Γιάγκος Χατζηγιάννης: «Ντοκιμαντέρ με κοινωνική διάσταση»

Για 14η συνεχή χρονιά επιστρέφει στη Λεμεσό το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ με προβολές ταινιών από την Κύπρο και το εξωτερικό

Γράφει η Κατερίνα Μιχάηλου

«Μερικά από τα καλύτερα ντοκιμαντέρ της τρέχουσας χρονιάς θα προβληθούν φέτος όπως και κάθε χρόνο» στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, όπως ανέφερε ο καλλιτεχνικός διευθυντής κύριος Γιάγκος Χατζηγιάννης μιλώντας στο ραδιόφωνο «Πολίτης 107,6» και στο πολιτιστικό ένθετο «τι παίζει».

Η επιλογή των ταινιών που θα προβληθούν έγινε από διεθνή φεστιβάλ. Πρόκειται για πολύβραβευμένες δημιουργίες σημαντικών σκηνοθετών από το εξωτερικό αλλά και από την Κύπρο. Συγκεκριμένα φέτος θα φιλοξενηθούν τρεις κυπριακές παραγωγές ή από Κύπριους σκηνοθέτες στο φεστιβάλ.

Οι ταινίες που συμμετέχουν στον θεσμό αυτό επιλέγονται από τους διοργανωτές μέσω μίας μακροχρόνιας διαδικασίας, που περιλαμβάνει επισκέψεις σε άλλα φεστιβάλ, αλλά και προτάσεις οργανισμών με τους οποίους συνεργάζονται όλα αυτά τα χρόνια. Ωστόσο το πιο δύσκολο κομμάτι σε όλη αυτή τη διαδρομή είναι σύμφωνα με τον κύριο Χατζηγιάννη η τελική διαμόρφωση του προγράμματος καθώς «και οι ταινίες που τελικά δεν επιλέγουμε είναι εξίσου καλές, απλώς τυχαίνει να μην μπορούμε να τις εντάξουμε στο πρόγραμμά μας λόγω του ότι προβάλλουμε και λίγες ταινίες σχετικά- στο σύνολό τους είκοσι.  Έτσι το μειονέκτημά μας με αυτή την έννοια είναι και το πλεονέκτημά μας καθώς αυτές οι είκοσι ταινίες είναι πραγματικά πολύ σπουδαίες ταινίες».

Kάθε ταινία αγγίζει θέματα που αφορούν όλους μας, που έχουν να μας διδάξουν κάτι

Κοινωνικά μηνύματα

Πώς καταλήγουν τελικά στο σύνολο του προγράμματος; Τα κριτήρια είναι δύο. «Το πρώτο είναι το ντοκιμαντέρ να αποτελεί ένα αξιόλογο κινηματογραφικό έργο. Λόγω του ότι και τα ντοκιμαντέρ πλέον θεωρούνται ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια του σύγχρονου κινηματογράφου. Δεν αποτελούν δηλαδή απλώς την καταγραφή ενός γεγονότος. Αντίθετα παραθέτουν την άποψη του σκηνοθέτη, καθιστώντας πολύ έντονη την παρουσία του δημιουργού τους. Το δεύτερο είναι η κοινωνική διάσταση που μπορεί να έχουν. Οι ταινίες που επιλέγονται έχουν να κάνουν με θέματα που αφορούν τον σύγχρονο κόσμο. Έτσι κάθε ταινία αγγίζει θέματα που αφορούν όλους μας, που έχουν να μας διδάξουν κάτι. Υπάρχουν εντούτοις και οι παραγωγές που βασίζονται στη ζωή και το έργο σημαντικών προσωπικοτήτων, όπως είναι η ταινία για τον πολύ σπουδαίο αρχιτέκτονα Renzo Piano, αλλά και τον Leonard Cohen. Γενικότερα πρόκειται για ένα ποικιλόμορφο πρόγραμμα το οποίο δεν εστιάζει σε μία συγκεκριμένη θεματική αλλά μέσα από το σύνολό τους το κοινό εξάγει ένα ενιαίο μήνυμα».

