ΘΟΚ, το θέατρό σου

    • Ας ξεκινήσουμε από το προφανές: αν υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που αγαπούν περισσότερο το θέατρο σε αυτή τη χώρα, αυτοί είναι οι άνθρωποι του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου.
    • Μιλάμε για τις θεατρικές επιχορηγήσεις και την κρίση που ξέσπασε όταν η Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού εξέδωσε μια απόφαση που έλεγε ότι ο ΘΟΚ δεν πρέπει να δίνει τις θεατρικές επιχορηγήσεις.
    • Γιατί ασχολήθηκε η ΕΠΑ; Επειδή ο Ανδρέας Χριστοδουλίδης, καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου Ένα, κατήγγειλε τον ΘΟΚ στην επιτροπή για αθέμιτο ανταγωνισμό. Με το σκεπτικό ότι δεν γίνεται ο ΘΟΚ να είναι αυτό που λέμε «εσύ παπάς, εσύ τατάς». Τουτέστιν να βάζεις κριτήρια, να αξιολογείς και να αποφασίζεις για τα χρήματα που θα πάρουν τα ανεξάρτητα θέατρα, και την ίδια ώρα να παράγεις εσύ θέατρο.
    • Γιατί δεν γίνεται; Επειδή αξιολογώντας τις αιτήσεις των άλλων θεάτρων ο ΘΟΚ λαμβάνει ευαίσθητες πληροφορίες για τις παραγωγές τους. Και αυτό οδηγεί σε αθέμιτο ανταγωνισμό.
    • Ο Θεατρικός Οργανισμός γνώριζε από τον Γενάρη του 2019 την απόφαση της ΕΠΑ. Και αντιλαμβάνομαι ότι υπήρξε και αλισβερίσι επιστολών. Έλεγε, λοιπόν, η ΕΠΑ στον ΘΟΚ ότι θα μπορούσε, αν ήθελε, να συστήσει μια ανεξάρτητη επιτροπή για να λαμβάνει τις αποφάσεις επί των επιχορηγήσεων και να λυθεί το θέμα.
    • Ο ΘΟΚ δεν έκανε κάτι γι’ αυτό. Ίσως προβληματίστηκε. Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω.
    • Πρακτικά, δεν έκανε κάτι γι’ αυτό. Και φτάσαμε Οκτώβρη, να λαμβάνει πρόστιμο ύψους 342 χιλιάδων ευρώ. Και φτάσαμε Νοέμβρη, να λέει ότι παγώνει τη διαδικασία των θεατρικών επιχορηγήσεων για το πρώτο εξάμηνο του 2020.
    • Του ξέφυγε, μάλιστα, του οργανισμού και έγραψε στην ανακοίνωσή του: «Τυχόν άμεση συμμόρφωση του ΘΟΚ με την απόφαση της ΕΠΑ, είτε με τερματισμό των δικών του παραγωγών είτε με τερματισμό των χορηγιών των ιδιωτικών θεάτρων…»
    • [Be the bigger man ΘΟΚ! Κόψε τις δικές σου παραγωγές!]
    • Στηρίζουμε ΘΟΚ, πάντα. Ναι, είναι το Κρατικό μας Θέατρο και πρέπει να το στηρίζουμε, όπως αναφέρει ο Βαρνάβας Κυριαζής στη σελ. 5 και συμφωνώ απόλυτα.
    • Όμως ο ΘΟΚ οφείλει να κάνει την αυτοκριτική του κάποια στιγμή. Δεν υπήρξε ποτέ ένας τέλειος οργανισμός. Ούτε το Σχέδιο Θυμέλη υπήρξε, ποτέ, τέλειο. Για την ακρίβεια, το Θυμέλη αντικατοπτρίζει αυτό που είναι ολόκληρος ο εργασιακός τομέας σήμερα. Μια παραοικονομία. Ένα σύστημα που δεν ελέγχει αν οι εργαζόμενοι πληρώνονται σωστά, αν οι εργοδότες είναι σωστοί απέναντι στις υποχρεώσεις τους.
    • Ούτε ελέγχει αν γίνεται σωστά η ίδια η θεατρική τέχνη, ειδάλλως, με όλο τον σεβασμό, πολλές θεατρικές σκηνές θα είχαν κλείσει μέχρι σήμερα.
    • Αλήθεια, ελέγχει άραγε ο ΘΟΚ αν τα έργα που επιχορηγεί έχουν εξασφαλισμένα πνευματικά δικαιώματα; Έχει οραματιστεί ποτέ ο ΘΟΚ τη θεατρική κοινότητα αλλιώς;
    • Πέραν της κοντόφθαλμης κίνησης, όπως αποδείχθηκε, του κ. Χριστοδουλίδη να καταφύγει στην ΕΠΑ, τώρα που η θεατρική κοινότητα βρίσκεται σε μια αναμπουμπούλα, είναι καιρός να κοιτάξει και ο ΘΟΚ στον καθρέφτη του.
    • Γιατί το θέμα σε αυτή την περίπτωση δεν αφορά την αγάπη.

     

     

    • Μερόπη Μωυσέως

      Σπούδασε στο τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Καλύπτει το πολιτιστικό ρεπορτάζ στο Παράθυρο της εφημερίδας Πολίτης από το 2005. Ζει στη Λευκωσία | meropi.m@politis-news.com

    You May Also Like

    Επιλογή κατεύθυνσης

    * Έως και ο Γεώργιος Μπαμπινιώτης παρενέβη στο θέμα του νέου ωρολόγιου προγράμματος το ...

    Άρτος και θεάματα

    Γράφει η Μερόπη Μωυσέως * Ευτυχώς που υπάρχει και το Μέγαρο Πολιτισμού να υπάρχει ...

    Προκλήσεις

    Γράφει η Μερόπη Μωυσέως * Πόσο προκλητικός πια αυτός ο Δήμος Λεμεσού; * Μα, ...

    Φάρσα, δεν μπορεί .

    Γράφει η Μερόπη Μωυσέως * Στις λεπτομέρειες γεννιούνται οι πιο μεγάλες αντιφάσεις -και τραγικές ...

    Για ποια εμπιστοσύνη μίλησε η υπουργός;

    Ο δανεισμός έργων του Πικάσσο είναι απόδειξη εμπιστοσύνης στον επαγγελματισμό του Κυπριακού Μουσείου και ...

    Αποκατάσταση για μια παράσταση

    Γράφει η Μερόπη Μωυσέως * Γράφαμε στις 10 Ιουνίου σ’ αυτή τη στήλη πως ...

    X