MOMus | Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη επανασυστήνει τη συλλογή του

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 13.4.2024
Traveller meets art @ MOMus - Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης / Museum of Contemporary Art. Φωτ.: via facebook MOMus - Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Η επανασύσταση της μόνιμης συλλογής έχει σκοπό να γοητεύσει τον επισκέπτη και να του αφηγηθεί νέες ιστορίες.

Της Αργυρούς Μποζώνη

Μια νέα σελίδα στην διαδρομή του MOMus - Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη ανοίγει στις 24 Μαΐου με την ενοποίηση των εκθεσιακών χώρων και την επανασύσταση στο κοινό της μόνιμης συλλογής έργων του.

Δημιουργούνται με αυτό τον τρόπο διάλογοι ανάμεσα σε νεότερα έργα και τις δωρεές όπως είναι η συλλογή Ιόλα, η συλλογή Ξύδηκαι η συλλογή Απέργη που έχουν περιέλθει στο μουσείο.

Σε αυτές τις συλλογές υπάρχουν καλλιτέχνες που επανέρχονται ενώ η μια συλλογή συμπληρώνει την άλλη. Η νέα μουσειογραφική προσέγγιση δεν είναι οργανωμένη στη βάση θεματικών αξόνων, αλλά αποτελεί μια πιο ελεύθερη διαχείριση βασισμένη σε ιστορίες. Κάθε έργο αφηγείται μια ιστορία και αυτό είναι ένα μέρος μιας στρατηγικής του μουσείου προκειμένου να συνδεθεί το κοινό με τα έργα, εντέλει και τον ίδιο τον χώρο της τέχνης.

4822584827765681 image
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του MOMus, Θούλη Μισιρλόγλου

«Θεωρώ δεδομένη τη νοητική και συναισθηματική ευφυΐα του κοινού που έχει την οπτική του κουλτούρα που δεν μπορείς να αγνοήσεις πια δίπλα σε μια βιομηχανία θεάματος που είναι πολύ ανταγωνιστική» λέει η καλλιτεχνική διευθύντρια του MOMus, Θούλη Μισιρλόγλου. «Με κάποιο τρόπο τα έργα έχουν μια ικανότητα δράσης και αυτή προσπαθούμε να ενεργοποιήσουμε, μέσα από το στήσιμο και όλη την ενοποίηση ανάμεσα στις πτέρυγες του μουσείου».

Το 1982 ο Γ. Φιλίππου παραχώρησε πτέρυγα του εργοστασίου Φίλκεραμ-Johnson για να στεγαστεί η συλλογή του Μουσείου και να παρουσιαστούν οι πρώτες του εκθέσεις. Ακολουθεί η δωρεά του Αλέξανδρου Ιόλα, το 1984, έργων από τη συλλογή του για την ίδρυση μουσείου σύγχρονης τέχνης στη Θεσσαλονίκη.

Το 1992 η ΔΕΘ παραχωρεί ένα περίπτερό της για τις περιοδικές εκθέσεις του Μουσείου, ενώ το 1997 ανεγείρεται νέα πτέρυγα με την οικονομική ενίσχυση του Οργανισμού Πολιτιστικής Πρωτεύουσας «Θεσσαλονίκη '97». Το 1999 δημιουργείται μια ακόμα πτέρυγα με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης βρίσκεται εντός του χώρου της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, στα όρια του ιστορικού και εμπορικού κέντρου της πόλης, και είναι μέρος από το 2018 του ενιαίου Μητροπολιτικού Οργανισµού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus).

Εκτίθενται για πρώτη φορά έργα και γίνονται εσωτερικές μετακινήσεις για να επανασυνδεθούν τα κομμάτια της μόνιμης συλλογής. Οι αλλαγές αυτές φέρνουν στο προσκήνιο και έργα των τριών δωρεών που δεν έχει δείξει το μουσείο εδώ και πολύ καιρό. Γίνεται ακόμα μια αλλαγή με την παρουσίαση των έργων βασισμένη σε ιστορίες ώστε να δοκιμαστεί ένας άλλος τρόπος επικοινωνίας με το κοινό.

