Pablo Picasso | Ο ιδιοφυής αγωνιστής της τέχνης και της δημοκρατίας μέσα απο σπάνιες αφίσες και κεραμικά

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 2.5.2024
Στην έκθεση θα παρουσιαστούν σπάνιες, αυθεντικές αφίσες που φιλοτέχνησε και αντιπροσωπευτικά κεραμικά του από γνωστές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Μεταξύ των καλλιτεχνών με τη μεγαλύτερη επιρροή στη σύγχρονη εποχή, ο Πικάσο είναι διάσημος για τη συνίδρυση του κυβισμού, ενός πρωτοποριακού κινήματος των αρχών του 20ού αιώνα, στο οποίο οι ζωγράφοι και οι γλύπτες εξέταζαν, αποδομούσαν και ανακατασκεύαζαν αντικείμενα σε αφηρημένες μορφές.

Στο πλαίσιο του εορτασμού των πενήντα ετών από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας στη χώρα μας, αλλά και των συνεχιζόμενων από πέρσι εκδηλώσεων σε όλο τον κόσμο για τα πενήντα χρόνια από τον θάνατο του Πικάσο, το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών διοργανώνει μια εικαστική έκθεση με σπάνιες αφίσες και κεραμικά με τίτλο: Pablo Picasso – Ο ιδιοφυής αγωνιστής της τέχνης και της δημοκρατίας μέσα απο σπάνιες αφίσες και κεραμικά του, μια έκθεση που επιμελείται ο Τάκης Μαυρωτάς.

4838714270118153 image

Ο Πάμπλο Πικάσο (1881-1973) είναι «μία από τις εμβληματικότερες μορφές της νεοτερικής τέχνης που σφράγισε ανεξίτηλα όχι μόνο τα φορμαλιστικά χαρακτηριστικά των εικαστικών τεχνών με τις οποίες ασχολήθηκε (ζωγραφική, γλυπτική, κεραμική, χαρακτική, κολάζ) αλλά και τους τρόπους με τους οποίους κορυφαίοι εκπρόσωποι του ευρωπαϊκού και ευρύτερα του παγκόσμιου πολιτισμού του εικοστού αιώνα θα προσέγγιζαν (καλλιτεχνικά και στοχαστικά) θέματα αισθητικά, πολιτικά και κοινωνικά. Ποτέ πια μετά τον επαναστατικό, ως προς την αισθητική του, πίνακά του που είναι γνωστός με τον σεμνότυφο (παρά με τον αρχικό του, τον επιλεγμένο από τον ίδιο τον Πικάσο) τίτλο Les Demoiselles d’Avignon (1907), οι Ευρωπαίοι καλλιτέχνες δεν θα αντικρίσουν τον κόσμο ξανά με τα ίδια μάτια…» αναφέρει ο Παναγιώτης Ροϊλός, καθηγητής Χάρβαρντ και Πρόεδρος του Ε.Π.Κε.Δ.

Στην έκθεση θα παρουσιαστούν σπάνιες, αυθεντικές αφίσες που φιλοτέχνησε ο Πάμπλο Πικάσο, με την τεχνική της λιθογραφίας, της χαλκογραφίας, του λινόλεουμ και αρκετές από τις οποίες έχει υπογράψει. Όλες οι αφίσες της έκθεσης ανήκουν στον Werner Röthlisberger, παθιασμένο συλλέκτη των αφισών του Πικάσο. Σήμερα έχει στην κατοχή του, μεταξύ άλλων, τις διακόσες πενήντα πρωτότυπες αφίσες του Πικάσο, μια παγκοσμίου φήμης συλλογή, η οποία έχει παρουσιαστεί με επιτυχία στην Ελβετία και τώρα εκτίθεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Στην είσοδο της έκθεσης υπάρχει QR code, όπου σκανάροντάς το οι επισκέπτες θα μπορούν να λάβουν πληροφορίες για την κάθε αφίσα από τον ίδιο τον συλλέκτη. Παράλληλα, θα εκτεθούν αντιπροσωπευτικά κεραμικά του Πικάσο από γνωστές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού: κανάτες, πιάτα και βάζα, που μαρτυρούν το πάθος του για την γήινη και ταπεινή ύλη του πηλού και την πανάρχαια τέχνη της αγγειοπλαστικής.

4838714440319319 image
Κουκουβάγια-πρόσωπο γυναίκας (1952) κεραμικό βάζο. Ιδιωτική συλλογή. EDITION PICASSO MADOURA
4838714557847967 image
YAN BARBU (1963) Κεραμικό κανάτι. Ιδιωτική συλλογή. EDITION PICASSO MADOURA
4838714706444415 image
Προφίλ της Ζακλίν (1956) Κεραμικό πιάτο. EDITION PICASSO MADOURA

