Attempts to Escape [Απόπειρες Διαφυγής]

Η Art Seen είναι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει την ομαδική έκθεση με τίτλο «Απόπειρες Διαφυγής», σε επιμέλεια της Μαρίας Στάθη. Η έκθεση εγκαινιάζεται στις 27 Μαρτίου 2019. Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Σπύρος Αναστασίου, David J. Batchelor, Αικατερίνη Γεγησιάν, Μαρία Θεοδωράκη, Εύα Μαραθάκη, Βίκυ Περικλέους, Société Réaliste, Γεωργία Σαγρή, Diana Taylor, Κυριάκος Καλλής, Φάνος Κυριάκου, Mark Wallinger. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 10 Μαΐου 2019.

Η έκθεση συγκεντρώνει ένα πολυφωνικό σύνολο κριτικού λόγου και έκφρασης από δώδεκα σύγχρονους καλλιτέχνες που εργάζονται μέσω διαφορετικών πρακτικών και μεθόδων. Η επιλογή των έργων καθώς και η διάταξή τους στον χώρο προτείνουν ένα σύνολο εναλλακτικών ‘καταστάσεων’ (situations). Οι ‘καταστάσεις’ αυτές συγκροτούν μορφές επανα-διαπραγματεύσεων του τρόπου, ή των τρόπων ζωήaς, ή ακόμη προτείνουν μηχανισμούς απόσυρσης  από κοινωνικοπολιτικές και πολιτισμικές συμβάσεις. Τα έργα αυτά θα μπορούσαν, επομένως, να εκληφθούν ως ‘απόπειρες διαφυγής’, μέσα από διαφορετικά φάσματα, αναλογίες και γλώσσες.

Η έκθεση ανοίγεται σε μια πληθώρα κριτικών προσεγγίσεων, θίγοντας θεματικές γύρω από   τους κύκλους της ζωής και τις διαδικασίες του ζην, όπως αποτυπώνονται / αναφύονται μέσα από την αλχημική εξίσωση της ύλης και της ύπαρξης (Σπύρος Αναστασίου, Κυριάκος Καλλής), στις χωροχρονικές διερευνήσεις σε σχέση με προβληματικές γύρω από ‘καταστάσεις’ (situations), (Αικατερίνη Γεγησιάν, Société Réaliste, Βίκυ Περικλέους), σε δομές και συνέργειες νοητικών σχημάτων και τρόπων/διαδικασιών μορφοποίησης (Φάνος Κυριάκου, David Bachelor, Γεωργία Σαγρή), σε φορείς νοήματος και μορφές μετάφρασης (Diana Taylor, Μαρία Θεοδωράκη, Εύα Μαραθάκη), καθώς και στον εαυτό ως διαμεσολαβητή μεταξύ διαφορετικών ταυτοτήτων και συγκειμένων (Mark Wallinger).

Βίκυ Περικλέους, From the Series: ‘Operative Acts: Composition I’, 2019 (λεπτομέρια)

Η καλλιτέχνις Βίκυ Περικλέους ανταποκρινόμενη στo επιμελητικό πλάνο, αναπτύσσει το σκεπτικό της σε σχέση με τα θεματικά μοτίβα της έκθεσης: «Τα έργα συγκλίνουν ως προς το επίμονο τέμπο διατυπώσεων και εικαστικών υποθέσεων σχετικά με εναλλακτικά συστήματα σκέψεως που ξεπερνούν ηγεμονικές αφηγήσεις και δομές εξουσίας και συμμόρφωσης – αναφορικά με πολιτισμικά συγκείμενα και τη βιοπολιτική. Με τον τρόπο αυτό, τα έργα μπορούν να γίνουν αντιληπτά ως εκτεταμένες χωροχρονικές πράξεις αντίστασης. Επιτελεσμένες, όχι απλά, ως απόπειρες διαφυγής από τη ζοφερή πολιτική ατμόσφαιρα που επικρατεί στον κόσμο ή τους κόσμους μας.  Συγκροτούνται, μάλλον, ως κριτικές απόπειρες διαφυγής από κλειστά συστήματα διαφόρων μορφών παραγωγής. Αλλά και ως κριτικές απόπειρες διαφυγής από τις επικρατούσες χωροχρονικές ιεραρχήσεις που επιβάλλουν, ή δυνητικά μπορούν να επιβάλουν, κατά μήκος γεωγραφιών και ιστοριών, οι κυρίαρχες ρητορικές – όπως αυτές ‘αντηχούν’ ή/και αναπαράγονται μέσα από τις ρητορικές της σημερινής παγκοσμιοποιημένης κρίσης. Οι οποίες και επιδρούν τόσο στο ατομικό όσο και στο συλλογικό πλαίσιο. Οι προτεινόμενες επιμελητικές ‘τάσεις φυγής’ εμφανίζονται ως μια πληθώρα από εύλογες, και επομένως βάσιμες, εναλλακτικές πιθανότητες (επαν)εμπλοκής με αυτό που ο Giorgio Agamben αποκαλεί μορφή/ές ζωής

(Μετάφραση από το Αγγλικό κείμενο Δημήτρης Σαλταμπάσης)

Diana Taylor, ‘Helplessly watching you fall, again and again’, 2018, Oil, acrylic, plastic, vinyl, cotton, aida cloth, wool and embroidery thread on stitched canvas 190 x 195 cm
Mark Wallinger, UN-, 2010, μελάνι σε χαρτί
© Mark Wallinger. Courtesy the artist and Hauser & Wirth
Mark Wallinger, MARK, 2010, Video still
© Mark Wallinger. Courtesy the artist and Hauser & Wirth
Société Réaliste, United Anthem for Cyprus, 2013
© Société Réaliste. Courtesy the artist and Γκαλερί Poggi, Παρίσι

*Στην κύρια εικόνα του άρθρου το έργο της Αικατερίνης Γεγησιάν, A Small Guide to the Invisible Seas (studies) 2015, κολάζ

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Το πρόγραμμα του 18ου Διεθνούς Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος

Παραστάσεις από Κροατία/Σλοβενία, Βέλγιο, Ιταλία, Ελλάδα και Κύπρο απαρτίζουν το πρόγραμμα του φετινού Διεθνούς ...

Ο Δάκης Ιωάννου στους διεθνείς παίκτες της σύγχρονης τέχνης

Ο Κύπριος επιχειρηματίας Δάκης Ιωάννου συγκαταλέγεται -για ακόμη μια φορά- στη λίστα με τους ...

Μια εναλλακτική Τσικνοπέμπτη στο Μουσείο Ακρόπολης

Ανοιχτό μέχρι τα μεσάνυχτα θα είναι το Μουσείο Ακρόπολης στην Αθήνα την Τσικνοπέμπτη, με ...

Έπεσαν οι υπογραφές για τη Σύλλογική Σύμβαση μεταξύ Ηθοποιών και ΘΟΚ

Γράφει η Κατερίνα Μιχάηλου Σε κοινή οδό πορεύονται στο εξής η Ένωση Ηθοποιών και ...

«Αποστολέας – Παραλήπτης» | Κυπριακή τέχνη στη Νέα Υόρκη

Την πιο πρόσφατη δουλειά τους στο Σπίτι της Κύπρου στη Νέα Υόρκη παρουσιάζουν από ...

Τα βραβεία του τμήματος Un Certain Regard [Κάννες]

Η ταινία Hrutar [Κριάρια] απέσπασε το βραβείο του τμήματος «Ένα Κάποιο Βλέμμα» στο φεστιβάλ ...

X