Αναγέλαστα: λογιών λογιών γεναίτζιες

Παράσταση βασισμένη στην ομώνυμη ποιητική συλλογή της Στέλλας Βοσκαρίδου-Οικονόμου στα πλαίσια του πρότζεκτ ΣΕΖΟΝ: ΓΥΝΑΙΚΕΣ 2019-2021

Μετά την περσινή μεγάλη επιτυχία της παράστασης Αναγέλαστα: Λογιών λογιών γεναίτζιες, η σκηνοθέτιδα Μαρία Κυριάκου σε συνεργασία με τις Παραπλεύρως Παραγωγές, επανέρχονται για τέσσερις μόνο παραστάσεις στη Λευκωσία, στα πλαίσια του πρότζεκτ ΣΕΖΟΝ: Γυναίκες 2019-2021.

Πρόκειται για μια σκηνική απόδοση των ποιημάτων της Στέλλας Βοσκαρίδου-Οικονόμου εμπνευσμένη από το θέατρο του Παραλόγου σε σκηνοθεσία της Μαρίας Κυριάκου και εμποτισμένη με το έντονο αισθητικό στίγμα της Έλενας Κοτασβήλι. Οι λογιών λογιών γεναίτζιες προσκαλούν τον θεατή σε μια μοναδική βιωματική γνωριμία με τη σύγχρονη κυπριακή ποίηση, που έχει ως στόχο τη ζύµωση του λόγου με τη θεατρική φόρµα και την εικαστική τέχνη.

Το κείµενο της παράστασης προκύπτει από τα δεκαπέντε ποιήματα της ποιητικής συλλογής της Στέλλας Βοσκαρίδου-Οικονόµου Αναγέλαστα: λογιών λογιών γεναίτζιες (Τεχνοδρόμιον, 2013). Στη θεατρική απόδοση του λόγου της Βοσκαρίδου εφτά γυναίκες συνομιλούν μεταξύ τους, αλλά εμμέσως και με τον θεατή, κουτσομπολεύουν, γελούν ερήμην του (σκηνικού και κοινωνικού) εγκλεισµού τους και του παράλογου της ύπαρξής τους. Ποιες είναι στ’ αλήθεια όλες αυτές, που «συναφέρνουμε» τόσο συχνά, που όλο και κάποια μας θυμίζουν; Πώς η Φάουσα, η Αππωμένη, η Αρκόπελλη, αλλά τζιαι η Πολλοπάητη, η Πουρέκκα τζιαι η Προκομμένη έχουν ρόλο και θέση σε ένα σύγχρονο έργο;

Με τον ταχύ ρυθμό της κυπριακής διαλέκτου, αυτές οι γνωστές άγνωστες που φέρουμε μαζί μας ως εύηχα κληροδοτήματα της μητρικής μας γλώσσας, αλλά και ως κοινωνικά στερεότυπα, παίρνουν στην παράσταση σάρκα και οστά – όμως και πάλι όχι εντελώς. Οι χαρακτήρες μετατρέπονται σε εκθέματα, αποδίδοντας έτσι  τη γυναικεία υπόσταση μέσα από ένα διαχρονικό πρίσμα και εγείροντας ερωτήματα για τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία. Με έντονο το κωµικό στοιχείο αλλά και µε τον κυνισµό του αυτοσαρκασµού, ο λόγος της Βοσκαρίδου, που χαρακτηρίστηκε από τον ακαδημαϊκό φιλόλογο και κριτικό Λευτέρη Παπαλεοντίου ως «η πιο μεγάλη έκπληξη στην κατηγορία της σύγχρονης ιδιωματικής ποίησης», ενεργοποιεί την προσωπική και συλλογική µνήµη.

