The Loneliness of the Soul: Έργα της Τρέισι Έμιν δίπλα σε πίνακες του Μουνκ

  • Σε αυτή την έκθεση – ορόσημο που φιλοξενείται στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου, η Τρέισι Έμιν επιλέγει αριστουργήματα του Έντβαρτ Μουνκ και τα τοποθετεί δίπλα σε δικούς της πρόσφατους πίνακες, ανοίγοντάς μας μία πόρτα στον εσωτερικό της κόσμο.

     

    Tracey Emin, More Solitude, 2014

     

    Ο Νορβηγός εξπρεσιονιστής και δημιουργός του διάσημου πίνακα «Η Κραυγή» ασκούσε από πολύ νωρίς τεράστια επιρροή στην Έμιν: «Είμαι ερωτευμένη με αυτόν τον άντρα (Μουνκ) από τα δεκαοχτώ μου». Στο ξεκίνημα της καριέρας της ως καλλιτέχνης, η Έμιν ένιωσε μία ακαταμάχητη έλξη για την εξπρεσιονιστική ζωγραφική, και συγκεκριμένα για τους ζωγράφους Έγκον Σίλε και Έντβαρτ Μουνκ. Ταυτίστηκε αμέσως με τον τρόπο που οι πίνακες τους απεικόνιζαν την πολυπλοκότητα της βασανισμένης ανθρώπινης ύπαρξης και ψυχής. Η εξερεύνηση των συναισθημάτων, που ήταν έντονα παρούσα στο έργο του Μουνκ, γοήτευσε την Έμιν τόσο πολύ που είχε αποκαλέσει τον σπουδαίο ζωγράφο ως έναν «συνοδοιπόρο στην τέχνη». Ήδη από το 1982 έκανε άμεσες αναφορές μέσα από τα έργα της σε αυτόν.

    Η έκθεση «The Loneliness of the Soul» περιλαμβάνει περισσότερα από 25 έργα της Έμιν, όπως πίνακες ζωγραφικής, neon art και γλυπτά. Μερικά από αυτά θα εκτεθούν για πρώτη φορά στο κοινό. Η Έμιν τα χαρακτήρισε ως «μία εξερεύνηση της μοναξιάς της ψυχής». Διπλά τους θα εκτεθούν και 19 ελαιογραφίες και υδατογραφίες του Μουνκ, οι οποίες επιλέχθηκαν με ιδιαίτερη προσοχή από την ίδια την Έμιν και προέρχονται από το Μουσείο Μουνκ, στο Όσλο της Νορβηγίας.

    Η έκθεση μας δίνει την ευκαιρία να δούμε το έργο της με τη μορφή μίας πολύ προσωπικής εμπειρίας. Οι επιλογές της αποκαλύπτουν όχι μόνο πως το έργο του Μουνκ υπήρξε μία συνεχής έμπνευση για αυτή – ιδιαίτερα οι απεικονίσεις γυναικών-, αλλά αναδεικνύουν και την καλλιτεχνική ικανότητα της Έμιν να περιπλέκει αριστοτεχνικά τη ζωγραφική με τη γραφή.

     

    Edvard Munch, Seated Female Nude, 1923–1933.

    Tracey Emin, It – didn’t stop – I didn’t stop, 2019.

     

    Η Έμιν επικεντρώθηκε σε μια ομάδα έργων του Μουνκ που διερευνούν την περίπλοκη σχέση του με το γυναικείο φύλο. Οι γυναίκες της ζωής του Μουνκ είναι συνδεδεμένες με τραγικά γεγονότα. Όταν ήταν μόλις πέντε ετών έχασε τη μητέρα του, ενώ λίγα χρόνια αργότερα έφυγε από τη ζωή και η αγαπημένη του αδελφή. Στη συνέχεια μια σειρά καταδικασμένων ερωτικών σχέσεων συνέβαλαν στη σύνδεση του γυναικείου φύλου με δυσάρεστες αναμνήσεις. Τα έργα που εκτίθενται τονίζουν το έντονο ενδιαφέρον του για την απεικόνιση των γυναικών, των συναισθηματικών τους καταστάσεων, αλλά και της διαδικασίας γήρανσης.

    Αυτή η αίσθηση προσωπικής αποκάλυψης και εξερεύνησης του σώματος ως πεδίο μάχης είναι εξίσου αναγνωρίσιμη και σε έργα της Έμιν, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το βαθιά εξπρεσιονιστικό έργο με τίτλο «It – didn’t stop – I didn’t stop», που φιλοτεχνήθηκε το 2019. Όπως ο Μουνκ, έτσι και η Έμιν δεν φοβάται να εξετάσει τον αντίκτυπο αληθινών γεγονότων στη ζωή της μέσω της δουλειάς της.  Πίνακες όπως «You were here like the ground underneath my feet» και «Because you left»,  μας αποκαλύπτουν τα συναισθήματα της σχετικά με την απώλεια και τη λαχτάρα. Οι πίνακες της αποτελούν μία συγκλονιστική και πανίσχυρη έκφραση του εσωτερικού της κόσμου και της ψυχολογικής της κατάστασης.

    Παρατηρώντας μαζί τις στοιχειωμένες μορφές και τα ωμά συναισθήματα που αναδύονται από τα έργα των δύο καλλιτεχνών, αντιλαμβανόμαστε πως η έκθεση θα αποτελέσει μία συγκινητική εξερεύνηση της θλίψης, της απώλειας και της λαχτάρας.

     

    Edvard Munch, Consolation, 1907.

    Tracey Emin, Because You Kept Touching Me, 2019.

     

    Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί από τις 15 Νοεμβρίου του 2020 έως τις 28 Φεβρουαρίου του 2021, στην Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου. 

    Πηγή: culturenow.gr

    • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

      Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

    You May Also Like

    Ανακοινώνεται σήμερα το Νόμπελ Λογοτεχνίας

    Με όλα τα γραφεία στοιχημάτων να «δείχνουν» τον Ιάπωνα συγγραφέα Χαρούκι Μουρακάμι, αλλά βεβαίως ...

    «Σύναξη αγάπης» για τη Νίκη Μαραγκού

    Μία μέρα μετά την επέτειο των γενεθλίων της, που θα ήταν στις 23 Μαΐου, ...

    «The Shining» η συνέχεια..

    Το μυθιστόρημα  του Στήβεν Κινγκ, «Doctor Sleep» το οποίο είναι η συνέχεια της ιστορίας ...

    Τo MoMA βγάζει στο σφυρί ένα σπάνιο σκίτσο του Πικάσο

    Ένα σπάνιο σκίτσο του Πικάσο με τίτλο “Joueuse de flute et nu couche” (1932), ...

    5o ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΚΥΠΡΟΥ

    Από τις 17 μέχρι και τις 23 Οκτωβρίου στο Θέατρο Ριάλτο, το Διεθνές Φεστιβάλ ...

    Αναγκαία η διατήρηση της ακεραιότητας του Κάστρου Πάφου

    Η διατήρηση της αυθεντικότητας και ακεραιότητας ενός μνημείου και του περιβάλλοντα χώρου του αποτελούν ...

    X