Βήμα θεατρικής ανάπτυξης στο Ριάλτο

  • Τι είναι το Πρόγραμμα Φιλοξενίας Συνεργαζόμενου Καλλιτέχνη που ανακοίνωσε με την έναρξη του 2020 το Θέατρο Ριάλτο;

    Ο Πάρις Ερωτοκρίτου και η θεατρική του ομάδα Fresh Target Theatre Ensemble είναι οι πρώτοι φιλοξενούμενοι σε ένα φιλόδοξο νέο πρότζεκτ του θεάτρου Ριάλτο το οποίο ανακοινώθηκε με την έναρξη του 2020. Το Πρόγραμμα Φιλοξενίας Συνεργαζόμενου Καλλιτέχνη «στοχεύει στην εδραίωση ενός νέου θεσμού αντίστοιχου μεγάλων πολιτιστικών οργανισμών του εξωτερικού». Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του Ριάλτο, στο πλαίσιο του εν λόγω προγράμματος θα υλοποιούνται καινοτόμες δράσεις από έναν συνεργαζόμενο καλλιτέχνη κάθε χρόνο, οι οποίες θα υποστηρίζονται και θα φιλοξενούνται στο Θέατρο Ριάλτο.

    «Συζητούσαμε μια πιθανή συνεργασία με την καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Ριάλτο Γεωργία Ντέτσερ και κάπως έτσι ξεκινήσαμε”, αναφέρει στο “Π” ο Πάρις Ερωτοκρίτου, σκηνοθέτης και ιδρυτής της θεατρικής ομάδας Fresh Target Theatre Ensemble. “Πρόκειται για μια συνεργασία που δεν έχει να κάνει με τη δημιουργία μιας παράστασης αλλά με το κομμάτι της έρευνας», σημειώνει ακόμη.

    Ένα πείραμα: Παράγεται υλικό το οποίο ο/η συγγραφέας μπορεί να πιάσει ή να αντιδράσει σ’ αυτό, να το εντάξει στο κείμενό του/της ή να το απορρίψει. Εμείς ανταποκρινόμαστε ουσιαστικά στην ιδέα ή τον προβληματισμό ή την πρόκληση που φέρνει ο/η συγγραφέας και παράγουμε τροφή για σκέψη

    Πληρώνοντας ένα κενό με έναν ενδιαφέροντα τρόπο σε ό,τι αφορά τη θεατρική γραφή στον τόπο μας, η πρόταση του Πάρι Ερωτοκρίτου διέπεται από μια ιδιότυπη διαδραστικότητα που δεν παρατηρείται συχνά σε αυτό το κομμάτι: με την έννοια ότι ένας/μια συγγραφέας ακολουθεί έναν μάλλον μοναχικό δρόμο κατά τη συγγραφή ενός έργου, είτε πρόκειται για μυθιστόρημα ή θεατρικό. Στην προκειμένη περίπτωση, στη συγγραφή συμβάλλουν ένας σκηνοθέτης [Πάρις Ερωτοκρίτου], μία δραματουργός [Άννα Κάλβαρη], μία δημιουργική σύμβουλος [η σκηνοθέτιδα Μαρία Κυριάκου] και τέσσερις ηθοποιοί: οι Έλενα Καλλινίκου, Γιώργος Κυριάκου, Παναγιώτα Παπαγεωργίου και Βασίλης Χαραλάμπους.

    Με αυτούς τους επτά ανθρώπους καλούνται να «συνομιλήσουν» οι συγγραφείς Μαρία Α. Ιωάννου, Αυγή Λίλλη, Στέφανος Σταυρίδης και Γιώργος Τριλλίδης. Τελικός στόχος, η συγγραφή τεσσάρων ολοκληρωμένων θεατρικών έργων, διάρκειας 15 λεπτών έκαστο: αυτά τα έργα μπορεί να είναι κωμικά ή δραματικά, ρεαλιστικά ή σουρεάλ. Μόνος περιορισμός, να μην είναι μονόλογοι. «Είναι ένα πείραμα για όλους μας. Δεν είναι κάτι που κάναμε ξανά, οποιοσδήποτε από μας. Υπάρχει μια γοητεία σ’ αυτό και κάνοντας, μαθαίνουμε πολλά» σχολιάζει ο κ. Ερωτοκρίτου.
    Δέκα ώρες, δεκαπέντε λεπτά

