Ο Δημήτρης Μηνά φωτογραφίζει σε γυαλί

Αναβιώνοντας μια φωτογραφική τεχνική από τη βικτωριανή εποχή

Ο Δημήτριος Μηνά κατάγεται από τη Λάρνακα.Σπούδασε μεικτά μέσα στη Θεσσαλονίκη Ελλάδα το 2004 και αγόρασε την πρώτη του φωτογραφική μηχανή το 2005. Οι πρώτες του φωτογραφίες ήταν σε φιλμ και ψηφιακά. Εργάστηκε ως φωτογράφος ειδήσεων κατά τη διάρκεια των ταραχών της Αθήνας το 2009 και φωτογραφιζε συναυλίες στον ελεύθερο χρόνο του.

Επέστρεψε στην Κύπρο το 2012 όπου εγκατέλειψε εντελώς την ψηφιακή φωτογραφία και δεσμεύτηκε στο φιλμ και χειροποίητες εκτυπώσεις στον σκοτεινο θαλαμο. Μέσα σε λίγα χρόνια, πειραματίστηκε με φιλμ 35mm, 6×6 και μεγάλου φορμα. Άρχισε να δημιουργεί δικά του χημικά και εκτυπώσεις στο σκοτεινό θάλαμο. Το ενδιαφέρον για τη φωτογραφία άλλαξε, από την αγάπη για το φιλμ σε φωτογραφικές μηχανές μεγάλου μεγέθους. Από το 2016, ο Δημήτριος στράφηκε εντελώς στη τεχνική Wet Plate Collodion.

Αυτή η τεχνική ξεκίνησε το 1851 μια από τις 2 πρωτες τεχνικές φωτογραφἰας στην ιστορία μαζί με την δαγγεροτυπία. Αυτοδίδακτος μετά από χρόνια μελέτης και πειραματισμού, οι κάμερες και τα χημικά είναι δικής του παρασκευής. Η όλη διαδικασία είναι χειροποίητη από την αυτο-κατασκευασμένη κάμερα wet plate μεγάλου μεγέθους και εξαιρετικά μεγάλου μεγέθους, έως τη συνταγή κολλοδίου και το developer που χρησιμοποιούνται στη διαδικασία.

Στην προσπάθειά του να μάθει τις δεξιότητες για να φτιάξει τη δική του φωτογραφική μηχανή μεγάλου μεγέθους, εντυπωσιάστηκε από τη διαδικασία της αμβροτυπίας  και έτσι κατέληξε να κατασκευάζει τη δική του κάμερα μεγάλων διαστασεων. Το άλμα από το φιλμ, στην αμβροτυπια, ενσωματώνει δύο σημαντικές ουσίες – το δημιουργικό μέρος και το εξαιρετικά τεχνικό στοιχείο. Και τα δύο αυτά βρίσκονται στην αμβροτυπία, και γι αυτό, είναι ο μόνος τρόπος φωτογραφίας που θελει να εξασκεί. Μπορεί να ελέγξει πλήρως τη διαδικασία, από το μέγεθος της κάμερας που, όσο πιο μεγάλη η κάμερα τόσο πιο μεγάλο το αποτέλεσμα, έως και τον έλεγχο της επεξεργασίας της εικόνας μέσω χημικών πριν την φωτογράφιση. Όλη η διαδικασία είναι χειροποίητη και πλήρως ελεγχόμενη από την αρχή έως το τέλος.

Για να ολοκληρώσει το προϊόν αμβροτυπίας, έχει επίσης κάνει ένα βερνίκι για να το κάνει ανεξιτηλο. Δεδομένου ότι η διαδικασία φωτογραφίας Wet Plate Collodion δεν είναι τόσο κινητή όσο το φιλμ ή η ψηφιακή φωτογραφία, ο Δημήτριος τροποποίησε ένα φορτηγάκι και δημιούργησε ένα μεγάλο σκοτεινό θάλαμο Wet Plate Collodion, επιτρέποντάς του να φωτογραφίζει σε σχεδόν οποιαδήποτε τοποθεσία, να εμφανίσει και να παράγει ένα τελικό προϊόν οπουδήποτε.

Η διαδικασία wet plate απαιτεί μια πλήρως πρακτική προσέγγιση. Ξεκινά με το μέγεθος του γυαλιού που θα μπορεί να υποστηρίζει η κάμερα. Ένα χημικο χύνεται πάνω στο γυαλί και μετά βυθίζεται στο νιτρικό ασήμι (AgNo3) που μετατρέπεται σε φωτοευαίσθητο.. Στη συνέχεια, το γυαλί εισάγεται στην κάμερα. Προκειμένου να τραβήξει τη φωτογραφία, επιτρέπουμε στο φως να περάσει μέσα από τον φακό, λαμβάνοντας έτσι «τη λήψη». Στη συνέχεια επιστρέφει στο σκοτεινό θαλαμο και χύνεται ενα οξύ χημικό παράγοντας το «αρνητικό». Μόλις συμβεί αυτό, στη συνέχεια μεταφέρει την γυάλινη φωτογραφια στο τελικό χημικό οπου αντιστρέφει το αρνητικό σε θετικό, παράγωντας έτσι το τελικό προϊόν. Η διαδικασία διαρκεί περίπου 15 λεπτά.

