«Η Λαϊκή Χαρακτική» στο Μουσείον Χαρακτικής Χαμπή

  • Μια σημαντική έκθεση, με θέμα «Η Λαϊκή Χαρακτική», από τη συλλογή του Μουσείου Χαρακτικής Χαμπή, ανοίγει στις 2 Σεπτεμβρίου στα Πλατανίσκια και θα παραμείνει ανοικτή μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου 2020.

    Εκτίθενται 35 έργα της συλλογής του Μουσείου, όλων των τεχνικών, από το τέλος του 18ου αιώνα μέχρι και τον 20όν αιώνα. Επεξηγηματικά κείμενα, μακέτες, περιοδικά του 19ου αιώνα, αλλά και χαραγμένες πλάκες, βοηθούν τον επισκέπτη να ανακαλύψει την σημαντικότητα της λαϊκής χαρακτικής στην ζωή των ανθρώπων τους περασμένους αιώνες.

    Τα έργα προέρχονται από διάφορες χώρες της Ευρώπης και την Ιαπωνία. Τα περισσότερα είναι έργα από την γαλλική πόλη Epinal, από τα σημαντικότερα κέντρα παραγωγής λαϊκών έντυπων εικόνων, διεθνώς.

    Raoul DUFY (1877 – 1953), Η Παναγία Καλής Τύχης, 1914.  Επιχρωματισμένη Γαλλική ξυλογραφία.

    Ένα μέρος της έκθεσης αφιερώνεται σε μια σπάνια ξυλογραφία του διάσημου καλλιτέχνη Raoul Dufy, ο οποίος εμπνεύστηκε από έναν ταπεινό λαϊκό χαράκτη, τον Georgin. Εκτίθεται και το πρωτότυπο λαϊκό έργο του Georgin που ενέπνευσε τον Dufy, και το δικό του πρωτότυπο, και μια σειρά απο προσχέδια δημιουργίας του έργου του.

    Η έκφραση “λαϊκή χαρακτική” χαρακτηρίζει το έργο ενός λαϊκού χαράκτη – ναΐφ, αυτοδίδακτου – που έχει θέμα τον απλό κόσμο, στον οποίο ζει. Πιο συχνά, και παραδοσιακά, λαϊκό χαρακτικό λέγεται το έργο που απευθύνεται άμεσα στο λαό.

    Σκοπός της παραδοσιακής λαϊκής χαρακτικής ήταν η μόρφωση του λαού (και με μια παρέκκλιση προς την προπαγάνδα), αλλά και η διασκέδαση και η διακόσμηση των σπιτιών. Το φθηνό κόστος παραγωγής και πώλησης του λαϊκού χαρακτικού, τόσο ως ανεξάρτητης εικόνας όσο και ως εικονογράφησης βιβλίων, έκαναν το είδος προσιτό σε όλους. Ο πολύπλευρος ρόλος της λαϊκής χαρακτικής, η οποία αποτελούσε ένα τεράστιο μέρος της χαρακτικής παραγωγής, κορυφώθηκε τον 19ο αιώνα. Ύστερα παρακμάζει, και σταδιακά εξαφανίζεται, λόγω του ανταγωνισμού με την φωτογραφία και των νέων τεχνικών εκτύπωσης και διάδοσης.

    Οι λαϊκές έντυπες εικόνες αποτελούν μια πλούσια λαογραφική πηγή και τεκμηριώνουν την καθημερινή ζωή και τα ενδιαφέροντα του απλού λαού των περασμένων αιώνων. Η λαϊκή χαρακτική παραμένει ζωντανή ως μέσο έκφρασης σύγχρονων γνήσιων λαϊκών χαρακτών. Το “ταπεινό” έργο τους, αποτελεί μια πλευρά της χαρακτικής που, ευτυχώς, δεν μπορούν να εξαλείψουν η έντεχνη χαρακτική και η οικονομία της αγοράς της τέχνης.

    Η έκθεση θα είναι ανοιχτή από Τετάρτη μέχρι και Κυριακή, με ωράριο 10.00 – 13.00 και 16.00 – 18.00 μέχρι 31 Οκτωβρίου. Από 1 Νοεμβρίου μέχρι 15 Δεκεμβρίου, ανοικτή από 10.00 – 13.00 και 15.00 – 17.00.

    • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

      Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

    You May Also Like

    Συμφωνική online: Από τη θλίψη στην αγαλλίαση

    Μουσική που ως διάθεση οδηγεί από τον πόνο, την εσωστρέφεια και το πένθος στην ...

    ΕΛΕΚΡΗΤ Project στο Ίδρυμα ARtos

    Η Ιστορία σαν αφορμή. Η παράδοση σαν έφοδος. Και η ποίηση σαν Κρήτη. Οι ...

    «Πράγματα δικά μου, αληθινά» στη Νέα Σκηνή

    Πώς γίνεται να κλαίει έτσι μια γυναίκα; Μια μητέρα. Η δική μου μητέρα. Ούτε ...

    Ο θείος μου, Πολ Γεωργίου

    «Καιρός να αρχίσουμε τη γνωριμία», είχε γράψει ο Γιώργος Σκοτεινός αμέσως μετά τον θάνατο ...

    ΔΙΑΛΕΞΗ | Από το παρόν στο παρελθόν: Ιεροτοπία και κοινωνική βιογραφία της Κύπριδας Αφροδίτης

    Ο συναρπαστικός μύθος της Θεάς Αφροδίτης σε σχέση με την κοινωνία της Κύπρου, ξετυλίγεται ...

    Φωτογραφία 51 σε Λεμεσό και Πάφο

    Το θεατρικό έργο «Φωτογραφία 51» της Άννα Ζίγκλερ έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Λονδίνο το ...

    X