«Βλάσης Κανιάρης: Επιλεγμένα έργα δεκαετιών 1960-1980»

ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ Δημοσιεύθηκε 6.10.2023
Εγκαινιάζεται στο Ελληνικό Κέντρο του Λονδίνου έκθεση με έργα του σπουδαίου Έλληνα εικαστικού Βλάση Κανιάρη (1928-2001), βασικού εκπροσώπου του ελληνικού μοντερνισμού.
Εγκαινιάστηκε η έκθεση του σπουδαίου Έλληνα εικαστικού στο Ελληνικό Κέντρο του Λονδίνου

Εγκαινιάζεται χθες στο Ελληνικό Κέντρο του Λονδίνου έκθεση με έργα του σπουδαίου Έλληνα εικαστικού Βλάση Κανιάρη (1928-2001), βασικού εκπροσώπου του ελληνικού μοντερνισμού.

Η έκθεση με τίτλο «Βλάσης Κανιάρης: Επιλεγμένα έργα δεκαετιών 1960-1980» είναι η πρώτη έκθεση αποκλειστικά με έργα του καλλιτέχνη στη βρετανική πρωτεύουσα από το 1976.

Ταυτόχρονα, το Ελληνικό Κέντρο φιλοξενεί και την έκθεση ‘Objects of Wonder’ της Βρετανίδας καλλιτέχνιδος Έιμι Στίβενς, που αναδεικνύει γεωλογικές λεπτομέρειες τοπίων της Κύπρου οι οποίες περνούν απαρατήρητες στον απλό επισκέπτη.

Πιο συγκεκριμένα, η Στίβενς εφιστά την προσοχή του θεατή σε στοιχεία που προκύπτουν από τη μελέτη μεγάλων μονόλιθων βράχων, δέντρων και πετρωμάτων.

Η έκθεση του Βλάση Κανιάρη περιλαμβάνει οκτώ αντιπροσωπευτικά έργα που δημιουργήθηκαν με χρήση των ποικίλων υλικών που αξιοποίησε στην τέχνη του ο καλλιτέχνης. Τα έργα έχουν κοινή αναφορά στα δεινά των μεταναστών, σε μια εποχή που ξανά οι μετανάστες δαιμονοποιούνται από μερίδα πολιτικών και μέσων ενημέρωσης στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Πρόκειται κατά κύριο λόγο για γνωστές μεγάλης κλίμακας δημιουργίες του Κανιάρη, όπως το εμβληματικό έργο ‘Where’s North? Where’s South? (Children and Testimony)’ [1988], με ανθρώπινες φιγούρες σε πραγματικό μέγεθος φτιαγμένες από μικτά υλικά, με ενδύματα και υποδήματα που χρησιμοποιούσε ο καλλιτέχνης (συχνά ψάχνοντας στη δική του ντουλάπα και σε εκείνες της οικογένειάς του).

Τα έργα που εκτίθενται περιλαμβάνουν δάνεια από τη δωρηθείσα στη διάσημη γκαλερί Tate συλλογή του Δ. Δασκαλόπουλου και τη συλλογή της οικογένειας του Βλάση Κανιάρη, σε συνεργασία με τις Γκαλερί Kalfayan.

Το έργο «Possible Background» (1974) με χρήση πλαστικού, υφάσματος, ξύλου, μετάλλου, χαρτονιού και χαρτιού) περιλαμβάνει μια βαλίτσα, βρεφικά καροτσάκια, ένα παιδικό τρίκυκλο, μια σκάλα και ρούχα, δίνοντας ξανά την αίσθηση του αφιλόξενου με την οποία έρχονταν και έρχονται ακόμα συχνά οι μετανάστες.

Ξεχωρίζει επίσης το έργο «The Big Swing» (1974) με την υπόνοια ανδρικής φιγούρας με φτερά να ισορροπεί όρθια πάνω σε μία μεγάλη αυτοσχέδια κούνια.

Η έκθεση περιλαμβάνει και το έργο τοίχου «Space Within Space» (1961), από τα πρώτα δημιουργήματα του Βλάση Κανιάρη με χρήση διαφόρων υλικών μετά από τη στροφή που έκανε από τη ζωγραφική.

