφείο με έδρα τη Θεσσαλονίκη, που δραστηριοποιείται στο σύνολο των τομέων της οπτικής επικοινωνίας, όπως η σχεδίαση συσκευασίας, η δημιουργία εταιρικής ταυτότητας, αλλά και η παραγωγή οπτικοακουστικών λύσεων επικοινωνίας και προβολής για σημαντικούς πελάτες από όλο τον κόσμο. Η ομάδα των Beetroot Design Group θα δώσει το παρών της κατά το 5ο Συνέδριο Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου, Graphic Stories Cyprus, 15-17 Μαρτίου 2019. Με αφορμή την επίσκεψή τους αυτή είχα την ευκαιρία να επικοινωνήσω μαζί τους για μια άκρως ενδιαφέρουσα συνέντευξη.

Θεσσαλονίκη, Ελλάδα και στη συνέχεια ο κόσμος όλος. Το 2011 καταφέρατε να φτάσετε στην κορυφή του κόσμου κερδίζοντας το βραβείο Agency of The Year στα διεθνή Red Dot Awards. Ποιο είναι το μεγάλο μυστικό ή, αν θέλετε, τα συστατικά της επιτυχίας σας αυτής;

Δυστυχώς, δεν έχουμε να αποκαλύψουμε κάποιο μεγάλο μυστικό. Δουλεύουμε ομαδικά. Αλληλοσυμπληρωνόμαστε. Έχουμε διαφορετικά ενδιαφέροντα αλλά το ίδιο πάθος για τη δουλειά μας. Είμαστε θετικοί και αισιόδοξοι. Μας αρέσει να εξελισσόμαστε. Αυτά είναι κάποια από τα συστατικά που έχουν βοηθήσει την ομάδα μας να διακριθεί σε διεθνές επίπεδο.

Πόσο δύσκολο θεωρείτε ότι είναι για ένα δημιουργικό γραφείο με έδρα την Ελλάδα να καταφέρει τόσα πολλά σε τόσο λίγο χρόνο, όπως εσείς, και ποιες δυσκολίες χρειάστηκε να ξεπεράσετε κατά την πορεία των ετών;

Οι δυσκολίες που έχουμε να αντιμετωπίσουμε δεν είναι κάτι που σκεφτόμαστε ιδιαιτέρως.
Ο κάθε άνθρωπος ή ομάδα έχει τα δικά του προβλήματα, τη δική του μοναδική πορεία. Τα δεινά της γεωγραφικής μας θέσης ή η συγκυρία της κρίσης της οικονομίας μοιάζουν ασήμαντα όταν εμφανιστούν άλλα σοβαρότερα προβλήματα, υγείας παραδείγματος χάριν. Προσπαθούμε να συγκεντρωνόμαστε σε αυτά που έχουμε και αυτά που έχει να μας προσφέρει ο τόπος μας και να μην αυτοπεριοριζόμαστε. Η Ελλάδα είναι ένας πολύ πλούσιος τόπος ανεξάντλητης έμπνευσης. Είμαστε ευγνώμονες και αυτό μας βοηθά να συγκεντρωνόμαστε σε αυτό που αγαπούμε περισσότερο, τη δουλειά μας.

Τι είναι αυτό που σας χαρακτηρίζει σχεδιαστικά και κάνει τη δουλειά σας να ξεχωρίζει προσδίδοντάς της αναγνωρισιμότητα;

Αυτό που μας ξεχωρίζει είναι πως το έργο μας δεν μοιάζει με κανενός άλλου γραφείου οπτικής επικοινωνίας. Κάθε έργο μας είναι μοναδικό και διαφορετικό από ό,τι έχουμε κάνει μέχρι τώρα. Δεν έχουμε εμμονές αλλά ούτε συγκεκριμένο ύφος και είμαστε περήφανοι για αυτό. Μας αρέσει να αλλάζουμε, να εξερευνούμε και να δοκιμάζουμε.

Η Θεσσαλονίκη αποτελεί αναμφίβολα τη μητρόπολη του Design στην Ελλάδα. Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της πόλης που συνέβαλαν στην άνθηση αυτή;

Το καλό φαγητό και ο παγωμένος Βαρδάρης.