«Η γνώριμη, ηχητικά, γλώσσα πειραματίζεται με σύγχρονες φόρμες που παραπέμπουν στην αφαίρεση και την αποδόμηση της υπερρεαλιστικής γραφής, δημιουργώντας Κύπριες γυναίκες μέσα από χαρακτηρισμούς που, αν σήμερα ενέχουν το στοιχείο της σάτιρας ή της καρικατούρας, κρύβουν κοινωνικά κατάλοιπα του παρελθόντος που κράτησαν τη γυναίκα εγκλωβισμένη: η “καρτάνα”, η “φάουσα”, η “πολλοπάητη”, η “προκομμένη”, η “πουρέκκα”, η “λυσσιαρού”, η “αππωμένη”, η “δύσπυρη”. Λέξεις που ακούσαμε από γιαγιάδες και μαμάδες [περίεργο ή παράδοξο ή και ανησυχητικό ότι οι χαρακτηρισμοί αυτοί προέρχονται ως επί το πλείστον από γυναίκα προς γυναίκα], λέξεις που χρησιμοποιούμε κι εμείς σήμερα, έστω κι αν η φιγούρα που κρύβεται πίσω από τη λέξη είναι πια διαφορετική.Η Μαρία Κυριάκου “είδε” τις γυναίκες αυτές στη σκηνή. Το σκηνοθετικό της ένστικτο, σε συνδυασμό με τη διεισδυτική εικαστική ματιά της Έλενας Κοτασβίλι, ζωντάνεψε τις επτά γυναίκες μέσα σε ένα στατικό σκηνικό, το οποίο τόνισε τον εγκλεισμό τους σε αυτά τα καλούπια και την αδυναμία τους να έρθουν πραγματικά κοντά η μια στην άλλη. Οι επτά ηθοποιοί [Άντρια Ζένιου, Έλενα Καλλινίκου, Μαρία Καυκαρίδου, Μαρίνα Μακρή, Παντελίτσα Μαυρογιάννη, Λουκία Πιερίδη, Πολυξένη Σάββα], τοποθετημένες σε κουτιά-βάθρα τα οποία αποκάλυπταν μόνο το κεφάλι και τους ώμους τους, κατόρθωσαν με τη συνδρομή των μινιμαλιστικών φωτισμών [Alexander Jotovic] να δώσουν την αίσθηση κινούμενων προτομών. » (Μαρία Χαμάλη-Πατέρα,Εξώστης, Παράθυρο,ΠΟΛΙΤΗΣ 03/06/2018).

Τοποθετώντας τη σύγχρονη Κύπρια γυναίκα ως φορέα μνήμης της παράδοσης μέσα σε ένα εικαστικό τοπίο, και χρησιμοποιώντας τη γλώσσα ως τον συνδετικό κρίκο, η παράσταση προσδοκά επίσης να φέρει το κοινό πιο κοντά στην αντίληψη του κυπριακού ιδιώµατος ως πολιτισµικού εργαλείου που παράγει νόηµα και κριτική σκέψη − δεν είναι φολκλόρ, αλλά κομμάτι μας απαραίτητο και ιδιότυπο!

Ταυτότητα παράστασης

Σύλληψη – Σκηνοθεσία – Δραµατουργία: Μαρία Κυριάκου

Ποίηση: Στέλλα Βοσκαρίδου-Οικονόμου

Σκηνική εγκατάσταση: Έλενα Κοτασβήλι

Κοστούμια: Έλενα Κοτασβήλι, Λόρνα Λαδόμματου

Σχεδιασµός ήχου: Πάνος Μπάρτζης

Σχεδιασμός φωτισμού: Alexander Jotovic

Βοηθός σκηνοθέτιδας: Εύη Χατζηπιερή

Φωτογραφίες: Βασίλης Δωρίτης

Γραφιστικός σχεδιασμός: Άννα Φωτιάδου

Ερμηνεύουν: Άντρια Ζένιου, Έλενα Καλλινίκου, Μαρία Καυκαρίδου, Μαρίνα Μακρή, Παντελίτσα Μαυρογιάννη, Λουκία Πιερίδη, Πολυξένη Σάββα

 

 

Παραστάσεις:

23, 24, 25 & 26 Μαΐου στο Εγκώμιο Πολιτιστικό Κέντρο στη Λευκωσία

Τηλέφωνα κρατήσεων: 99321812 – 99629610

Ώρα παραστάσεων: 8.30 μ.μ.

Τιμή εισιτηρίου: €12

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Ανακοινώθηκαν τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας

Ο Άντης Ροδίτης απέσπασε το φετινό Βραβείο Μυθιστορήματος για το βιβλίο του «Δέκα Χιλιάδες ...

Επιστρέφει το Dark Vanilla Jungle στο Ίδρυμα Άρτος

Μετά από τις sold-out παραστάσεις σε Λευκωσία και Λεμεσό το Dark Vanilla Jungle επιστρέφει ...

Άνοιξαν οι αιτήσεις συμμετοχής για το Λύκειο Επιδαύρου 2018

Το Λύκειο Επιδαύρου – Διεθνές θερινό σχολείο Αρχαίου Δράματος, μετά την πρώτη χρονιά λειτουργίας ...

3ο Buffer Fringe | Φεστιβάλ παραστατικών τεχνών τον Νοέμβριο

Για τρίτη συνεχή χρονιά, το Σπίτι της Συνεργασίας στη Λευκωσία διοργανώνει το Φεστιβάλ Παραστατικών Τεχνών ...

O σκηνοθέτης Τζαφάρ Παναχί και η Νασρίν Σοτουντέχ μοιράζονται το βραβείο Ζαχάρωφ

Δύο ακτιβιστές από το Ιράν, η δικηγόρος Nasrin Sotoudeh και ο σκηνοθέτης Jafar Panahi, ...

Έφυγε ο ποιητής Τάκης Βαρβιτσιώτης

Αυτός ο αθώος Αυτός ο μάγος Ο θαυματοποιός Ο μυστηριώδης δαμαστής των λέξεων Που ...

X