Η διευθύντρια του Ελληνικού Κέντρου Νάγια Γιακουμάκη, άνθρωπος με βαθιά εμπειρία της βρετανικής καλλιτεχνικής σκηνής καθώς μεταξύ άλλων διετέλεσε επί χρόνια διευθύντρια της Whitechapel Gallery, είπε στο ΚΥΠΕ για την έκθεση ότι «η δουλειά του Βλάση Κανιάρη είναι παρά πολύ σχετική με αυτό που συμβαίνει σήμερα και τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη, με τις μετακινήσεις ανθρώπων από μια χώρα σε άλλη για λόγους πολιτικούς ή οικονομικούς. Ο ίδιος είχε παρακολουθήσει από κοντά το ίδιο φαινόμενο τις δεκαετίες του 1960 και 1970. Έτσι η δουλειά του παραμένει επίκαιρη και μας κάνει ακόμα να σκεφτόμαστε και να συγκινούμαστε».

Σε ό,τι αφορά την κυπριακού ενδιαφέροντος έκθεση της Έιμι Στίβενς η κ. Γιακουμάκη ανέφερε ότι «πρόκειται για έκθεση μιας ανερχόμενης Βρετανίδας καλλιτέχνιδος η οποία πήγε αρχικά στην Κύπρο σε προσωπικό ταξίδι και μετά ως προσκεκλημένη του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης στη Λευκωσία».

«Σε όλη αυτή τη διαδικασία η Έιμι ανακάλυψε ένα τοπίο της Κύπρου - όχι όμως το τουριστικό τοπίο που πάει να δει ο επισκέπτης, αλλα ένα τοπίο σε απομακρυσμένες περιοχές που αποτελείται από βράχους ή από αρχαιολογικά ευρήματα σε μη επισήμους αρχαιολογικούς χώρους», πρόσθεσε.

Με τη δική της ματιά ως καλλιτέχνις, σημείωσε, «είδε τη μεταμόρφωσή τους από πέτρα, βράχο σε γλυπτικό αντικείμενο, σε αρχαιολογικό εύρημα και ανάποδα. Για να προσελκύσει το δικό μας ενδιαφέρον η Έιμι Στίβενς κάνει μια παρέμβαση στα έργα, είτε με χρώμα είτε με σχήμα, ώστε να τονίσει κάποια κρυφά χαρακτηριστικά τους τα οποία εμείς δεν μπορούμε να δούμε ως απλοί περαστικοί».

«Στο έργο ‘Objects of Wonder’ πάνω σε βράχους φωτογραφημένους από την ίδια έχει βάλει ένα χρωματιστό πεντάγωνο γιατί αυτοί οι βράχοι όπως αναπτύσσονται με τις δεκαετίες και τις εκατονταετίες δημιουργούν μέσα κάποια πεντάγωνα ως σχήματα, κάτι που ανακάλυψε διαβάζοντας για αυτό. Θέλησε λοιπόν να το αναδείξει προσελκύοντας την προσοχή μας. Χαιρόμαστε πολύ που έχουμε μια τόσο ευχάριστη και ιδιαίτερη δουλειά στο Ελληνικό Κέντρο», είπε η κ. Γιακουμάκη.

Οι δύο παράλληλες εκθέσεις θα διαρκέσουν έως τις 18 Νοεμβρίου στο ανακαινισμένο κτίριο του Ελληνικού Κέντρου (Hellenic Centre) στο κεντρικό Λονδίνο.

Το Κέντρο, επί δεκαετίες κοιτίδα και θεματοφύλακας του κυπριακού και ελλαδικού πολιτισμού στη Βρετανία, διεκδικεί με αξιώσεις με το ανανεωμένο πρόγραμμα εκδηλώσεων μια προβεβλημένη θέση στον χάρτη των πολιτιστικών κέντρων του Λονδίνου.

Η κ. Γιακουμάκη, η οποία έχει αναλάβει τα ηνία εδώ και μόλις έναν χρόνο, είπε ότι το Κέντρο είναι εδραιωμένο στην παροικία. «Είμαστε στο κέντρο μια τεράστιας μεγαλούπολης και πρέπει να ανοίξουμε το πρόγραμμά μας και τις πόρτες μας ώστε να πραγματικά προσελκύσουμε όλους τους πληθυσμούς που ενδιαφέρονται για την ιστορία της Ελλάδας και της Κύπρου, για τη σύγχρονη τέχνη, για την παράδοση. Θέλουμε να το κάνουμε με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και αυτό φαίνεται και από τις δύο εκθέσεις που ταυτόχρονα παρουσιάζουμε», ανέφερε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
"An Art Affair": Μια Γιορτή της Τέχνης, των Καλλιτεχνών και της Έμπνευσης

"An Art Affair": Μια Γιορτή της Τέχνης, των Καλλιτεχνών και της Έμπνευσης

"An Art Affair": Μια Γιορτή της Τέχνης, των Καλλιτεχνών και της Έμπνευσης

Η δημοπρασία της Cypria Auctions

Η δημοπρασία της Cypria Auctions

Η δημοπρασία της Cypria Auctions