Στο Auvers-sur-Oise η ακριβής τοποθεσία του τελευταίου έργου του Van Gogh

Στο Auvers-sur-Oise πιστεύεται ότι έχει βρεθεί η ακριβής τοποθεσία όπου ζωγράφιζε ο Βίνσεντ βαν Γκογκ λίγες ώρες προτού αυτοκτονήσει. Ο πίνακας «Tree Roots», αναγνωρίστηκε ως η τελευταία του δουλειά πριν από λίγα χρόνια ενώ τώρα μια παλιά καρτ-ποστάλ κατέστησε δυνατό τον εντοπισμό της τοποθεσίας.

Πριν λίγες μέρες και συγκεκριμένα στις 28 Ιουλίου, ο Willem van Gogh, ο εγγονός του αδελφού του καλλιτέχνη, και η διευθύντρια του Μουσείου Van Gogh του Άμστερνταμ Emilie Gordenker έκαναν την επίσημη παρουσίαση μιας πλακέτας στο Auvers-sur-Oise, ένα χωριό βόρεια του Παρισιού, όπου ο καλλιτέχνης πέθανε στις 29 Ιουλίου 1890. Αυτή η ανακάλυψη θα μπορούσε να ρίξει φως στον τραγικό θάνατο του Βαν Γκογκ.

Η παρουσία τους δείχνει ότι τόσο η οικογένεια όσο και το μουσείο πιστεύουν ότι είναι εξαιρετικά πιθανό να έχει επιτέλους βρεθεί το σημείο όπου ο καλλιτέχνης ζωγράφισε τον τελευταίο του πίνακα.

Όλα ξεκίνησαν το 2012 όταν ο ανώτερος ερευνητής του μουσείου Louis van Tilburg και ο ειδικός σε θέματα χλωρίδας Bert Maes αναγνώρισαν το «Tree Roots» ως τον τελευταίο πίνακα του Van Gogh. Τα πιο σημαντικά στοιχεία που τους οδήγησαν σε αυτό το συμπέρασμα προήλθαν από ένα δυσνόητο και ανυπόγραφο άρθρο του Andries Bonger, γαμπρού του Theo. Το 1893, ο Bonger έγραψε ότι «το πρωί πριν το θάνατό του, ο Van Gogh είχε ζωγραφίσει ένα θάμνο, γεμάτο ήλιο και ζωή». Η υπόδειξη ότι το «Tree Roots» ήταν ο τελευταίος πίνακας του καλλιτέχνη ανέτρεψε τη μακρόχρονη πεποίθηση ότι το φορτισμένο με συμβολισμούς «Wheatfield with Crows» ήταν το τελευταίο του έργο.

Η τελευταία ανατροπή σχετικά με αυτή την ανακάλυψη αφορά την τοποθεσία των καταλοίπων των δέντρων που βλέπουμε στον πίνακα. Η ανακάλυψη έγινε από τον Wouter van der Veen, τον επιστημονικό διευθυντή του Institut Van Gogh, το οποίο με τη σειρά του συνδέεται με το Maison Van Gogh – το πρώην Auberge Ravoux στο Auvers, όπου ο καλλιτέχνης πέθανε στις 29 Ιουλίου 1890.

Πριν από τέσσερις μήνες ο Van der Veen, εντόπισε ανάμεσα σε κάποιες παλιές καρτ-ποστάλ του Auvers, μια συγκεκριμένη καρτ-ποστάλ η οποία απεικονίζει ένα ποδηλάτη σε ένα δρόμο με μια απότομη πλαγιά δέντρων. Αμέσως συνειδητοποίησε ότι ένα κομμάτι αυτής της σκηνής μοιάζει πολύ με αυτό του «Tree Roots», του πίνακα στο Μουσείο Van Gogh του Άμστερνταμ. Μετά από σύγκριση του πίνακα του Van Gogh του 1890 και της καρτ-ποστάλ του 1900-10, άρχισε πλέον να πιστεύει ότι η καρτ-ποστάλ και ο πίνακας απεικονίζουν την ίδια σειρά δέντρων.