Η κύρια πηγή έμπνευσης του ήταν η χρήση της φωτογραφίας στη βικτωριανή εποχή, όπου χρησιμοποιούσαν το μέσο για να τραβήξουν μια φωτογραφία ενός νεκρού ατόμου. Αυτό που τον γοήτευσε, και εξακολουθεί, είναι η ανεξίτηλη ύπαρξη ενός ατόμου μετά θάνατον, – ενα μεμἐντο μόρι. Αυτό, δίνει έκθεση σε ένα θέμα το οποίο, αν και αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής, συχνά κρύβεται, διαγράφεται πρόθυμα από την ενεργή μας μνήμη. Η αισθητική που προσπαθει να δημιουργήσει είναι αυτή που προκύπτει από αυτό, αλλά εφαρμόζεται σε ένα πιο σύγχρονο πλαίσιο. Θέματα όπως ψυχική υγεία, αναπηρία και η απόγνωση.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι η πρακτική του είναι πλήρως χειροποίητη, και κάθε λήψη δεν μπορεί να αναπαραχθεί στο σύνολό της – δηλαδή, μπορει να αναπαράξει την εικόνα, για παράδειγμα εκτυπώσεις, ωστόσο, δεν μπορει να αναπαράγει τα υλικά. Η διαδικασία της αμβροτυπίας, που την καθιστά αιώνια. Για αυτόν τον λόγο θέλει να κατασκευάσει τη μεγαλύτερη κάμερα αμβροτυπίας, για να μπορει να παράγει αμβροτυπίες χωρίς τον περιορισμό του μεγέθους.Το αποτέλεσμα θα εξακολουθεί να είναι μοναδικό, αλλά δεν θα περιορίζεται από την κάμερα που χρησιμοποιείται. Αυτή η προσπάθεια θα σταλεί στο Guinness World Records. Η κάμερα θα φωτογραφίζει αμβροτυπία μεχρι 2 επι 1 μετρο μέγεθος, κάτι το οποίο, θα ειναι πρωτοπόρο στον χώρο της αμβροτυπίας αφου, εκτός του οτι δεν υπαρχει τέτοιας εμβέλειας καμερα, οι αμβροτυπίες ειναι συνηθως 20 επι 25 εκατοστα.

 

Αφού αυτή η προσπάθεια είναι πολυδάπανη, ο Δημητρης, είναι στην διαδικασια εύρεσης χορηγών για την υποστήριξη τους. Για να επιχορηγηθει η προσπάθεια εχει ξεκινήσει μια διαδικτυακή πώληση κάποιων αντίγραφων των έργων του.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Πίνακας αξίας 2,6 εκατ. ευρώ πιθανώς να κατέληξε στα σκουπίδια

Την εξαφάνιση ενός πίνακα αξίας 2,6 εκατ. ευρώ, ο οποίος πιστεύεται ότι κατέληξε στα ...

Έργο του Πικάσο πωλήθηκε για 40 εκατ. ευρώ

Ο πίνακας του Πικάσο «Femme Assise, Robe Bleu» πουλήθηκε σε δημοπρασία του οίκου Christie’s ...

Ταινίες της Jumana Manna στο The Island Club

Τρεις ταινίες της Παλαιστίνιας καλλιτέχνη Jumana Manna προβάλλει στις 24 Ιανουαρίου το The Island ...

Οι μικρομηκάδες ταξιδεύουν

Στην ελληνική πρωτεύουσα αλλά και στην επαρχία προβάλλονται τις επόμενες μέρες αρκετές ταινίες μικρού ...

Βιβλίο ανοικτής πρόσβασης για την «Αρχαιολογία των Καταποντισμένων Τοπίων της Ευρώπης»

Τις ημέρες που «Μένουμε Σπίτι», ένα βιβλίο ανοικτής πρόσβασης για την υποθαλάσσια αρχαιολογική κληρονομιά ...

Ανοιχτή επιστολή του Φατίχ Ακίν στον Γκιούλ | «Σταματήστε αυτή την τρέλα»

«Σταματήστε αυτή την τρέλα», τονίζει σε ανοιχτή επιστολή του στον πρόεδρο της Τουρκίας, Αμπντουλάχ ...

X