Σαν σήμερα στις 27 Οκτωβρίου του 1932 γεννιέται η Σύλβια Πλαθ

  • Ήταν Αμερικανίδα ποιήτρια, μυθιστοριογράφος και διηγηματογράφος.

    Το 1982, η Πλαθ έγινε η πρώτη ποιήτρια που κέρδισε το βραβείο Πούλιτζερ μετά θάνατον, για «Τα Συλλογικά Ποιήματα».

    Ως χήρος της, ο Τεντ Χιούζ έγινε ο εκτελεστής της διαθήκης της και διαχειριστής της προσωπικής και λογοτεχνικής περιουσίας της Πλαθ. Επόπτευσε και προετοίμασε την έκδοση των χειρογράφων της. Επίσης κατέστρεψε τον τελευταίο τόμο του ημερολογίου της Πλαθ, όπου εξιστορούσε με λεπτομέρειες τον καιρό που πέρασαν μαζί.

    Πολλοί κριτικοί, συχνά φεμινιστές, έχουν κατηγορήσει τον Χιούζ πως προσπάθησε να ελέγξει τις εκδόσεις για δικούς του σκοπούς. Ο Χιούζ, από τη μεριά του, αρνήθηκε έντονα τις κατηγορίες αυτές. Στην τελευταία συλλογή του, «Γράμματα Γενεθλίων», ο Χιούζ έσπασε τη σιωπή του για την Πλαθ. Σ’ αυτή, δεν απολογείται για τη συμπεριφορά του, αλλά παρόλ’ αυτά είναι εξαιρετικά ειλικρινής.

    Αν και οι κριτικοί αντέδρασαν ευνοϊκά στο πρώτο βιβλίο της Πλαθ, τον Κολοσσό, έχει επίσης περιγραφεί ως συνηθισμένη και με έλλειψη δράματος στις μεταγενέστερες δουλειές της. Θέμα μεγάλης συζήτησης είναι και η έκταση της επιρροής του Χιούζ στο γράψιμο της. Είναι ξεκάθαρο, από τα ημερολόγια και τα γράμματά της, πως σεβόταν πολύ το ταλέντο του Χιούζ και μιλούσε με σεβασμό γι’ αυτό ακόμα και μετά το χωρισμό τους. Τα ποιήματα της Πλαθ, ωστόσο, είναι ξεκάθαρα γραμμένα στη δική της φωνή και οι ομοιότητες μεταξύ των έργων των δύο ποιητών είναι, στην επιφάνεια, ασήμαντες.

    Τα ποιήματά της στην Άριελ οροθετούν μια φυγή από την πρότερη δουλειά της σε μια πιο εξομολογητική περιοχή ποίησης. Είναι πιθανό οι διδασκαλίες του Αμερικανου ποιητή Ρόμπερτ Λόουελλ, που έδιναν έμφαση στον εξομολογητικό και εμπιστευτικό χαρακτήρα, να διαδραμάτισαν μεγάλο ρόλο σ’ αυτή την αλλαγή. Ο αντίκτυπος της έκδοσης της Άριελ ήταν αρκετά δραματικός, με τις ειλικρινείς περιγραφές του μιας πτώσης προς την ψυχική ασθένεια και δριμεία αυτοβιογραφικά ποιήματα όπως το «Daddy». Η ποίηση της Πλαθ έχει επίσης συνδεθεί με αυτή της (επίσης ποιήτριας και συγγραφέα) Ανν Σέξτον. Και οι δύο έπασχαν από ψυχική ασθένεια και επίσης και οι δύο αυτοκτόνησαν, άρα οι συγκρίσεις είναι, ίσως, αναπόφευκτες.

    Παρά το τεράστιο ποσό κριτικών και βιογραφιών που εκδόθηκαν μετά το θάνατό της, η συζήτηση γύρω από το έργο της Πλαθ μοιάζει συχνά με πάλη μεταξύ των αναγνωστών που παίρνουν το μέρος της και αναγνωστών που παίρνουν το μέρος του Χιούζ. Μια ένδειξη του επιπέδου της πικρίας που κάποιοι είχαν για τον Χιούζ είναι το γεγονός πως πολλοί άνθρωποι κατά καιρούς σκάλιζαν για να σβήσουν το όνομα Hughes από την επιτύμβιά της στήλη.

    Πηγή: POPAGANDA

    • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

      Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

    You May Also Like

    Παρουσίαση βιβλίου «Έχω 33 στιγμές να ζήσω»

    Για ένα «ανατρεπτικό και εξωφρενικό βιβλίο, που ακροβατεί μεταξύ λογικού και παράλογου, παράδοξου και ...

    Η Δανιέλλα Δανιήλ κάνει ένα οδοιπορικό στην Καρπασία

    Συνέντευξη στη Μαριλένα Ευαγγέλου Ένα ταξίδι στο χρόνο και στη χερσόνησο της Καρπασίας προσφέρει ...

    Το χρονικό της ζωής μου

    Stephen Hawking Εκδόσεις Τραυλός Σελ. 161 Δεν είχα ασχοληθεί ποτέ με τη φυσική και ...

    Ταξίδι στα περασμένα

    Ο Τέλλος Άγρας (ψευδώνυμο του Ευάγγελου Ιωάννου) είναι περισσότερο γνωστός ως κριτικός της λογοτεχνίας ...

    Πρώτη συμμετοχή της Κύπρου στην 50ή Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Καΐρου

    Η Κύπρος συμμετέχει για πρώτη φορά στην 50ή Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Καΐρου, ένα από ...

    «Περπατώντας στην άκρη της γης μας», το νέο βιβλίο της Άννας Μαραγκού

    Μια περιδιάβαση στην Καρπασία αποτελεί το νέο βιβλίο της Άννας Μαραγκού με τίτλο «Περπατώντας ...

    X