Το Κέντρο Παραστατικών Τεχνών ΜΙΤΟΣ παρουσιάζει την επόμενη συμμετοχή του φετινού προγράμματος φιλοξενίας theYard.Residency.24, «Chrono[topo]graphies: Limassol 17[9]00» του Χρίστου Παναγιώτου, ως παράλληλη δράση. Το έργο αποτελεί μέρος της ερευνητικής δράσης του Lab for Animation Research (LAR) του Τμήματος Καλών Τεχνών του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου.
Η Λεμεσός, μια πόλη-λιμάνι στους πρόποδες των βουνών του Τροόδους, είναι ένας τόπος όπου η στέρεη, «μόνιμη» γη συναντά τη ρευστή και «μεταβαλλόμενη» θάλασσα. Σε αυτή τη συμβολή, οι μονόλιθοι της ιστορικής μνήμης, που στήθηκαν στις μέρες μας ως μνημεία για να δοξάσουν ένα νεκρό παρελθόν, διαβρώνονται και καταρρέουν, με τα θραύσματά τους να σχηματίζουν κυματισμούς που διαπλέκονται για να αποκαλύψουν τα φευγαλέα σημάδια ενός άλλου παρελθόντος.
Η ιδέα του video art/installation Chrono[topo]graphies: Limassol 17[9]00, στηρίζεται στην έννοια του παλίμψηστου ως σημείου συνάντησης μεταξύ παρελθόντος και παρόντος, όπως περιγράφεται από τον ανθρωπολόγο Tim Ingold. Το παλίμψηστο χρησιμοποιούνταν στον Μεσαίωνα ως ένα είδος επιφάνειας για γραφή η οποία υποβαλλόταν σε εσκεμμένη διάβρωση για να αφαιρεθούν τα προηγούμενα κείμενα και να επιτραπεί η γραφή ενός νέου κειμένου.
Χρησιμοποιώντας το παλίμψηστο, ο Ingold δείχνει ότι μέσω αυτής της διαδικασίας της επιφανειακής χάραξης και της εσκεμμένης διάβρωσης, οι παλαιότερες επιγραφές βγαίνουν ουσιαστικά στην επιφάνεια καθώς οι νέες εισχωρούν προς τα μέσα. Σε αυτή τη μέθοδο γραφής, το νεότερο κείμενο δεν διαγράφει εντελώς το παλαιότερο κείμενο, αλλά αντιθέτως συμβαίνει ένα είδος κυκλικής χρονικής επαφής όπου το «παρελθόν» έρχεται στην επιφάνεια καθώς το «παρόν» οδηγείται κάτω από αυτήν. Στο παλίμψηστο, δηλαδή, αποτυπώνεται ένας διάλογος μεταξύ του παλιού και του νέου, του «πριν» και του «τώρα» τα οποία συνυπάρχουν μέσα σε οπτικές υβριδικές χρονικές μορφές.
Με παρόμοιο τρόπο, η εγκατάσταση χρησιμοποιεί φωτογραφίες συγκεκριμένων περιοχών της Λεμεσού που λήφθηκαν σε διαφορετικά έτη η κάθε μια, οι οποίες στη συνέχεια συνδυάζονται χρησιμοποιώντας τη λειτουργία ανάμειξης επιπέδων «Difference» στο GIMP. Η συγκεκριμένη μέθοδος αφαιρεί τις κοινές χρωματικές τιμές των φωτογραφιών, παραπέμποντας σε μια επεξεργασία παρόμοια με το παλίμψηστο, όπου νεότερες φωτογραφίες συνδιαλέγονται οπτικά με παλαιότερες, δημιουργώντας υβριδικές μορφές στις οποίες συνυπάρχουν διαφορετικές χρονικές στιγμές. Στόχος του έργου είναι η καταγραφή μιας αλληλεπίδρασης ανάμεσα στις διαφορετικές χρονικές στιγμές που συμβαίνει στα συγκεκριμένα σημεία της πόλης, δημιουργώντας έτσι χρονικές τοπ(ι)ογραφίες.
Ο ήχος που συνοδεύει την εικόνα της εγκατάστασης δημιουργείται όταν οι οπτικές συνθέσεις που παράγονται μετατρέπονται σε ήχο μέσω λογισμικού, μετατρέποντας ουσιαστικά τις οπτικές χωροχρονικές μορφές σε ηχοτοπία του χρόνου.
Συντελεστές καλλιτέχνες: Χρίστος Παναγιώτου (ψηφιακός καλλιτέχνης, ερευνητής), Νίκος Σύννος (ακαδημαϊκός, animator), Lab for Animation Reseach (LAR), Τμήμα Καλών Τεχνών, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου (https://animationresearch.art/)
Φωτογραφικό Αρχείο: Παττίχειο Δημοτικό Μουσείο - Ιστορικό Αρχείο - Κέντρο Μελετών Λεμεσού
Πληροφορίες για το έργο στη σελίδα: https://animationresearch.art/chronotopographies.../
Πληροφορίες
«Chrono[topo]graphies: Limassol 17[9]00» του Χρίστου Παναγιώτου | TheYard.Residency.24, ΜΙΤΟΣ
Ημερομηνία και ώρα: 9 και 10 Νοεμβρίου, 16.00-21.00
Χώρος: Ξυδάδικο [Γενεθλίου Μιτέλλα 34, Λεμεσός]
Είσοδος ελεύθερη.