Πανίκκος Χατζηδάκης: Στόχος μου η συμβολή στην εικαστική καταγραφή της κυπριακής ιστορίας

  • Το σύνηθες είναι η καταγραφή της ιστορίας να αποτυπώνεται μέσω του γραπτού λόγου. Εδώ έγκειται και η ιδιαιτερότητα της ατομικής εικαστικής έκθεσης του Πανίκκου Παναγή- Χατζηδάκη, «Η ιστορία της Κύπρου», στην οποία σημαντικές στιγμές της κυπριακής ιστορίας, όπως η άφιξη της Αγίας Ελένης στο ακρωτήρι Κάβο Γάτα τον 4ο αιώνα μ.Χ, ο λιθοβολισμός του ιδρυτή της Εκκλησίας της Κύπρου, Αποστόλου Βαρνάβα στην Σαλαμίνα το 61 μ.Χ και το πέρασμα από το χωριό Λεύκαρα του μεγάλου ζωγράφου Λεονάρντο ντα Βίντσι το 1481, είναι αποτυπωμένες στον καμβά, με ακρίβεια και λεπτομέρεια καθιστώντας έτσι τα έργα μοναδικά στο είδους τους.

    Η εικαστική αυτή έκθεση στο Δημοτικό Μουσείο Αγίας Νάπας «Θάλασσα» θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι και την 31η Οκτωβρίου 2020 ενώ στον ίδιο χώρο φιλοξενείται και η ομαδική έκθεση «Η Ελληνική συμμαχία του Μεγάλου Αλεξάνδρου και ο Ελληνικός πολιτισμός» με την συμμετοχή ανάμεσα σε άλλους των καταξιωμένων καλλιτεχνών Πέτρου Πτωχόπουλου, Κέλυς Μελά, Κατερίνας Βασιλείου-Πατράγκου, Oleg Chernov και Setlana Yosiffova.

    Σε συνέντευξή του στο ΚΥΠΕ, ο ιστορικός μελετητής και εικαστικός, Πανίκκος Παναγή Χατζηδάκης δήλωσε ότι στα 250 έργα της ατομικής έκθεσης «χώρεσε» ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της Κύπρου και ως εκ τούτου η έκθεση έχει υψηλή επισκεψιμότητα από ξένους παραθεριστές και μη ενώ οργανώνονται και αποστολές από πανεπιστήμια του εξωτερικού που φτάνουν στο νησί με σκοπό να δουν και να μελετήσουν τα έργα της έκθεσης.

    «Είναι πολύ υψηλή η επισκεψιμότητα και ακόμη και όταν η έκθεση στηνόταν αφήσαμε κόσμο να την επισκέπτεται και είχαμε δεκάδες ανθρώπους φορώντας και τις προστατευτικές για τον κορονοϊό μάσκες να βλέπουν την έκθεση προτού πάρει την τελική της μορφή», είπε ο κ. Χατζηδάκης, με καταγωγή από την Κρήτη, μόνιμος κάτοικος Κύπρου.

    Πρόσθεσε ότι τα έργα δεν είναι προς πώληση και έχουν μουσειακό χαρακτήρα, συναντάς σε όλα με λεπτομέρεια καταγεγραμμένα σημαντικά ιστορικά γεγονότα και ακριβώς επειδή δίδεται σημασία στην λεπτομερή αποτύπωση της ιστορίας ένας πίνακας μέχρι να ολοκληρωθεί μπορεί να πάρει και πάνω από ένα χρόνο.

    «Όμως το μεγάλο κενό που υπήρχε στην καταγραφή κάποιων σημαντικών γεγονότων και η αγάπη μου για την ιστορία και την τέχνη με οδήγησαν στο να δημιουργήσω αυτή τη μεγάλη σειρά από έργα», σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης

    Ανέφερε ότι μελετά την ιστορία «ξανά και ξανά διότι είναι ένα παζλ το οποίο πρέπει να διαμορφώσω και όταν ολοκληρωθεί και έχω καθαρή εικόνα τότε το αποτυπώνω στον καμβά ενώ μεταβαίνω και επί τόπου όπου είναι δυνατόν για να κατανοήσω πλήρως αυτό το οποίο πρόκειται να μεταφέρω μέσω της ζωγραφικής».