Η μέχρι τώρα πορεία των Beetroot ήταν συνεχώς ανοδική. Τι είναι αυτό που σας δίνει ενέργεια και γεμίζει τις μηχανές σας για την επόμενη κορυφή;

Η Beetroot είναι οι άνθρωποι και ο τόπος. Απολαμβάνουμε καθημερινά ελληνικό σπιτικό φαγητό και συζητήσεις γύρω από το τραπέζι. Τους καλοκαιρινούς μήνες μεταφερόμαστε στο παραθαλάσσιο γραφείο μας και δουλεύουμε απολαμβάνοντας την ομορφιά της Ελλάδας. Προσπαθούμε η ποιότητα της ζωής μας να συμβαδίζει με αυτή της δουλειάς μας. Η ομαδικότητα και η δημιουργικότητα πηγάζουν από την καθημερινότητά μας. Αυτό είναι που πυροδοτεί τη λαχτάρα μας για νέες αναζητήσεις.

Από τη μέχρι τώρα πορεία σας, όλα αυτά τα χρόνια, υπάρχει κάτι για το οποίο έχετε μετανιώσει ή αν σας δίνονταν ξανά η ευκαιρία θα το κάνατε αλλιώς; Και αν ναι, τι είναι αυτό;

Τα λάθη δεν μας φοβίζουν και το σίγουρο είναι πως στα 18 χρόνια ύπαρξης της Beetroot έχουμε κάνει αρκετά. Προτιμούμε όμως να μετανιώνουμε και να μαθαίνουμε από αυτά παρά να νιώθουμε το αίσθημα του ανεκπλήρωτου από κάτι που δεν τολμήσαμε. Η εξερεύνηση νέων οδών, η αμφισβήτηση των κανόνων και των ορίων στην οπτική επικοινωνία εμπεριέχει εν γένει και ένα ρίσκο που είμαστε πρόθυμοι να πάρουμε.

Σίγουρα είναι πολύ δύσκολο για έναν “πατέρα” να ξεχωρίσει κάποιο από τα “παιδιά” του, αλλά αν θα έπρεπε να διαλέξετε και να ξεχωρίσετε κάποιο από τα project που έχετε υλοποιήσει και για το οποίο αισθάνεστε ιδιαίτερα υπερήφανοι, ποιο θα ήταν αυτό και για ποιους λόγους;

Η έκθεση “The Greek Monsters” είναι αναμφίβολα ένα από τα αγαπημένα μας έργα. Γεννημένη το 2011, στην περίοδο “της κρίσης”, η έκθεση αυτή έχει χαρίσει στην ομάδα μας αναρίθμητες συγκινήσεις και συνεχίζει να το κάνει μέχρι σήμερα. Αποφασίσαμε τότε να δημιουργήσουμε τα “ελληνικά τέρατα”, σε μια προσπάθεια να αντιστρέψουμε με χιούμορ την κακή πολιτικοοικονομική εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό, παρουσιάζοντας ταυτόχρονα οικουμενικές φιλοσοφικές βάσεις και πρακτικές του σύγχρονου design. Μαζί της έχουμε ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο, έχουμε γνωρίσει και συναναστραφεί με πολλούς ανθρώπους γεμάτους δημιουργικό πάθος. Επίσης, η έκθεση “The Greek Monsters” έχει έντονο εκπαιδευτικό προσανατολισμό εφόσον ένας από τους κεντρικούς της άξονες είναι να διδάξει και να αναδείξει μια ελληνική δημιουργική ταυτότητα που είναι ταυτόχρονα διεθνής και διαχρονική.
Για εμάς τα “ελληνικά τέρατα” -τελικά- είμαστε όλοι όσοι προσπαθούμε και μαχόμαστε για την ανάπτυξη και που, παρά τις όποιες δυσμενείς συνθήκες, βρίσκουμε τρόπους να διακρινόμαστε στις υψηλότερες θέσεις του στίβου μας.

Με την εμπειρία που έχετε μετά από τόσα χρόνια στον τομέα της οπτικής επικοινωνίας, τι θα συμβουλεύατε έναν φοιτητή ή έναν νέο σχεδιαστή που μόλις τώρα ξεκινά την καριέρα του;

Να αντλεί την έμπνευσή του από τα πάντα γύρω του, η επικοινωνία βρίσκεται παντού. Να είναι σε κατάσταση μόνιμης σπουδής. Να μην επαναπαύεται σε βολικές επαναλήψεις. Να δουλεύει σκληρά αλλά να μην χάσει την αθωότητά του. Τέλος, να μην δίνει μεγάλη σημασία σε συμβουλές. Να εμπιστευτεί τις δικές του δυνάμεις και να χαράξει τη δική του πορεία.

Η οπτική επικοινωνία βασίζεται σε μια σειρά κανόνες, σε θεωρίες όπως αυτή της ψυχολογίας της Gestalt ή του Bauhouse και επηρεάζεται από τάσεις αλλά και μόδες. Ποιες τάσεις ή σχολές θεωρείτε ότι έχουν επηρεάσει στον μεγαλύτερο βαθμό τη δουλειά σας;

Ο τρόπος με τον οποίο αναπτύσσουμε την οπτική επικοινωνία ενός έργου διαφέρει ανάλογα με τις προδιαγραφές και τα μέσα με τα οποία θα πραγματοποιηθεί. Συχνά ακολουθούμε κάποιες πρακτικές που μας επιτρέπουν να μάθουμε τον στόχο μας καλύτερα και να αποφύγουμε τις προφανείς λύσεις. Μελετάμε ενδελεχώς την ιστορία του έργου, τον τρόπο αλλά και τον τόπο και τις συνθήκες παραγωγής του, τα φυσικά ή ποιοτικά του χαρακτηριστικά και φυσικά την προϋπάρχουσα επικοινωνία του με τους καταναλωτές. Με αυτό τον τρόπο προσπαθούμε να απομονώσουμε κάποια χαρακτηριστικά που το καθιστούν μοναδικό και να στηρίξουμε τη δημιουργία μας σε αυτά.

Ποια είναι τα επαγγελματικά σχέδια ή και τα όνειρά σας για το μέλλον;

Έχουμε καταλάβει πως η επίτευξη των στόχων μας ως εταιρεία είναι εξίσου σημαντική με το ίδιο το δημιουργικό μας ταξίδι ως ομάδα. Πως πρέπει να χαιρόμαστε την καθημερινότητα και να απολαμβάνουμε τις σχέσεις που δημιουργούνται μεταξύ των μελών μας. Τα υπόλοιπα αργά η γρήγορα θα έρθουν. Είμαστε πολύ αισιόδοξοι.

  • Αγγελική ΜΚ Αθανασιάδη

    Σπούδασε γραφιστική στην Αθήνα, εργάζεται ως Visual Designer από το 1999 και είναι ιδρυτικό μέλος του Visual Communication Designers' Club. Από τον Ιούλιο του 2014, αρθρογραφεί για την οπτική επικοινωνία μέσω της στήλης Γραφιστορίες. Είναι ιδρύτρια και Creative Director του ετήσιου Συνεδρίου Σχεδιαστών Οπτικής Επικοινωνίας Graphic Stories Cyprus και συνδιοργανώτρια του Behance Portfolio Reviews Cyprus.

You May Also Like

Οι Τέχνες και ο σκοπός της εκπαίδευσης

Εν μέσω θέρους και καλοκαιρινής ραστώνης, για τους περισσότερους συμπολίτες μας που πιο πολύ ...

Graphic Stories Cyprus 2015

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου – Καρρά | Graphic Designer | @mak.adcy Οι πύλες της ...

Διαγωνισμός για την οπτική ταυτότητα του Φεστιβάλ Λευκωσίας

Ανακοίνωση σχετικά με την προκήρυξη διαγωνισμού για το σχεδιασμό της οπτικής ταυτότητας του Διεθνούς ...

Η πέτρα του Σίσυφου

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά // @aggeliki.mk  Αν θα μπορούσα να σκεφτώ μια λέξη ή ...

Διεθνές Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων του Annecy

Στο καταξιωμένο φεστιβάλ που πραγματοποιείται από το 1960 στη γαλλική πόλη Annecy, λειτούργησε φέτος ...

Flat Design

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά // @aggeliki.mk “Ένας σχεδιαστής ξέρει ότι έχει επιτύχει την τελειότητα ...

X