Έκθεση αφιερωμένη στο προσφυγόσημο από την Ύπατη Αρμοστεία ΚΔ στο Λονδίνο

ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ Δημοσιεύθηκε 9.1.2024
Προσφυγόσημο. Πηγή: Polignosi
Στις 24 Ιανουαρίου τα εγκαίνια της έκθεσης που περιλαμβάνει έργα από καταξιωμένους Κύπριους καλλιτέχνες

Εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο Προσφυγόσημο, που θεσπίστηκε από την Κυβέρνηση της Κύπρου αμέσως μετά την εισβολή της Τουρκίας το 1974, θα φιλοξενήσει η Ύπατη Αρμοστεία της Κυπριακής Δημοκρατίας στο Λονδίνο.

Τα εγκαίνια της έκθεσης, την οποία επιμελείται η ιστορικός τέχνης Μαρία Παφίτη, θα τελεστούν στις 24 Ιανουαρίου στις 7 το βράδυ τοπική ώρα από τον Ύπατο Αρμοστή Ανδρέα Κακουρή. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 2 Φεβρουαρίου.

Τον Σεπτέμβριο του 1974 η κυπριακή Κυβέρνηση καθιέρωσε χαρτόσημο σκοπός του οποίου ήταν να βοηθήσει τους πρόσφυγες της εισβολής. Το προσφυγικό τέλος, γνωστό ως Προσφυγόσημο, αποτελεί έκτοτε μια οδυνηρή υπενθύμιση της εισβολής και κατοχής του 37% του εδάφους της Κύπρου.

Το χαρτόσημο εξακολουθεί να επικολλάται σε οτιδήποτε ταχυδρομείται από τα Κυπριακά Ταχυδρομεία, τόσο εντός Κύπρου, όσο και στο εξωτερικό, ενημερώνοντας έτσι τη διεθνή κοινότητα για το εκκρεμές κυπριακό πρόβλημα.

Το Προσφυγόσημο απεικονίζει ένα κορίτσι καθισμένο σε μια βαλίτσα μπροστά σε συρματοπλέγματα. Τιτλοφορείται «Κύπρος 1974» και είναι ένα χαρακτικό μεγάλης καλλιτεχνικής αξίας του σπουδαίου Έλληνα χαράκτη Α. Τάσσου (1914-1985).

Η πρώτη εκδοχή αυτής της έκθεσης φιλοξενήθηκε την άνοιξη του 2023 από τη Βουλή των Αντιπροσώπων υπό την αιγίδα της Προέδρου της Αννίτας Δημητρίου.

Τα έργα τέχνης που παρουσιάζονται αποκαλύπτουν τη διαδικασία δημιουργίας του Προσφυγόσημου, βάσει αρχειακού και φιλοτελικού υλικού, καθώς και σχετικών έργων τέχνης. Προβάλλεται η ξυλογραφία του Α. Τάσσου και καταδεικνύεται η επίδρασή της στην καλλιτεχνική παραγωγή της Κύπρου τα τελευταία 50 χρόνια.

Η έκθεση περιλαμβάνει εμβληματικά έργα ενός από τους «πατέρες της κυπριακής τέχνης», του Τηλέμαχου Κάνθου (1910-1993), των καταξιωμένων καλλιτεχνών Λευτέρη Οικονόμου (1930-2007) και Ανδρέα Λαδόμματου,(1940) και διακεκριμένων σύγχρονων καλλιτεχνών, όπως οι Γιώργος Γαβριήλ (1959), Μιχάλης Κουντούρης (1960), Λία Λαπίθη (1963), Ανδρέας Νικολάου (1966), Παναγιώτης Πασάντας (1971), Έλενα Σαρρή Βαρνάβα (1956), Jane MacLean, Κατερίνα Χριστοδούλου (1960) και Γιώργος Πανταζής (1965-2023).

Πολλά από τα έργα στηρίζονται σε φωτογραφίες του γνωστού Κύπριου φωτογράφου που ζει στο Λονδίνο, Δώρου Παρτασίδη (1944), ο οποίος το 1974 ήταν στην πρώτη γραμμή του πολέμου ως φωτογράφος και εικονολήπτης του ΡΙΚ. Ο Δώρος Παρτασίδης συμμετέχει επίσης στην έκθεση με περαιτέρω υλικό.

Τα έργα τέχνης τεκμηριώνουν εικαστικά τις συνέπειες του εκτοπισμού, οι οποίες ισχύουν για όλους τους πρόσφυγες, καταδεικνύοντας έτσι ότι ο πόνος και η απώλεια, αρχέγονες εκφράσεις της ανθρώπινης φύσης, παραμένουν αναλλοίωτες, ανεξαρτήτως χρόνου και τόπου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Στο στόχαστρο των συνδέσμων αγωνιστών ΕΟΚΑ η κυπριακή συμμετοχή στη Μπιενάλε - Ενόχλησε η μετάφραση των κειμένων

Στο στόχαστρο των συνδέσμων αγωνιστών ΕΟΚΑ η κυπριακή συμμετοχή στη Μπιενάλε - Ενόχλησε η μετάφραση των κειμένων

Στο στόχαστρο των συνδέσμων αγωνιστών ΕΟΚΑ η κυπριακή συμμετοχή στη Μπιενάλε - Ενόχλησε η μετάφραση των κειμένων

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου