Το Instagram του Βρετανικού μουσείου «πλημμύρισε» αιτήματα για επιστροφή αγάλματος από το Νησί του Πάσχα

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 20.2.2024
Getty Images
Οι χρήστες των social media ανάγκασαν το Βρετανικό μουσείο να «κλείσει» τα σχόλια σε αναρτήσεις

Το Instagram του Βρετανικού Μουσείου έχει κατακλυστεί από αιτήματα από τη Χιλή για την επιστροφή ενός αγάλματος moai, από το Νησί του Πάσχα.

Το μουσείο έχει δύο πέτρινα αγάλματα moai, τα οποία Βρετανοί τοπογράφοι αφαίρεσαν από το Ράπα Νούι, το Νησί του Πάσχα το 1868. Ακολούθησαν απαιτήσεις για χρόνια προκειμένου το Βρετανικό Μουσείο να τα επιστρέψει στο νησί του Πάσχα που είναι έδαφος της Χιλής.

Από τον Ιανουάριο, οι χρήστες των social media της Χιλής έχουν κατακλύσει την ενότητα σχολίων στο Instagram του μουσείου, ενώ αντίστοιχες κινήσεις κάνουν και στις σελίδες του στο YouTube και στο Facebook. Σε απάντηση, το Βρετανικό μουσείο αναγκάστηκε να κλείσει τα σχόλια σε πρόσφατες αναρτήσεις στο Instagram, αλλά έκτοτε άνοιξε ξανά τα περισσότερα από αυτά, αν και τα σχόλια εξακολουθούν να είναι περιορισμένα σε ορισμένες αναρτήσεις.

Η διαδικτυακή καμπάνια ξεκίνησε αφού ο influencer Mike Milfort με έδρα το Σαντιάγο ενθάρρυνε τους 1 εκατομμύριο ακόλουθούς του να απαιτήσουν από το Βρετανικό μουσείο να επιστρέψει τα αγάλματα. Το θέμα των κλεμμένων moai εμφανίζεται συνήθως στα viral βίντεο του Milfort, δημιουργώντας hashtag που έφτασε μέχρι τον πρόεδρο της Χιλής, Γκαμπριέλ Μπόριτς. Εκείνος με τη σειρά του εξέφρασε την υποστήριξή του κατά τη διάρκεια μιας ραδιοφωνικής συνέντευξης.

Ωστόσο, η δράση έχει προκαλέσει κριτική στο ίδιο το νησί. Ο δήμαρχος στο Νησί του Πάσχα, Pedro Edmunds Pao, είπε ότι ο Μπόριτς «δεν πρέπει να πολιτικοποιεί κάτι που είναι τόσο ολιστικά, πνευματικά και πολιτισμικά σημαντικό για εμάς».

Το Νησί του Πάσχα, το Ράπα Νούι, το οποίο βρίσκεται 2.300 μίλια δυτικά της Χιλής, έχει μια ξεχωριστή πολυνησιακή ταυτότητα. Οι κάτοικοι του νησιού έχουν εκφράσει την επιθυμία για μεγαλύτερη αυτονομία από τη Χιλή, η οποία προσάρτησε το νησί το 1888.

«Δεχόμαστε τη συζήτηση, αλλά αυτό πρέπει να εξισορροπηθεί έναντι της ανάγκης, για λόγους προστασίας», δήλωσε εκπρόσωπος του Βρετανικού μουσείου για το κλείσιμο των σχολίων στα social media.

Το μουσείο είπε ότι είχε «καλές σχέσεις» με τους συναδέλφους του στο Ράπα Νούι, καθώς έχει προσκαλέσει συνεργάτες του νησιού στο Λονδίνο για «διάφορες πρωτοβουλίες» τα τελευταία δύο χρόνια. Το Ράπα Νούι φιλοξενεί περισσότερα από 1.000 αγάλματα moai, τα οποία θαυμάζονται σε όλο τον κόσμο για το μέγεθός τους και το μυστήριο του τρόπου κατασκευής και μεταφοράς τους. Δημιουργήθηκαν για να τιμήσουν τα πνεύματα των προγόνων, εκατοντάδες χρόνια πριν από τον ευρωπαϊκό αποικισμό.

Ένα από τα moai στο Βρετανικό Μουσείο - το Hoa Hakananai'a - έχει ιδιαίτερη σημασία για το Ραπα Νούι. Το όνομά του μεταφράζεται ως «ο κλεμμένος φίλος». Το Hoa Hakananai'a βρέθηκε σε ένα ιερό σπίτι στη θέση μιας προγονικής παράδοσης που ονομάζεται Tangata manu (άνθρωπος πουλί).

Το 2018, το Ράπα Νούι εξέδωσε γραπτό αίτημα για την επιστροφή των δύο moai. Σε απάντηση, πραγματοποιήθηκε μια αμοιβαία επίσκεψη μεταξύ εκπροσώπων του νησιού και του μουσείου. Πέρυσι, το συμβούλιο των γερόντων του νησιού, έγραψε επιστολή στον βασιλιά Κάρολο ζητώντας για άλλη μια φορά την επιστροφή των moai αλλά δεν έχει λάβε απάντηση.

«Δεν αποκλείουμε ότι τα moai θα μπορούσαν να μείνουν στο Λονδίνο και να γίνουν ο μεγάλος μας πρεσβευτής», δήλωσε ο Edmunds Pao. «Αλλά πρέπει να αποδείξουμε σταθερά ότι ο νόμιμος ιδιοκτήτης τους είναι η κουλτούρα του Ράπα Νούι».

Με πληροφορίες του Guardian

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Επιβεβαίωση για ιερό της μεγάλης θεάς Ιδαλίου μετά από 130 χρόνια έρευνας

Επιβεβαίωση για ιερό της μεγάλης θεάς Ιδαλίου μετά από 130 χρόνια έρευνας

Επιβεβαίωση για ιερό της μεγάλης θεάς Ιδαλίου μετά από 130 χρόνια έρευνας

Προσωπογραφία Κωνσταντίνου Παλαιολόγου: Τι εξηγεί η αρχαιολόγος και βυζαντινολόγος, Αναστασία Κουμούση

Προσωπογραφία Κωνσταντίνου Παλαιολόγου: Τι εξηγεί η αρχαιολόγος και βυζαντινολόγος, Αναστασία Κουμούση

Προσωπογραφία Κωνσταντίνου Παλαιολόγου: Τι εξηγεί η αρχαιολόγος και βυζαντινολόγος, Αναστασία Κουμούση