Μια καρτ ποστάλ με τίτλο «Auvers-sur-Oise, Rue Daubigny (1900-10)»| Ευγενική προσφορά του @ arthénon

Ο πίνακας «Tree Roots» προσαρμοσμένος και εν μέρει υπερθετημένος στην κάρτ ποστάλ|Ευγενική προσφορά του @ arthénon

Όμως εξαιτίας των περιορισμών λόγω κορονοϊού, ο Van der Veen έπρεπε να περιμένει μέχρι τον Μάιο για να μπορέσει να επισκεφθεί το Auvers. Η καρτ-ποστάλ φέρει τον τίτλο «Rue Daubigny», και όταν ο Van der Veen έφτασε στη συγκεκριμένη οδό, κατάφερε γρήγορα να εντοπίσει το σημείο με τα δέντρα που βρισκόταν ακριβώς έξω από τον αριθμό 48. Παραδόξως, το μεγαλύτερο κούτσουρο δέντρου που φαίνεται στον πίνακα αλλά και στην καρτ ποστάλ ήταν ακόμα εκεί.

Η τοποθεσία απέχει μόλις 150 μέτρα από το πανδοχείο του Van Gogh, μόλις δύο λεπτά με τα πόδια. Παρόλο που διάφοροι ειδικοί και λάτρεις του Van Gogh έχουν περάσει από την τοποθεσία αυτή, κανείς δεν είχε ποτέ κάνει την σύνδεση. Όταν στις 15 Μαΐου ο Van der Veen επισκέφθηκε την τοποθεσία, τα κατάλοιπα των δέντρων και των ριζών ήταν σχεδόν καλυμμένα από βλάστηση. Αργότερα η πλαγιά καθαρίστηκε εν μέρει, αποκαλύπτοντας έτσι το έντονο περίγραμμα της κύριας ρίζας και το κούτσουρο του δέντρου που απεικονίζεται στον πίνακα.

Πλέον έχει δημιουργηθεί μπροστά από τα δέντρα ένα προστατευτικό φράγμα με σκοπό την αποφυγή τυχόν ζημιών. Έτσι δίνεται και η πιθανότητα στους τουρίστες να επισκεφθούν το σημείο αυτό στο Auvers, οι οποίοι συρρέουν για να επισκεφθούν το Auberge Ravoux (το οποίο θα ανοίξει ξανά τον επόμενο Μάρτιο) καθώς και του τάφους του Vincent και του Theo.

Μια φωτογραφία της τοποθεσίας όπως ανακαλύφθηκε αρχικά, στις 15 Μαΐου 2020|Ευγενική προσφορά του @ arthénon

Μια φωτογραφία της τοποθεσίας, μετά την αφαίρεση της πρόσφατης βλάστησης αλλά πριν από την ανέγερση ενός προστατευτικού φράγματος, στις 30 Μαΐου 2020|Ευγενική προσφορά του @ arthénon

Πηγή: The Art Newpaper

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

Οικολόγοι: Επέκταση επιδόματος για τους ανθρώπους του πολιτισμού

Να ανοίξει ξανά η πλατφόρμα ηλεκτρονικών αιτήσεων για το ειδικό επίδομα των ανθρώπων του ...

Εκστρατεία για τη στήριξη σχεδιαστών και καλλιτεχνών στη Βηρυτό

Μετά την πρόσφατη τραγική έκρηξη στη Βηρυτό, ξεκίνησε μια νέα εκστρατεία με σύνθημα «United ...

Χρήστος Γιάγκου: Αγωνία για το μέλλον των θεάτρων

«Δεν είμαστε σε θέση να αξιολογήσουμε το μέγεθος των συνεπειών. Τα πράγματα αλλάζουν κάθε ...

«Μου έσωσε τη ζωή»: αναγνώστες μοιράζονται αναμνήσεις του Σταν Λι

Ο Σταν Λι , ο Αμερικανός συγγραφέας που δημιούργησε τους φανταστικούς χαρακτήρες Spider-Man, X-Men ...

« SECOND NATURE » : Ανοικτή Πρόσκληση Συμμετοχής Αρχιτεκτόνων και Καλλιτεχνών

Η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης – ΠΑΦΟΣ 2017 δέχεται συμμετοχές από αρχιτέκτονες και καλλιτέχνες με θέμα “SECOND NATURE”, για τη ...

X