Ομοσπονδία Θεατρικών Φορέων Κύπρου προς υφυπουργό Πολιτισμού: «Καλέστε μας σε διαβούλευση πριν βάλετε την ταφόπλακα»

ΧΡΙΣΤΟΘΕΑ ΙΑΚΩΒΟΥ Δημοσιεύθηκε 5.1.2024
Η Ομοσπονδία Θεατρικών Φορέων Κύπρου αναφέρει πως «το υφυπουργείο είχε τους εξελεγμένους λογαριασμούς όλων των παραγωγών και δεν φρόντισε να ενημερωθεί για τα κόστη αλλά και τα έσοδα».

Η Ομοσπονδία Θεατρικών Φορέων Κύπρου (ΟΘΦΚ), με επιστολή της, απαντά στις ανακοινώσεις του Υφυπουργείου Πολιτισμού και ζητά, από την Υφυπουργό Πολιτισμού δρ Βασιλική Κασσιανίδου, να οριστεί άμεσα ημερομηνία για διαβούλευση, εάν δε θέλει να φέρει η θητεία της την ταφόπλακα του ελεύθερου επαγγελματικού θεάτρου της Κύπρου.

Επισημαίνουν, μάλιστα, πως φαίνεται ότι στο Υφυπουργείο δεν έχουν κατανοήσει τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί μετά τα αποτελέσματα του Σχεδίου «Θυμέλη» Α' εξαμήνου, αφού προβαίνουν σε δηλώσεις για βελτιώσεις στο θεατρικό τοπίο.

«Είναι να διερωτάται κανείς, τι να βελτιώσει και τι να αναθεωρήσει σ’ ένα σχέδιο που εξαρχής ήταν θνησιγενές και κάθε του νέα εκδοχή ήταν αποδεδειγμένα, εκ του αποτελέσματος, χειρότερη της προηγούμενης.», προσθέτουν.

Οι ίδιοι δηλώνουν επίσης πως το Υφυπουργείο είχε πρόσβαση στους εξελεγμένους λογαριασμούς όλων των παραγωγών των θεατρικών σχημάτων του επαγγελματικού θεάτρου, όμως δεν φρόντισε να ενημερωθεί για τα κόστη αλλά και τα έσοδα που εξασφαλίζονται από αυτές. Επιπρόσθετα, αναφέρουν πως στις ανακοινώσεις του Υφυπουργείου μοιάζει να αφήνονται και υπαινιγμοί για την ποιότητα των παραστάσεων που ανέβηκαν μέχρι σήμερα και πως προηγουμένως δεν υπήρχαν καλλιτεχνικά κριτήρια από τον ΘΟΚ.

Όσον αφορά τη διαβούλευση, αναφέρουν πως «για να γίνει διαβούλευση μεταξύ όλων των εμπλεκομένων θα πρέπει ο κύριος συντελεστής να είναι γνώστης και καταρτισμένος επί του αντικειμένου της διαβούλευσης. Εκ των πραγμάτων έχει διαφανεί ότι, το Υφυπουργείο όχι μόνο δεν είναι γνώστης και κατηρτισμένο για τις θεατρικές πραγματικότητες αλλά χειρίζεται το όλο ζήτημα με προχειρότητα και ερασιτεχνισμό.»

Τέλος, δηλώνουν πως το Υφυπουργείο θα πρέπει με μια σειρά από παραδοχές και δεσμεύσεις να πείσει, πριν την έναρξη των όποιων διαπραγματεύσεων, για τις καλές του προθέσεις. «Μέχρι σήμερα όλα τα γεγονότα συνηγορούν πως ενεργούσε για την διάσπαση του θεατρικού κόσμου (συμπεριλαμβανομένου και του ΘΟΚ) και για την εξυπηρέτηση ιδιοτελών συμφερόντων», καταλήγουν.

