Jens Georg Bachmann: «Η μουσική είναι η τροφή της ψυχής»

  • Ο μαέστρος Jens Georg Bachmann μίλησε στον «Π» με αφορμή την επερχόμενη συναυλία του -η οποία πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Κύπρια- και την ξαφνική αποχώρησή του από το συμβούλιο της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου.

    Μιλήστε μας για τη συνεργασία σας με τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου.

    Με τη Συμφωνική Ορχήστρα κτίσαμε δυνατούς δεσμούς και συνεργαστήκαμε στενά, καταφέραμε να προσελκύσουμε όλο και μεγαλύτερα ακροατήρια. Αυτό ήταν αποτέλεσμα, σε έναν σημαντικό βαθμό, της σταθερής βελτίωσης του μουσικού επιπέδου, της παρουσίας διάσημων σολίστ και της συνεχούς επικοινωνίας με το φιλόμουσο κοινό. Είχαμε μάλιστα διεθνή παρουσία, λαμβάνοντας μέρος σε ευρωπαϊκό φεστιβάλ. Αρχίσαμε μια σειρά από βιντεογραφήσεις που σταδιακά θα είναι διαθέσιμες διαδικτυακά, προβάλλοντας την ορχήστρα όχι μόνο στην Κύπρο αλλά και στο εξωτερικό. Δούλεψα επίσης για να κτίσουμε μια μακροπρόθεσμη συνεργασία με το ΡΙΚ, για μια σειρά από προγράμματα που ελπίζω να αρχίσουν να προβάλλονται σύντομα. Ενισχύσαμε τη συνεργασία μας με το Κέντρο Κύπριων Συνθετών βοηθώντας έτσι στην ανάπτυξη της σύγχρονης κυπριακής μουσικής. Μαζί με το συμβούλιο αυξήσαμε κατά δύο τις θέσεις μόνιμων μουσικών και προσθέσαμε μία θέση διοικητικού προσωπικού, ενδυναμώνοντας την ορχήστρα πάνω και πίσω από τη σκηνή. Με τους μουσικούς σχεδιάσαμε ένα νέο κοστούμι για κονσέρτα με Κύπριους ράφτες. Επιπρόσθετα, ετοίμασα μεσοπρόθεσμα σχέδια για μια μεγαλύτερη ορχήστρα, που θα οδηγήσει σε ένα ευρύτερο και πιο ποιοτικό ρεπερτόριο, προς όφελος του αυξανόμενου ακροατηρίου μας. Είμαι ιδιαίτερα υπερήφανος που σε τέσσερα κονσέρτα μας ήταν παρών και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο οποίος εκτιμά και στηρίζει τις προσπάθειές μας.

    Τι θα ακούσουμε στη συναυλία σας;

    Πριν από μερικούς μήνες, μαζί με τη ΣΟΚ, είχαμε την τιμή να εγκαινιάσουμε το ανακαινισμένο Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας, παρουσία πλήθους κόσμου και του Προέδρου. Σε συνεργασία με τον φίλο, καλλιτεχνικό διευθυντή του φεστιβάλ Άντη Παρτζίλη, θελήσαμε να παρουσιάσουμε την πρώτη ολοκληρωμένη όπερα σε αυτό το θέατρο, που σχεδιάστηκε και γι’ αυτό το μουσικό είδος. Διαλέξαμε το έργο «La serva padrona», όπερα μίας περίπου ώρας, η ιστορίας της οποίας είναι ευχάριστη και χιουμοριστική. Μια έξυπνη πλοκή γεμάτη ευχάριστες εκπλήξεις συνδυάζεται με απολαυστική μουσική, που μας παρουσιάζουν Κύπριοι ταλαντούχοι ερμηνευτές με τη συνοδεία της ΣΟΚ. Είμαστε ευγνώμονες στην ιταλική πρεσβεία για τη στήριξή της καθώς και για τη συνεργασία με τον σκηνοθέτη Lev Pugliese για την παρουσίαση αυτού του ιταλικού έργου μπαρόκ. Έχουν προηγηθεί άλλες δύο συναυλίες και απομένει μία, τελευταία, η οποία θα πραγματοποιηθεί αύριο Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου στο Παττίχειο Αμφιθέατρο Λεμεσού, στις 20:30.

    Είναι εξοικειωμένο το κυπριακό κοινό με αυτό το μουσικό είδος;

    Δυστυχώς, η Κύπρος δεν διαθέτει ένα εξειδικευμένο μέγαρο όπερας. Όμως οι Κύπριοι έχουν μια ιδιαίτερη σχέση με το αρχαίο και κλασικό θέατρο, από το οποίο εμπνέονται πολλές όπερες. Αν συνδυαστεί η αγάπη του κοινού μας προς τη μουσική με την αγάπη προς το θέατρο, ο κόσμος της Κύπρου θα απολαύσει μοναδικές εμπειρίες. Στην όπερα η δραματική και η μουσική τέχνη αλληλοστηρίζονται, με αποτέλεσμα μια πολυδιάστατη και πολύ ευχάριστη εμπειρία.

