Στον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου φτάνει μετά από 20 χρόνια σκηνικής ενσάρκωσης και εκατοντάδες παραστάσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό η θρυλική παράσταση «Η Ελένη».

Έργο του Γιάννη Ρίτσου, η «Ελένη» ανεβαίνει σε σκηνοθεσία και ερμηνεία του Βασίλη Παπαβασιλείου στη σκηνή του ΘΟΚ την Παρασκευή 24 Μαΐου 2019.

Ο γνωστός σκηνοθέτης θα πραγματοποιήσει και ένα masterclass το Σάββατο, 25 Μαΐου, με θέμα την ελληνική έκφραση, το οποίο απευθύνεται σε ηθοποιούς, σκηνοθέτες, σπουδαστές θεάτρου και γλώσσας, φιλόλογους, δημοσιογράφους και γενικά όσους χειρίζονται/χρειάζονται τη γλώσσα.

Η παράσταση 

«Πως ήταν δίχως νόημα όλα,/ δίχως σκοπό και διάρκεια και ουσία – πλούτη, πόλεμοι, δόξες και φθόνοι, κοσμήματα και η ίδια η ομορφιά/ Τι ανόητοι θρύλοι/ κύκνοι και Τροίες και έρωτες και ανδραγαθίες»

Η «Ελένη» του Γιάννη Ρίτσου που συμπληρώνει φέτος 20 χρόνια σκηνικής ενσάρκωσης σε σκηνοθεσία και ερμηνεία ενός από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες, ηθοποιούς και διανοούμενους της Ελλάδας, του Βασίλη Παπαβασιλείου, θα δοθεί στον ΘΟΚ σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κύπρου.

Η «Ελένη» είναι ένα πεζόμορφο ποίημα του Γιάννη Ρίτσου, γραμμένο εν μέσω δικτατορίας και εξορίας του το 1970, σε ηλικία 60 ετών και ενώ ο ποιητής βρισκόταν σε κατ’ οίκον περιορισμό στο Καρλόβασι της Σάμου. Ο μονόλογος περιλαμβάνεται στην ποιητική συλλογή «Τέταρτη Διάσταση» που γράφτηκε μέσα σε περίπου 20 χρόνια και αποτελεί μια από τις κορυφαίες συλλογές της νεοελληνικής ποίησης.

Ο Παπαβασιλείου τιμήθηκε για την ερμηνεία του έργου αυτού με το Βραβείο Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας «Κάρολος Κουν» από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών.

«Oι αρχαιόθεμοι «γυναικείοι μονόλογοι» της «Τέταρτης Διάστασης». Τα κομμάτια αυτά παίζονται από γυναίκες ηθοποιούς με λαμπρά συνήθως αποτελέσματα (προσωπικά μου έχει τύχει να θαυμάσω κάποια από τα αποτελέσματα αυτά), τα οποία όμως παραπέμπουν μοιραία στον κλειστό κόσμο του «ψυχολογικού θεάτρου». Η ταύτιση του φύλου του ερμηνευτή με το φύλο της θεατρικής «περσόνα», είναι υπεύθυνη, κατά τη γνώμη μου, γι’ αυτή την παραπλανητική αναγωγή. Γιατί παραπλανητική; Μα γιατί ο Ρίτσος είναι πολύ πιο κοντά στον αρχαίο συνάδερφό του παρά στον Τένεση Ουίλιαμς. Θα’ λεγε κανείς ότι ο Ουίλιαμς είναι γι’ αυτόν η αφετηρία, για να αναπλεύσει τον ποταμό του θεάτρου και να συναντήσει τον Ευριπίδη. Το θέατρο του Ρίτσου είναι ένα θέατρο γλώσσας και ιδεών. Το ανθρώπινο πάθος, είτε τη «γυναικεία» ψυχή αφορά είτε την «ανδρική», φωτίζεται στοργικά και συνάμα ανελέητα ως έρμαιο μιας υπέρτερης διαπλοκής δυνάμεων, που φέρουν τα ωραία ονόματα Πόθος, Δόξα, Ομορφιά, και συνθέτουν το δίχτυ της Μοίρας μας», σημειώνει ο Βασίλης Παπαβασιλείου για το έργο.

