Απαραίτηση προυπόθεση και στοιχείο της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς ενός τόπου είναι να αποτελεί ζώσα κληρονομιά, δηλαδή να μην έχει εγκαταλειφθεί αλλά να επιβιώνει ως αναγνωρίσιμο χαρακτηριστικό της πολιτιστικής ταυτότητας του τόπου, ανέφερε η Υφυπουργός Πολιτισμού Δρ. Βασιλική Κασσιανίδου, προσθέτοντας πως λαμπρό παράδειγμα αποτελεί η κοινότητα της Φύτης με το Φυθκιώτικο υφαντό της.
Σε χαιρετισμό σε εκδήλωση στη Φύτη, τον οποίο ανέγνωσε ο Γιάννης Βασειάδης Λειτουργός Τυποποίησης στον Κυπριακό Οργανισμό Τυποποίησης , στο πλαίσιο τελετής παράδοσης του Εθνικού πρότυπου για το Φυθκιώτικο Υφαντό η Υφυπουργός συνεχάρη τον Κυπριακό Οργανισμό Τυποποίησης και τις ακαδημαϊκούς Φρόσω Ηγουμενίδου και Πετρούλα Χατζητοφή οι οποίες, είπε, συνεργάστηκαν με την επιτροπή αξιολόγησης , με έμπειρες υφάντριες από τη Φύτη και με την Υπηρεσία Κυπριακής Χειροτεχνίας , ούτως ώστε να καταγράψουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Φυθκιώτικου υφαντού.
Όπως ανέφερε η Υφυπουργός Πολιτισμού το πρότυπο αυτό, αποτελεί έναν οδηγό για τις μελλοντικές γενιές, για τις υφάντριες, για τους μελετητές και τους εμπλεκόμενους κοινωνικούς εταίρους , ώστε να διασφαλιστεί η γνησιότητα και μοναδικότητυα του Φυθκιώτικου υφαντού.
«Θεωρούμε προτεραιότητα την ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών μέσω της Υπηρεσίας Κυπριακής Χειροτεχνίας. Η Υπηρεσία θεωρεί ύψιστο μέλημα και πρώτιστο στόχο της για τη διατήρηση και τη συνέχιση της πλούσιας χειροτεχνικής γνώσης στις επόμενες γενιές για να παραμείνει επίκαιρη και δυναμική», ανέφερε η Υφυπουργός.
Τι είναι το Πρότυπο
Εξάλλου σε χαιρετισμό του ο Διευθυντής Τυποποίησης CYS Πάμπος Καμμάς ανέφερε πως έχει ολοκληρωθεί και παραδίδεται στην Κοινότητα της Φύτης και στους πολίτες της χώρας αλλά και σε όποιον άλλο ενδιαφερόμενο, το Εθνικό Πρότυπο για τα Φυθκιώτικα-Υφαντά Κεντήματα Φύτης στον Αργαλειό, CYS 401:2022.
Το πρότυπο συνέχισε, έχει εκπονηθεί από την Εθνική Τεχνική Επιτροπή Τυποποίησης CYS TC 25-ΦΥΘΚΙΩΤΙΚΟ ΥΦΑΝΤΟ στην Ελληνική γλώσσα, έχει εγκριθεί από το Δ.Σ. του CYS και ο τίτλος του έχει δημοσιευθεί στις 30/9/2022 στην Επίσημη Εφημερίδα της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Επεσήμανε πως στις 86 του σελίδες περιλαμβάνονται, αναφορά στο αντικείμενο, στους όρους και ορισμούς, λεπτομερώς τα υλικά και μέσα που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή, τα χαρακτηριστικά και η τεχνική του Φυθκιώτικου Υφαντού.
Πολύ χρήσιμο μέρος του προτύπου αποτελεί το Παράρτημα Α με το δειγματολόγιο χρωμάτων καθώς και το Παράρτημα Β όπου γίνεται μια σύντομη ιστορική αναδρομή.
