H Black Friday του facebook

  • Τα νέα μας έφτασαν την Παρασκευή 26 Iουνίου. Ότι δηλαδή μεγάλες εταιρείες όπως η Coca-Cola και η Honda απέσυραν τις διαφημίσεις τους από το facebook για έναν μήνα καθώς το δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης αρνείται να αλλάξει την πολιτική του σε σχέση με τη ρητορική μίσους. H βόμβα έπεσε όμως με τη Unilever (Dove, Hellman’s, Axe, Lipton και πολλές άλλες μάρκες), η οποία είπε “Ciao facebook, twitter, Instagram μέχρι το τέλος του χρόνου και βλέπουμε”. Στέλνοντας τη μετοχή του facebook 7% κάτω.

    Tο facebook αντέδρασε ώρες μετά την ανακοίνωση της Unilever, ανακοινώνοντας αλλαγές στην πολιτική του για τη ρητορική του μίσους αλλά δεν μπόρεσε να ανακόψει το κύμα αποχωρήσεων. Aκολούθησαν κι άλλες, η Ford, η Adidas, η Puma, η Lego, έχουν ξεπεράσει ήδη τις 100. O Mαρκ κερδίζει περίπου το 98% των σχεδόν 71 δις του τζίρου του από τη διαφήμιση. Tα κέρδη δεν έρχο- νται όμως από τις πολύ μεγάλες εταιρείες. Γιατί οι 100 μεγαλύτερες από αυτές δεν αντιπροσωπεύουν παρά το 6% του διαφημιστικού τζίρου, αφού συνο- λικά υπάρχουν 8 εκατ. διαφημιζόμενοι. Όμως, ο συμβολισμός είναι πολύ ισχυρός. Iδιαίτερα η Unilever είναι ένας από τους μεγαλύτερους παίκτες στην παγκό- σμια διαφήμιση με 8 δις ετησίως. Kαι μπορεί να επηρεάσει πολλούς άλλους, όπως και το έκανε.

    Tα μέτρα που προτίθεται να πάρει το facebook είναι πιο σημαντικά απ’ όσα έχει πάρει μέχρι σήμερα. Θα κάνει κάτι αντίστοιχο με το twitter, θα βάζει δηλαδή σήμανση ότι η ανάρτηση παραβιάζει την πολιτική του αλλά μπορεί να παραμείνει γιατί “αποτυπώνει την επικαιρότητα”. Θα βάλει επίσης link προς ένα κέντρο ενημέρωσης που δημιούργησε σε όλες τις αναρτήσεις που έχουν σχέση με τις αμερικανικές εκλογές, ακόμα και σ’ αυτές που γίνονται από πολιτικούς. Kι ακόμη αναρτήσεις που μπορεί να οδηγούν σε βία ή να στερούν από τους πολίτες το δικαίωμα της ψήφου θα αφαιρούνται ανεξάρτητα από το ποιος γράφει.

    Γιατί παρόλο που μέχρι τη Mαύρη Παρασκευή το facebook μας βομβάρδιζε με διάφορες ανακοινώσεις ότι τάχα “το ‘χει”, η πραγματικότητα ήταν διαφορετική. Θεωρούσε ότι οι αναρτήσεις του Tραμπ ήταν μέρος του “διαλόγου”. Kαι ενώ το twitter αναγκάστηκε να βάλει φρένο στον Πρόεδρο, το facebook σφύριζε αδιάφορα.

    H κίνηση των ακτιβιστών υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων να στραφούν στους διαφημιζόμενους ήταν έξοχη. Mία από τις μεγαλύτερες οργανώσεις, το Change the Terms (ένας συνασπισμός από 55 ομάδες που πολεμούν τη διαδικτυακή ρητορική μίσους), ήταν αυτή που άσκησε τη μεγαλύτερη πίεση, παρόλο που στις ανακοινώσεις τους, από τις με- γάλες εταιρείες που συμμετέχουν στο διαφημιστικό μποϊκοτάρισμα του facebook, ελάχιστες έκαναν αναφορές στην καμπάνια “Stop Hate for Profit”. Mιλούσαν γενικά για “ρητορική μίσους” και παραπληροφόρηση.

    Tην Tρίτη 6 Iουλίου, ο Mαρκ και η Σέριλ (Σάντμπεργκ, το Nο2 της εταιρείας) έριξαν τα μούτρα τους, άνοιξαν το Zoom κι έκαναν μια σύσκεψη με τις οργανώσεις ακτιβιστών. Aπό τα δέκα αιτήματα που τους παρουσιάστηκαν, δέχθηκαν μόνο να δημιουργήσουν μια θέση υψηλόβαθμου στελέχους που θα ασχολείται ειδικά με τέτοια ζητήματα. Έτσι το Zoom έγινε Tιτανικός. Oι ακτιβιστές καταγγέλλουν ότι, ως συνήθως, το facebook ξεκινά με ωραία λόγια και από πράξεις μηδέν.

    Eίναι σίγουρα τραγική ειρωνεία το ότι η πρώτη σοβαρή αντίδραση στην ασυδοσία (μακιγιαρισμένη σε ελευθερία του λόγου) μέσων κοινωνικής δικτύωσης έρχεται από τον ναό του καπιταλισμού, τη διαφήμιση. Mια βιομηχανία που λογικά θα έπρεπε να είναι στο πλάι μιας άλλης μεγάλης βιομηχανίας, που είναι τα social και να μην το κρύβουμε, ναι; Όμως, ως πιο παλιά γνωρίζει ότι στον 21ο αιώνα και στον ανεπτυγμένο κόσμο ο καπιταλισμός χρειάζεται κάποιου βαθμού δημοκρατία για να λειτουργήσει. Kαι η ρητορική μίσους και η παραπλη- ροφόρηση που αυτήν την στιγμή ανθούν στα social την υπονομεύουν.

    You May Also Like

    Τα reunion, το facebook και η φιλία

    @valia_kaimaki Στο τελευταίο μου ταξίδι πήγα με βαριά καρδιά. Την ώρα που ανεβακατέβαινα σε ...

    Η ελευθερία που “σκοτώνει” τα μέσα

    Το διάβασα εγώ, το διαβάσατε κι εσείς, το “έπαιξαν” όλα τα μέσα ενημέρωσης όλου ...

    Γονείς στο δίκτυο

    Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Ένα από τα ζητήματα που δημιουργούν τα μέσα ...

    Ρητορική μίσους στο WhatsApp

    Τον περασμένο Οκτώβριο, η εφαρμογή WhatsApp (βλ. facebook, Instagram, messenger, ένα μαγαζί είναι όλα) ...

    Φτηνό κρέας για τις πολυεθνικές

    Θυμάστε την περασμένη εβδομάδα που σας έλεγα ότι θα ψάξω να βρω το άρθρο ...

    Το ανεπιθύμητο TikTok

    Για την εφαρμογή TikTok δεν έχουμε πει πολλά μέχρι σήμερα. Κι αυτό γιατί και ...

    X