Eco Art 2019: Σύγχρονη τέχνη και περιβάλλον

Το Eco Art 2019: PUBLIC NATURE - PRIVATE CULTURE, ένα πρότζεκτ σύγχρονης τέχνης με περιβαλλοντική χροιά, εγκαινιάζεται στις 31 Αυγούστου 2019

Συνεχίζοντας τη δράση του μετά την Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης – Πάφος 2017, το πρότζεκτ Εco Art 2019 πραγματοποιείται εκ νέου με μια έκθεση σύγχρονης τέχνης στην Πάφο.

Το Eco Art 2019: PUBLIC NATURE – PRIVATE CULTURE είναι ένα πρότζεκτ σύγχρονης τέχνης με περιβαλλοντική χροιά, το οποίο πρωτοπαρουσιάστηκε στο πλαίσιο του θεσμού της ΠΠτΕ το 2017 στη χερσόνησο του Ακάμα.

Φέτος, η Πολιτιστική Κίνηση ex-Artis συνεχίζει το πρότζεκτ σε συνεργασία με τον Δήμο Γεροσκήπου, το Τμήμα Αρχαιοτήτων και το Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφου, στην τοποθεσία του αρχαιολογικού χώρου «Εφτά Αη-Γιώρκηες».

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Ex-Artis, ο τίτλος PUBLIC NATURE – PRIVATE CULTURE [Δημόσια Φύση – Ιδιωτική Τέχνη] «ορίζει ένα διττό πλαίσιο καλλιτεχνικής αναφοράς: από τη μια πλευρά, η ΦΥΣΗ: Γεωλογία, χλωρίδα και πανίδα – είναι οι φυσικές συνιστώσες στις οποίες αναφέρονται μερικά από τα έργα τέχνης. Από την άλλη πλευρά, ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: Τα ίχνη του ανθρώπινου πολιτισμού, ό,τι έχει απομείνει από το παρελθόν, μπορούν να εντοπιστούν οπουδήποτε στο τοπίο. Αυτή η ιστορική πνευματικότητα μπορεί να αποτελέσει πρόκληση για τους σύγχρονους καλλιτέχνες, να αλληλεπιδράσουν και να δημιουργήσουν.»

Η περιοχή Εφτά Αη-Γιώρκηες είναι ένα συγκρότημα σπηλαίων και αρχαίων λαξευτών υπόγειων ταφικών θαλάμων σε ένα βραχώδες οροπέδιο νοτιοδυτικά της Γεροσκήπου. Αυτός ο σπάνιος βραχώδης σχηματισμός βοήθησε στο να διατηρηθεί η περιοχή στη φυσική της μορφή. Σήμερα κάποια από τα σπήλαια χρησιμοποιούνται σαν χώροι απόθεσης αφιερωμάτων από θρησκευόμενους.

Η γεωλογία, η πνευματικότητα και ο πολεοδομικός σχεδιασμός στην περιοχή «Εφτά Αη-Γιώρκηες» είναι τρεις χαρακτηριστικές συνιστώσες που μπορούν να δώσουν το έναυσμα για την παρέμβαση των καλλιτεχνών στο Eco Art.

Σε αυτό το πλούσιο φυσικό και πολιτιστικό πλαίσιο, επτά διεθνείς καλλιτέχνες (οι Tim Bennett, Μαριάννα Κωνσταντή, Μiriam Mc Connon, Μιχάλης Παπαμιχαήλ, Julia Schewalie, Ρήνος Στεφανή και Susan Vargas) έχουν προσκληθεί από τον επιμελητή της έκθεσης, καθηγητή Hermann Pitz, να δημιουργήσουν έργα σύγχρονης τέχνης εμπνευσμένα από τη φύση, το παρελθόν και το παρόν, τις τοπικές παραδόσεις και τις μνήμες που συνδέονται με την περιοχή. Παράλληλα, μια ομάδα φοιτητών του Τμήματος Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Νεάπολις Πάφου συμμετέχει με ένα έργο τέχνης (Μαρία Γιαννάκα, Νίκος Σοκορέλης, Θανάσης Καραχάλιος, Μιχάλης Μιχαηλίδης).