Πλούσιο φωτογραφικό υλικό σε υψηλή ευκρίνεια και σε πλήρη χρωματισμό, πλαισιώνει το έγγραφο, παρουσιάζοντας επαρκώς και ολοκληρωμένα μια όσο το δυνατό πιστή μεταφορά της τέχνης αυτής αποτυπωμένη στο χαρτί. Το πρότυπο αυτό μπορεί να αποτελέσει Οδηγό για τους εμπλεκόμενους Κοινωνικούς Εταίρους, ώστε να διασφαλιστεί η γνησιότητα και μοναδικότητα του Φυθκιώτικου Υφαντού, συμπλήρωσε.
Ο Νάσος Χατζηγεωργίου Διευθυντής της ΕΤΑΠ Πάφου σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους χαρακτήρισε πολύ σημαντική την σημερινή εκδήλωση, ως προς την διατήρηση και ανάδειξη του Φυθκιώτικου υφαντού.
«Για μας αυτή η δράση, είναι ιδιαίτερη σημαντική γιατί συμβάλει ώστε να καταφέρουμε να πετύχουμε τον στόχο μας που δεν είναι άλλος από το εγγράψουμε το Φυθκιώτικο Υφαντό στον κατάλογο της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς», ανέφερε.
Ο πρόεδρος του Κοινοτικού Συμβουλίου Φύτης Κυριάκος Σωτηρίου ανέφερε «πως το Φυθκιώτικο μεγάλωσε πολλές γενιές για αυτό και εμείς είμαστε σήμερα υπόχρεοι να το διατηρήσουμε ζωντανό».
Παρουσίαση προτύπου και αφηγήσεις από υφάντριες
Σε σύντομη παρουσίαση του Προτύπου με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων οι Φρόσω Ηγουμενίδου και Πετρούλα Χατζηττοφή ανέφεραν πως η παραδοσιακή κυπριακή υφαντική και κεντητική αποτελούν συγγενείς κλάδους τεχνικής δημιουργίας με μακρόχρονη ιστορία και με ποικίλες τοπικές εκφράσεις.
Ανέφεραν επίσης πως μέσα από την υλοποίηση του Προτύπου, επιδιώχθηκε η κατά το δυνατόν καλύτερη τεκμηρίωση και ανάδειξη των παραδοσιακών γνωρισμάτων, τα οποία διακρίνουν το Φυθκιώτικο κέντημα από άλλα είδη κεντήματος, διασφαλίζοντας την αναγνώρισή του ως αυθεντικού και μοναδικού είδους χειροτεχνικής δημιουργίας.
Η Ειρήνη Διομήδους ξεκίνησε το Φυθκιώτικο Υφαντό από 12 ετών.
Είπε πως η τέχνη του Φυθκιώτικου είναι τα χρώματα και τα μοτίβα. Στις κατασκευές της συμπεριλαμβάνονται τραπεζόμαντηλα, μαντηλιές μικρές και μεγάλες, πετσετάκια, τσαντάκια , μαξιλάρια και άλλα. Πρόσθεσε πως στη Φύτη παραδίδονται μαθήματα ώστε η τέχνη του Φυθκιώτικου Υφαντού να διατηρηθεί στις νεώτερες γενιές.
Η Δέσποινα Ιωαννίδου ανέφερε στους δημσιογράφους πως διδάχτηκε την τέχνη του Φυθκιώτικου πριν πολλά χρόνια σημειώνοντας πως την συνεχίζει μέχρι σήμερα, με αγάπη για τις παραδόσεις του τόπου της.
Η Διαμάντω Διομήδους κόρη της κ.Ειρήνης ανέφερε πως προσπαθεί από την μητέρα της να μάθει την τέχνη του υφαντού αλλά και να την διδάξει και σε νέες γενιές.
Η τελετή συνδιοργανώθηκε από την Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής Περιφέρειας Πάφου , το Κοινοτικό Συμβούλιο Φύτης και τον Κυπριακό Οργανισμό Τυποποίησης
Η εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στα κοινοτικά κτήρια της κοινότητας Φύτης περιλάμβανε σύντομη περιήγηση στην κοινότητα και στο Μουσείο Φυθκιώτικων Υφαντών.