«Στους μονολόγους του Ρίτσου το πάθος δεν εκτίθεται ως άμεσο βίωμα, αλλά ως αναδρομή. Όχημα αυτής της αναδρομής είναι η γλώσσα. Κάτι περισσότερο: η γλώσσα και το παιχνίδι της είναι η μόνη ταυτότητα των ηρώων του. Η κατά συνθήκη ονομασίες Αίας, Ορέστης, Ελένη. κ.λ.π. δε σηματοδοτούν ατομικές οντότητες αλλά κόμπους του Μύθου, ή μ’ άλλα λόγια της ακατάλυτης δύναμης του Απρόσωπου που εξυφαίνει, που πλέκει τη μικρή ζωή του καθενός μας. Τι άλλο έκανε η αρχαία τραγωδία;»

Ταυτότητα της παράστασης:

Σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου

Σκηνογραφία: Μαρί-Νοέλ Σεμέ

Μουσική : Γιάννης Μεταλλινός

Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ

Καλλιτεχνική συνεργάτις- Εκτέλεση παραγωγής: Νικολέτα Φιλόσογλου

Στο ρόλο της «Ελένης» ο Βασίλης Παπαβασιλείου. Συμμετέχει ο Νίκος Σακαλίδης.

+ Την Παρασκευή, 24 Μαΐου 2019 στις 21:00. Εισιτήρια προς 15 ευρώ. Πληροφορίες τηλ. 77 77 27 17 (Τρίτη-Κυριακή 10:00-13:30, 16:00-18:00) και www.thoc.org.cy

Η παράσταση έχει διάρκεια 60 λεπτών.

Masterclass με τον Βασίλη Παπαβασιλείου

Το Σάββατο, 25 Μαΐου 2019, μεταξύ των ωρών 10:00-14:00 θα πραγματοποιηθεί Masterclass με τον Βασίλη Παπαβασιλείου στη Νέα Σκηνή ΘΟΚ, με θέμα την ελληνική έκφραση. Το 4ωρο Masterclass απευθύνεται μεταξύ άλλων σε ηθοποιούς, σκηνοθέτες, σπουδαστές θεάτρου και γλώσσας, φιλόλογους, δημοσιογράφους και γενικά σε όσους χειρίζονται/χρειάζονται τη γλώσσα.

Κόστος συμμετοχής: €25

Για περισσότερες πληροφορίες και δήλωση συμμετοχής: Γεωργία Μεσιήτη / georgia.music@gmail.com

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Re-writing the Constitution: ανοικτή παρουσίαση

Μετά από την πενταήμερη φιλοξενία στο πρόγραμμα theYard.residency.18 του Κέντρου Παραστατικών Τεχνών Μίτος παρουσιάζεται ...

Ο ΘΟΚ αναζητά μουσικούς βιολοντσέλου ή βιόλας

Για τις ανάγκες της παραγωγής της Νέας Σκηνής «Η Αρρώστια της Νιότης» σε σκηνοθεσία ...

«Έγκλημα και Τιμωρία» στο Θέατρο Διόνυσος

Ο Γιάννης Ιορδανίδης φτάνει εντός των ημερών στη χώρα μας προκειμένου να αρχίσει τις ...

Μαρίνα Βρόντη: «Δεν υπάρχουν σύνορα στη δημιουργία»

Με κινητήριο δύναμη τη φαντασία και τις σκηνοθετικές της δυνατότητες η ηθοποιός Μαρίνα Βρόντη ...

«Κήποι αντίστασης» στο Φυτώριο

Ένα εργαστήρι – συζήτηση σε συντονισμό της Έλενας Πάρπα και η προβολή ενός μικρού ...

«Λαχταρώ» της Σάρα Κέιν στο Θέατρο Αποθήκες ΘΟΚ

«Μόνο η αγάπη μπορεί να με σώσει κι η αγάπη με ρήμαξε» Συνεχίζονται στο ...

X