Παρανομεί το δημόσιο για τον εμπλουτισμό κτηρίων με έργα τέχνης

Έργα τέχνης σε μόλις 22 δημόσια κτήρια από το σύνολο 91 τουλάχιστον, σύμφωνα με το Μητρώο Δημόσιων Κτηρίων

Μόλις δώδεκα έργα τέχνης βρίσκονται καταχωρισμένα στο Μητρώο Έργων Τέχνης που διατηρεί το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας σύμφωνα με σχετική πρόνοια του νόμου για τον εμπλουτισμό δημόσιων κτηρίων με έργα τέχνης.

Τουλάχιστον αυτό καταδεικνύει ο κατάλογος που απέστειλε ο αρμόδιος υπουργός σε σχετική ερώτηση της βουλευτού Ελένης Μαύρου. Αν τα στοιχεία είναι σωστά, όχι μόνο τα έργα που είναι καταχωρισμένα σε αυτό το μητρώο είναι μόλις δώδεκα, αλλά δημιουργήθηκαν μέχρι το 1998, δηλαδή πριν τη θέσπιση του σχετικού νόμου, το 2009.

Στο πλαίσιο κοινοβουλευτικού ελέγχου, η κ. Μαύρου ζητά να μάθει πόσα δημόσια κτήρια έχουν ανεγερθεί μετά το 2009, σε πόσα και ποια από αυτά έχουν τοποθετηθεί έργα τέχνης σύμφωνα με τις πρόνοιες της νομοθεσίας και κατά πόσο έχουν δημιουργηθεί τα Μητρώα Έργων Τέχνης και Δημόσιων Κτηρίων, όπως προβλέπει η νομοθεσία ως ευθύνη του ΥΠΠΑΝ.

Ελλιπές το Μητρώο Έργων Τέχνης, αναπάντητα τα ερωτήματα βουλευτών για τον εμπλουτισμό δημόσιων κτηρίων με έργα τέχνης

Στην απάντησή του, ο υπουργός Πρόδρομος Προδρόμου αναφέρει ότι αμφότερα τα μητρώα τηρούνται στο ΥΠΠΑΝ. Για το Μητρώο Έργων Τέχνης το μόνο που αναφέρεται είναι η διευκρίνιση ότι «για σκοπούς συνέχειας, έχουν καταχωριστεί και τα έργα τέχνης τα οποία τοποθετήθηκαν σε δημόσια κτήρια δυνάμει των καταργηθέντων περί του Ελάχιστου Ποσοστού Εμπλουτισμού με Έργα Τέχνης των Δημοσίων Κτηρίων Νόμων του 1992 μέχρι 1999» ενώ για το Μητρώο Δημόσιων Κτηρίων είναι καταχωρισμένα 91 κτήρια εκ των οποίων τα εννέα ανήκουν στη Δημοκρατία και τα ογδόντα δύο σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (περιλαμβανομένης της τοπικής αυτοδιοίκησης, των ημικρατικών οργανισμών, των σχολικών εφορειών κ.λπ.). Στον κατάλογο που παρατίθεται, διαφαίνεται ότι στο Μητρώο Έργων Τέχνης είναι καταχωρισμένα μόλις 12 έργα.

Αχιλλέας Δημητριάδης: Ποιος «έφαγε» την τέχνη;

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε δηλώσεις του σε σχετικό ρεπορτάζ της εφημερίδας «Χαραυγή» την 1η Ιουνίου, ο κ. Παρασκευάς ανέφερε ότι ο νόμος εφαρμόστηκε μέχρι σήμερα σε 22 κτήρια. Αυτό σημαίνει ότι από το σύνολο των 91 κτηρίων που είναι καταχωρισμένα στο Μητρώο Δημόσιων Κτηρίων, μόλις το 1/4 αυτών εφάρμοσε τον νόμο για την τοποθέτηση έργων τέχνης.

Σημειώνεται, επίσης, ότι σχετική ερώτηση υπέβαλε στον αρμόδιο υπουργό και ο βουλευτής Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, ο οποίος έλαβε περίπου τις ίδιες απαντήσεις όπως και η κ. Μαύρου.

