Η γλωσσολογία, τελικά, γιατί υπάρχει;

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 23.7.2024
Νεαρός άνδρας σε γκρίζο πουλόβερ (Jacques Lipchitz), Diego Rivera. Παρίσι, 1914.
Γράφει ο Αχιλλέας Κωστούλας, Γλωσσολόγος, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Αν ρωτήσει κανείς μια ή έναν γλωσσολόγο τι είναι αυτό που μελετά η γλωσσολογία, θα πάρει πολύ διαφορετική απάντηση από ό,τι αν είχε κάνει την ίδια ερώτηση πριν από 50 ή 150 χρόνια. Κι αυτό γιατί, ενώ μελετούμε όλες και όλοι το φαινόμενο «γλώσσα», που είναι πολύ ευρύ, εντούτοις το ενδιαφέρον της γλωσσολογίας σε κάθε εποχή αλλάζει, παρακολουθώντας τους κύριους προβληματισμούς της κοινωνίας την οποία υπηρετεί.

Οι πρώτοι που ασχολήθηκαν συστηματικά και επιστημονικά με τη γλώσσα ήταν οι Νεογραμματικοί (Junggrammatiker), μια σχολή Γερμανών κυρίως λογίων του 19ου αιώνα, που, μελετώντας διαφορετικά στιγμιότυπα των γλωσσών, διατύπωσαν μια σειρά από φωνητικούς νόμους, για να δείξουν πώς συνδέεται η γλώσσα της εποχής τους με τη γλώσσα ξεχασμένων εποχών. Το ενδιαφέρον αυτό δεν είναι ανεξάρτητο από το γενικότερο πνεύμα του «ρομαντικού εθνικισμού» της εποχής που αναζητούσε τις ρίζες των εθνών στην αχλή του παρελθόντος. Δεν είναι τυχαίο ότι τότε περίπου η φιλολογική μελέτη ανασύρει χειρόγραφα όπως το έπος του Beowulf (1818) και Chanson de Roland (1832), που συνδέονται με το μυθικό παρελθόν των ευρωπαϊκών λαών.

Η αναζήτηση παλαιότερων μορφών της γλώσσας, ωστόσο, ανέδειξε ότι οι ευρωπαϊκοί λαοί είχαν κοινό γλωσσικό παρελθόν, διαπίστωση που δεν συμβιβαζόταν εύκολα με τις εθνικιστικές αντιλήψεις του ύστερου 19ου αιώνα και των αρχών του 20ού. Ίσως αυτό να εξηγεί τη στροφή της γλωσσολογίας, από τον Saussure και ένθεν, στη συγχρονική μελέτη της γλώσσας. Όταν ο Saussure έγραφε ότι «η παρέμβαση της ιστορίας το μόνο που κάνει είναι να θολώνει την κρίση» (Μαθήματα γενικής γλωσσολογίας, σ. 117 στο γαλλικό πρωτότυπο), η απόφανσή του ήταν επιστημονική, αφορούσε τη γλώσσα, και ήταν πολιτικά αποστειρωμένη. Ήταν όμως μια απόφανση που ταίριαζε σε μια εποχή όπου οι ορατές διαφορές μεταξύ των γειτονικών λαών έδειχναν πιο σημαντικές από τις ξεχασμένες ομοιότητες. 

Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το ενδιαφέρον της γλωσσολογίας στρέφεται σε δύο κατευθύνσεις. Η μελέτη των συντακτικών δομών της γλώσσας, στην οποία πρωτοστάτησε ο Noam Chomsky, έχει ως στόχο να βρεθούν τα «καθολικά» χαρακτηριστικά της γλώσσας, τα στοιχεία εκείνα που αξιοποιούμε όλες και όλοι όταν εκφραζόμαστε γλωσσικά, ανεξάρτητα ποια επιμέρους γλώσσα μιλάμε. Ο ίδιος ο Chomsky γράφει χαρακτηριστικά: «Η καθολική γραμματική συνδέει όλους τους ανθρώπους, δεν τους διαιρεί» (On Anarchy, 2013, σελ. 77). Παράλληλα, οι συστημικές/λειτουργικές περιγραφές της γλώσσας μετατοπίζουν το ενδιαφέρον της επιστήμης από τους συγκεκριμένους γλωσσικούς τύπους (που διαφέρουν από γλώσσα σε γλώσσα) στην καθαυτή πράξη της επικοινωνίας: όσο κι αν διαφέρει ο τρόπος που ρωτάμε κάτι σε διαφορετικές γλώσσες, η πράξη της ερώτησης είναι κοινή. Η έμφαση αυτή της γλωσσολογίας στα στοιχεία που μοιραζόμαστε δείχνει να αποτελεί προσπάθεια να επουλωθούν τα τραύματα που προξένησε ο εθνικός κατακερματισμός.

Και σήμερα; Η στροφή της σύγχρονης γλωσσολογίας σε ερωτήματα όπως «πώς προσδιορίζεται γλωσσικά μια κοινωνία;», «ποια είναι η σχέση γλώσσας και ταυτότητας;», «τι συμβαίνει όταν ένα άτομο ή μια κοινωνία μιλάει ή σκέφτεται σε πολλές γλώσσες;» και «πώς διαμεσολαβεί η γλώσσα στην κατασκευή της πραγματικότητας;» δεν είναι άσχετη με την γενικότερη υποχώρηση των βεβαιοτήτων και των σταθερών μέσα από τις οποίες προσδιοριζόμασταν στο παρελθόν ή την αντικατάστασή τους με αυτό που ο Ζίγκμουντ Μπάουμαν αποκαλεί «ρευστότητα». 

Αν ρωτούσε κανείς μια ή έναν γλωσσολόγο σε διαφορετικές εποχές, τι είναι αυτό που προσφέρει η επιστήμη μας στην κοινωνία, ίσως λάμβανε κάθε φορά διαφορετικές απαντήσεις. Σε ένα βαθύτερο επίπεδο όμως, η αποστολή της γλωσσολογίας ήταν και είναι αδιασάλευτη: αποτελεί προσπάθεια της διανόησης, όπως εκφράζεται σε κάθε εποχή, μελετώντας τη γλώσσα στην οποία εκφράζεται, να κατανοήσει τον ίδιο της τον εαυτό. 


Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Το Αιγυπτιακό Μουσείο ανοίγει δοκιμαστικά τις πόρτες του (βίντεο)

Το Αιγυπτιακό Μουσείο ανοίγει δοκιμαστικά τις πόρτες του (βίντεο)

Το Αιγυπτιακό Μουσείο ανοίγει δοκιμαστικά τις πόρτες του (βίντεο)

Πώς η τεχνητή νοημοσύνη κρατά ζωντανή την πολιτιστική παράδοση της Ιαπωνίας

Πώς η τεχνητή νοημοσύνη κρατά ζωντανή την πολιτιστική παράδοση της Ιαπωνίας

Πώς η τεχνητή νοημοσύνη κρατά ζωντανή την πολιτιστική παράδοση της Ιαπωνίας

Ξεκίνησε η επισκευή του σπιτιού του λογοτέχνη Ηλία Βενέζη στο μικρασιατικό Αϊβαλί

Ξεκίνησε η επισκευή του σπιτιού του λογοτέχνη Ηλία Βενέζη στο μικρασιατικό Αϊβαλί

Ξεκίνησε η επισκευή του σπιτιού του λογοτέχνη Ηλία Βενέζη στο μικρασιατικό Αϊβαλί

Η ρομπότ - μαέστρος της Συμφωνικής Ορχήστρας της Δρέσδης με τα φωτόσπαθα (βίντεο)

Η ρομπότ - μαέστρος της Συμφωνικής Ορχήστρας της Δρέσδης με τα φωτόσπαθα (βίντεο)

Η ρομπότ - μαέστρος της Συμφωνικής Ορχήστρας της Δρέσδης με τα φωτόσπαθα (βίντεο)