Πολιτική και social

  • Την ερχόμενη Τρίτη διενεργούνται οι βουλευτικές εκλογές στο Ισραήλ. Και μάλιστα είναι πρόωρες γιατί τις προκήρυξε νωρίτερα ο πρωθυπουργός Βενιαμίν Νετανιάχου τον περασμένο Δεκέμβριο. Θα περίμενε κανείς ότι τα θέματα της καμπάνιας θα ήταν τα κλασικά: Παλαιστίνη (οι ισραηλινοί το ονομάζουν «ασφάλεια»), οικονομία και τα υπόλοιπα θέματα που κυριαρχούν σε όλες τις εκλογές. Μάλιστα ο πονοκέφαλος του Νετανιάχου είναι ο Μπένι Γκαντζ, πρώην στρατηγός και πρώην επικεφαλής του ισραηλινού στρατού, του οποίου το κόμμα Kachol Lavan (Μπλε και Λευκό) απειλεί να αφαιρέσει την πρωτοκαθεδρία από το Λικούντ του Νετανιάχου.

    Κι όμως δεν είναι τα θέματα που προαναφέραμε που κυριαρχούν τις τελευταίες ημέρες της καμπάνιας αλλά η τεχνολογία και μάλιστα μια υποτιθέμενη «επέμβαση» μέσω ψεύτικων λογαριασμών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο πρωθυπουργός έχει ξοδέψει αρκετό από τον χρόνο του για ν’ αντικρούσει τις κατηγορίες ότι εκατοντάδες ψεύτικοι λογαριασμοί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δούλευαν υπέρ του από την ανακοίνωση των εκλογών και μετά. Οι κατηγορίες βασίστηκαν σε δημοσίευμα των «New York Times» και της ισραηλινής «Yedioth Ahronoth» βάσει μιας έρευνας του Big Bots Project (του πανεπιστημίου της Χάιφας). Παρόλο που δεν βρέθηκαν άμεσοι δεσμοί ανάμεσα στο συγκεκριμένο δίκτυο και το Λικούντ, η έκθεση υποστηρίζει ότι οι λογαριασμοί αυτοί λειτουργούσαν συντονισμένα και μεταξύ τους και με την καμπάνια του κόμματος.

    Στην προεκλογική καμπάνια πρώτα θέματα δεν είναι το Παλαιστινιακό ή η οικονομία αλλά οι ψεύτικοι λογαριασμοί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

    Το δίκτυο περιλάμβανε 154 λογαριασμούς με ψεύτικα ονόματα και άλλους 400 λογαριασμούς για τους οποίους υπάρχει η υποψία ότι ήταν ψεύτικοι, όλοι με αληθινούς ανθρώπους πίσω τους και με απήχηση 2,5 εκατομμύρια χιτς για τα 130.000 μηνύματα που έχει τουιτάρει συνολικά.

    Το δίκτυο έχει αυξήσει κατά πέντε περίπου φορές τη δραστηριότητά του από την ανακοίνωση των εκλογών και μετά, τον περασμένο Δεκέμβριο, και είναι ιδιαίτερα ενεργό σε σημαντικές στιγμές της καμπάνιας. Τα μηνύματά του αναπαράγονται από μεγάλους λογαριασμούς που συμμετέχουν στην καμπάνια, συμπεριλαμβανομένου και του υιού Νετανιάχου, Γιαΐρ, ο οποίος είναι ανεπίσημος σύμβουλος της εκστρατείας.

    Σύμφωνα με την έρευνα, όλοι οι λογαριασμοί φέρεται να είναι συνδεδεμένοι μ’ ένα άτομο, τον Γιτζάκ Χαντάντ, ο οποίος προσέφερε χρήματα σε όσους συμμετείχαν στην εκστρατεία αναπαράγοντας πολιτικά μηνύματα. Σύμφωνα πάντα με τις εφημερίδες, ο Χαντάντ έφτιαχνε βίντεο και τα ανέβαζε στο twitter και αλλού επί πληρωμή. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι στην όλη επιχείρηση εμπλέκονται ποσά δεκάδων εκατομμυρίων και ότι είχε σχέσεις με υψηλά ιστάμενα πρόσωπα στο Λικούντ. Ο Χαντάντ μιλά πλέον μέσω του δικηγόρου του, ο οποίος απειλεί με μηνύσεις δυσφήμισης σε οποιονδήποτε δημοσιεύσει ότι ο πελάτης του ήταν ο εγκέφαλος της επιχείρησης.

    Κύριος στόχος του δικτύου ήταν ο Μπένι Γκαντζ. Το βράδυ πριν την ανακοίνωση της πιθανότητας δίωξης του Νετανιάχου από τον γενικό εισαγγελέα για δωροδοκία, απάτη και κατάχρηση εξουσίας, στο facebook εμφανίστηκε μια ανάρτηση στην οποία μια γυναίκα κατηγορούσε τον Γκαντζ για σεξουαλική παρενόχληση όταν και οι δυο τους ήταν στο γυμνάσιο. Ο Γκαντζ αρνήθηκε την κατηγορία και μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν άλλα στοιχεία για να τη στοιχειοθετήσουν. Σε μια άλλη περίπτωση, το δίκτυο σχεδόν ταυτόχρονα άρχισε να κάνει αναρτήσεις υποστηρίζοντας ότι ο Γκαντζ είναι διανοητικά διαταραγμένος.

    Ο Νετανιάχου αρνήθηκε τα πάντα και τα έβαλε και με τα μέσα ενημέρωσης που αναπαράγουν τέτοια ψέματα, λέγοντας μάλιστα ότι όλα τα κανάλια, σχεδόν συνέχεια διαδίδουν fake news. Ωστόσο ανάμεσα σε αυτά για τα οποία κατηγορείται από τον εισαγγελέα είναι ότι είχε παράνομες συναλλαγές με μέσα ενημέρωσης.

    Δεν υπάρχει λοιπόν αμφιβολία ότι η προεκλογική καμπάνια είναι κυρίως επικοινωνιακή. Αλλά σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιεύματα, τα «χειρότερα» έρχονται. Μαζικές αποστολές sms θα «πνίξουν» τους ψηφοφόρους την ημέρα των εκλογών.

    You May Also Like

    Η μαγεία της τηλεόρασης

    Λοιπόν θα το πάω όσο πιο απλά μπορώ. Το 2040, μια εταιρεία, η Omniums, ...

    Το δάκρυ για τον Μαρκ

    Facebook, Cambridge Analytica και Ευρωκοινοβούλιο, δεν γλυτώνουμε από αυτά ούτε κι εσείς ούτε κι ...

    H παραπληροφόρηση… σκοτώνει

    Μιλάμε συνεχώς για fake news και το μυαλό μας πηγαίνει αυτόματα στο πολιτικό κομμάτι ...

    Ψηφιακή κατάθλιψη

    Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι για πολλούς ένας ...

    Ποιος είναι το κορόιδο;

    Δέκα ώρες κράτησε τελικά η “ανάκριση” του Μαρκ Ζούκερμπεργκ [και όλη η υφήλιος έμαθε ...

    Δικτυακά βάσανα

    @valia_kaimaki Αυτό το κόλλημα να βλέπεις ποιος είδε το προφίλ σου στο facebook δεν ...

    X