Ο επιμελητής της έκθεσης Τάκης Μαυρωτάς επισημαίνει: «Οι αφίσες του Picasso αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του χαρακτικού του έργου και η πληθωρική του προσωπικότητα τον οδήγησε στο να μπορεί συνεχώς να δημιουργεί νέα έργα, χωρίς να αντιγράφει τον εαυτό του και, ταυτόχρονα, με την ευρυμάθειά του να ορίζει βαθιές τομές στην εξέλιξη της τέχνης. Οι λιθογραφικές, χαλκογραφικές και σε λινόλεουμ αφίσες του, εκφράζουν μια δυνατή οπτική επαλήθευση της ποίησής του για την τέχνη και τη ζωή. Οι αφίσες ήταν το μέσο για να μεταφέρει τα δικά του μηνύματα για την ειρήνη και τη δημοκρατία, την τέχνη και τη ζωή. Αφίσες που πάντα οπτικοποιούν μια είδηση, ένα μήνυμα, ένα γεγονός και είναι ισοδύναμης αξίας των σχεδίων και των χαρακτικών του με την αξιοποίηση της αισθητικής του καθαρού περιγράμματος και της ακρίβειας. Οι διαστάσεις των γραμμάτων, το σχέδιο τους – πεζά ή κεφαλαία –με το προσωπικό καλλιτεχνικό του ύφος είναι ευανάγνωστα, αφού άλλοτε χρησιμοποιεί μόνο κεφαλαία ευδιάκριτα γράμματα και άλλοτε αξιοποιεί τη χειρόγραφη γραφή του σαν να πρόκειται για ένα προσωπικό γράμμα ή μια ιδιωτική πρόσκληση. Έτσι, καταφέρνει, με τις ιδιομορφίες του γραφικού του χαρακτήρα να επιβάλει στον αναγνώστη μια άμεση προσωπική μετάδοση του μηνύματός του στον θεατή[…]

Οι αφίσες και τα κεραμικά του Picasso μαρτυρούν την καλλιτεχνική του διαδρομή και αντανακλούν την αξία της ζωγραφικής του. Ο μινώταυρος, οι κένταυροι και οι φαύνοι στοιχειώνουν το έργο του. Πρόκειται για μορφές που, μέσα από την οπτική των μεταμορφώσεων, αποπνέουν τη χαρά της ζωής και το μεσογειακό φως, με πλαστικότητα και όγκο. Η απέριττη γνώριμη γραμμή της τέχνης του συμπορεύεται με την αυθεντική απλότητα της γραμμής της αρχαίας ελληνικής τέχνης.

Ο Picasso, άλλοτε ως αρλεκίνος και άλλοτε ως ταυρομάχος, πολέμησε τη βία και τον σκοταδισμό, υπηρετώντας με την τέχνη του την ελευθερία και τα ανθρώπινα ιδεώδη. Πρωτοπόρος των μεγάλων αισθητικών ανατροπών του 20ού αιώνα, προσέγγισε με διεισδυτικότητα τους μύθους και την ιστορία, τα όρια του ανθρώπου και του κόσμου».

4838714928958732 image
TOROS EN VALLAURIS (1958)
4838715068494084 image
«Côte d’Azur – Cannes», 1962. Λιθογραφία του Πικάσο

Η έκθεση συνοδεύεται από πολυσέλιδο κατάλογο με όλα τα εκτιθέμενα έργα και θεωρητικά κείμενα του Παναγιώτη Ροϊλού και του Τάκη Μαυρωτά, τα οποία προσεγγίζουν την τεράστια προσφορά του Πικάσο στην χαρακτική και την κεραμική, καθώς και ένα παραμύθι εμπνευσμένο από τη ζωή του μεγάλου καλλιτέχνη, των τελειοθηρικών εκδόσεων ΑΜΜΟΣ.

Πληροφορίες έκθεσης

«Pablo Picasso – Ο ιδιοφυής αγωνιστής της τέχνης και της δημοκρατίας μέσα απο σπάνιες αφίσες και κεραμικά του»

Διάρκεια Έκθεσης: 11 Μαΐου – 10 Ιουνίου, 2024
Χώρος έκθεσης: Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών (Ε.Π.Κε.Δ.), Ελλάδα
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή: 08.00-21.00 | Σάββατο/Κυριακή: 10.00-18.00.
Επίσκεψη στην έκθεση: 5€. Η είσοδος για παιδιά (έως 12 ετών) και σχολικές εκδρομές είναι δωρεάν

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
«Πρεσβευτές Πολιτισμού»: Τρεις χιλιάδες ευρώ σε κάθε σχολείο που θα συμμετάσχει δίνει το υφ. Πολιτισμού

«Πρεσβευτές Πολιτισμού»: Τρεις χιλιάδες ευρώ σε κάθε σχολείο που θα συμμετάσχει δίνει το υφ. Πολιτισμού

«Πρεσβευτές Πολιτισμού»: Τρεις χιλιάδες ευρώ σε κάθε σχολείο που θα συμμετάσχει δίνει το υφ. Πολιτισμού

Tracey Emin | «Οι γυναίκες καλλιτέχνες γίνονται καλύτερες με την ηλικία, σε αντίθεση με τους άντρες» (ηχητικό)

Tracey Emin | «Οι γυναίκες καλλιτέχνες γίνονται καλύτερες με την ηλικία, σε αντίθεση με τους άντρες» (ηχητικό)

Tracey Emin | «Οι γυναίκες καλλιτέχνες γίνονται καλύτερες με την ηλικία, σε αντίθεση με τους άντρες» (ηχητικό)

«Framing Realities: Exploring Photography Theory & Technique»

«Framing Realities: Exploring Photography Theory & Technique»

«Framing Realities: Exploring Photography Theory & Technique»

«Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

«Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

«Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου