Η Αξιοθέα και ο κόσμος της τίμησαν τον Μιχάλη Πασιαρδή

  • Στις 28 Σεπτεμβρίου, το Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Κύπρου υποδέχτηκε με πολλή συγκίνηση και σεβασμό έναν από τους πιο σημαντικούς φίλους και υποστηρικτές του – τον βραβευμένο Κύπριο συγγραφέα και ποιητή Μιχάλη Πασιαρδή, σταθερή παρουσία στον χώρο της Αξιοθέας τα τελευταία 20 και πλέον χρόνια.

    Τον υποδέχτηκε αυτή τη φορά όχι ως θεατή των παραστάσεων, ούτε ως παρατηρητή και οξυδερκή σχολιαστή στις πρόβες του Θεατρικού Εργαστηρίου, αλλά ως τιμώμενο πρόσωπο σε ένα αφιέρωμα με την ευκαιρία της νέας του ποιητικής συλλογής «Τα τετράστιχα», το οποίο η Αξιοθέα του χρωστούσε εδώ και χρόνια.

    Το υπαίθριο θεατράκι του αρχοντικού – ακόμα πιο μικρό σε χωρητικότητα λόγω των περιορισμών – δεν μπόρεσε να χωρέσει όλους που ήθελαν να δώσουν το παρόν τους σ’ αυτή την εκδήλωση και να αποδράσουν για λίγο από τις σκοτούρες και τη μιζέρια της πραγματικότητας που ζούμε, για να απολαύσουν την τρυφερή και συνάμα σκληρή ποίηση του Μιχάλη Πασιαρδή, την αίγλη της φυσικής του παρουσίας και την ανθρώπινη επαφή μαζί του. Ο ίδιος, πάντα μέσα στα πράγματα και τα γεγονότα, ήρθε νωρίς στον χώρο μαζί με τους συντελεστές της εκδήλωσης και παρακολούθησε με πολλή προσοχή την πρόβα τους, κάνοντας σχόλια και υποδείξεις για την εκφορά των ποιητικών του λέξεων, σκηνοθετώντας με τον λεπτό τρόπο του τη συναυλία της μελοποιημένης ποίησής του, όπως για δεκαετίες έστηνε και οργάνωνε τις εκπομπές του στο ΡΙΚ. Αυτή η οικειότητά του στο περιβάλλον της Αξιοθέας πηγάζει από τη μακροχρόνια σχέση του με τον χώρο αυτό για την οποία μίλησε ο επίτιμος διευθυντής του Πολιτιστικού Κέντρου, Μιχάλης Πιερής, στην παρουσίαση του τιμώμενου και της συλλογής του. Αξίζει να αναφερθούμε συνοπτικά στους σταθμούς αυτής γνήσιας, πνευματικής σχέσης την οποία ανέλυσε ο Μ. Πιερής στην ανακοίνωσή του.

    Ο Μιχάλης Πασιαρδής ενεπλάκη με τον τρόπο του σε τρία σημαντικά έργα που ξεκίνησαν στον χώρο της Αξιοθέας και είχαν μια θεαματική εξέλιξη.

    Το πρώτο ήταν η θεατρική δραστηριότητα του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. και δεν ήταν λίγες οι φορές που ερχόταν διακριτικά, παρακολουθούσε ένα μέρος από κάποιες πρόβες και ύστερα, με την ευγένεια και τη λεπτότητα που τον διακρίνει, έκανε κάποια σχόλια, ιδίως για τη χρήση της κυπριακής διαλέκτου από τα παιδιά του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. και μάλιστα για τα έργα που περισσότερο τον ήλκυαν, όπως ήταν η Ρωμιοσύνη του Βασίλη Μιχαηλίδη, η κυπριακή Λυσιστράτη του Κώστα Μόντη και το Άσμα του γιοφυριού.

    Το δεύτερο έργο που τον έφερε κοντά στην Αξιοθέα και στους ανθρώπους της ήταν ο σχεδιασμός και η λειτουργία του Πολιτιστικού Φεστιβάλ του Πανεπιστημίου Κύπρου. Ήταν κάτι που το πίστεψε, το αγάπησε και συνέτεινε με όλες του τις πνευματικές δυνάμεις στην εξέλιξή του. Η σημαντικότερη ίσως συμβολή του ποιητή Μιχάλη Πασιαρδή αφορά στην ίδρυση, ετοιμασία και κυκλοφορία του λογοτεχνικού περιοδικού Ύλαντρον το οποίο ξεκίνησε ως προέκταση των δράσεων του Πολιτιστικού Κέντρου και ήταν από τις πρώτες εκδόσεις που έδωσαν βήμα και προέβαλαν τη σύγχρονη ποίηση στην κυπριακή διάλεκτο. Ο Πασιαρδής από την πρώτη στιγμή είδε θετικά τη σκέψη αυτής της έκδοσης και φρόντισε να την υποστηρίξει έμπρακτα, πριν απ’ όλα με τη συχνή συνεργασία του. Εννέα τεύχη αξιώθηκε να κυκλοφορήσει το περιοδικό αυτό, σε εφτά υπάρχουν συνεργασίες του Μιχάλη ή σημειώματα που τον αφορούν, ενώ η πρώτη φουρνιά των τετραστίχων που περιλαμβάνονται στη συλλογή η οποία παρουσιάστηκε στην εκδήλωση, δημοσιεύτηκε στο πρώτο τεύχος του Ύλαντρου.

    Η ποικιλότροπη αυτή σχέση του Μιχάλη Πασιαρδή με τον χώρο της Αξιοθέας έγινε αφορμή για πολύωρες συζητήσεις και ενίοτε διαφωνίες γύρω από την ποίηση και την ποιητική έκφραση στην κυπριακή διάλεκτο στις οποίες συμμετείχαν κορυφαίοι ποιητές και πνευματικοί άνθρωποι της Κύπρου όπως ο Θεοδόσης Νικολάου και ο Κώστας Μόντης, συγκροτώντας μ’ αυτό τον τρόπο το γενικό διανοητικό πλαίσιο στο οποίο άνθισαν οι δράσεις του Πολιτιστικού Κέντρου του Πανεπιστημίου Κύπρου.

    Μιλώντας για την ποιητική συλλογή, ο Μιχάλης Πιερής σχολίασε την τεχνική της έμπνευσης στον Πασιαρδή, τη θεματική και την ποιητική των Τετραστίχων, τη λειτουργία του μοντέρνου στοιχείου μέσα στην παραδοσιακή φόρμα και τη σύζευξη και αντίστιξη μοτίβων όπως εκείνων του πουλιού και του λουλουδιού. Αναφέρθηκε επίσης στη λιτή αισθητική του βιβλίου στο οποίο δεσπόζει η γυμνή ποίηση, απαλλαγμένη απ’ όλα τα σχετικά περικείμενα, με τα οποία συνήθως στολίζεται μια έκδοση, συγκρίνοντας την εκδοτική στάση του Πασιαρδή μ’ εκείνη του Καβάφη στις σχεδόν χειροποίητες εκδόσεις του.

    Στην παρουσίαση της συλλογής συνέπραξαν με τις αναγνώσεις τους τα κορυφαία στελέχη του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. Μύρια Χατζηματθαίου και Σταύρος Αροδίτης. Ακολούθησε συναυλία μελοποιημένων ποιημάτων του Μιχάλη Πασιαρδή από τους συνθέτες Αχιλλέα Λυμπουρίδη, Μιχάλη Βιολάρη, Κωστή Κωστέα, Γιώργο Κοτσώνη, Νίκο Παπάζογλου, Μιχάλη Χριστοδουλίδη, Γιώργο Καλογήρου και από τον Ευαγόρα Καραγιώργη, ο οποίος είχε και την ευθύνη της επιμέλειας και της ενορχήστρωσης. Τα τραγούδια ερμήνευσαν ο Μιχάλης Ττερλικκάς, ο Αλέξης Αναστασίου, η Παυλίνα Κωνσταντοπούλου και τα μέλη του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. Χριστίνα Πιερή, Γρηγόρης Παπαγρηγορίου, Μαρία Χριστοδούλου και Νατάσα Καυκαλιά. Η συναυλία έκλεισε με την έκτακτη, κατόπιν παρακλήσεως του Μιχάλη Πασιαρδή, ερμηνεία του τραγουδιού «Βουνό μου Πενταδάκτυλε» (σύνθεση του Νάσου Παναγιώτου) από τον Ευαγόρα Καραγιώργη.

    Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου, Καθηγητής Τάσος Χριστοφίδης, εκπρόσωποι του καλλιτεχνικού και του πνευματικού κόσμου της Κύπρου και πολλοί φίλοι της Αξιοθέας.

    Η θερμή ανταπόκριση του κοινού συγκίνησε βαθύτατα τον Μιχάλη Πασιαρδή και χαροποίησε ιδιαίτερα τους διοργανωτές της εκδήλωσης, καθώς έδειξε τον σεβασμό και την εκτίμηση που τρέφει για τον ποιητή ο ευαισθητοποιημένος κόσμος της Κύπρου. Πάντως για τον κόσμο της Αξιοθέας το μεγαλύτερο αντίδωρο ήταν τα λόγια του ίδιου του τιμώμενου: «Αισθάνομαι συγκινημένος κάθε φορά που σ’ αυτόν τον χώρο γίνονται εκδηλώσεις, είτε με αφορούν, είτε αφορούν άλλους αγαπημένους φίλους. Είναι ένας χώρος συγκεντρωτικός αλλά με την εσωτερική έννοια της συγκεντρωτικότητας, ένας χώρος που εκπέμπει συνέχεια αλήθεια και ουσία».

    Μία από τις τελευταίες φωτογραφίες του Μόντη (μαζί με τον Πασιαρδή και τον Πιερή), που παρουσιάστηκε και σχολιάστηκε στη εκδήλωση της Αξιοθέας.

    Μία από τις τελευταίες φωτογραφίες του Μόντη (μαζί με την κ. Έρση Μόντη, τον Πασιαρδή και τον Πιερή), που παρουσιάστηκε και σχολιάστηκε στη εκδήλωση της Αξιοθέας.

    Στιγμιότυπο από την εκδήλωση. Στην πρώτη σειρά διακρίνονται ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου, ο διευθυντής και ο επίτιμος διευθυντής του Πολιτιστικού Κέντρου και ο τιμώμενος με την οικογένειά του. Επί σκηνής ο Ευαγόρας Καραγιώργης, ο Μιχάλης Ττερλικκάς, ο Γεώργιος Χόπλαρος και ο Χαράλαμπος Παντελή.

    • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

      Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

    You May Also Like

    Χόλιγουντ και Μέγαρο

    Γράφει η Μερόπη Μωυσέως Ήρθαν οι Γερμανοί, συζήτησαν με τον υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού ...

    «Έχει ο Κάφκα χιούμορ;» Συζητούν η Τίνα Μανδηλαρά και ο Σπύρος Γιανναράς

    Το Βιβλιοτρόπιο πραγματοποιεί τη νέα του εκδήλωση με τίτλο «Έχει ο Κάφκα χιούμορ;» για ...

    Eργαστήρια θεάτρου και μουσικού παραμυθιού για παιδιά στο Πρακτορείο

    Τα εργαστήρια θεάτρου και μουσικού παραμυθιού για παιδιά από 6 έως 11 ετών θα ...

    CheapArt 2013 | ο Τάσος Στυλιανού μιλά στο «Π»

    «Όχι μόνο δεν επηρεάζει η κρίση, αλλά είναι και μια ευκαιρία για πραγματική δημιουργία», ...

    ΘΟΚ: παραιτήθηκε από τη θέση θεατρολόγου ο Αντώνης Σολωμού

    Την παραίτησή του από τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου υπέβαλε ο Αντώνης Σολωμού, ο οποίος ...

    Ζωντανή Μουσική σε ταινίες του Βωβού Κινηματογράφου

    Φωτογραφία άρθρου /  Ηχογραφήσεις: © Αναστασία Προκόπη Τάκη Την περασμένη Παρασκευή, 29 Δεκεμβρίου πραγματοποιήθηκε ...

    X