    Γιατί πρέπει να παρακολουθεί ο κόσμος όπερα;

    Από την Αρχαία Ελλάδα μέχρι σήμερα η τραγωδία και η κωμωδία επηρεάζουν τον νου και την ψυχή του κοινού. Ενώ το θέατρο είναι μόνο λόγος, η όπερα συμπληρώνει το θέαμα με τη μουσική για να μεταφέρει τα συναισθηματικά της μηνύματα. Οι αρχαίοι δραματικοί συγγραφείς μιλούσαν για «κάθαρση», μια αυτογνωσία που προκαλείται στον εσωτερικό κόσμο του θεατή σαν αποτέλεσμα των μηνυμάτων μιας παράστασης. Έτσι γίνεται και στην όπερα: απολαμβάνουμε μια πολυδιάστατη τέχνη, ενώ παράλληλα γνωρίζουμε καλύτερα τους εαυτούς μας.

    Πώς ήταν η ζωή της ΣΟΚ κατά τη διάρκεια της καραντίνας;

    Η μουσική είναι η τροφή της ψυχής κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, ιδιαίτερα κατά τις περιόδους κρίσεων. Γι’ αυτό επινόησα ιδέες για τακτικές διαδικτυακές παρουσιάσεις συνόλων μουσικής δωματίου τις μέρες που ήμασταν όλοι κλεισμένοι στα σπίτια μας. Σ’ αυτήν την πολύ σημαντική αποστολή είχα τη συνεργασία των μουσικών, του συμβουλίου και της πολιτείας, και φυσικά του κοινού. Είμαι ευγνώμων γι’ αυτό.

    Γιατί φεύγετε;

    Ακόμα και εγώ δεν κατάλαβα το γιατί! Η ανανέωση του συμβολαίου μου θα έπρεπε κανονικά να ήταν μια απλή, διαδικαστική πράξη. Φυσικά και νιώθω απογοητευμένος. Ακόμη περιμένω το συμβούλιο να με καλέσει για να συζητήσουμε, παρά τις επανειλημμένες μου παρακλήσεις, γραπτές και προφορικές. Αυτά συμβαίνουν όταν συμβούλια οργανισμών που παράγουν τέχνη αποτελούνται κυρίως από ερασιτέχνες. Εν πάση περιπτώσει, νιώθω ότι η θητεία μου στη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου υπήρξε επιτυχής, οι συναυλίες μας αγαπήθηκαν σε όλη την Κύπρο και η ανταπόκριση του φιλόμουσου κοινού ήταν ενθουσιώδης. Προσπαθώ ακόμη να καταλάβω γιατί φεύγω, και βλέπω με φόβο μια βεβιασμένη απόφαση του συμβουλίου να αφήσει την ορχήστρα χωρίς μαέστρο! Λυπάμαι πραγματικά που δεν μου δόθηκε η ευκαιρία να ολοκληρώσω το όραμά μου για τη ΣΟΚ. Τα σχέδιά μου, που ήταν έτοιμα να εφαρμοστούν, περιελάμβαναν την αριθμητική αύξησή της σε επίπεδο πραγματικής συμφωνικής ορχήστρας, την παρουσία της στον διεθνή χώρο και, φυσικά, την περαιτέρω καλλιτεχνική της ανάπτυξη. Γι’ αυτό δεν θεωρώ πως η αποστολή μου έχει ολοκληρωθεί. Το όραμά μου για τη ΣΟΚ δεν σταματά με την αναχώρησή μου και εύχομαι τα καλύτερα σε όλους. Όμως, εδώ οφείλω να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μου στις εκατοντάδες των φιλόμουσων που, εν αγνοία μου, υπέγραψαν αίτημα προς τις αρχές για παραμονή μου – δυστυχώς κι αυτοί αγνοήθηκαν!

    + «La serva padrona»: Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου, στο Παττίχειο Αμφιθέατρο Λεμεσού, στις 20:30.

    • ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΙΧΑΗΛΟΥ

      Γεννήθηκε στη Λευκωσία. Είναι απόφοιτος του κλάδου Ιστορία-Αρχαιολογία του Πανεπιστημίου Κύπρου και του μεταπτυχιακού προγράμματος Ψηφιακά Μέσα και Δημοσιογραφία του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου

    You May Also Like

    Άρπα, μαντολίνο και κιθάρα στο Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής

    Εντεκα χρόνια ζωής γιορτάζει φέτος το πρώτο φεστιβάλ νέας μουσικής στην Κύπρο. Ξεκινώντας το ...

    ΚΑΡΙΜΑ ΜΠΕΝΟΥΝ | «Η κληρονομιά δεν είναι μόνο αντικείμενα»

    Συνέντευξη στον Γιώργο Κακούρη Η ειδική εισηγήτρια των Ηνωμένων Εθνών για θέματα πολιτιστικής κληρονομιάς, ...

    Διαδικτυακή συναυλία Amalgamation Project και Luka Lesson από το Greek Fringe

    Θέλοντας να ενισχύσει την καλλιτεχνική καινοτομία, το φεστιβάλ Greek Fringe, με βάση του την ...

    Γλυπτά Ροντέν στην Κερύνεια

    «Ο πατέρας μου είναι από την Αγία Άννα, η μητέρα μου από το Άρσος. ...

    ΤΑΚΗΣ ΤΖΑΜΑΡΓΙΑΣ : «Το τρίτο στεφάνι» στη σκηνή του ΘΟΚ

    Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως | Φωτογραφία Ελένη Παπαδοπούλου «Δεν ήταν έτσι γραμμένη η λογοτεχνία ...

    Άρης Μαραγκόπουλος: «Να επανεφεύρουμε την έννοια του ανθρωπισμού»

    Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως, Φεβρουάριος 2013 Έχει χαρακτηριστεί ως το καλύτερο μυθιστόρημα του Άρη ...

    X