«Η μουσική άλλαξε τη ζωή μου»

  • Ξεκίνησε μαθήματα μουσικής στο Sistema της Κολομβίας. Σήμερα, ο 24χρονος Σαντιάγκο Όσσα Αλτζάτε είναι ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Sistema Cyprus 

    Ο Σαντιάγκο Όσσα Αλτζάτε είναι 24 ετών, Κολομβιανός και ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Sistema Cyprus. Έδωσε τα πρώτα του δείγματα γραφής την περασμένη Κυριακή σε μια συναυλία με τίτλο «A Christmas concert to remember», στο Δημαρχείο της Λευκωσίας.

    «Ήμουν λίγο αγχωμένος γιατί ήταν το πρώτο μου κονσέρτο, από την άλλη πλευρά όμως ήμουν πανευτυχής, γιατί μέσα σε δύο μήνες είδα πόσο μπορούν να εξελιχθούν τα παιδιά. Σε κάθε πρόβα μάθαιναν περισσότερα και ήταν εστιασμένα σε όσα θέλω να περάσω στο Sistema. Το κονσέρτο ήταν το αποτέλεσμα όλης αυτής της προσπάθειας. Δεν είναι μόνο η στιγμή: κάθε κονσέρτο αποκαλύπτει τις ώρες της προετοιμασίας, της κατανόησης ενός οργάνου, της σωστής του χρήσης, της συνύπαρξης σε μια ορχήστρα. Αυτό το τονίζω πάντα. Είμαστε μια μεγάλη ομάδα και μπορεί κάποτε αυτό να φαίνεται δύσκολο γιατί ο καθένας θέλει να παίξει διαφορετικά. Όμως πρέπει να αντιληφθούμε πως δεν παίζουμε μόνοι και πως πρέπει να είμαστε ανοιχτοί για να βλέπουμε τι συμβαίνει δίπλα μας και γύρω μας. Όταν τα παιδιά είναι συγκεντρωμένα στον μαέστρο, στην ομάδα και παράλληλα απολαμβάνουν αυτό που κάνουν, τότε έχουμε τις ιδανικές συνθήκες για να αναπτυχθούμε. Αυτό ένιωσα στο κονσέρτο της Κυριακής.»

    Ο Σαντιάγκο Όσσα Αλτζάτε βρισκόταν για δέκα μήνες στη Μαδρίτη προτού βρεθεί στην Κύπρο, για να αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση του Sistema Cyprus, θέση που κατείχε πριν απ’ αυτόν ο Πέτρος Στυλιανού. Στη Μαδρίτη εργαζόταν εθελοντικά σε ένα πρόγραμμα όμοιο με το Sistema.

    «Η αδελφή μου εργαζόταν στο ίδιο πρόγραμμα και σ’ αυτό το πλαίσιο γνώρισε πριν από δύο χρόνια την ιδρύτρια του Sistema Cyprus, Νικολέτα Πολυδώρου. Όταν η αδελφή μου είδε την προκήρυξη της θέσης, μου είπε να κάνω αίτηση. Μπήκα στην ιστοσελίδα, βρήκα όλες τις πληροφορίες και υπέβαλα την αίτησή μου. Ήταν μια πολύ σύντομη διαδικασία. Έκανα αίτηση στο τέλος του καλοκαιριού και προτού κλείσω τα μάτια, να ‘μαι εδώ.

    Είμαι πολύ χαρούμενος γι’ αυτή την ευκαιρία που μου δόθηκε, γιατί τώρα μπορώ να ανταποδώσω όλα αυτά που πήρα εγώ ο ίδιος από το Sistema στη χώρα μου, την Κολομβία, απ’ όπου ξεκίνησα τη μουσική μου πορεία. Ονομάζονται La Red de Escuelas de Musica de Medellin, και είναι ένα δίκτυο μουσικών σχολείων που βοηθούν τα παιδιά στη γειτονιά του, το Μεντελίν. Ξεκίνησα όταν ήμουν 11 ετών. Για μένα ήταν ό,τι καλύτερο έκανα μέχρι σήμερα. Από το πρώτο μάθημα στην τάξη, η ζωή μου άλλαξε.»

    Πώς άλλαξε;

    Κάθε φορά που κρατάω ένα όργανο ή είμαι μπροστά από την ορχήστρα, όταν κάνω οποιαδήποτε μουσική δραστηριότητα, νιώθω πολύ-πολύ χαρούμενος. Μόλις λοιπόν ξεκίνησα τα μαθήματα, ήταν ξεκάθαρο για μένα πως η μουσική θα είναι ο δρόμος που θα ακολουθήσω.

    Το Sistema στη χώρα μου αναπτύχθηκε στη γειτονιά μου, το Μεντελίν, που θεωρείται εξαιρετικά επικίνδυνη, με εμπόρους ναρκωτικών, διαφθορά, συμμορίες και ανισότητες. Το σκεπτικό είναι να υπάρχουν αυτά τα σχολεία σε αυτή την περιοχή για να δώσουν την ευκαιρία στα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τη μουσική. Είναι πολύ καλό, γιατί πολλά παιδιά που παρακολουθούν αυτά τα μαθήματα, αλλάζουν. Γίνονται καλύτεροι άνθρωποι. Ακόμη κι αν δεν είναι μουσικοί, χρησιμοποιούν τη μουσική ως διέξοδο.