Τα έργα

  • Tim Bennett, ‘Wish Harder’, 2019
    steel, paint, hula-hoops, foundation ca. 700 x 350 x 30 εκ.
    Το έργο του Tim Bennett ‘Wish Harder’ αποτελεί ένα σύγχρονο τοτέμ. Το έργο αποτελείται από σύγχρονα υλικά κατασκευής που θα χρησιμοποιούνται μελλοντικά στο έργο «Eco City», εξιδανικεύοντας την ομορφιά των δέντρων που μας περιβάλλουν. Το γλυπτό αποπνέει έναν αέρα αρχαϊκής αξιοπρέπειας και κρατά κρυμμένο το δικό του μυστικό.
  • Μαριάννα Κωνσταντή, ‘Παίζω με θύμισες’, 2019
    πηλός, μέταλλο, πέτρα, κερί, βρυόφυτα
    Η επιτόπια εγκατάσταση ‘Παίζω με θύμισες’, αποτελείται από ανάγλυφα τμήματα παιδικών κουκλόσπιτων με παράλληλη οπτική σύγχρονων ερειπίων. Υπάρχει οπτικά σαν μινιατούρα της γενικής προοπτικής της περιοχής «Εφτά Αη-Γιώρκηες» όπως φαίνεται από απόσταση, παραχωρώντας στον θεατή το φόντο για τη δική του ιστορία.
    Η εγκατάσταση ‘’Παίζω με θύμισες’ συνδέεται με αναμνήσεις της Κωνσταντή κατά την παιδική ηλικία, μεγαλώνοντας στην Γεροσκήπου, όπως θυμάται να επισκέπτεται και να βιώνει την περιοχή, δημιουργώντας ένα χώρο μεταξύ του πραγματικού, το εύθραυστου και του φανταστικού.
  • Miriam McConnon, ‘Tama and the Rose’, 2019
    Lace pattern, ca. 2000 roses 4.5 x 3 x 2.5 μ.
    Η μεγάλης κλίμακας εγκατάσταση του σπηλαίου, της Miriam Mc Connon, αναφέρεται στο χώρο των Εφτά Αη Γιώρκηων ως ένας παραδοσιακός τόπος λατρείας. Εξετάζει τη συλλογική πτυχή της λατρείας, ενώ επισημαίνει το μοναχικό μονοπάτι της προσωπικής θλίψης και απώλειας.
  • Ομάδα φοιτητών της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πανεπιστημίου Νεάπολις Πάφου: Μαρία Γιαννάκα, Νίκος Σοκορέλης, Θανάσης Καραχάλιος, Μιχάλης Μιχαηλίδης, ‘APHRODITE’S PIGEON’, 2019
    Steel frames ca. 250 x 140 x 90 εκ.
    Μια ομάδα φοιτητών της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πανεπιστημίου Νεάπολις Πάφου δημιουργεί την εγκατάσταση «Το Περιστέρι της Αφροδίτης», ως μια σύγχρονη αποτύπωση της Αφροδίτης, με ρητή αναφορά στο μύθο της θέας. Ο μεταλλικός σκελετός συμβολίζει το σώμα της, ενώ μόνο το περιστέρι έχει βιομορφική απεικόνιση.
  • Μιχάλης Παπαμιχαήλ ‘Ephemeral culture’, 2019
    παλέτα, τούβλα από γατοτροφή, βρώσιμη ζελατίνη 100 x 115 x 90 εκ.
    Η εγκατάσταση του Μιχάλη Παπαμιχαήλ πραγματεύεται ζητήματα που σχετίζονται με τη μακροπρόθεσμη βιο-πολιτισμική κληρονομιά και την αλλαγή των γεωγραφικών τοπίων. Το εφήμερο έργο παραπέμπει στην πνευματική πλευρά του χώρου και ταυτόχρονα προσφέρεται ως ανάθημα στους σημερινούς κατοίκους των «Εφτά Αη-Γιώρκηων, τις γάτες.
  • Julia Schewalie, ‘MOSAIC_GRAPHITE’, 2019
    graphite mosaic ca. 50 x 40 εκ.
    Η Julia Schewalie δημιουργεί μια μινιμαλιστική εικόνα του άγνωστου παρελθόντος. Γνωρίζουμε μόνο εν μέρει τους λόγους για τους οποίους οι σπηλιές διευρύνθηκαν ή για ποιο σκοπό λαξεύτηκαν πάνω στο βράχο ορισμένες εσοχές. Το έργο “Mosaic Graphite” οπτικοποιεί την άγνοια μας και μας φέρνει αντιμέτωπους με τα μυστικά του παρελθόντος.
  • Ρήνος Στεφανή, ‘Ο Άγιος Γεώργιος και ο Δράκος’, 2019
    κορμός δέντρου με πριόνια. 1 x 10 x 1 μ.
    Ο ‘Άγιος Γεώργιος και ο Δράκος’ του Ρήνου Στεφανή, ως ένας τεράστιος κορμός δέντρου με πριόνια στο κορμί του, φαίνεται να συμβολίζει την Ανθρωπόκαινο εποχή που χρονολογείται από την έναρξη σημαντικών ανθρώπινων επιπτώσεων στη γεωλογία και τα οικοσυστήματα της γης, συμπεριλαμβανομένης της ανθρωπογενούς κλιματικής αλλαγής. Το δέντρο του είναι ένα καρατομημένο θύμα του τρόπου με τον οποίο ο άνθρωπος χειρίζεται τη φύση.
  • Σούζαν Βάργκας, ‘Tablets’, 2019
    7 ξύλινα κουτιά, κερί. 80 x 60 x 2,5 εκ.
    Η Σούζαν Βάργκας δημιουργεί σύγχρονα αναθηματικά Tablets με κερί με τα οποία το κοινό θα αλληλοεπιδράσει, αφήνοντας γραπτά και μηνύματα. Η παρέμβαση του κοινού έχει ένα χαρακτήρα προσωπικό – ιδιωτικό, ταυτόχρονα όμως είναι και δημόσιος αφού ενώ δεν ξέρουμε ποιος έγραψε το μήνυμα είναι εκεί για να το δουν όλοι.

+ Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο, 31 Αυγούστου 2019 και ώρα 18.00. Θα προηγηθεί διάσκεψη τύπου στις 12:00, στο Δημαρχείο Γεροσκήπου.

Διάρκεια Έκθεσης: 31 Αυγούστου 2019 – 31 Δεκεμβρίου 2019. Κύριος χορηγός είναι οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού. Την οργανωτική επιμέλεια της έκθεσης έχει η Ντανιέλλα Πιστέντη Μούγιαννου.

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Open Call: Δικοινοτική έκθεση δημοσιογραφικής φωτογραφίας

Η Ένωση Συντακτών Κύπρου και ο Σύνδεσμος Τουρκοκυπρίων Δημοσιογράφων συνδιοργανώνουν  έκθεση δημοσιογραφικής φωτογραφίας με ...

«Αναφορά περιπτώσεων» στη Γκαλερί Ζουμπουλάκη

Ο Κύπριος εικαστικός Σάββας Χριστοδουλίδης συμμετέχει στην ομαδική έκθεση «αναφορά περιπτώσεων», την οποία επιμελείται ο Χριστόφορος ...

Έργα μπατίκ από τον Κώστα Νεοφυτίδη

Στην τέχνη μπατίκ, μια παραδοσιακή μέθοδο βιοτεχνικής χειροτεχνίας στρέφει εκ νέου το ενδιαφέρον του ...

RESIDENCY 2018 | A JULY TAKEOVER στο Φυτώριο

Το πρόγραμμα φιλοξενίας καλλιτεχνών του Συνδέσμου Εικαστικών Καλλιτεχνών (Κύπρου) -ΕΙ.ΚΑ/Φυτώριο τρέχει για τρίτη συνεχή ...

Ο Φάνος Κυριάκου στο project space Θκιό Ππαλιές

Ο εικαστικός Φάνος Κυριάκου είναι ο πρώτος συμμετέχοντας σε ένα νέο πρότζεκτ που φιλοξενείται ...

Έκθεση με βιβλία καλλιτεχνών στο μουσείο Παγκυπρίου Γυμνασίου

Τα Μουσεία του Παγκυπρίου Γυμνασίου συμπληρώνουν φέτος δέκα χρόνια επιτυχούς λειτουργίας. Στο σύμπλεγμα των ...

X