    Σε διάστημα τεσσάρων μηνών, έκαστος/η συγγραφέας θα συναντηθεί για σύνολο δέκα ωρών με τους/τις ηθοποιούς και τους υπόλοιπους συντελεστές. Σε αυτές τις συναντήσεις, οι ηθοποιοί δεν είναι απλοί εκτελεστές αλλά συνδημιουργοί. «Μαζί με τους ηθοποιούς εξερευνούμε την ιδέα την οποία μπορεί να έχει ο/η συγγραφέας, που στο μεταξύ παρακολουθεί τη διαδικασία και μπορεί να παρέμβει αν θέλει. Παράγεται, έτσι, υλικό το οποίο ο/η συγγραφέας μπορεί να πιάσει ή να αντιδράσει σ’ αυτό, να το εντάξει στο κείμενό του/της ή να το απορρίψει. Εμείς ανταποκρινόμαστε, ουσιαστικά, στην ιδέα ή τον προβληματισμό ή την πρόκληση που φέρνει ο/η συγγραφέας και παράγουμε τροφή για σκέψη που μπορεί να εκμεταλλευτεί όπως θέλει». Επιπλέον, «θέλουμε να απομυθοποιήσουμε λίγο αυτό το πέπλο σοβαροφάνειας που διέπει τους συγγραφείς, να τους δούμε ως ένα ζωντανό δημιουργικό κομμάτι μέσα στο θέατρο». Στο τέλος αυτών των δεκάωρων συναντήσεων για έκαστο/η συγγραφέα, θα δημιουργηθεί το τελικό θεατρικό κείμενο το οποίο θα παρουσιαστεί, εντός Μαΐου σύμφωνα με τον προγραμματισμό του Ριάλτο – σε θεατρικό αναλόγιο, με τους υφιστάμενους ή άλλους ηθοποιούς, ανάλογα με τις ανάγκες του έργου.
    Develop.

    Το εν λόγω εργαστήρι ανάπτυξης θεατρικού έργου έχει τίτλο Develop. Develop Again. Develop Better (Developing in Cyprus) και έχει ως θέμα, προφανώς, την ανάπτυξη. «Με κάθε τρόπο: είτε πρόκειται για την προσωπική ανάπτυξη του καθενός ή την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας. Ο καθένας μπορεί να το δει όπως θέλει. Το θέμα της ανάπτυξης με απασχολούσε έντονα όταν όλοι μιλούσαν για την Κύπρο ‘της ανάπτυξης’ αλλά εγώ ένιωθα ότι θεατρικά είμαστε στάσιμοι», σημειώνει ακόμη ο σκηνοθέτης και καθοδηγητής του εργαστηρίου, το οποίο αποτελεί ένα μικρό βήμα θεατρικής δημιουργίας που απομακρύνει αφενός το ενδεχόμενο της στασιμότητας, αφετέρου ανοίγει διόδους επικοινωνίας τόσο μεταξύ της θεατρικής κοινότητας αλλά και του κοινού, στο οποίο είναι ανοιχτές όλες οι συναντήσεις των καλλιτεχνών.

    + Για όσους θέλουν να παρακολουθήσουν από κοντά τη διαδικασία, πληροφορίες και κρατήσεις στο τηλ. 25343902 [Θέατρο Ριάλτο].

    Στη φωτογραφία από αριστερά ο Πάρις Ερωτοκρίτου, η Έλενα Καλλινίκου, ο Βασίλης Χαραλάμπους, η Παναγιώτα Παπαγεωργίου, η Άννα Κάλβαρη, η Μαρία Α. Ιωάννου, η Αυγή Λίλλη και ο Στέφανος Σταυρίδης.

    • Μερόπη Μωυσέως

      Σπούδασε στο τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Καλύπτει το πολιτιστικό ρεπορτάζ στο Παράθυρο της εφημερίδας Πολίτης από το 2005. Ζει στη Λευκωσία | meropi.m@politis-news.com

    You May Also Like

    Προκήρυξη 32ου Παγκύπριου Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου

    Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου προκηρύσσει το 32ο Παγκύπριο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου 2019 το οποίο ...

    “Luna Rossa” στο θέατρο Ένα

    LUNA ROSSA Η Ευα, ο Ρόκο- η κόρη τους, η Σοφία-ο Λέλε και η ...

    Πρεμιέρα κάνει το “Αψίνθιον = Δηλητήριο” στο Θέατρο Σκάλα

    Με ένα συγκλονιστικό σύγχρονο νεοελληνικό έργο που για πρώτη φορά θα παρουσιαστεί από Κυπριακό ...

    «Ρωμαίος και Ιουλιέτα»: η καλοκαιρινή παραγωγή της ΕΘΑΛ

    Με αφορμή την συμπλήρωση των 100 χρόνων από την γέννηση του μεγάλου καλλιτέχνη Μέντη ...

    Παράταση για «Το φως του γκαζιού» στο θέατρο Διόνυσος

    Το Θέατρο «ΔΙΟΝΥΣΟΣ» ανακοινώνει τέσσερις ακόμα παραστάσεις του ψυχολογικού θρίλερ «Το Φως του γκαζιού» ...

    40 χρόνια «Ικέτιδες» με αφιέρωμα στον Νίκο Χαραλάμπους

    Σαράντα χρόνια μετά το πρώτο ανέβασμα της ιστορικής παράστασης «Ικέτιδες» του Ευριπίδη, από τον ...

    X