    Η ιδέα του Sistema είναι η μουσική ως βοηθητικό εργαλείο. Όμως ο δάσκαλος οφείλει να παρουσιάσει τη μουσική στα καλύτερά της, και με βοήθησε σ’ αυτό η ακαδημαϊκή μου κατάρτιση. Αν αρκεστούμε στο ότι είναι ένα κοινωνικό πρόγραμμα στο πλαίσιο του οποίου πραγματοποιούνται διάφορες δράσεις για να περάσουμε τον χρόνο μας, έχουμε χάσει το παιχνίδι. Δεν είναι αυτή η ιδέα. Το θέμα είναι να παρουσιάσουμε ποιοτική μουσική.

    Είχες επαφή με τη μουσική προτού μπεις στο Sistema;

    Η πρώτη μου επαφή ήταν μέσω της αδελφής μου, που είναι μεγαλύτερη από μένα και ήταν ήδη στο Sistema. Δεν έπαιζα κάποιο όργανο αλλά άκουγα πολύ όλα όσα μάθαινε στο σπίτι. Άκουγα συνεχώς και μετά ξεκίνησα να μένω μαζί της στις πρόβες με την ορχήστρα. Ήθελα να μάθω κι εγώ μουσική αλλά ήμουν πολύ εσωστρεφής, ντρεπόμουν. Ξέρετε, όταν παίζεις ένα όργανο εκτίθεσαι. Το όργανο είναι μια άλλη γλώσσα και μιλάς μ’ αυτό. Εγώ δεν ήμουν ποτέ… ομιλητικός. Γι’ αυτό ήταν πολύ δύσκολο για μένα. Κάποια στιγμή το πήρα απόφαση ότι πρέπει να ασχοληθώ γιατί το θέλω πολύ, και έτσι ξεκίνησα τα μαθήματα στο Sistema.

    Με τα μαθήματα της μουσικής, ξεκίνησα να αντιλαμβάνομαι ότι δεν υπάρχουν όρια στα όνειρα. Κάποτε νιώθω ένας τρελός που δεν σταματά να ονειρεύεται, αλλά γιατί όχι;

    + Το Sistema Cyprus είναι ένα πρόγραμμα εμπνευσμένο από το El Sistema της Βενεζουέλας που σκοπεύει να παρέχει δωρεάν μουσική παιδεία σε όλα τα παιδιά μέσα από τη δημιουργία χορωδιών και ορχηστρών. Ο δεύτερος στόχος είναι η προώθηση του σεβασμού και της αναγνώρισης ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Το Sistema Cyprus λειτουργεί στη Φανερωμένη στη Λευκωσία, στο Home for Hope και στη Φανερωμένη στη Λάρνακα, παρέχοντας δωρεάν όργανα και μαθήματα μουσικής σε περισσότερα από 100 παιδιά. Για πληροφορίες, δωρεά μουσικών οργάνων και εισφορές: www.sistemacyprus.com

    Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως | Φωτογραφία: Ελένη Παπαδοπούλου

    • Μερόπη Μωυσέως

      Σπούδασε στο τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Καλύπτει το πολιτιστικό ρεπορτάζ στο Παράθυρο της εφημερίδας Πολίτης από το 2005. Ζει στη Λευκωσία | meropi.m@politis-news.com

    You May Also Like

    ΦΟΙΒΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗΣ : Η γλώσσα της αποδοχής, της επικοινωνίας και του διχασμού

    Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως | Φωτογραφία ©Ελένη Παπαδοπούλου Ο γλωσσολόγος Φοίβος Παναγιωτίδης, καθηγητής στο ...

    ΕΤΕΡΟΤΟΠΙΑ : «Τα βιβλία μας είναι για τους δρόμους, όχι για τα ράφια»

    Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως | Φωτογραφία Ελένη Παπαδοπούλου «Επιλέξαμε ως όνομα του εκδοτικού οίκου ...

    Αντρέας Κουτσόφτας: «Είδα την αγάπη με πιο καθαρό βλέμμα»

    Συνέντευξη στην Κατερίνα Μιχάηλου Επαναπροσδιορίζοντας τα όρια της αγάπης και του έρωτα, το έργο ...

    ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ # 2: Παναγιώτης Μηνά _ Στέλιος Καλλινίκου /Cataclysm

    Επιμέλεια Χριστίνα Λάμπρου & Ελένη Παπαδοπούλου Ο Παναγιώτης Μηνά παρακολουθεί φωτογραφικά τη γιορτή του ...

    Αλκυόνη Παπαδάκη: Ζωή από μελάνι

    Συνέντευξη στο Δημήτρη Γεωργίου Μία σχέση «καθοριστική» στη ζωή του κάθε ανθρώπου, τη σχέση ...

    Αλέξης Βασιλείου: «Υβριδικά έργα στο 10ο Open House Festival»

    Προσεγγίζοντας τον σύγχρονο χορό στην πιο καινοτόμα του μορφή το φεστιβάλ που έγινε πλέον ...

    X