Αφιερωμένη στους πρωτεργάτες του Βελγικού Ιμπρεσιονισμού και στα κινήματα που ακολούθησαν μετά από αυτούς, είναι η νέα προσωρινή έκθεση της Λεβεντείου Πινακοθήκης.

Η έκθεση έχει τίτλο «Metamorphosis, Βελγική Τέχνη 1860-1930» και εγκαινιάζεται στις 31 Οκτωβρίου 2019 στην αίθουσα προσωρινών εκθέσεων της Λεβεντείου, όπου θα παραμείνει μέχρι τις 27 Ιανουαρίου 2020.

Επιλεγμένα έργα από μουσεία και ιδιωτικές συλλογές του Βελγίου που σπάνια -ή και ποτέ- βλέπουν το φως της δημοσιότητας, αλλά και της Ελλάδας και της Κύπρου παρουσιάζουν την εξέλιξη της Βελγικής Τέχνης από τα μέσα του 19ου μέχρι και τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα.

Η έκθεση συνιστά μια αναφορά και αναδρομή στους Βέλγους Ιμπρεσιονιστές και στην ομάδα αυτή που στην προσπάθειά τους να «κλέψουν» λίγο τα φώτα της δημοσιότητας από τους Γάλλους συναδέλφους τους ανακαλύπτουν μοναδικούς τρόπους με τους οποίους διαχειρίζονταν το φως, προσδίδοντας έμφαση στην αίσθηση παρά στην εντύπωση.

JOS ALBERT (1886-1981), Η Κυρία Άλμπερτ με Κιμονό (λεπτομέρεια),, 1917, Λάδι σε μουσαμά, Ιδιωτική Συλλογή

Η έκθεση θα επικεντρωθεί στις πιο σημαντικές εκφάνσεις του κινήματος και συμπεριλαμβάνει έργα από μεγάλα βελγικά μουσεία και ιδιωτικές συλλογές, πολλά από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό παγκοσμίως. Ως επακόλουθο των πρωτεργατών του βελγικού ρεαλισμού, όπως οι Hippolyte Boulenger και Charles Hermans, η έκθεση περιλαμβάνει έργα, μεταξύ άλλων, των Felicien Rops, Theo van Rysselberghe, Guillaume Vogels και James Ensor, από την περίοδο ζωγραφικής στην ύπαιθρο που άνθισε ιδιαίτερα στο Βέλγιο στο τέλος του 19ου αιώνα. Θα παρουσιάσει επίσης το πνεύμα των καλλιτεχνικών κύκλων της εποχής, όπως οι ομάδες των κύκλων «Χρυσαλλίδα» και «Είκοσι», και θα διανθιστεί με τις ποιητικές δημιουργίες του Louis Artan μαζί με τα έντονα τοπία του Isidore Verheyden και τους πανέμορφους ουρανούς του Περικλή Πανταζή – του μοναδικού Έλληνα που ανήκε στον κλειστό αυτό κύκλο των Βέλγων Ιμπρεσιονιστών.

ANNA BOCH (1848-1936), Αμμόλοφοι (λεπτομέρεια), Λάδι σε μουσαμά, Ιδιωτική Συλλογή

Ο επικεφαλής επιμελητής της έκθεσης είναι ο διακεκριμένος ιστορικός τέχνης κος Κωνσταντίνος Οικονομίδης, ο οποίος σημειώνει: «Μέσα από μια συλλογή εκατό περίπου έργων κυρίως από ιδιωτικές συλλογές του Βέλγιου και του εξωτερικού, η έκθεση έχει σκοπό να ξαναβρεί το πνεύμα και την επιτακτικότητα που αναζωογόνησαν τους κύκλους της αβάν-γκαρντ στο τέλος του 19ου αιώνα στο Βέλγιο. Το νήμα που διατρέχει την έκθεση είναι η ζωγραφική τοπίου ως αυτό που εκφράζει το προσωπικό και το ενδόμυχο στο βλέμμα του ζωγράφου πάνω στη φύση. Κάποιες νεκρές φύσεις, πορτρέτα και σκηνές από την καθημερινότητα συμπληρώνουν αυτή την επιλογή, και μαρτυρούν την ποικιλία των θεμάτων που πραγματεύονταν αυτοί οι πρωτοποριακοί καλλιτέχνες.»

