Μνήμη Διατηρητέα

  • Ξεκίνησε τον Δεκέμβριο και ολοκληρώθηκε στις 10 Απριλίου μια δημοσκόπηση στο γκρουπ «Κυπριακός Μοντερνισμός», στο facebook, η οποία στόχευε στην ανάδειξη των δέκα πιο αντιπροσωπευτικών κτηρίων του κυπριακού μοντερνισμού.
  • Στη δημοσκόπηση μπορούσαν να λάβουν μέρος τα μέλη του γκρουπ, που ανέρχονται στις 3, σχεδόν, χιλιάδες.
  • Η δημοσκόπηση ανέδειξε ως αντιπροσωπευτικότερο κτήριο του κυπριακού μοντερνισμού το -εγκαταλειμμένο από το 1974- Αεροδρόμιο Λευκωσίας, που βρίσκεται δυτικά της Μακεδονίτισσας.
  • Στην πρώτη δεκάδα βρέθηκαν επίσης το Ξενοδοχείο Αμαθούς στη Λεμεσό, ο ιερός ναός Αποστόλου Βαρνάβα στη Λευκωσία, η Οικία Νεοπτόλεμου Μιχαηλίδη στη Λευκωσία, η Αποθήκη Χαρουπιών της Συνεργατικής Ένωσης Διαθέσεως Χαρουπιών στη Λεμεσό, η Οικία Θεόδοτου Κάνθου στη Λευκωσία, η Δημοτική Αγορά Αθηένου, η Οικία Πόλυ Μιχαηλίδη στη Λευκωσία, η Ένωση Νέων Τραστ στη Λευκωσία και το Ξενοδοχείο Mare Monte στην Κερύνεια.
  • Με αφορμή αυτό, υπενθυμίζουμε ότι τα πλείστα των κτηρίων του κυπριακού μοντερνισμού δεν προστατεύονται ως διατηρητέα, με αποτέλεσμα να κατεδαφίζονται και να σβήνονται, ουσιαστικά, από την αρχιτεκτονική μνήμη της χώρας.
  • Όσο για το ίδιο το Αεροδρόμιο Λευκωσίας, μαθαίνουμε ότι είναι στις σκέψεις του Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως να κηρυχθούν ως διατηρητέα όλα τα κτίσματα που βρίσκονται στη νεκρή ζώνη και μάλιστα έχει κινηθεί μια σχετική διαδικασία προς αυτή την κατεύθυνση.
  • Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι από τα δέκα προαναφερθέντα κτήρια της δημοσκόπησης, τα τέσσερα είναι σχέδια του «πατέρα» του κυπριακού μοντερνισμού, Νεοπτόλεμου Μιχαηλίδη [η κατοικία του, η Οικία Θεόδοτου Κάνθου, η Δημοτική Αγορά Αθηένου, η εκκλησία Αποστόλου Βαρνάβα] και είναι διατηρητέα.
  • Και βεβαίως, πάντα όταν μιλάμε για μοντέρνα κυπριακή αρχιτεκτονική και δη για τον Νεοπτόλεμο Μιχαηλίδη, προκύπτει αυτό το θέμα δεκαετιών σχετικά με την κατοικία του σπουδαίου αρχιτέκτονα που απεβίωσε το 1992, η οποία παραμένει απροσπέλαστη απ’ όταν έφυγε από τη ζωή και η σύζυγός του, Μαρία, το 1998. Η κατοικία κληροδοτήθηκε στο κράτος με το σκεπτικό της μετατροπής της σε μουσείο. Είκοσι ένα χρόνια μετά, τίποτα δεν έχει γίνει.
  • Και παραμένει ένα σκάνδαλο το πώς οι άνθρωποι που ορίστηκαν να διαχειριστούν αυτό το θέμα δεν έχουν κάνει απολύτως τίποτα μέχρι σήμερα.
  • Πέρα από σκάνδαλο, είναι ντροπή για το ίδιο το κράτος.

 

  • Μερόπη Μωυσέως

    Σπούδασε στο τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Καλύπτει το πολιτιστικό ρεπορτάζ στο Παράθυρο της εφημερίδας Πολίτης από το 2005. Ζει στη Λευκωσία | meropi.m@politis-news.com

You May Also Like

Όλα καλά

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως * Στο Τορίνο βρέθηκε το διήμερο 23-24 Σεπτεμβρίου ο υπουργός ...

Δύο δράσεις, ένα συμπέρασμα

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως * Λίγο πριν από την εκπνοή του 2016, ο Θεατρικός ...

«Παραπλεύρως» στη Βουλή

Γράφει ο Ευριπίδης Δίκαιος* Το σχέδιο Θυμέλη άλλαξε ριζικά το θεατρικό τοπίο στην Κύπρο. ...

Τρομερή -τρομακτική- κατανόηση

“Οι πολιτικοί δείχνουν τρομερή κατανόηση στις συναντήσεις μας αλλά δεν φαίνεται να αντιλαμβάνονται ουσιαστικά ...

Αυτοί είμαστε;

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως Δεν πάμε σινεμά, αλλά είμαστε πρώτοι στο «κατέβασμα» ταινιών από ...

H δύναμη του ενός

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως * Δυο λόγια για την επικοινωνιακή στρατηγική του ΘΟΚ σχετικά ...

X