Διαβάστε επίσης: Οι ταινίες του 14oυ Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού

Ειλικρίνεια στην αφήγηση

Από το πρόγραμμα του φεστιβάλ δεν θα μπορούσαν να απουσιάζουν και τα ντοκιμαντέρ που αφορούν στο μεταναστευτικό ή προσφυγικό θέμα. Ωστόσο όπως υπογραμμίζει ο κύριος Χατζηγιάννης, αυτό που ξεχωρίζει αυτές τις παραγωγές είναι η εμβάθυνση στο ζήτημα αυτό. «Σε αυτό που διαφέρουν πολύ τα ντοκιμαντέρ αυτά συγκρίνοντάς τα με πολλά ειδησεογραφικά ρεπορτάζ είναι ότι δεν προκύπτουν από μία επιπόλαια ή επιφανειακή έρευνα. Οι ταινίες αυτές δημιουργούνται με πολύ σεβασμό προς το θέμα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ταινία που προβάλλεται φέτος, το «Midnight Traveller». Το ντοκιμαντέρ αυτό είναι εικονογραφημένο από τρία κινητά τηλέφωνα του σκηνοθέτη ο οποίος έχει διωχθεί από τους Ταλιμπάν στο Αφχανιστάν. Ο ίδιος καταγράφει λοιπόν την προσπάθειά του να σωθεί και να αναζητήσει ένα καλύτερο μέλλον με την οικογένειά του. Το αποτέλεσμα της ταινίας αυτής, είναι προφανώς πολύ πιο ειλικρινές από οτιδήποτε άλλο».

*1η-8 Αυγούστου 2019, στον Χαρουπόμυλο Λανίτη στη Λεμεσό. Πληροφορίες: www.filmfestival.com.cy

  • ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΙΧΑΗΛΟΥ

    Γεννήθηκε στη Λευκωσία. Είναι απόφοιτος του κλάδου Ιστορία-Αρχαιολογία του Πανεπιστημίου Κύπρου και του μεταπτυχιακού προγράμματος Ψηφιακά Μέσα και Δημοσιογραφία του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου

You May Also Like

ΕΤΕΡΟΤΟΠΙΑ : «Τα βιβλία μας είναι για τους δρόμους, όχι για τα ράφια»

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως | Φωτογραφία Ελένη Παπαδοπούλου «Επιλέξαμε ως όνομα του εκδοτικού οίκου ...

Ξυλουργείο Τμήματος Αρχαιοτήτων: Οι μάστερ του ξύλου

Σε ένα τοπίο περικυκλωμένο από άγρια -πια- βλάστηση, με ψηλά δέντρα στον περίγυρό του ...

Αλίκη Δανέζη Κνούτσεν: Η αρρώστια της νιότης

Στην τρίτη της συνεργασία με τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου ως σκηνοθέτιδα [Γεθσημανή 2013, Hurlyburly ...

Τι θέλουν επιτέλους οι Burakis;

Θα μπορούσε να επαναληφθεί η συναυλία του 1997, σε μια εποχή που η περιοχή ...

ΣΩΦΡΟΝΗΣ ΣΩΦΡΟΝΙΟΥ : «Είναι αναγκαία η αποδοχή του παράλογου της ύπαρξής μας»

Συνέντευξη στην Κατερίνα Στεφάνου /Φωτογραφία: Ελένη Παπαδοπούλου Στην πρώτη του συνέντευξη σε κυπριακό έντυπο, ...

Gregory Sholette: Τέχνη και ακτιβισμός

Στη Λευκωσία βρίσκεται αυτές τις μέρες ο Γκρέγκορι Σολέτ, καθηγητής, καλλιτέχνης, ακτιβιστής και θεωρητικός, ...

X