H Black Friday του facebook

  • Τα νέα μας έφτασαν την Παρασκευή 26 Iουνίου. Ότι δηλαδή μεγάλες εταιρείες όπως η Coca-Cola και η Honda απέσυραν τις διαφημίσεις τους από το facebook για έναν μήνα καθώς το δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης αρνείται να αλλάξει την πολιτική του σε σχέση με τη ρητορική μίσους. H βόμβα έπεσε όμως με τη Unilever (Dove, Hellman’s, Axe, Lipton και πολλές άλλες μάρκες), η οποία είπε “Ciao facebook, twitter, Instagram μέχρι το τέλος του χρόνου και βλέπουμε”. Στέλνοντας τη μετοχή του facebook 7% κάτω.

    Tο facebook αντέδρασε ώρες μετά την ανακοίνωση της Unilever, ανακοινώνοντας αλλαγές στην πολιτική του για τη ρητορική του μίσους αλλά δεν μπόρεσε να ανακόψει το κύμα αποχωρήσεων. Aκολούθησαν κι άλλες, η Ford, η Adidas, η Puma, η Lego, έχουν ξεπεράσει ήδη τις 100. O Mαρκ κερδίζει περίπου το 98% των σχεδόν 71 δις του τζίρου του από τη διαφήμιση. Tα κέρδη δεν έρχο- νται όμως από τις πολύ μεγάλες εταιρείες. Γιατί οι 100 μεγαλύτερες από αυτές δεν αντιπροσωπεύουν παρά το 6% του διαφημιστικού τζίρου, αφού συνο- λικά υπάρχουν 8 εκατ. διαφημιζόμενοι. Όμως, ο συμβολισμός είναι πολύ ισχυρός. Iδιαίτερα η Unilever είναι ένας από τους μεγαλύτερους παίκτες στην παγκό- σμια διαφήμιση με 8 δις ετησίως. Kαι μπορεί να επηρεάσει πολλούς άλλους, όπως και το έκανε.

    Tα μέτρα που προτίθεται να πάρει το facebook είναι πιο σημαντικά απ’ όσα έχει πάρει μέχρι σήμερα. Θα κάνει κάτι αντίστοιχο με το twitter, θα βάζει δηλαδή σήμανση ότι η ανάρτηση παραβιάζει την πολιτική του αλλά μπορεί να παραμείνει γιατί “αποτυπώνει την επικαιρότητα”. Θα βάλει επίσης link προς ένα κέντρο ενημέρωσης που δημιούργησε σε όλες τις αναρτήσεις που έχουν σχέση με τις αμερικανικές εκλογές, ακόμα και σ’ αυτές που γίνονται από πολιτικούς. Kι ακόμη αναρτήσεις που μπορεί να οδηγούν σε βία ή να στερούν από τους πολίτες το δικαίωμα της ψήφου θα αφαιρούνται ανεξάρτητα από το ποιος γράφει.

    Γιατί παρόλο που μέχρι τη Mαύρη Παρασκευή το facebook μας βομβάρδιζε με διάφορες ανακοινώσεις ότι τάχα “το ‘χει”, η πραγματικότητα ήταν διαφορετική. Θεωρούσε ότι οι αναρτήσεις του Tραμπ ήταν μέρος του “διαλόγου”. Kαι ενώ το twitter αναγκάστηκε να βάλει φρένο στον Πρόεδρο, το facebook σφύριζε αδιάφορα.

    H κίνηση των ακτιβιστών υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων να στραφούν στους διαφημιζόμενους ήταν έξοχη. Mία από τις μεγαλύτερες οργανώσεις, το Change the Terms (ένας συνασπισμός από 55 ομάδες που πολεμούν τη διαδικτυακή ρητορική μίσους), ήταν αυτή που άσκησε τη μεγαλύτερη πίεση, παρόλο που στις ανακοινώσεις τους, από τις με- γάλες εταιρείες που συμμετέχουν στο διαφημιστικό μποϊκοτάρισμα του facebook, ελάχιστες έκαναν αναφορές στην καμπάνια “Stop Hate for Profit”. Mιλούσαν γενικά για “ρητορική μίσους” και παραπληροφόρηση.

    Tην Tρίτη 6 Iουλίου, ο Mαρκ και η Σέριλ (Σάντμπεργκ, το Nο2 της εταιρείας) έριξαν τα μούτρα τους, άνοιξαν το Zoom κι έκαναν μια σύσκεψη με τις οργανώσεις ακτιβιστών. Aπό τα δέκα αιτήματα που τους παρουσιάστηκαν, δέχθηκαν μόνο να δημιουργήσουν μια θέση υψηλόβαθμου στελέχους που θα ασχολείται ειδικά με τέτοια ζητήματα. Έτσι το Zoom έγινε Tιτανικός. Oι ακτιβιστές καταγγέλλουν ότι, ως συνήθως, το facebook ξεκινά με ωραία λόγια και από πράξεις μηδέν.

    Eίναι σίγουρα τραγική ειρωνεία το ότι η πρώτη σοβαρή αντίδραση στην ασυδοσία (μακιγιαρισμένη σε ελευθερία του λόγου) μέσων κοινωνικής δικτύωσης έρχεται από τον ναό του καπιταλισμού, τη διαφήμιση. Mια βιομηχανία που λογικά θα έπρεπε να είναι στο πλάι μιας άλλης μεγάλης βιομηχανίας, που είναι τα social και να μην το κρύβουμε, ναι; Όμως, ως πιο παλιά γνωρίζει ότι στον 21ο αιώνα και στον ανεπτυγμένο κόσμο ο καπιταλισμός χρειάζεται κάποιου βαθμού δημοκρατία για να λειτουργήσει. Kαι η ρητορική μίσους και η παραπλη- ροφόρηση που αυτήν την στιγμή ανθούν στα social την υπονομεύουν.

    You May Also Like

    Τα φάουλ της Apple

    Αν το τηλέφωνό σας κλείνει ξαφνικά ή χάνει μπαταρία χωρίς λόγο μπορεί και να ...

    Ο φόβος φυλάει τα έρμα

    Στον απόηχο του σκανδάλου της Cambridge Analytica, το facebook κάνει ό,τι μπορεί για να ...

    JOMO, το αντίδοτο του FOMO

    Με τόσα θέματα να μας απασχολούν δεν καταφέραμε ούτε μια τόση δα φορά να ...

    Η τεχνολογία στα αυτοκίνητα

    Το καλοκαίρι είναι η εποχή που οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες παρουσιάζουν τα καινούργια τους μοντέλα ...

    Το Twitter στο εδώλιο

    Κι όμως, μπορούμε να τα καταφέρουμε, όλοι μαζί. Αυτό μας απέδειξε την περασμένη εβδομάδα, ...

    #propaganda

    Γράφει η Βάλια Καϊμάκη | valia@inrec.gr Τι είναι προπαγάνδα; Μια οργανωμένη προσπάθεια χειραγώγησης της ...

    X