JEAN VANDEN EECKHOUDT (1875-1946), Μπλε Καρέκλες στον Κήπο (λεπτομέρεια), 1910, Λάδι σε μουσαμά, Ιδιωτική Συλλογή

Η κα Λουκία Λοΐζου Χατζηγαβριήλ, Διευθύντρια της Λεβεντείου Πινακοθήκης και η κα Μυρτώ Χατζάκη, Επιμελήτρια της Συλλογής του Παρισιού, δίνουν έμφαση στον ερευνητικό χαρακτήρα της έκθεσης αναφέροντας: «Μια έκθεση μπορεί και πρέπει να λειτουργήσει ως μια αφορμή για τον θεατή να ανακαλύψει νέες πτυχές μιας φαινομενικά γνώριμης πραγματικότητας: στην περίπτωση αυτή, να καθοδηγήσει το κοινό να προσεγγίσει τη βελγική τέχνη αυτής της περιόδου όχι σαν έναν ακόμη «Ιμπρεσιονισμό» -γεγονός που θα υποτιμούσε τόσο τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της όσο και την πολυπλοκότητα της βελγικής καλλιτεχνικής ζωής της εποχής- αλλά σαν ένα άρτιο κίνημα με τη δική του αυθύπαρκτη σημασία.»

CHARLES HERMANS (1839-1924), Η Γυναίκα στο Παράθυρο (λεπτομέρεια), Λάδι σε μουσαμά, Ιδιωτική Συλλογή

Στο βιβλίο που κυκλοφορεί με την ευκαιρία της έκθεσης ο κος Αναστάσιος Π. Λεβέντης, Πρόεδρος του Ιδρύματος Α. Γ. Λεβέντη, υπογραμμίζει τη σπουδαιότητα της έκθεσης αναφέροντας: «Η έκθεση παρακολουθεί τη γέννηση τολμηρών νέων ιδεών που κατέλυσαν τα δεσμά της τέχνης της «παλαιάς σχολής» και αποκαλύπτει την επιρροή εμβληματικών προσωπικοτήτων – όχι μόνο καλλιτεχνών αλλά και μαικήνων, κριτικών τέχνης και στοχαστών.»

HENRI RAMAH (1887-1947), Μπλε Κόσμημα (λεπτομέρεια), π. 1910, Λάδι σε χαρτόνι, Ιδιωτική Συλλογή

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΠΑΝΤΑΖΗΣ (1849-1884), Βροχερό Ηλιοβασίλεμα (λεπτομέρεια), Λάδι σε μουσαμά, Συλλογή Λεβεντείου Πινακοθήκης

+ Εγκαίνια στις 31 Οκτωβρίου 2019 στην αίθουσα προσωρινών εκθέσεων της Λεβέντειου Πινακοθήκης [οδός Αναστάσιου Γ. Λεβέντη 5, Λευκωσία]. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 27 Ιανουαρίου 2020 και θα είναι ανοιχτή καθημερινά εκτός Τρίτης 10:00-17:00 και Τετάρτη 10:00-22:00. Δωρεάν ξεναγήσεις θα δοθούν το Σάββατο 2, 9 και 30 Νοέμβρη 11:00 και Τετάρτη 20 Νοέμβρη 18:30. Για κρατήσεις επικοινωνήστε στο 22668838 / info@leventisgallery.org. Η κράτηση είναι απαραίτητη.

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

«Μυθιστορίες Κυπρίων» του Γιώργου Λιναρά

Κυκλοφόρησε η έκδοση «Μυθιστορίες Κυπρίων» και παρουσιάζεται την Τετάρτη 19 Οκτωβρίου στην εφ. Πολίτης. ...

«Εν Κινήσει», νέο έργο από την θεατρική ομάδα Μαύρο Κουτί

Το θεατρικό έργο «Εν κινήσει», του Γιώργου Κλεάνθους, παρουσιάζει η θεατρική ομάδα «Μαύρο Κουτί», ...

«Ταξίδι από το Εγώ στο ΕΜΕΙΣ»: Έκθεση φωτογραφίας στη Λεμεσό

Στη Λεμεσό πραγματοποιείται η πρώτη κινητή έκθεση φωτογραφίας του Wheeling2help*, με τίτλο «Ταξίδι από ...

Και ο Banksy δουλεύει από το σπίτι

Ο Banksy μπορεί να είναι γνωστός για τη δουλειά του σε εξωτερικούς και δημόσιους ...

Συζήτηση «A listening for subverted witnessings» στο NiMAC

Η επιμελήτρια και θεωρητικός τέχνης Ιωάννα Γερακίδη θα συντονίσει μια σειρά ομιλιών των συμμετεχόντων ...

Έκθεση Σουζάν Ιταγίμ στην Γκαλερί Τέχνης Δρώμενα

Εγκαινιάζεται στην Γκαλερί Τέχνης Δρώμενα η έκθεση ζωγραφικής της Ιρανής Σουζάν Ιταγίμ, την Παρασκευή ...

X