Θα συναντήσουμε έργα που θα παρουσιαστούν με ένα τρόπο πιο πολυφωνικό, καθώς οι ιστορίες τους δεν θα προέρχονται μόνο από τους επιμελητές αλλά και από ανθρώπους μέσα από το μουσείο και άλλους που σχετίζονται με τον χώρο και θα είναι προσωπικές, ανεκδοτολογικές, επιστημονικές ιστορίες ανθρώπων που έχουν συνδεθεί με τα έργα και το μουσείο, ανθρώπων που συνέβαλαν στη συγκρότηση της συλλογής του.

Το μουσείο ξεκίνησε από την πρωτοβουλία της κοινωνίας των πολιτών, οπότε, η συλλογή του πρώτου μουσείου σύγχρονης τέχνης, τότε Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, φτιάχτηκε με έναν τρόπο ενδεχομένως συγκυριακό αλλά όχι τυχαίο και ακόμα και αυτό αποτελεί ένα μέρος της ιστορίας αυτής της συλλογής.

«Φροντίζουμε και όλο το κέλυφος, το κτίριο του μουσείου για την αίσθηση που θέλουμε να έχει ένας θεατής, επισκέπτης μέσα στον πραγματικό χώρο. Κτιριακά είναι ένα μουσείο που έγινε σε φάσεις και αυτό αντανακλάται στην αρχιτεκτονική του. Γίνονται κάποιες μικρές επεμβάσεις που θεωρώ ότι θα βοηθήσουν την κίνηση του επισκέπτη μέσα στον χώρο, τη ροή, για να καταλάβει περισσότερο πού βρίσκεται, να γοητευθεί από κάτι και να συνδεθεί με κάτι προσωπικά» λέει η Θούλη Μισιρλόγλου.

Η ανανέωση του μουσείου γίνεται σε μια χρονική στιγμή και μετά από μια χρονιά που έκλεισε με θετικό πρόσημο, με μια αύξηση της επισκεψιμότητας της τάξης του 40% και σε επίπεδο εσόδων με μια αύξηση της τάξης του 35%.

«Θεωρήσαμε ότι αυτό μπορούμε να το ενισχύσουμε πιστεύοντας ότι κάτι πρέπει να παρέχεις στους ανθρώπους που φτάνουν εδώ περισσότερο, εφόσον βλέπεις ότι υπάρχει αυτή η δυναμική. Είναι ακριβώς στη λογική του να ενδυναμώσουμε τη σχέση μας με την κοινωνία αλλά και με ένα τρόπο να απευθυνθούμε στον καθένα ξεχωριστά. Με αυτή την πίστη έγινε αυτό το εγχείρημα, που δεν κρατάει την τυπική ιεραρχία και δομή μια έκθεσης που αρθρώνει ένα κυρίαρχο λόγο».

Το μουσείο θα παρουσιάσει την ανανεωμένη έκδοση της συλλογής του από τις 24 Μαΐου 2024.

Πηγή: lifo.gr

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις στην Αρχαία Ελλάδα

Ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις στην Αρχαία Ελλάδα

Ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις στην Αρχαία Ελλάδα

Ένας Αλέξης, ένας Μαλέκκος κι ένα κεφάλι γεμάτο περιττώματα

Ένας Αλέξης, ένας Μαλέκκος κι ένα κεφάλι γεμάτο περιττώματα

Ένας Αλέξης, ένας Μαλέκκος κι ένα κεφάλι γεμάτο περιττώματα

Προσωπογραφία Κωνσταντίνου Παλαιολόγου: Τι εξηγεί η αρχαιολόγος και βυζαντινολόγος, Αναστασία Κουμούση

Προσωπογραφία Κωνσταντίνου Παλαιολόγου: Τι εξηγεί η αρχαιολόγος και βυζαντινολόγος, Αναστασία Κουμούση

Προσωπογραφία Κωνσταντίνου Παλαιολόγου: Τι εξηγεί η αρχαιολόγος και βυζαντινολόγος, Αναστασία Κουμούση

Υπέβαλε και το Kourion 2030 το φάκελο υποψηφιότητάς του για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης

Υπέβαλε και το Kourion 2030 το φάκελο υποψηφιότητάς του για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης

Υπέβαλε και το Kourion 2030 το φάκελο υποψηφιότητάς του για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης