Ο δημοφιλής τραγουδοποιός εξηγεί γιατί επέλεξε να παρουσιάσει την “ακριβοθώρητη” παράστασή του στο Φεστιβάλ Φέγγαρος αλλά και γιατί ζει τη ζωή σαν “χρονομηχανή” 

Αυτή την περίοδο ο Φοίβος Δεληβοριάς ζει στο… 1987: Ακούει το Tunnel of Love του Μπρους Σπρίνγκστιν, “ανακαλύπτει” Τζίμη Πανούση και Μάικλ Τζάκσον με τα χιτ της χρονιάς, έχει μόλις παρακολουθήσει τον “Τελευταίο Αυτοκράτορα” του Μπερτολούτσι και ζει τα γεγονότα: την κατάκτηση του Ευρωμπάσκετ από την Εθνική Ελλάδος, τον φονικό καύσωνα στην Αθήνα, τη “Μαύρη Δευτέρα” της Γουόλ Στριτ. Αν και για το τελευταίο λογικά δεν θα ενδιαφέρεται και πολύ. “Περνάω μια ψυχαναγκαστική κατάσταση που ζω τη ζωή σαν χρονομηχανή”, εξηγεί από την άλλη άκρη του τηλεφώνου, λίγο προτού μπει στο αεροπλάνο -είμαστε πια στο καλοκαίρι 2019- για να έρθει στο Φεστιβάλ Φέγγαρος, που ξεκινά την ερχόμενη Πέμπτη 1η Αυγούστου στο χωριό Κάτω Δρυς. Ο ίδιος θα ρίξει την αυλαία της φετινής διοργάνωσης στις 3 Αυγούστου με “τραγούδια του πεζοδρομίου”. Πρόκειται για μια παράσταση που παρουσιάστηκε για λίγες μόνο βραδιές στο θρυλικό “Κύτταρο” της Αθήνας και για μία βραδιά στο Γκαγκάριν. “Επέλεξα να παρουσιάσω αυτή την παράσταση στον Φέγγαρο γιατί με τον Λευτέρη (σ.σ. Μουμτζή, από τους διοργανωτές του φεστιβάλ) αισθάνομαι πολύ συγγενής. Κι εγώ κάτι σαν τον Φέγγαρο θα ήθελα να κάνω αν μπορούσα να οργανώσω ένα φεστιβάλ. Είναι ένα αεικίνητο άτομο ο Λευτέρης, τον συμπαθώ πάρα πολύ, ζει για να δημιουργεί. Είναι και φοβερός δημιουργός συνθηκών. Αυτό που έκανε στο χωριό με τον Φέγγαρο και η συνύπαρξή τους είναι μια πολύ γενναία κίνηση, και για την Κύπρο μοναδική”.

Τραγούδια του πεζοδρομίου

“Ως παράσταση το ‘Πεζοδρόμιο’ είναι γκρουπίστικη”, εξηγεί ο Φοίβος Δεληβοριάς, συνθέτης τραγουδιών που υμνούν την καθημερινότητα των Αθηναίων και δη των κατοίκων της Καλλιθέας, που περιφέρονται μεταξύ άλλων στην κεντρική… πλατεία Κύπρου. Η “Κική” και η “γυναίκα του Πατώκου”, ο σκύλος του Κολωνακίου και ο “Φώτης” (που δεν είναι άλλος από τον πατέρα του συνθέτη) είναι μερικοί από τους χαρακτήρες που περνούν μέσα από τις αληθινές ιστορίες του Φοίβου Δεληβοριά και μιλούν για τον δρόμο, το πεζοδρόμιο.

“Με το γκρουπ και μια τραγουδίστρια έχουμε φτιάξει ένα ποίημα μέσα από μια σειρά τραγουδιών, όχι μόνο δικών μου, αλλά και άλλων τραγουδοποιών που μιλάνε για τον δρόμο, το πεζοδρόμιο, δηλαδή για όσα βλέπουμε να συμβαίνουν χαμηλά. Προσωπικά ξεκινώ πάντα από το πεζοδρόμιο: από τον σκύλο έξω από το σαντουιτσάδικο που μπορεί να δώσει την αφορμή για όλα τα υπόλοιπα. Έχω διαλέξει, λοιπόν, τραγούδια που όλα μαζί συνθέτουν κάτι σαν ποίημα. Κι εκεί στον Φέγγαρο θα λειτουργήσουν σαν μια δροσερή βροχή”.

Ιστορίες της καθημερινότητας: Ο Φοίβος Δεληβοριάς μεγάλωσε δίπλα στην πλατεία Κύπρου, στην Καλλιθέα, κι εκεί ξεκίνησε να γράφει ιστορίες του δρόμου και να τις μετατρέπει σε τραγούδια

Ο Φοίβος Δεληβοριάς κυκλοφόρησε τον πρώτο του δίσκο, την “Παρέλαση”, το 1989, μεγάλη αίσθηση ωστόσο δημιούργησε ο δεύτερος δίσκος του, “Η ζωή μόνο έτσι είν’ ωραία” (1995) στον οποίο περιλαμβάνονται επιτυχίες όπως “Αφού δεν μ’ αγαπάς”, “Η Κική κάθε βράδυ” και “Η μπόσα νόβα του Ησαΐα”. Εκείνη την περίοδο ο τραγουδοποιός ξεχώρισε στην ελληνική σκηνή για τις ιστορίες του που ξεπετάγονταν από μια οικεία, ωστόσο ιδιαίτερη, καθημερινότητα, μακριά από τον λυρισμό που κυνηγά, και συχνά στοιχειώνει, τη μουσική κοινότητα της Ελλάδας.

Ωστόσο, ο ίδιος δεν θεωρεί ότι υπήρξε μοναδικός ως προς την αφήγηση απλών ιστοριών. “Δεν αισθάνομαι μόνος. Από το ρεμπέτικο και μόνο να ξεκινήσει κανείς, συναντά πολλά τραγούδια. Έπειτα είναι ο Λουκιανός Κηλαηδόνης και ο Γιάννης Λογοθέτης, η ραπ, τα ‘Ζεστά Ποτά’ των αδελφών Κατσιμίχα ήταν ένας δίσκος της καθημερινότητας του δρόμου”. Αναφέρεται, ακόμη, σε τραγούδια των Ζαμπέτα και Μητσάκη προτού σημειώσει τη “Μαίρη” του Παύλου Παυλίδη που “αισθάνομαι σαν δική μου. Κι άλλα πολλά τραγούδια αισθάνομαι ότι ξεκινούν από την ίδια προβληματική με τη δική μου” και είναι αυτά που θα ακούσουμε από τον Φοίβο Δεληβοριά στον Φέγγαρο, σε μια “καθαρά ηλεκτρική παράσταση με δυνατό ήχο και με πολύ ποιητική ένωση των τραγουδιών μεταξύ τους”.
Στην παράσταση, εκτός από τα τραγούδια του ιδίου, θα ακούσουμε Θανάση Παπακωνσταντίνου, Γιάννη Αγγελάκα, Βασίλη Νικολαΐδη, Πανούση, Λάκη Παπαδόπουλο και άλλους/ες.

Η σύγχρονη μουσική σκηνή

“Υπάρχουν πράγματα πάρα πολύ ωραία την τελευταία δεκαετία, πέρα από όσα έχουν ήδη καθιερωθεί”, σχολιάζει ο κ. Δεληβοριάς για τη σύγχρονη ελληνική μουσική σκηνή, “τα οποία το παλεύουν και με υπόγειο τρόπο επιβάλλονται”. Ο ίδιος κάνει αναφορά σε χιπ-χοπ-άδες όπως ο Λεξ και ο Εισβολέας, σημειώνει τον The Boy [Αλέξανδρος Βούλγαρης] και τονίζει την παρουσία γυναικών τραγουδοποιών “όπως η Nalyssa Green, που έκανε τον καλύτερο ελληνόφωνο δίσκο της χρονιάς κατά τη γνώμη μου”. Ειρήσθω εν παρόδω, η Nalyssa Green θα βρεθεί για πρώτη φορά στην Κύπρο και στο Φεστιβάλ Φέγγαρος για μια συναυλία στις 2 Αυγούστου.

“Υπάρχει ένας πολύχρωμος κόσμος ο οποίος καλύπτει πολλά είδη και αναζητήσεις. Πρόκειται για καλλιτέχνες που σιγά-σιγά θα τους ακούμε όλους. Αρχίζουν κι αυτοί από τα υπόγεια, από τα πεζοδρόμια, και θα τους συναντήσει κι η κεντρική λεωφόρος κάποια στιγμή”.

“Ήρωες” της κρίσης

Επηρέασε το δεδομένο της ελληνικής κρίσης τη μουσική σκηνή στη χώρα; “Οι νέοι μουσικοί έμαθαν να δουλεύουν και να ανταποκρίνονται σε πάρα πολύ δύσκολες συνθήκες”, απαντά ο κ. Δεληβοριάς. “Το γεγονός ότι έχουν να υπερβούν αυτές τις δυσκολίες τούς έχει βγάλει ήρωες και πιστεύω ότι αυτό το στοιχείο αργότερα θα εκτιμηθεί, όπως εκτιμήθηκαν πολύ μετά από την εποχή τους το ρεμπέτικο ή ο Άκης Πάνου ή ο Άσιμος. Πιστεύω πολύ γι’ αυτά τα παιδιά ότι θα συμβεί κάτι τέτοιο. Βρέθηκαν χωρίς δισκογραφικές εταιρείες, χωρίς μάνατζερ και χώρους για να παίξουν, αλλά κατάφεραν με υπομονή και το αυστηρό τους γούστο να φτιάξουν πολύ ωραία πράγματα, αξιοζήλευτα”.

Και τη δική του γενιά πώς την άγγιξε η κρίση; “Υπήρξε μια περίοδος μεγάλης άνθησης της τραγουδοποιίας και τότε εμφανιστήκαμε με τον (Μανώλη) Φάμελλο, τον (Παύλο) Παυλίδη, τον (Χρήστο) Θηβαίο, τον Αλκίνοο (Ιωαννίδη) που υπήρξαν πρόσωπα-απόγονοι του Ντίλαν, του Σαββόπουλου και του Κοέν, που γράφουν μουσική και στίχους και παίζουν οι ίδιοι. Αυτή η γενιά πιστεύω δεν έχει κλείσει τον δικό της κύκλο ακόμη, αλλά για τη νέα γενιά αισθάνομαι ότι δεν έχει αγκαλιαστεί ακόμα”.

Η επιστροφή της Δεξιάς

Με τον Φοίβο Δεληβοριά μιλήσαμε τη βδομάδα αμέσως μετά τις εκλογές στην Ελλάδα που επανέφεραν στην εξουσία τη Νέα Δημοκρατία. “Είναι νωρίς ακόμη για να μπορούμε να κρίνουμε, υπάρχουν πράγματα που φαίνονται ανησυχητικά πολύ, αλλά δεν μπορείς να κρίνεις από τις πρώτες μέρες. Εμένα δεν μου αρέσει καθόλου η επιστροφή της Δεξιάς και της εθνικής ατζέντας, θέλω να ελπίζω ότι αυτό το πράγμα θα υποχωρήσει και θα απομονωθεί. Είναι κάτι που σιχαίνομαι πάρα πολύ. Υπήρχε όλο τον χειμώνα μια προεκλογική γύρω από πατριωτικές κορώνες που μου φαίνεται πολύ λάθος δρόμος για να ακολουθήσουμε”.

Πίσω, στο μέλλον

Επιστρέφουμε εκεί από όπου ξεκινήσαμε, στο 1987, έτος στο οποίο βρίσκεται αυτή την περίοδο ο Φοίβος Δεληβοριάς. “Τα τελευταία χρόνια μελετώ τη μεταπολεμική ιστορία από το 1945 και μετά. Και τη μελετάω χρόνο-χρόνο”. Ο τραγουδοποιός “ζει” όλο το φάσμα της περιόδου. Διαβάζει την Ιστορία έκαστης χρονιάς ακούγοντας τη μουσική της, βλέποντας τις ταινίες της. Κάποτε κρίνει ανθρώπους και καταστάσεις μελετώντας την.

Πάντως, μουσικά η χρονιά του ’87 ήταν ευοίωνη σε διεθνές επίπεδο και δη στην Κύπρο. Να ενημερώσουμε τον κ. Δεληβοριά ότι το 1987 η Κύπρος έστειλε στη Γιουροβίζιον την Αλέξια Βασιλείου με το “Άσπρο Μαύρο”. Η τραγουδοποιός σήμερα διαπρέπει στον χώρο της τζαζ μουσικής και είναι φανατική του Φέγγαρου. Δεν αποκλείεται να βρεθεί στον Κάτω Δρυ παρατείνοντας, ίσως, για λίγο ακόμη το προσωπικό ταξίδι του κ. Δεληβοριά στον χρόνο.

 + Ο Φοίβος Δεληβοριάς θα ανέβει στο Field Stage του Φεστιβάλ Φέγγαρος στον Κάτω Δρυ στις 3 Αυγούστου, στις 22:30. Το αναλυτικό πρόγραμμα είναι αναρτημένο στο parathyro.politis.com.cy. Εισιτήρια και για τις τρεις μέρες της διοργάνωσης προς 25 ευρώ στο fengaros.com
Κέντρου της Λαϊκής σε δική της ανάρτηση ανέφερε

  • Μερόπη Μωυσέως

    Σπούδασε στο τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Καλύπτει το πολιτιστικό ρεπορτάζ στο Παράθυρο της εφημερίδας Πολίτης από το 2005. Ζει στη Λευκωσία | meropi.m@politis-news.com

You May Also Like

ACHIM WIELAND: Η επικοινωνία με το κοινό δεν είναι μαθηματικά

Το πέμπτο Buffer Fringe ανοίγει τους ορίζοντές του, καλωσορίζει περφόρμερς από την Κύπρο και ...

Παντελής Διαμαντίδης & Αλί Ελγκίν : Οι Κύπριοι πίσω από το SonicPaintings

Γράφει η Μερόπη Μωυσέως Ο Παντελής Διαμαντίδης και ο Αλί Ελγκίν βρίσκονταν στην Ολλανδία ...

4ο Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου στη Λεμεσό

Ο Μπετόβεν συναντά τον Ντεμπυσσύ και ο Προκόφιεφ τον Μότσαρτ στο 4ο Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής ...

27 ΜΑΡΤΙΟΥ | ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ

Godspeed | Καλή επιτυχία* Οδηγίες χρήσης για την 27η Μαρτίου, Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου Στις ...

PENYA: Αφρο-κουβανικές μελωδίες στην πρίζα

Οι Penya είναι ένα ηλεκτρονικό κουαρτέτο από το Λονδίνο με κύριο όργανο τα κρουστά. ...

Βασίλης Κεκάτος: «Είναι ωραίο να κάνεις σινεμά με τους ανθρώπους που αγαπάς»

«Είναι μία μικρή ιστορία για τον έρωτα που μπορεί να προκύψει στο πιο ανέλπιστο ...

X