Αναπάντητα παραμένουν τα ερωτήματα της κ. Μαύρου: πόσα δημόσια κτήρια έχουν ανεγερθεί από το 2009 και σε ποια από αυτά έχουν τοποθετηθεί έργα τέχνης καλλιτεχνών σύμφωνα με τις πρόνοιες της νομοθεσίας; Αναπάντητo μένει και το ερώτημα του κ. Θεοπέμπτου: Πόσο τοις εκατόν των κτηρίων που αναφέρονται στο μητρώο δημόσιων κτιρίων, έχει εμπλουτιστεί με έργα τέχνης μέχρι σήμερα;

«Θολή» η τελική ευθύνη για τον νόμο

Στο μεταξύ, σε χθεσινή ανακοίνωσή του το ΥΠΠΑΝ αναφέρει ότι η νομοθεσία «βρίσκεται σε ισχύ» και ότι την ευθύνη διεξαγωγής του διαγωνισμού για τα έργα έχει έκαστος κρατικός φορέας στον οποίο ανήκει το ανεγειρόμενο κτήριο. Επισημαίνει, μάλιστα, ότι το υπουργείο συμπεριλαμβάνει σχετική πρόνοια στον προϋπολογισμό όλων των σχολείων ή άλλων κτηρίων που κατασκευάζονται υπό την ευθύνη του και κάνει συγκεκριμένη αναφορά στις σχολικές εφορείες που διαχειρίζονται τα σχολικά κτήρια. Το υπουργείο επισημαίνει ότι έχει διαθέσιμα τα αντίστοιχα κονδύλια «για τυχόν εκκρεμότητες» ώστε να υλοποιηθεί η προβλεπόμενη απόκτηση έργων τέχνης. «Για όλα τα υπόλοιπα κτήρια του δημόσιου τομέα την ευθύνη εφαρμογής της νομοθεσίας έχουν οι αντίστοιχοι κρατικοί φορείς», σημειώνεται.

Πάντως, στην ανακοίνωσή του το ΥΠΠΑΝ δεν αναφέρει την ευθύνη του ίδιου του υπουργού, τον οποίο ο νόμος ορίζει ως «αρμόδιο για την παρακολούθηση της εφαρμογής του».

Σύμφωνα με τον νόμο, ο υπουργός δύναται «στο πλαίσιο της αρμοδιότητάς του για παρακολούθηση της εφαρμογής του Νόμου να απευθύνεται σε φορείς και Πολεοδομικές Αρχές και να ζητά ενημέρωση για θέματα που αφορούν την πορεία εφαρμογής του Νόμου και τη συμμόρφωση προς τις διατάξεις του».

Ως εκ τούτου, ναι μεν οι κρατικοί φορείς οφείλουν να εφαρμόζουν τον νόμο αλλά ο ΥΠΠΑΝ μάλλον έχει την τελική ευθύνη για το κατά πόσον αυτός όντως εφαρμόζεται.

EIKONA: Ανθρώπινοι στόχοι, έργο του Ρήνου Στεφανή, 1994-2016

  • Μερόπη Μωυσέως

    Σπούδασε στο τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Καλύπτει το πολιτιστικό ρεπορτάζ στο Παράθυρο της εφημερίδας Πολίτης από το 2005. Ζει στη Λευκωσία | meropi.m@politis-news.com

You May Also Like

Νεκρή και τραυματίες σε συναυλία των Linkin Park

Μια γυναίκα νεκρή και 19 τραυματίες είναι ο τραγικός απολογισμός μετά την κατάρρευση σκαλωσιάς ...

Ο Πατρίκ Μοντιανό νικητής του Νόμπελ Λογοτεχνίας 2014

Ο Πατρίκ Μοντιανό είναι ο νικητής του φετινού Νόμπελ Λογοτεχνίας 201, όπως ανακοινώθηκε πριν ...

Ο Nick Cave είναι Lawless

Ο ταλαντούχος κύριος Nick Cave έχει γράψει το σενάριο και βεβαίως τη μουσική της ...

Ιταλία και Κύπρος μαζί για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Συνάντηση της Ομάδας Φίλων για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 26 ...

Μιχάλης Κούλουμος: Σε όλες τις φωτογραφίες είμαστε εμείς

Με αφορμή την πρόσφατη πρώτη του ατομική έκθεση με τίτλο: “Από την Πάφο στα ...

Artist’s alley στο φετινό Eyekon Comic Con | Ξεκίνησαν στην Ελλάδα, βλέπουν προς τον κόσμο

Τρεις δημιουργοί της 9ης τέχνης -αυτής των κόμικς- φτάνουν στην Κύπρο την ερχόμενη βδομάδα ...

X