    Όπως είπε ο κ. Χατζηδάκης για τρία έργα που έχει φτιάξει για τον Βασιλιά, Ριχάρδο τον Λεοντόκαρδο, έδειξε ενδιαφέρον να τα παρουσιάσει μουσείο στην Αγγλία. Πρόκειται για έργα τα οποία συνδέονται με το παραδοσιακό κρασί της Κύπρου, την κουμανταρία, που ήταν και το επίσημο κρασί του Ριχάρδου και των ιπποτών του το οποίο έρεε άφθονο όταν ο Βασιλιάς παντρεύτηκε στην Κύπρο την Πριγκίπισσα Βερεγγάρια της Ναβάρρας το 1191 και το καθιέρωσε ως τον επίσημο οίνο του νησιού.

    Συνέχισε λέγοντας ότι η «η δική μου ατομική έκθεση που είναι η ιστορία της Κύπρου αρχαία, μεσαιωνική, σύγχρονη ιστορία αλλά και θρησκευτική ιστορία αποτελείται από έργα που περιγράφουν εικαστικά στιγμές της ιστορίας της Κύπρου όπως την άφιξη της Αγίας Ελένης στο ακρωτήρι Κάβο Γάτα».

    Η έκθεση αποτελείται από 250 έργα που χρονολογικά περιγράφουν γεγονότα αρχίζοντας από το 300πΧ μέχρι και την πιο σύγχρονη ιστορία όπως τον λιθοβολισμό του ιδρυτή της Εκκλησίας του Αποστόλου Βαρνάβα το 60μΧ ως επίσης και μεσαιωνική ιστορία όπως το 1426 και την μάχη της Χοιροκοιτίας με τον Βασιλιά Ιανό να πολεμά εναντίον Σαρακηνών και Μαμελούκων οι οποίοι έκαιγαν τις εκκλησίας.

    Ο Πανίκκος Χατζηδάκης αφιέρωσε έργα του και στον κορυφαίο Βασιλιά της Κύπρου Πέτρο και ειδικά στη μάχη της Τρεμεντουσιάς περί το 1426 ενώ ζωγράφισε και τον Ίλαρχο που είναι ο Ιωάννης Τσαγγαρίδης από την Λάπηθο ο οποίος ήταν εξέχοντας στρατιωτικός και πολέμησε στη μάχη του Εσκί Σεκίρ στην Τουρκία την οποία κέρδισε ο ελληνικός στρατός καθηλώνοντας τον στρατό των Τουρκοοθωμανών.

    Καταγράφει επίσης σε έργα του το γεγονός ότι ο βασιλιάς Νέαρχος και ναύαρχος του Μεγάλου Αλεξάνδρου έφθασε στην Κύπρο όπου και κατασκεύασε πλοία διότι τότε το νησί είχε πολλή ξυλεία και μάλιστα δόθηκε ένα ξύλινο σπαθί ως δώρο στον Μέγα Αλέξανδρο το οποίο λέγεται ότι χρησιμοποιούσε στις μάχες του.

    Αυτό που δεν έχει ποτέ αποτυπωθεί εικαστικά πριν ο Πανίκκος Χατζηδάκης το επιχειρήσει ήταν και η επίσκεψη του κορυφαίου ζωγράφου, Λεονάρντο ντα Βίντσι στο χωριό Λεύκαρα.

    Όντας και μελετητής της ιστορίας και όχι μόνο ζωγράφος, ο κ. Χατζηδάκης επεσήμανε ότι «όλοι οι πόλεμοι τους οποίους έχω μελετήσει έχουν ως κίνητρο την εκδίκηση και οικονομικά οφέλη όπως η εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου με πολλούς ιστορικούς και μελετητές να υποστηρίζουν ότι την είχε κάνει για να εκδικηθεί τους Πέρσες που έκαψαν την Αθήνα».

    Πρόσθεσε ότι «ο θησαυρός της Περσίας ήταν αρκετός για να συντηρήσει και την Ελλάδα και τα αρχαία βασίλεια για 100 χρόνια άρα ήταν και οικονομικός ο πόλεμος αντιλαμβανόμενοι το χρυσό που είχε η Περσία».