Διαβάστε αυτούσια την επιστολή:

«Η Ομοσπονδία Θεατρικών Φορέων Κύπρου σε επιστολή της ημερομηνίας 4 Ιανουαρίου 2024 αναφέρει ότι, η ανακοίνωση του Υφυπουργείου Πολιτισμού ημερομηνίας 29/12/2023, δείχνει ότι η Υφυπουργός δεν έχει αντιληφθεί τα προβλήματα που έχουν δημιουργήσει οι ενέργειες του Υφυπουργείου της και προσπαθεί, ματαίως, να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα με παραπλανητικές και έντεχνες μετατοπίσεις, χωρίς να αγγίζει το βασικό πρόβλημα που δημιούργησε το Σχέδιο «Θυμέλη» 2024, το οποίο εκπόνησε το Υφυπουργείο της και που αποδεικνύει ξεκάθαρα με τα αποτελέσματα του, την άγνοια της για τις θεατρικές πραγματικότητες του ελεύθερου θεάτρου στον τόπο μας.

»Το Υφυπουργείο είχε ενώπιον του, τους εξελεγμένους λογαριασμούς όλων των παραγωγών των θεατρικών σχημάτων του επαγγελματικού θεάτρου και δεν φρόντισε να ενημερωθεί για τα κόστη αλλά και τα έσοδα που εξασφαλίζονται από αυτές. Παρουσίασε και προσπάθησε να επιβάλει, παρά τις επανειλημμένες προειδοποιήσεις μας, ένα σχέδιο το οποίο με μαθηματική ακρίβεια οδηγεί τον θεατρικό κόσμο, Θεατρικούς Φορείς, παλαιότερα Θεατρικά σχήματα, νεοσύστατες ομάδες, ηθοποιούς, σκηνοθέτες, σκηνογράφους, χορογράφους, μουσικούς, ηχολήπτες, τεχνικούς κ. α., ανθρώπους που άμεσα ή έμμεσα εργοδοτούνται από το θέατρο, στην ανεργία και στην οικονομική καταστροφή.

»Από το περιεχόμενο της ανακοίνωσης προκύπτει, πιστεύουμε έκδηλα, ότι και σήμερα ακόμη η Υφυπουργός πιστεύει ότι το Σχέδιο «Θυμέλη» 2024 που εφάρμοσε έχει επιφέρει βελτιώσεις στο θεατρικό τοπίο του τόπου και είναι ένα βήμα ακόμη προς την ορθή κατεύθυνση, παρά τις κραυγαλέες αντιδράσεις σχεδόν σύσσωμου του θεατρικού κόσμου. Δεν αντιλαμβάνεται δυστυχώς ότι το κατά τα άλλα επιτυχημένο Σχέδιο της, όπου έχουν εγκρίνει 30 παραγωγές για το Α΄ Εξάμηνο του 2024, δεν επιτρέπει την πραγματοποίηση περισσότερων από τις μισές παραγωγές.

»Στην ανακοίνωση του Υφυπουργείου αναφέρεται ότι «η καλή πρόθεση όλων των μερών θεωρείται δεδομένη». Η καλή πρόθεση του επαγγελματικού θεάτρου είναι οπωσδήποτε δεδομένη γιατί κρίνεται η επιβίωση του. Εκείνο, όμως, που θα πρέπει να αποδειχθεί είναι και η καλή πρόθεση του Υφυπουργείου, μια και μέχρι σήμερα όλες του οι ενέργειες δεν συνηγορούν υπέρ αυτής, αλλά συνεχίζει να πυροδοτεί το κλίμα και να αφήνει υπονοούμενα, αλλά και να επιρρίπτει ευθύνες σε άλλους και να μιλά για αναξιοκρατία από τους προηγούμενους διαχειριστές του Σχεδίου Θυμέλη.

»Στην ανακοίνωση γίνεται, ακόμη, αναφορά στη βελτίωση και αναθεώρηση του Σχεδίου. Είναι να διερωτάται κανείς, τι να βελτιώσει και τι να αναθεωρήσει σ’ ένα σχέδιο που εξαρχής ήταν θνησιγενές και κάθε του νέα εκδοχή ήταν αποδεδειγμένα, εκ του αποτελέσματος, χειρότερη της προηγούμενης.

»Επίσης, για να γίνει διαβούλευση μεταξύ όλων των εμπλεκομένων θα πρέπει ο κύριος συντελεστής να είναι γνώστης και καταρτισμένος επί του αντικειμένου της διαβούλευσης. Εκ των πραγμάτων έχει διαφανεί ότι, το Υφυπουργείο όχι μόνο δεν είναι γνώστης και κατηρτισμένο για τις θεατρικές πραγματικότητες αλλά χειρίζεται το όλο ζήτημα με προχειρότητα και ερασιτεχνισμό. Περαιτέρω, το Υφυπουργείο θα πρέπει με μια σειρά από παραδοχές και δεσμεύσεις να πείσει, πριν την έναρξη των όποιων διαπραγματεύσεων, για τις καλές του προθέσεις. Μέχρι σήμερα όλα τα γεγονότα συνηγορούν πως ενεργούσε για την διάσπαση του θεατρικού κόσμου (συμπεριλαμβανομένου και του ΘΟΚ) και για την εξυπηρέτηση ιδιοτελών συμφερόντων.

»Δέστε προς τούτο το πιο κάτω απόσπασμα της ανακοίνωσης:

»'Υπενθυμίζεται ότι το Σχέδιο Θυμέλη περιήλθε πρόσφατα κάτω από το Υφυπουργείο Πολιτισμού, και κληροδότημά του ήταν αφενός οι αυτόδηλες αδυναμίες του αρχικού σχεδίου, οι οποίες σταδιακά βελτιώνονται και αφετέρου η ανάγκη εξισορρόπησης των πολλών και αντικρουόμενων αναγκών και φωνών εντός του χώρου του Κυπριακού θεάτρου. Είναι γεγονός ότι έχουν γίνει αρκετά θετικά βήματα στο Σχέδιο 'Θυμέλη' και ο μηδενισμός των σημαντικών βελτιώσεών του και της ισονομίας που δημιουργεί με τη διαδικασία αξιολόγησής του το αδικεί, όπως αδικεί και τους φορείς που κατάφεραν με την αξία τους και την υψηλή βαθμολογία τους να πάρουν μέρος από τη χορηγία του Σχεδίου Θυμέλη.'

»Εξακολουθεί το Υφυπουργείο να μην αντιλαμβάνεται, τις συνέπειες και τις ευθύνες των Φορέων που θα επιχειρήσουν να αποδεχτούν τις χορηγίες και να πραγματοποιήσουν τις παραγωγές και ότι στα μισά του δρόμου θα μείνουν από βενζίνη.

»Και συνεχίζει σήμερα 4 Ιανουαρίου 2024 με νέες δηλώσεις της στον Πολίτη η κυρία Κασσιανίδου, να κατηγορεί τους Φορείς 'ότι κάποιες από τις παραγωγές με χρηματοδότηση ξεκίνησαν από την περασμένη χρονιά και συνεχίζονται', ενώ οι Φορείς μέλη της Ομοσπονδίας 'διέκοψαν τις παραγωγές τους και οι ηθοποιοί και άλλοι συντελεστές θυματοποιούνται από την απόφαση των θεάτρων να κλείσουν', αντί να αναλάβει τις δικές της πολιτικές ευθύνες, που διέλυσε τις προσπάθειες και τον αγώνα για επιβίωση του ελεύθερου επαγγελματικού θεάτρου, οδηγεί μεθοδευμένα, στη διάλυση και το κλείσιμο των θεατρικών Φορέων με στέγη και απαλλάσσεται της δικής της ευθύνης για τις χαμηλές χορηγίες, με αναπόφευκτη την αναστολή κάθε εργασίας στις νέες παραγωγές του Θυμέλη 2024 και ταυτόχρονα την ανεργία μεγάλου αριθμού καλλιτεχνών.

»Και εξακολουθεί να αφήνει υπονοούμενα για όσους διαχειρίστηκαν προηγούμενα το κονδύλι των επιχορηγήσεων, 'θεωρήσαμε ότι η χρηματοδότηση πρέπει να δίνεται με αξιοκρατική αξιολόγηση και ότι πρέπει να μπουν κάποια κριτήρια', ωσάν προηγούμενα να μην υπήρχαν, «φέτος η ανεξάρτητη επιτροπή που αξιολόγησε τις αιτήσεις ήταν πενταμελής και όχι τριμελής και τα προηγούμενα χρόνια αποφάσιζε το Δ.Σ. του Θ.Ο.Κ.». Φοβερή αλλαγή πράγματι, άσχετα αν μέλος αυτής της επιτροπής, που συμμετείχε σε αυτές τις αποφάσεις ήταν μέλος σε προηγούμενο Δ.Σ. του Θ.Ο.Κ. Εν πάσει περιπτώσει εμείς δεν είχαμε καμία ένσταση σε αυτή την αλλαγή, ούτε για αυτή την συμμετοχή στην επιτροπή.

»Και συνεχίζει η κ. Κασσιανίδου ότι, 'στόχος του Σχεδίου Θυμέλη δεν είναι να χρηματοδοτεί πλήρως τις παραγωγές', κάτι που ποτέ δεν ζητήσαμε, 'και ότι στην Ελλάδα η μέγιστη χρηματοδότηση που λαμβάνει μια θεατρική παραγωγή είναι 30.000,00 ευρώ και ότι εκεί οι περισσότερες προτάσεις παίρνουν 15.000,00 ή 20.000,00 ευρώ'. Αν είναι ποτέ δυνατόν να συγκρίνεις μια χώρα με πληθυσμό 12 εκατομμυρίων με τεράστια παράδοση και φοβερή προσέλευση στις θεατρικές σκηνές, με την μικρή μας, ημικατεχόμενη πατρίδα του ενός περίπου εκατομμυρίου.

»Και συνεχίζει να παραπληροφορεί ότι, 'δεν μπορεί το μόνο κριτήριο να είναι το ύψος των λειτουργικών δαπανών που θα πρέπει να καλυφθούν από το κράτος', κάτι που επίσης ποτέ δεν ζητήσαμε, και ότι 'ο στόχος μας', του Υφυπουργείου, 'είναι η βελτίωση του επιπέδου των θεατρικών παραστάσεων', ωσάν να υπαινίσσεται ότι η ποιότητα των παραστάσεων μέχρι σήμερα ήταν χαμηλή και ότι προηγουμένως δεν υπήρχαν καλλιτεχνικά κριτήρια και ότι ο Θ.Ο.Κ. που είχε την ευθύνη για την διαχείριση του Σχεδίου δεν ενδιαφερόταν για την ποιότητα των παραστάσεων.

Κυρία Υφυπουργέ,

»Για ακόμη μία φορά, σας απευθύνουμε δημόσια ως Ομοσπονδία Θεατρικών Φορέων Κύπρου και σε ένδειξη καλής θέλησης από την πλευρά μας, εάν δεν επιθυμείτε να είστε η Υφυπουργός Πολιτισμού, που έβαλε την ταφόπλακα πάνω στα θεμέλια του Ελεύθερου επαγγελματικού θεάτρου, καλέστε τάχιστα τα μέλη της Ομοσπονδίας σε διαβούλευση, πριν να είναι πολύ αργά.»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Παιδιά από το Ριζοκάρπασο και τον Κορμακίτη παρακολούθησαν την παράσταση «Ομήρου Οδύσσεια»

Παιδιά από το Ριζοκάρπασο και τον Κορμακίτη παρακολούθησαν την παράσταση «Ομήρου Οδύσσεια»

Παιδιά από το Ριζοκάρπασο και τον Κορμακίτη παρακολούθησαν την παράσταση «Ομήρου Οδύσσεια»

"Οι 12 Βασιλόπιτες " από την ομάδα ΣαλΟΥπέτες

"Οι 12 Βασιλόπιτες " από την ομάδα ΣαλΟΥπέτες

"Οι 12 Βασιλόπιτες " από την ομάδα ΣαλΟΥπέτες

Πέθανε στα 87 του ο σπουδαίος συγγραφέας και κριτικός θεάτρου, Κώστας Γεωργουσόπουλος - Λίγα λόγια για το έργο του

Πέθανε στα 87 του ο σπουδαίος συγγραφέας και κριτικός θεάτρου, Κώστας Γεωργουσόπουλος - Λίγα λόγια για το έργο του

Πέθανε στα 87 του ο σπουδαίος συγγραφέας και κριτικός θεάτρου, Κώστας Γεωργουσόπουλος - Λίγα λόγια για το έργο του

"Μητέρα" του Ουαζντί Μουαουάντ στη Νέα Σκηνή του ΘΟΚ

"Μητέρα" του Ουαζντί Μουαουάντ στη Νέα Σκηνή του ΘΟΚ

"Μητέρα" του Ουαζντί Μουαουάντ στη Νέα Σκηνή του ΘΟΚ