Είναι οκ να μας μιλάει ο Βαν Γκογκ σα να είναι ζωντανός;

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 3.10.2023
Το Musée d'Orsay προσθέτει AI και VR στην έκθεση των τελευταίων έργων του καλλιτέχνη, σε ένα παράξενο στοίχημα για τους τρόπους που η Τέχνη του μπορεί να απευθύνεται στο κοινό

Για κάποιον που εγκατέλειψε τον μάταιο τούτο κόσμο το 1890, ο Βίνσεντ βαν Γκογκ φαινόταν εξαιρετικά εξοικειωμένος με την ορολογία του 21ου αιώνα, στην αίθουσα του Musée d'Orsay, στην οποία αποφασίστηκε να «συναντηθούν» τρία σπάνια έργα του και ο... ίδιος με την Τεχνητή Νοημοσύνη.

Γιατί, ναι, οι επιμελητές του Μουσείου έκαναν εφικτό –μέσω της ΑΙ- να μπορεί ο Βαν Γκογκ να απαντά σε δύσκολες ερωτήσεις, όπως το γιατί είχε κόψει το αριστερό του αυτί ή γιατί αυτοπυροβολήθηκε, με αποτέλεσμα δύο μέρες μετά να υποκύψει στα τραύματά του;

Εδώ, η Τεχνητή Νοημοσύνη βάζει τον καλλιτέχνη να απαντά διευκρινιστικά ότι, για παράδειγμα, είχε κόψει μόνο «μέρος του λοβού του αυτιού» του ή ότι το θέμα της αυτοχειρίας του «εξακολουθεί να αποτελεί αντικείμενο εικασιών μεταξύ ιστορικών και ειδικών. Η αλήθεια για τα κίνητρά μου παραμένει μυστήριο ακόμη και για μένα. Σας ευχαριστώ για την κατανόηση των αγώνων μου για την ψυχική υγεία». Ή τουλάχιστον αυτό ακούγεται να λέει το ΑΙ που μιλά ως Βαν Γκογκ, ασχέτως αν κάτι τέτοιο μπορεί να εγείρει ηθικά ερωτήματα.

Ωστόσο, αυτή η έξτρα... παροχή προς το κοινό του Μουσείου φαίνεται ότι προσελκύει πλήθος επισκεπτών και με αφορμή την έκθεση των τελευταίων έργων του καλλιτέχνη, λίγο πριν το τέλος του.

4655696635259106 IMG 0254
Τα τελευταία σωληνάρια χρώματος που χρησιμοποίησε ο Βαν Γκογκ στα έργα του και λίγο πριν βάλει τέλος στη ζωή του / Φωτό: ΕΡΑ

Σε αυτό που έμελλε να είναι η τελευταία του δημιουργική φρενίτιδα, δημιούργησε 74 πίνακες και 33 σχέδια μέσα σε μόλις δύο μήνες, μεταξύ των οποίων η περίφημη εκκλησία του Auvers-sur-Oise, πορτρέτα του Gachet και της κόρης του γιατρού, Marguerite, καθώς και τον τελευταίο του καμβά, Les Racines (Ρίζες), που ολοκληρώθηκε μόλις 36 ώρες πριν βάλει τέλος στη ζωή του.

Εν προκειμένω, εδώ οι επισκέπτες και λίγο πριν μπουν στην έκθεση, μπορούν να απολαύσουν αυτή τη διαδραστική εμπειρία, η οποία, ας σημειωθεί, ότι βασίζεται στη τελευταία παλέτα χρωμάτων του καλλιτέχνη.

Για την Chloé Jarry από την εταιρεία Lucid Realities με έδρα το Παρίσι, η οποία είναι συμπαραγωγός της διαδραστικής εμπειρίας με τη Vive Arts και το Musée d'Orsay, «όλο αυτό είναι ένας νέος τρόπος για τους επισκέπτες να βιώσουν την Τέχνη. Χρησιμοποιήσαμε την τελευταία παλέτα χρωμάτων που χρησιμοποίησε ο Βαν Γκογκ για να δείξουμε τα χρώματα όπως ήταν εκείνη την εποχή και προσθέσαμε τις πινελιές που χρησιμοποίησε στους πίνακες για να δημιουργήσουμε ένα εικονικό τοπίο».

Η ίδια εξήγησε ότι αυτή ήταν η πρώτη φορά «που το Musée d'Orsay διοργάνωσε μια εμπειρία VR για μια έκθεση». Ωστόσο, το ηθικό σκέλος που αφορά το πώς μπορεί να μπαίνουν λόγια στο στόμα του καλλιτέχνη, τα οποία ποτέ δεν χρησιμοποίησε ο ίδιος –όπως ας πούμε την αιτιολόγηση της αυτοκτονίας του- δεν απαντάται εδώ.

Παρ’ όλα αυτά, η συγκεκριμένη έκθεση θα διαρκέσει έως τον Φεβρουάριο του επόμενου έτους και οι επισκέπτες θα μπορούν να θέτουν ερωτήσεις στην τεχνητή ενσάρκωση του καλλιτέχνη.

Με στοιχεία από Guardian

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Εικαστική παρέμβαση «Ονειροπαγίδες 2» από την ομάδα Peace 2 peace στο Χάνι του Ιμπραήμ

Εικαστική παρέμβαση «Ονειροπαγίδες 2» από την ομάδα Peace 2 peace στο Χάνι του Ιμπραήμ

Εικαστική παρέμβαση «Ονειροπαγίδες 2» από την ομάδα Peace 2 peace στο Χάνι του Ιμπραήμ

Στο Μουσείο Φιλελληνισμού πωλήθηκε για €210.000 πορτρέτο της Κατερίνας Μπότσαρη

Στο Μουσείο Φιλελληνισμού πωλήθηκε για €210.000 πορτρέτο της Κατερίνας Μπότσαρη

Στο Μουσείο Φιλελληνισμού πωλήθηκε για €210.000 πορτρέτο της Κατερίνας Μπότσαρη

«fury tails» |Έκθεση πέντε καλλιτεχνών στις Αποθήκες Παπαδάκη

«fury tails» |Έκθεση πέντε καλλιτεχνών στις Αποθήκες Παπαδάκη

«fury tails» |Έκθεση πέντε καλλιτεχνών στις Αποθήκες Παπαδάκη

Ανοιχτό κάλεσμα για συμμετοχή στο theYard.Residency.25

Ανοιχτό κάλεσμα για συμμετοχή στο theYard.Residency.25

Ανοιχτό κάλεσμα για συμμετοχή στο theYard.Residency.25