    «Οι πλείστοι πόλεμοι έχουν οικονομικά κίνητρα όπως η ύπαρξη κοιτασμάτων φυσικού αερίου, το πετρέλαιο, παλαιότερα ήταν ο χρυσός, όπως δυστυχώς συμβαίνει και στον σύγχρονο κόσμο», είπε ο εικαστικός και μελετητής.

    Σημείωσε ότι «αυτό που με έπεισε να ζωγραφίσω είναι ότι υπάρχουν πάρα πολλά κενά που δεν έχουν αποτυπωθεί στην τέχνη και δεν υπάρχει ούτε και εθνική πινακοθήκη όπως στο Λονδίνο και στη Νέα Υόρκη όπου μέσω της Τέχνης αποτυπώνονται σημαντικά σημεία της ιστορίας της κάθε χώρας».

    Όπως είπε ο κ. Χατζηδάκης, «μαζί με το Μουσείο Θάλασσας και τον Δήμο Αγίας Νάπας», τους οποίους ευχαρίστησε θερμά, «καταφέραμε να συγκεντρώσουμε πάρα πολλά έργα που προβάλλουν την ιστορία της Κύπρου τα οποία είναι πολύ σημαντικά».

    «Αυτά τα έργα δεν μπορούν να πωληθούν ακόμη κι αν βρίσκονται σε μουσεία του εξωτερικού γιατί σκοπός μου είναι να αποτελούν σημείο αναφοράς και μετά από δεκάδες χρόνια από σήμερα ως μια συμβολή μου στην ιστορία γενικότερα», δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο κ. Χατζηδάκης.

    Ο Πανίκκος Παναγή Χατζηδάκης ζωγραφίζει από μικρό παιδί ενώ σε ηλικία 18 χρονών παίρνει υποτροφία για Παρίσι τότε ως μαθητής του American Academy της Λάρνακας.

    Φοίτησε στο εργαστήρι και στη σχολή ζωγραφικής στη Λάρνακα του διεθνούς φήμης Κύπριου δάσκαλου και ζωγράφου Πέτρου Πτωχόπουλλου.

    Είναι αυτός που τον ανακάλυψε και τον ξεχώρισε όταν είχε δει δυο ιστορικά έργα του επισημαίνοντας του ότι θα κάνει μεγάλη καριέρα στην τέχνη αν ζωγραφίσει την ιστορία και αποδείχθηκε σωστός.

    Ο Παναγή έχει εκθέσει έργα του σε Αμερική και Ευρώπη ενώ έργα του βρίσκονται σε 16 μουσεία, πινακοθήκες, δημοτικές και ιδιωτικές συλλογές στην Κύπρο και στο εξωτερικό.

    Πηγή: ΚΥΠΕ – Αργυρώ Αγγελίδου

    • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

      Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

    You May Also Like

    To φωτογραφικό σύμπαν του Σωφρόνη Σωφρονίου

    Ο Σωφρόνης Σωφρονίου αποκαλύπτει τον παράλληλο ρεαλισμό που καταγράφει στην φωτογραφική του κάμερα, σε ...

    Πρώτη επίσημη για «Το Ανώι» με τους Handmade

    Ένας νέος χώρος για ζωντανή μουσική εγκαινιάζεται στον πάνω χώρο της ιστορικής μπυραρίας New ...

    Ημέρα Μουσείων 2019: Όλες οι εκδηλώσεις

    Το τμήμα Αρχαιοτήτων ανακοίνωσε σήμερα τις εκδηλώσεις στα μουσεία και τις πινακοθήκες που θα ...

    17ο Καλοκαιρινό Φεστιβάλ Χορού Νέας Κίνησης

    Για οκτώ ημέρες και νύχτες, χορευτές και χορογράφοι που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο παρουσιάζουν τα ...

    JAZZY NIGHTS στο WINDCRAFT MUSIC CENTRE

    Τέσσερις τζαζ συναυλίες, τέσσερα τζαζ σχήματα, δεκαέξι εξαίρετοι τζαζ μουσικοί συναντούνται στο υπόγειο του ...

    Ο Τζάκσον Πόλοκ μέσα από τα 24 κορυφαία έργα του

    Σαν σήμερα πεθαίνει, στα 44 του χρόνια, ο σπουδαίος Αμερικανός ζωγράφος, πρωτοπόρος του αφηρημένου ...

    X