Το θέατρο σκιών σαν εκπαιδευτικό εργαλείο

  • Γράφει η Ελένη Παπαχριστοφόρου*

    Το θέατρο σκιών είναι από τα αρχαιότερα είδη θεατρικού θεάματος. Οι πρώτες φιγούρες φτιάχτηκαν ως μια προσπάθεια των ανθρώπων να επικοινωνήσουν με αγαπημένα πρόσωπα που δεν βρίσκονταν στη ζωή. Σπουδαίο θέατρο σκιών αναπτύχθηκε στην Κίνα με έμφαση στη μουσική και στη μίμηση, αλλά και τη ζωγραφική, δίνοντας με αυτό τον τρόπο τη σημερινή γνωστή μορφή του θεάτρου σκιών. Μετά την Ασία, το θέατρο σκιών ταξίδεψε στις χώρες της Μέσης Ανατολής και της Βορείου Αφρικής, με τη γέννηση του ήρωα του ελληνικού θεάτρου σκιών, του Καραγκιόζη. Από το τέλος του 17ου αιώνα μέχρι και σήμερα, το θέατρο σκιών διαδόθηκε μέσω Ιταλών καλλιτεχνών και σε διαφορετική μορφή σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, όπως Γερμανία, Αγγλία και Γαλλία, με θέματα από παραμύθια, με ζώα και μύθους με ανθρώπινες και άλλες φιγούρες. Στη σύγχρονη αυτή μορφή παρουσιάζονται οι παραστάσεις του σύγχρονου παιδικού θεάτρου σκιών.

    Το νηπιαγωγείο για τις προσχολικές ηλικίες κυρίως, από τριών μέχρι έξι ετών, αποτελεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό στάδιο στην ανάπτυξη των μικρών παιδιών πριν από την ένταξη στο σχολείο. Το νηπιαγωγείο είναι η πρώτη επαφή του παιδιού με τον έξω κόσμο και σε αυτό αποκτά περισσότερη ανεξαρτησία και έλεγχο. Είναι ένα κρίσιμο στάδιο της ζωής, στο οποίο ένα παιδί αναπτύσσεται σωματικά, διανοητικά, συναισθηματικά και κοινωνικά. Τα παιδιά μπορεί να μην γνωρίζουν ανάγνωση και γραφή σε αυτές τις ηλικίες μέχρι να αρχίσουν το δημοτικό σχολείο. Ως αποτέλεσμα, η μάθηση θα μπορούσε να επιτυγχάνεται μέσω εναλλακτικών / βοηθητικών τρόπων διδασκαλίας. Το θέατρο σκιών θα μπορούσε να λειτουργήσει σαν ένα διδακτικό βοήθημα και σαν ένα εκπαιδευτικό εργαλείο σε αυτές τις ηλικίες, με τους εξής τρόπους:

    * Τα παιδιά και ειδικά τα πιο ντροπαλά και επιφυλακτικά μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις φιγούρες του θεάτρου σκιών για να εκφράσουν τις σκέψεις, τους φόβους και τα συναισθήματά τους. * Να αυξήσουν τις δεξιότητες επικοινωνίας, κυρίως της γλωσσικής ανάπτυξης.
    * Να απολαμβάνουν την αφήγηση μέσω ενός διαδραστικού τρόπου.
    * Να αποδεσμεύουν τη φαντασία τους και να δημιουργούν τους δικούς τους ρόλους δίνοντας ζωή σε μια άψυχη φιγούρα μέσα από την κίνηση και τον τονισμό στη φωνή.
    * Να ταυτίζονται με τους ήρωες-φιγούρες μέσω των οποίων καλλιεργείται έντονα η ενσυναίσθηση.
    * Να διδάσκονται θεματικές ενότητες μέσα από τις παραστάσεις.
    * Να ενδυναμώσουν τη δημιουργικότητά τους.

    Ας αφήσουμε, λοιπόν, τη φαντασία των παιδιών να ταξιδέψει δημιουργικά ενδυναμώνοντας τη διδασκαλία στη νηπιακή ηλικία. Όπως είπε και ο νομπελίστας Άλμπερτ Αϊνστάιν, “η φαντασία είναι πιο σημαντική από τη γνώση”, θέλοντας να τονίσει ότι ενώ η γνώση είναι περιορισμένη, η φαντασία περικλείει ολόκληρο τον κόσμο ενισχύοντας τη δημιουργικότητα.

    * Νηπιαγωγός

    • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

      Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

    You May Also Like

    ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ : Λεονάρισσο και Βασίλι

    Γράφει ο Λευτέρης Παπαλεοντίου Λεονάρισσο και Βασίλι, ονόματα παράξενα, που θα έλεγε και ο ...

    Ο ρατσισμός στην κλασική λογοτεχνία και το σινεμά

    Γράφει ο Ακης Παναγή* Η απόφαση της τηλεοπτικής πλατφόρμας HBO Max να αποσύρει [έστω ...

    “Μυστική Συνάντηση”, Σταμάτης Κραουνάκης και Παναγιώτης Μάργαρης .

    Γράφει η Μαργαρίτα Ερωτοκρίτου | erotokritou.margarita@gmail.com Ο Παναγιώτης Μάργαρης έκανε φίλη του την κιθάρα ...

    Τα Richter στην ποίηση του Α. Γεωργαλλίδη

    Γράφει ο Γιάννης Ηλιόπουλος Διαβάζοντας το διήγημα A Sound of Thunder του Ray Bradbury ...

    Ο πλούτος ενός έθνους

    Γράφει η Αικατερίνη Λάμπρου* | aiklamprou@cytanet.com.cy Πριν λίγες ημέρες, ξεφυλλίζοντας την ψηφιακή έκδοση της ...

    ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΡΧΑΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ :Σκέψεις για το μέλλον

    Της Μαγδαλένας Ζήρα* Ένας θεσμός που άρχισε πριν από 17 χρόνια με έναν μικροσκοπικό ...

    X